Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 14:27   #41
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Selv tenker jeg svært lite om kvinner som bruker hijab. Det er såpass vanlig i mitt nabolag at det ikke er noe jeg tenker så mye over lenger. Men jeg reagerer fremdeles negativt når jeg ser damer med niqab. Det ser så ubehagelig ut at jeg tenker at det ikke kan være noe man har lyst til å ha på.

Slik er det for meg også. Det er, for meg, milevid forskjell mellom hijab og niqab. Det innbiller jeg meg at det er for de som bærer det også.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:31   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg syns også det er milevid forskjell. Og jeg er også veldig vant til å se hijab, det er ikke noe jeg stusser over når jeg ser det.

Det hindrer ikke at jeg syns den representerer både en noe påtrengende religionsmarkør (som store kors) og et sømmelighetskrav som jeg kiler feminismen min.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:42   #43
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns også det er milevid forskjell. Og jeg er også veldig vant til å se hijab, det er ikke noe jeg stusser over når jeg ser det.

Det hindrer ikke at jeg syns den representerer både en noe påtrengende religionsmarkør (som store kors) og et sømmelighetskrav som jeg kiler feminismen min.

Da slapp jeg å skrive det selv. Takk Polyanna.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:45   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

Ja, jeg har i grunnen ingen problemer med å diskutere det her inne altså, men jeg synes diskusjonen i media godt kunne tones ned til et nivå hvor den hører hjemme. Og som Tjorven er jeg så vant med å se folk i hijab at jeg nesten ikke tenker over det, så det er ikke noe jeg er veldig opptatt av, og føler at jeg må mene så veldig mye om. For å si det slik er jeg mer opptatt av diskusjoene om hijab enn jeg er av selve hijaben.

Det er jo andre tema som også åpner for samme retorikk som hijabdebatten gjør, som kjønnslemlestelse og tvangsekteskap m.m., siden muslimene er sentrale der også. Men det synes jeg likevel definitivt at det er viktig å sette søkelys på, og jobbe for å få en slutt på, uansett hva motivasjonen bak måtte være. Jeg føler at disse tingene drukner litt i hijabdebatten, som domineres av åpenbart sterke, unge kvinner, som står fram og krever sin rett til å kle seg som de vil og bli behandlet med respekt, og sinte menn som mener at hijab er det viktigste symbolet på en middelaldersk, ond og undertrykkende religion, og er et levende bevis på at de nå har kommet for å ta oss. Og at plagget dermed, på begge sider, ilegges en mye større betydning enn det egentlig fortjener, og en helt annen symbolikk enn hva den jevne muslim legger i den.

Og at niqab er en helt annen diskusjon, det er jeg enig i. Jeg synes ikke det er noe man trenger å gå rundt med, men er usikker på om jeg synes det er nødvendig med lover som regulerer det. Det er jo foreløpig et såpass sjeldent syn, at man heller kan ta tak i hvert enkelt tilfelle og håndtere det for seg, der det måtte være et problem. Så får man heller diskutere lovendringer om det skulle vise seg å bli et større problem.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-09-17 kl 14:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:54   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Polariseringen er jo i seg selv problematisk. Det er vanskelig å "innrømme" at man syns hijaben har de problematiske sidene jeg nevner uten å ENTEN bli tatt til inntekt for "BLI KVITT SVINA!!"-leiren, eller å bli "stemplet som" del av samme leir. Det føles av og til litt opplest og vedtatt at dersom man er liberal og godhjertet så syns man hijab er helt TOPP eller "ikke-tema", og at det er eneste gyldige svar.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:57   #46
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Polariseringen er jo i seg selv problematisk. Det er vanskelig å "innrømme" at man syns hijaben har de problematiske sidene jeg nevner uten å ENTEN bli tatt til inntekt for "BLI KVITT SVINA!!"-leiren, eller å bli "stemplet som" del av samme leir. Det føles av og til litt opplest og vedtatt at dersom man er liberal og godhjertet så syns man hijab er helt TOPP eller "ikke-tema", og at det er eneste gyldige svar.

Godt sagt

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:58   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

Jeg er enig i dette, altså, selv om jeg jevnt over er mest enig i det Lille*My har skrevet i tråden. Jeg synes det er veldig problematisk at så veldig mye av offentlig debatt (og "debatt") koker ned til å kritisere kvinner for de personlige valgene de gjør, i stedet for å kritisere valgene menn gjør, eller måten kvinner fremstilles i media, eller noe annet som faktisk er et problem.

Jeg kan gjerne innrømme at jeg personlig ikke liker at folk velger å dekke seg til eller å dolle opp babyer i rosa eller å ta det som en selvfølge å ta mannens etternavn når man gifter seg. Men dersom man oppfatter alt dette som enten kvinneundertrykkende eller i alle fall som resultat av en kvinneundertrykkende kultur, så blir det likevel galt å offentlig kritisere enkeltkvinner for å ta disse valgene.

Jeg har enda ikke kommet over bildet av franske politimenn som prøvde å tvangs-avkle en kvinne på en strand fordi hun hadde for mye klær på seg. Det er jo like fjernt som å kalle en jente hore fordi hun har kort skjørt på seg. Sett sammen de to bildene, så blir det veldig tydelig for meg at problemet her ikke er hva kvinner velger å kle seg i, problemet er menn som forventer å ha rett til å bestemme hvordan kvinner skal kunne kle seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 14-09-17 kl 16:38.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:58   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Det er jo noe av det som er godt med å diskutere dette her inne. Jeg synes ikke at hijab er uproblematisk, men i en del fora ville jeg vært svært forsiktig med å ytre nettopp det fordi jeg frykter å bli stemplet som "jævla rassist". Jeg er på ingen måte mot islam, men jeg er imot at ikke kvinner har et fritt valg.

Og så klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hva som ligger i posten "fritt valg". For i alle kulturer er det mye vi gjør fordi det er kulturelt forventet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:59   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Polariseringen er jo i seg selv problematisk. Det er vanskelig å "innrømme" at man syns hijaben har de problematiske sidene jeg nevner uten å ENTEN bli tatt til inntekt for "BLI KVITT SVINA!!"-leiren, eller å bli "stemplet som" del av samme leir. Det føles av og til litt opplest og vedtatt at dersom man er liberal og godhjertet så syns man hijab er helt TOPP eller "ikke-tema", og at det er eneste gyldige svar.

Ja, polariseringen er selvsagt det store problemet her. Men jeg synes, helt ærlig, ikke at hijab er en superviktig del av debatten om (muslimske) kvinners rettigheter. Litt tullete og unødvendig ja, som jeg synes om mye annet religiøst dilldall. Men ikke mer problematisk en andre ting man presses til i samfunnet vi lever i.

Selvsagt mener jeg alle burde få velge fritt om både klær, sminke og barbering av legger. Men jeg synes ikke hijab står i en særstilling der.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:01   #50
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Polariseringen er jo i seg selv problematisk. Det er vanskelig å "innrømme" at man syns hijaben har de problematiske sidene jeg nevner uten å ENTEN bli tatt til inntekt for "BLI KVITT SVINA!!"-leiren, eller å bli "stemplet som" del av samme leir. Det føles av og til litt opplest og vedtatt at dersom man er liberal og godhjertet så syns man hijab er helt TOPP eller "ikke-tema", og at det er eneste gyldige svar.

Jeg registrerer at det har blitt en vanlig ting å ytre, at det er så vanskelig å si noe negativt om hijab, (sist på resett.no i går tror jeg, om fryktkulturen venstresiden skaper), og synes det er spesielt, da så vidt jeg kan se mediene og kommentarfeltene er fulle av kommentarer om hva som er problematisk med hijab, OGSÅ fra, hva er det du skriver her, "de liberale og godhjertede". (Søt liten hersketeknikk det der.)

Bare forsiden på nrk.no i dag har flere reflekterte vitnesbyrd om problematikk rundt hijab.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:32   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg registrerer at det har blitt en vanlig ting å ytre, at det er så vanskelig å si noe negativt om hijab, (sist på resett.no i går tror jeg, om fryktkulturen venstresiden skaper), og synes det er spesielt, da så vidt jeg kan se mediene og kommentarfeltene er fulle av kommentarer om hva som er problematisk med hijab, OGSÅ fra, hva er det du skriver her, "de liberale og godhjertede". (Søt liten hersketeknikk det der.)

Bare forsiden på nrk.no i dag har flere reflekterte vitnesbyrd om problematikk rundt hijab.

Kommentarfeltene er fullt av hva som er problematisk med hijab og mediene er fulle av hvor problematisk det er for de som bruker hijab med debatt (kritikk) rundt dette og hvor frivillig det er.
Er det noe som skaper godt klima for hatytringer så er det knebling av debatt på et konstruktivt nivå. Jeg opplever at akkurat det samme skjer her i tråden, til en viss grad.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:34   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kommentarfeltene er fullt av hva som er problematisk med hijab og mediene er fulle av hvor problematisk det er for de som bruker hijab med debatt (kritikk) rundt dette.
Er det noe som skaper godt klima for hatytringer så er det knebling av debatt på et konstruktivt nivå. Jeg opplever at akkurat det samme skjer her i tråden, til en viss grad.

Hvordan knebles det her? Quote gjerne eksemplene. Og hvordan viser for eksempel denne linken fra DB at mediene er fulle av hvor problematisk det er for hijabbrukere at det er debatt om dette?

https://www.dagbladet.no/emne/hijab

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:43   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvordan knebles det her? Quote gjerne eksemplene. Og hvordan viser for eksempel denne linken fra DB at mediene er fulle av hvor problematisk det er for hijabbrukere at det er debatt om dette?

https://www.dagbladet.no/emne/hijab

Det skapes et klima, som Polyanna påpekte, der det avfeies som uviktig og irrelevant å diskutere kun hijab og det vises til at det egentlig er kun hatytrere om muslimskeptikere som er opptatt av det og som egentlig ikke er opptatt av likestilling.
LInken din til Dagbladet (det gjelder NRK også) viser egentlig ingenting, det er et innslag om to klagere og resten av artiklene er fra og om støtte til hijabbruk.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:48   #54
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det skapes et klima, som Polyanna påpekte, der det avfeies som uviktig og irrelevant å diskutere kun hijab og det vises til at det egentlig er kun hatytrere om muslimskeptikere som er opptatt av det og som egentlig ikke er opptatt av likestilling.
LInken din til Dagbladet (det gjelder NRK også) viser egentlig ingenting, det er et innslag om to klagere og resten av artiklene er fra og om støtte til hijabbruk.

Det er det inntrykket jeg også sitter med og derfor jeg ikke har skrevet noe særlig mer i denne tråden...

Eksempelvis Maverick's quoting av mitt svar på et idiotisk innlegg som et eksempel på fordumming av diskusjonen. Da ga jeg opp.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 15:53   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Det er da ingenting som AVFEIES her, (bortsett fra at jeg synes "er det greit at folk blir kalt hore, da?" ble for dumt, men beklager det altså, jeg kunne sikkert lagt det frem mer pedagogisk.), det er da bare forskjellige meninger om hva som er viktig og ikke?

(Lykken, linkene viser ikke kun artikler som gir støtte til hijabbruk og om hijabbruk, nei.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 16:10   #56
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Hva skal man si da, hvis man er uenig i det som skrives/sies om problematikken rundt hijab? Ingenting? Sier man i mot, så knebler man? Avfeier problematikken, fordi man ikke er enig i hvordan det blir lagt frem? Godhetstyranni?

Hvis man er uenig i at hijaben er et samfunnsproblem av den dimensjonen man skulle tro med tanke på hvor mye det blir debattert, så mener man at hijab er TOPP siden man er liberalist og godhjerta, og evner ikke å se gråsoner?


Bah!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 16:12   #57
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det skapes et klima, som Polyanna påpekte, der det avfeies som uviktig og irrelevant å diskutere kun hijab og det vises til at det egentlig er kun hatytrere om muslimskeptikere som er opptatt av det og som egentlig ikke er opptatt av likestilling.
LInken din til Dagbladet (det gjelder NRK også) viser egentlig ingenting, det er et innslag om to klagere og resten av artiklene er fra og om støtte til hijabbruk.

Avfeies og avfeies, det er jo full åpning og forståelse for å mene noe annet, og i HI er det til og med et direkte spørsmål om man synes hijab er interessant å diskutere. Når man da svarer sin ærlige mening på det spørsmålet så "parkerer man diskusjonen" og nærmest stempler de andre medlemmene som rasister.

Jeg har sagt at det er mange islamhatere som elsker å dra opp temaet, som trekker det langt ut av alle proporsjoner, og får alt for stor plass i media. Og det er en grunn til at jeg heller velger meg andre tema å diskutere, som jeg i tillegg synes både er mer interessant og viktigere. Men altså, hvem var det som utnevnte meg til konge over tråden og gjorde min mening til fasit på hva det er lov å mene her og ikke? "Skapes et klima", fordi man svarer ærlig på spørsmålet i HI, der noen er enige og noen er uenige i dette synspunktet. Hallo.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 16:12   #58
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Hvorfor er ikke hijab hos kvinner en religiøs markør på lik linje med kalott for jødiske menn? GJØR det noe om den er det? Må vi allminneliggjøre absolutt alt som gir samfunnet diversitet og farger? Hvorfor vi er redde for å snakke om at mangel på likestilling innen religion er et problem? Selvsagt er det det! Det er et problem når det snakkes om skepsis til kvinnelige prester, det er et problem når homofiles rettigheter til å gifte seg begrenses, det er det når religion fratar kvinner muligheten til å selv velge hvilke klær de skal bruke og hvem som skal få se hva.

Ja, jeg barberer beina, bruker lebestift og går med vonde sko. Men det er ikke FORVENTET av meg, jeg baserer det ikke på en religiøs overbevisning hos mine nærmeste, og det får ingen sosiale konsekvenser hvis jeg velger det bort.

Jeg synes sammenlikningen er helt søk, og jeg mener at ønsket om å unngå debatt eller diskusjon rundt temaet hijab, bare gir folk enda mindre mulighet til å forstå hvorfor.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 16:18   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hvorfor er ikke hijab hos kvinner en religiøs markør på lik linje med kalott for jødiske menn? GJØR det noe om den er det? Må vi allminneliggjøre absolutt alt som gir samfunnet diversitet og farger? Hvorfor vi er redde for å snakke om at mangel på likestilling innen religion er et problem? Selvsagt er det det! Det er et problem når det snakkes om skepsis til kvinnelige prester, det er et problem når homofiles rettigheter til å gifte seg begrenses, det er det når religion fratar kvinner muligheten til å selv velge hvilke klær de skal bruke og hvem som skal få se hva.

Ja, jeg barberer beina, bruker lebestift og går med vonde sko. Men det er ikke FORVENTET av meg, jeg baserer det ikke på en religiøs overbevisning hos mine nærmeste, og det får ingen sosiale konsekvenser hvis jeg velger det bort.

Jeg synes sammenlikningen er helt søk, og jeg mener at ønsket om å unngå debatt eller diskusjon rundt temaet hijab, bare gir folk enda mindre mulighet til å forstå hvorfor.

Jeg er hjertens enig i det du sier i første avsnitt der. Det jeg prøver å få fram er undring over det massive fokuset akkurat hijab får, som tar fokuset vekk fra det bakenforliggende problemet som jo er opphavet til alt det andre du også nevner. Nemlig diskriminering og undertrykking i religionens navn. DET synes jeg er et interessant diskusjonstema. Men hijaben bør ikke bli dratt opp som det store symbolet på all religiøs undertrykkelse (som det virker som om det gjør av og til, i den offentlige debatten), siden grunnen til at folk bruker hijab er så mye mer sammensatt enn som så. Det er, som jeg sa tidligere, et symptom, på lik linje med det andre. Og det er årsaken man må gjøre noe med. Det hjelper ikke å fjerne et plagg, fordi man ikke liker synet av det, når bæreren selv ønsker å ha det på.

Hvis man får slutt på maktmisbruk og undertrykkelse i religionens navn så vil mange av disse tingene fases ut helt av seg selv. Om noen da fremdeles ønsker å bære et plagg eller et symbol for å signalisere at de underkaster seg en spesiell gud så blir det mer en personlig sak, mellom den enkelte troende og dennes høyere makt, og ikke noe jeg har noe med.

Man kan vel også si, i vårt sekulære, vestlige samfunn, at skjønnhet har blitt den nye religionen, og at både vonde sko, barberte ben og leppestift er religiøse markører. Og selvsagt har det sosiale konsekvenser å ikke være pen nok, tynn nok og ha de riktige klærne i vårt samfunn. Ikke i form av æresdrap og pisking riktignok, men å si at vi kan kle oss som vi vil, og velge helt fritt om vi vil ha hårete armhuler og legger til selskapskjolen, uten at det får sosiale konsekvenser, det er vel litt naivt. Så jeg synes ikke sammenligningen er så borti staur og vegg.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-09-17 kl 16:35.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 16:20   #60
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Hvis man er uenig i at hijaben er et samfunnsproblem av den dimensjonen man skulle tro med tanke på hvor mye det blir debattert, så mener man at hijab er TOPP siden man er liberalist og godhjerta, og evner ikke å se gråsoner?


Bah!

Men var det ikke nettopp det Polyanna skrev da? At man gjerne uansett blir tatt for å tilhøre ev de ytterpunktene, med lite nyanser imellom? Og at det i seg selv (i enhver debatt) er problemtatisk.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no