Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-08, 09:28   #41
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Jeg drakk engang ett glass rødvin tidlig på kvelden og kjørte hjem i 3 tiden på natten. Selvfølgelig hadde jeg følge av onkel politi bak meg, og så nervøs som jeg var da har jeg sjelden vært. Og det tiltross for at det da var gått minst 7 timer siden glasset var inntatt.
Jeg hadde jo overhodet ikke promille, men det føltes helt feil for meg. Så etter det smaker jeg ikke en slurk av glasset til mannen engang.

Dagen derpå kjøring tror jeg det er værre med for mange. Særlig småbarnsforeldre som skal hente de søte små hos barnevakten. Mannen har kjøpt alkoholmåler, og setter seg aldri inn i bilen før den er på 0. Jeg mener det uansett blir litt feil, for man er trøtt og utrolig uoppmerksom uansett om alkoholen er ute av blodet. Ups, nå sporet jeg vel litt av

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:34   #42
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Jeg drakk engang ett glass rødvin tidlig på kvelden og kjørte hjem i 3 tiden på natten. Selvfølgelig hadde jeg følge av onkel politi bak meg, og så nervøs som jeg var da har jeg sjelden vært. Og det tiltross for at det da var gått minst 7 timer siden glasset var inntatt.
Jeg hadde jo overhodet ikke promille, men det føltes helt feil for meg. Så etter det smaker jeg ikke en slurk av glasset til mannen engang.

Det er rart det der, at vi får en psykisk sperre, når det er samme dag. Hadde du tatt det ene vinglasset på kvelden, og så satt deg i bilen 7 timer senere, på morgenen, så hadde du ikke tenkt på det vinglasset en gang.

Jeg har ved et par anledninger kjøpt meg alkoholfri øl når vi har vært ute og spist, og jeg har kjørt. Det alkoholfrie ølet smaker jo øl, og det føles så totalt feil å da sette seg bak rattet for å kjøre, for jeg har jo ølsmak i munnen...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:36   #43
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Jeg har aldri drukket alkohol og kjørt samme dag.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:36   #44
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Det hender en veldig sjelden gang at jeg tar et halvt glass vin tidlig på kvelden hvis jeg skal kjøre hjem mer enn 3-4 timer senere. Evt. smaker noen slurker av noen som ikke skal kjøre, sånn for å få den gode vin-og-mat kombinasjonen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:37   #45
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hele poenget er at jeg ikke oppfatter det som å "ta sjansen"!
Jeg har et uproblematisk forhold til alkohol, drikker lite og sjelden (kanskje et par glass vin et par ganger i måneden), avstår totalt fra alkohol under svangerskap og blir rasende om noen skulle tenke på å kjøre med promille i blodet.

Men å ta et glass vinn for så å kjøre 3-4 timer senere har jeg sett på som 100% rett&riktig - i og med at promillen da er borte.

Hvis du uansett drikker så lite og alkohol ikke er viktig for deg, må jeg innrømme at jeg skjønner enda mindre av tankegangen din. Koster det da så mye å avstå akkurat de kveldene du skal kjøre?

(Jeg er ikke en del av "alkohol er ikke det minste viktig for meg, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle andre ganske enkelt kan være avholdende når de prøver/ammer/har sovende barn under 18 år i huset/skal kjøre bil den nærmeste uka"-koret, altså. I ugravid tilstand er jeg langt mer drikkfeldig enn deg, Zoë, og innrømmer gladelig at vin betyr en del for meg.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:38   #46
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Nei

Alkohol og bil hører ikke i hop.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:39   #47
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Nei, jeg drikker ikke hvis jeg vet jeg skal kjøre senere samme dag. Kjører heller ikke hvis jeg har drukket og som regel ikke dagen etter en fyllekule.

Enig med pipimamma

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:41   #48
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Nei det gjør jeg ikke.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:41   #49
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Jeg drikker aldri når jeg skal kjøre. Jeg bryr meg svært lite om alkohol. Det meste smaker ikke godt. Så jeg kjører i 95% av alle tilfellene jeg er et sted det drikkes alkohol og jeg holder meg da til brus.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:42   #50
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvis du uansett drikker så lite og alkohol ikke er viktig for deg, må jeg innrømme at jeg skjønner enda mindre av tankegangen din. Koster det da så mye å avstå akkurat de kveldene du skal kjøre?

Jeg har ikke et problem med å la være, altså!

Men nettopp fordi jeg drikker sjeldnere enn jeg synes jeg bør () og fordi det er på café med venninner jeg har størst glede av et glass vin - OG fordi jeg har følt meg fullstendig sikker på at det er helt trygt&forsvarlig, så har det ikke vært snakk om "hvorfor?" men snarere "hvorfor ikke?".

Prinsippielle begrunnelser eller "sånt gjør man bare ikke", er helt irrelevant for meg.
Men om det forholder seg slik at promillen ikke alltid ER ute av blodet etter 3-4 timer, eller at man faktisk FÅR nedsatt konsentrasjon selv etter at promillen er borte etter det ene glasset med vin, ja da slutter jeg med dette. Skal lese linken til Veronal og orientere meg litt mer i saken.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:43   #51
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Det har hendt, men da har jeg kun drukket et lite glass vin eller øl og kjørt 3-4 timer etter.

Men på fredag hadde vi mat foran tv hele familien og jeg drakk et glass øl. Like etter fikk storesøster en telefon fra en venninne som ville at hun skulle komme. Jeg hentet bilnøkkelen og skulle til å kjøre henne, men heldigvis minnet mannen meg på om at jeg faktisk hadde drukket øl.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:54   #52
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Svarer det samme som i gravidtråden jeg: Total avholds om jeg skal kjøre. Fordi jeg har aldri lyst på et lite glass vin, jeg har lyst på to glass vin, og får jeg ikke det kan det være det samme.

Om jeg har behov for noe annet enn farris, så finnes det helt alkoholfrie øltyper, f.eks Munkholms Asia som er akkurat like god som vanlig øl, og som jeg drikker istedet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 09:59   #53
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Munkholm - både når jeg er gravid og skal kjøre bil.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:31   #54
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Jeg drikker som regel små mengder alkohol i alle tilfeller, og jeg kjenner ett glass vin godt i hodet. Hvis jeg kjører drikker jeg derfor ingen ting, ev. én munnfull vin fra glasset til han-som-ikke-kjører-den-dagen. Det koster meg ingen ting å la være heller. :glad i farris:

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:31   #55
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Zöe

Jeg mente påvirket i det du drikker og i de timene det tar før alkoholen er borte - ikke idet jeg setter meg i bilen etter flere timer.

Du har ingen garanti for at du ikke lengre er påvirket 3 timer etter et glass rødvin.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:31   #56
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Niks. Heller ikke lettøl.

Ikke Munkholm engang?

Jeg kjører ikke samme dag som jeg drikker, og helst ikke før langt ut på dagen derpå. Jeg tror jeg forbrenner alkohol sakte og føler meg ikke kjørbar dagen etter å ha drukket f.eks en flaske vin, så da lar jeg heller være. Jeg tror jeg hadde reagert hvis en venn som jeg visste kjørte, tok seg et glass vin eller øl på kafe sammen med meg.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:33   #57
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Martis: Lettøl har 2,5% alkohol, hvis jeg ikke husker feil. Munkholm er alkoholfri (dvs. i næringsmiddelsammenheng betyr det <0,7% alkohol).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:38   #58
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Martis: Lettøl har 2,5% alkohol, hvis jeg ikke husker feil. Munkholm er alkoholfri (dvs. i næringsmiddelsammenheng betyr det <0,7% alkohol).

Ja, det er sant det. Tenkte meg ikke om. I min verden er det enten øl eller Munkholm.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:40   #59
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Det er flott at man har prinsipper, men jeg gjør til tider det samme som Zöe, uten at jeg har noe dårlig samvittighet for det.

Det skjer vel en 6-7 ganger i året, og da treffer jeg venner i 7-tiden for å spise middag. Da tar jeg noen ganger en 0,33 øl eller et glass rødvin. Etterpå går vi gjerne på kino eller blir sittende lenge og prate. Fra jeg er ferdig med å drikke og til jeg kjører hjem går det alltid min. 3 timer. Jeg synes det er viktig å overholde denne tiden, samt at jeg aldri tar "litt mer" enn en enhet alkohol. Når jeg kjører hjem da har jeg ikke promille. Siden jeg bor ganske grisgrendt og langt utenfor byen, synes jeg dette er bedre enn å måtte ta drosje hjem.

Jeg er ikke mindre redd for å kjøre på noen da enn jeg er ellers, rett og slett fordi jeg kjører uten promille.


Sist redigert av TBM : 17-04-08 kl 10:46.
  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:50   #60
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg drikker som regel små mengder alkohol i alle tilfeller, og jeg kjenner ett glass vin godt i hodet. Hvis jeg kjører drikker jeg derfor ingen ting, ev. én munnfull vin fra glasset til han-som-ikke-kjører-den-dagen.

Og munnfull og munnfull, jeg vil nå heller si et bittelite nipp. :han-som-helst-ikke-kjører:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no