Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Krimanbefaling!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-07, 17:38   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Krimanbefaling!

Jeg er en krimelsker, og har lest det meste av Mankell, Nesbø, Larsson etc... Så jeg måtte liksom finne noen nye!

Og jeg fant


Så nå anbefaler jeg to svenske forfattere:
- Camilla Läckberg; har lest Predikanten, Ulykkesfuglen og Steinhuggeren av henne nå

- Arne Dahl; har lest Blind jakt, Europa blues, Skjulte dyp og Ondt blod av han Brukte litt tid på å like måten han skrev på, men nå er han en favoritt!

Bare tips.. og - kom GJERNE med tips til meg og!!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:15   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Jeg sluker også krimbøker som det var en avis, og må stadig vekk utvide forfatterrepertoiret.

Jeg kan anbefale Karin Alvtegens bøker hvis du ikke har lest de.

Jeg leste en bok av Camilla Läckberg i sommer og den synes jeg var forferdelig platt både i språk og innhold Tror den het "Isprinsessen" eller noe lignende. Men det kan jo hende hun har tatt seg opp. Så jeg har ikke avskrevet henne.

Arne Dahl har jeg ikke lest, og noterer meg ham bak øret.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:21   #3
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Takk for tips!

Har du forresten lest Helene Turstens bøker om politidama Irene Huss?

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:22   #4
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Camilla Läckberg oppdaget jeg i vinter, kjempebra bøker!

Har du forresten lest noe av Åsa Larsson? Også flink. Og Arnaldur Indridason.
Je har også fått en bok av min onkel, som også er glad i god krim. Håkan Nesser sin siste, En helt annan historia.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:22   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Isprinsessen har jeg ikke lest.
Det var vel hennes første?

Anbefaler at du prøver en av de andre Predikanten er vel den "første" i serien. (som kan leses uavhengig).

Men liker Arne Dahl bedre nå

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:22   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Takk for tips!

Har du forresten lest Helene Turstens bøker om politidama Irene Huss?

Nope!
Notert!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:23   #7
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.

Camilla Läckberg oppdaget jeg i vinter, kjempebra bøker!

Har du forresten lest noe av Åsa Larsson? Også flink. Og Arnaldur Indridason.
Je har også fått en bok av min onkel, som også er glad i god krim. Håkan Nesser sin siste, En helt annan historia.

Har lest en del Nesser ja !

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:24   #8
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Da vil jeg trekke frem Maj Sjöwall og Per Wahlöö og bøkene om Martin Beck.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:25   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Jeg har så og si sett alle Beck filmene/seriene
Men egentlig ikke lest så mange.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:29   #10
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Jeg anbefaler serien om etterforsker Fandorin av russeren B. Akunin. Har veldig sans for stemningen i disse bøkene, selv om hver er skrevet i forskjellig stil. Handlingen er fra tsarens Russland med alt det innebærer av stiv etikette, russisk rulett og intelektuelle studenter. Tror det er fem eller seks til nå i serien. De er veldig andereledes tradisjonell, europeisk/amerikansk krim. En forfriskende avveksling.

Akkurat nå holder jeg på med Gert Nygårdshaugs serie om Frederic Drum etter massivt press fra mannen. Syns de er sånn passe. Sikkert bedre om man venter litt mellom hver bok, nå som jeg leser de på rappen framstår de som veldig repeterende.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:31   #11
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Takk for tips!

Har du forresten lest Helene Turstens bøker om politidama Irene Huss?

Helene Turstens bøker er bra Synes det er litt i samme stilen som Karin Alvtegen. Det eneste er at disse svenske damene er ganske groteske synes jeg

Håkan Nesser har jeg lest mange av, men det er ikke alle jeg har likt så godt. Får ikke helt dreisen/sansen for Van Veeteren.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:38   #12
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Jeg har et ambivalent forhold til Gert Nygårdshaugs historie om Fredric Drum, men jeg har nå lest alle. Og vet forsatt ikke helt...

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:44   #13
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Jeg har et ambivalent forhold til Gert Nygårdshaugs historie om Fredric Drum, men jeg har nå lest alle. Og vet forsatt ikke helt...

Nei, det er et eller annet som ikke faller helt i smak her heller. Er halvveis i serien og kommer sikkert til å lese de siste fem også. Har en forkjærlighet for Nygårdshaug etter at historien om lille Mino knuste hjertet mitt i "Mengele Zoo"

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:52   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Jeg har lest alle Camilla Läckberg bøkene i vinter/våres

Liza Marklund er samme sjanger
Siste til Liza Marklund,Tyskungen (ikke kommet på norsk) leste jeg nettopp på svensk.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:02   #15
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Opprinnelig lagt inn av Fønix

Jeg har et ambivalent forhold til Gert Nygårdshaugs historie om Fredric Drum, men jeg har nå lest alle. Og vet forsatt ikke helt...

Nei, det er et eller annet som ikke faller helt i smak her heller. Er halvveis i serien og kommer sikkert til å lese de siste fem også. Har en forkjærlighet for Nygårdshaug etter at historien om lille Mino knuste hjertet mitt i "Mengele Zoo"

Haha, jeg holder på med den nest siste nå. Det er sånn lett fjollete psykokrim som fungerer bra hvis man er vinelsker eller fluefisker. (Jeg leser de hovedsakelig pga. vinreferansene.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:05   #16
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg har lest alle Camilla Läckberg bøkene i vinter/våres

Liza Marklund er samme sjanger
Siste til Liza Marklund,Tyskungen (ikke kommet på norsk) leste jeg nettopp på svensk.

Den har nettopp kommet nå tror jeg. Syntes jeg så den i går, da jeg var på Ark.

Lisa Marklund begynte jeg å lese med det samme hun kom med bøkene om Annika. Gode bøker.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:06   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.

Den har nettopp kommet nå tror jeg. Syntes jeg så den i går, da jeg var på Ark.

Lisa Marklund begynte jeg å lese med det samme hun kom med bøkene om Annika. Gode bøker.

Ja kjempespennende, men bør leses i kronologisk rekkefølge pga alt som skjer i Annika Bengtzons privaliv
Da jeg var i Sverige sist var det Liza Marklunds Livstid eller Camilla Läckbergs Tyskungen å velge mellom.
Kjøpte bare Livstid, men angret som en hun på at jeg ikke kjøpte begge for det var litt vanskelig å få tak i Tyskungen for litt siden

__________________
Angelique

Sist redigert av Angelique : 29-10-07 kl 19:11.
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:08   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Når jeg er ferdig med Fredric Drum så skal jeg forresten over på Alexander McCall Smiths bøker om Damenes detektivbyrå nr. 1. Er ikke krimglad i utgangspunktet, men jeg skal lese denne serien pga. Botswanaskildringene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:10   #19
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Ja kjempespennende, men bør leses i kronologisk rekkefølge pga alt som skjer i Annika Bengtzons privaliv

Jepp! Anbefalte den til en venninne, og sa at hun måtte være helt nazi på å lese dette i rett rekkefølge! Jeg er jo pedant av natur, så jeg liker å lese all litteratur kronologisk...

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:16   #20
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krimanbefaling!

Man blir definitivt sulten og tørst av å lese Fredric Drum.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no