Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Elias

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 23:58   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Elias

Film:Lille Elias, spydspissen for mammas og pappas idealisme

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 00:04   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elias

Hva handler det om?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 08:48   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elias

Elias, en 8 år gammel gutt som bor på Grønland i Oslo. Han er den eneste etnisk norske gutten i klassen sin.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:38   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elias

Den så jeg for en stund siden. Fascinerende film.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 12:08   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elias

Det er en trist situasjon som beskrives i filmen, men kanskje ikke så overraskende hvis man kjenner litt til situasjonen på et par av skolene i området. (Jeg reagerte litt på at moren virket som om alle problemene og kulturforskjellene hadde kommet totalt overraskende på henne, og på at det virket som om hun ikke hadde reflektert noe over forskjellen på å bo som voksen på Grønland, når man kan velge selv hvem man jobber sammen med og omgås, og å vokse opp og gå på skole der som barn. Jeg mener ikke at det nødvendigvis var et feil valg av dem i utgangspunktet, men at jeg synes det er rart å ikke ha tenkt på disse tingene på forhånd.)

Og jeg synes det er fryktelig at man lar situasjonen være slik - det er jo ikke holdbart hverken for de norskspråklige eller de fremmedspråklige elevene. Det finnes jo også flere skoler i Oslo med høy andel fremmedspråklige elever som slett ikke er så ille som det som beskrives her (Elias i innslaget bytter jo over til en slik en), så det er ikke det at det nødvendigvis trenger å være katastrofe for en etnisk norsk gutt å gå på en skole med store kulturforskjeller. Men slik det er nå, forsvinner jo de norske elevene vekk fra de verste skolene, og jeg har hørt at de mest ressurssterke fremmedspråklige foreldrene også flytter barna til andre skoler, slik at man får alle de største problemene konsentrert på én eller noen veldig få skoler. Det er klart at det ikke er en holdbar situasjon for noen, aller mest for de ungene som sitter igjen på disse skolene og får et veldig dårlig tilbud og minimale muligheter til å lære seg norsk eller bli integrert på noe vis.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:36   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Elias

Jeg tror nok de hadde reflektert over det, men ble sjokkert over at de idealistiske fordommene måtte briste for en virkelighet de i utgangspunktet ikke ønsket å innse at eksisterte. Kommer liksom fram av filmen det da.

Her er forøvrig en helt ny sak fra samme skole:

Skolen tilbød hijab i håndskrevet brev til foreldrene

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:39   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elias

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg tror nok de hadde reflektert over det, men ble sjokkert over at de idealistiske fordommene måtte briste for en virkelighet de i utgangspunktet ikke ønsket å innse at eksisterte. Kommer liksom fram av filmen det da.

Det var egentlig det jeg mente - at de ikke hadde ønsket å innse at problemene kunne tenkes å eksistere, betyr for meg at de ikke hadde reflektert over det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 21:52   #8
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elias

Trist film. Men flott å se den, takk for tipset.


Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg synes det er fryktelig at man lar situasjonen være slik - det er jo ikke holdbart hverken for de norskspråklige eller de fremmedspråklige elevene. Det finnes jo også flere skoler i Oslo med høy andel fremmedspråklige elever som slett ikke er så ille som det som beskrives her (Elias i innslaget bytter jo over til en slik en), så det er ikke det at det nødvendigvis trenger å være katastrofe for en etnisk norsk gutt å gå på en skole med store kulturforskjeller. Men slik det er nå, forsvinner jo de norske elevene vekk fra de verste skolene, og jeg har hørt at de mest ressurssterke fremmedspråklige foreldrene også flytter barna til andre skoler, slik at man får alle de største problemene konsentrert på én eller noen veldig få skoler. Det er klart at det ikke er en holdbar situasjon for noen, aller mest for de ungene som sitter igjen på disse skolene og får et veldig dårlig tilbud og minimale muligheter til å lære seg norsk eller bli integrert på noe vis.

Veldig enig.

Jeg har jobbet på en skole hvor det var mange fremmedspråklige, men også en del norske. Det er så viktig at det er litt av begge deler. Læring, for begge grupper, kan foregå lettere og ha store fordeler hvis det er en balanse her. Mye i selve undervisningen, og ikke minst i det sosiale spillet.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 22:59   #9
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elias

Jeg har akkurat slettet et laaaangt innlegg, og det jeg ender opp med er; hæh?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 11:01   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elias

Det er vel ingen grunn til ikke å bruke navn på disse skolene? Det er vel Vahl og Lakkegata det her er snakk om. Når det gjelder Lakkegata så er det skolen datteren min skal begynne på til høsten. Jeg har brukt mange timer (og søvnløse netter) på denne skolen.

Lakkegata er altså skolen som Elias bytter til, der han blir "lykkelig". Det som har skjedd på Lakkegata de siste årene er at "white flight" problemet har blitt betydlig mindre. Folk i område har i mindre grad sluttet å busse barna sine opp til Steinerskolen på Hovseter eller St Sunniva. Og vips, så går det noen år og skolen har nå en mye mer blandet elevmasse. Barna her på Rodeløkka går også ned til Lakkegata, bussene til Hovseter er borte. Det er fortsatt en stor andel minoritetsspråklige barn der men ikke på lang nær så mange som for bare noen år siden. Skolen har jobbet mye med denne problematikken i næromårdet og jobbet aktivt ut mot foreldre som sokner til skolen. Det er nok flere skoler som har en ting eller to å lære av Lakkegata. Nå søker folk seg til Lakkegata, ikke vekk fra skolen.

Problemet er jo når hvite foreldre i økende grad velger vekk den lokale skolen, desverre er det slik i Oslo at man kan gjøre det. Hvis den hvite middelklassen som som på død og liv skal være så urbane og bo her i indre øst hadde måttet sende barna sine på den lokale skolen så ville elevmassen på skolene utvilsomt sett helt annerledes ut (yes jeg hørte til "disse" selv og ja, jeg vet det er provoserende, men et faktum). Moren til Elias var et av unntakene som gjorde det og se hvordan det gikk. Hvis alle hadde gjort som moren til Elias, og brukt den lokale skolen, så ville jo vennene til Elias også gått der. Jeg tipper mange av de soknet til Vahl men søkte seg over til Lakkegata. I bunn og grunn er fritt skolevalg i Oslo på grunnskole nivå noe som bare forsterker dette fenomenet.

Nå har det jo også gått så langt at minoriteter i økende grad velger bort sin lokale skole. Selvfølgelig vil de det beste for barna sine også, inkl det å sende de til en ok skole.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article418561.ece

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 16:56   #11
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Elias

Litt artig at man bruker begrepet minoritet i denne saken

Oslo-skolene gjør det nå veldig bra på de fleste målinger. Men da må man ta med i betraktningen det du nevner, at mange akadeimkere og urbanister velger å sende barna sine lokalt. Samt at Oslo har vært satsingsområde, man har et sterkt politisk ønske om å unngå en slik virkelighet som Elias-eksempelet viser. Og det er flott. Men det må ikke blende for problematikken filmen reiser. At rasisme (som det heter her i vesten) er et allmennkulturelt fenomen under gitte omstendigheter, og bør møtes med like sansksjoner uansett form.

Jeg, for min del, har mer tro på tvungen barnehage og at den blir gratis for alle. Langsiktig ville det vært en samfunnsøkonomisk genistrek og det ville økt trivselsnivået i byen betraktelig. Ulikhet er flott, men ikke dersom det fører til kollektiv forakt for det som er annerledes. Om det nå er religion eller politikk som er begrunnelsen. Det skal være unødvendig å vokse opp i Oslo og kun lære seg en oss vs dem-dogmatikk som er så utbredt i mange miljøer. Halal vs haram, ren vs uren, troende vs vantro, det ene opplagt oppfattet som bedre enn det andre og styrer holdningene til det som er annerledes.


Sist redigert av Brutus_ : 03-06-09 kl 17:22.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 17:13   #12
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elias

Jeg har vel også landet på at jeg mener barnehage bør være obligatorisk fra 3 år i alle fall ... for barnas del. Selvfølgelig særlig for barn med minoritetsbakgrunn da det er en grov urett man begår mot barn som er født og oppvokst her og ikke kan snakke norsk når de begynner på skolen. Det er forferdelig urettferdig overnfor barna å ikke starte på skolen med et bedre utgangspunkt. Men også for alle barn generelt, når man tenker på hvor tøff og krevende skolen har blitt allerede fra 1 klasse. Det kreves ikke bare mye mtp det rent faglige men også det sosiale og disse ferdighetene trenes det jo voldsomt mye på i barnehagen.

Jeg tenkte senest på dette for et par uker siden da barnehagen viste meg skjemaene de sender til skolen angående min datter. Skolen får så utrolig mye info om hvert barn selv før skolestart. Jeg lurer på om dette er vanlig ellers eller del av "pakken" på skolene i Oslo indre øst ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no