Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan noen gi meg en oppskrift på sunne, GODE og barnevennlige brød?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 15:44   #1
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Kan noen gi meg en oppskrift på sunne, GODE og barnevennlige brød?

Ja overskriften sier vel sitt?
Etter alt for mange misslykkede forsøk har jeg bestemt meg for å prøve meg på brødbaking igjen. Kjøpebrød er DYRT og ikke like sunt.
Problemet som går igjen, er at brødene er gode når de er rykende ferske, men når de har vært fryst eller er en dag gamle så faller de fra hverandre, og blir tørre og seige. Jeg har prøvd med mere salt, sirup +++ men ingenting har funka.

Kan noen være så snill å dele en god oppskrift med meg?

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 18:12   #2
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Kan noen gi meg en oppskrift på sunne,GODE og barnevennlige brød?

Jeg har også slitt litt når det gjelder brødbaking. Kaninen vår holdt på å spise seg fordervet på tørket brød en stund.....MEN nå har jeg funnet ut hva som funker her i huset : 1 pk havrebrødmix (Møllerens eller 1-2-3)
12 dl lunkent vann
1 pose tørrgjær
ca 2 dl havregryn
2 dl fibra
1 dl linfrø
1 dæsj matolje (nøytral)
1 liten klype maldonsalt
Hvetemel til passende deig

Jeg rører ut tørrgjæra i lunka vann først og tilsetter olje og litt salt. Oppi kjøkkenmaskina med dette, så tilsettes havrebrødblandingen sammen med havregryn og fibra, ev. linfrø. Maskina kjøres på full guffe mens hvetemel tilsettes til passelig konsistens. Kjøres i ca 10-12 min. Bakes ut straks til 3 brød og legges i smurte former med en strimmel bakepapir i bunnen. Heves ca i time. Stekes 50- 60 min på 200 grader. Lettvint og veldig gode brød som henger sammen og som alle i familien liker

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 18:18   #3
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen gi meg en oppskrift på sunne,GODE og barnevennlige brød?

Et lite utvalg tråder om tema: brød her på forumet
Ditt beste brød
Brød og Brød,...
God brødoppskrift

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 18:31   #4
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen gi meg en oppskrift på sunne,GODE og barnevennlige brød?

Hvis de faller fra hverandre tror jeg det kan være fordi deigen er for lite eltet. Glutenet i melet fungerer som et bindemiddel i deigen, og det utvikles best ved elting (og også ved lang heving, tror jeg...). Kanskje du kan ha i litt olje? Grove brød smuler ofte mer enn fine brød. Oppskriftsforumet her er fullt av brødoppskrifter, og her er den oppskriften jeg som regel bruker når jeg baker.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 18:46   #5
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Kan noen gi meg en oppskrift på sunne,GODE og barnevennlige brød?

Tusen takk!!
Skal testes

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:44   #6
innka
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 8
innka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan noen gi meg en oppskrift på sunne,GODE og barnevennlige brød?

Mye havregryn gjør at brødene "smuler" mye. Hvis du bruker mye havregryn er det en ide å koke den til havregrøt først. Ellers har jeg akkurat oppdaget det nye fullkornsmelet som heter "fibra". Hele kornet er finmalt så man visstnok kan erstatte hvetemel med det. Vårt barn er vant til alle mulige frø i brødene, men hvis du med "barnevennlig" mener uten før og helkorn så¨er kanskje fibramelet en god ide fore dere.

innka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no