Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ostesufflé

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-09, 20:58   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Ostesufflé

For første gang har jeg selv prøvd meg på en av mine bardoms favorittretter; ostesuffle. Jeg laget i porsjonsformer, de står i ovnen nå. 70-talls; ja! Men så utrolig godt.

3 ss smeltet smør
3 ss hvetemel
4 dl melk
1/2 ts salt
Lag hvit saus av dette

3-4 egg skilles
Plommene has over i sausen når denne har kjølnet litt

Eggehvitene stivpiskes

200 g jarlsberg eller annen ost rives eller skjæres i terninger. Jeg syns det godt med osteklumper, så jeg skar i terninger.

Skjær den stivpiskede eggehviten inn i ostesausen, forsiktig så luften ikke slås ut.

Hell alt over i en godt smurt ildfast form med høye kanter. Helst suffleform.

Strø revet ost på toppen hvis du vil ha crispy topp.

170 grader 50 min

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 09:20   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostesuffle

Det er skikkelig godt!!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 09:22   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ostesuffle

Sufflé ja. Husker det var litt greier med at den ikke skulle falle sammen.

Hva serverer man til ostesufflé da?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 09:31   #4
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostesuffle

Ostesuffle bruker vi også å ha.

Vi pleier å ha fint brød eller loff til, samt purre og paprika.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 09:36   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostesuffle

Poteter er også godt til. '
Kansje salat også?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 09:49   #6
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ostesuffle

Å, det var favoritten min da jeg var liten, Kanskje vi skal ha det i dag. Planen var taco, men det gjør jo ingenting.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 10:29   #7
Luddi
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 5
Luddi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ostesuffle

ååå det er godt

Luddi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 11:41   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostesuffle

Det var supergodt! Jeg syns loff med meierismør på er det beste følget. Eller bare mumse suffleen som den er.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:54   #9
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ostesuffle

Dette fikk jeg lyst på.
Men må en ha sufflè-skål? Kan en rund skål duge?

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 16:04   #10
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ostesuffle

Ja! Gammelmat. Vi snakket om det i syklubben tidligere i uka. Dvs. at vi mimret om rettene vi serverte i syklubben på åttitallet, og da ble ostesuffle' nevnt. Husker at det var viktig at gjestene venter på suffleten, ikke at suffleten venter på gjestene. *poff*

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 16:19   #11
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ostesuffle

Det er nydelig, og ungene elsker det. Vi har loff og salat til. Rødvin er heller ikke så verst til ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 21:23   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostesuffle

Nei du trenger ikke suffleform. Jeg laget i hjerteformede Le Creuset porsjonsformer. Mamma pleier å bruke ildfast glassform. Det viktigste er at det er litt høyde på formen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:23   #13
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ostesuffle

Det ble ostesouffle til middag i dag. Det var godt.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:06   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ostesuffle

Jeg tenkte å lage ostesouffle men vil helst lage i en stor form istf porsjonsformer. Funker denne oppskriften da, tro?

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:11   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.865
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ostesuffle

Jeg elsket det da jeg var barn! Har aldri laget det i voksen alder, uvisst hvorfor. Må lages! Men kan tenke meg mye mer ost i? Og mer smakssterke oster?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:13   #16
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ostesuffle

Det er kjempegodt. Jeg serverer skinke og hvitløkbrød til + ananas.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:27   #17
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ostesuffle

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tenkte å lage ostesouffle men vil helst lage i en stor form istf porsjonsformer. Funker denne oppskriften da, tro?

Kan ikke se for meg hvorfor den ikke skulle fungere til det, for meg ser det ut som om oppskriften viser til stor form?

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 11:29   #18
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ostesuffle

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tenkte å lage ostesouffle men vil helst lage i en stor form istf porsjonsformer. Funker denne oppskriften da, tro?

Jeg lager alltid i stor ildfast form, det går kjempefint.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 11:50   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ostesuffle

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Kan ikke se for meg hvorfor den ikke skulle fungere til det, for meg ser det ut som om oppskriften viser til stor form?

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Jeg lager alltid i stor ildfast form, det går kjempefint.

Jeg tenker mest på steketid (og evt. -temperatur), for det kan vel ikke være det samme for stor og liten form?

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 11:55   #20
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ostesuffle

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tenker mest på steketid (og evt. -temperatur), for det kan vel ikke være det samme for stor og liten form?

Jeg steker den på 200 gr i 40-45 min.


Sist redigert av Tilde : 04-05-13 kl 12:03.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no