Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg ønsker oppskrift på den beste bolognesen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-17, 10:07   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ønsker oppskrift på den beste bolognesen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg lager veldig god bolognese. I festvarianten bruker jeg både kjøttdeig og bacon. Stek dette og legg til siden. Så finhakker jeg en løk og noen fedd hvitløk (sistnevnte kan sikkert sløyfes, men jeg lager det alltid med), som freses blankt. Deretter tilsettes hermetisk tomat og an liten boks tomatpuré. Mens dette putrer rasper jeg et par gulrøtter og litt sellerirot, som dumpes oppi gryta og putrer videre.

Så smaker jeg til med litt sukker, salt og pepper og deretter en god dose av både oregano og basilikum. Og så en spiseskje eddik (gjerne rødvinseddik). Putt kjøttet tilbake i gryta og la dette putre mens pastaen koker opp.

(Mitt husmortips er at all middag som har tomatpuré i seg også må få litt sukker, for da forsvinner bitterheten.)

Høres ut som min. Bare at jeg dropper sukker og heller går for langtidskoking av tomatsausen. Jeg pleier også ha laurbærblad i en stund, og også har stangselleri i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 10:17   #22
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg ønsker oppskrift på den beste bolognesen

Jeg har forelsket meg helt i kjøttsausen i lasagnen til Trines matblogg. Koker den lenge, sikkert halvannen time. Den er super - både i lasagne og som bolognese. Minner om Tjorven sin.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 10:19   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ønsker oppskrift på den beste bolognesen

Jeg hadde aldri i verden ofret hvitløken. Særingen måtte fått sin egen hvitløksfrie miniporsjon.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 10:27   #24
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg ønsker oppskrift på den beste bolognesen

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg hadde aldri i verden ofret hvitløken. Særingen måtte fått sin egen hvitløksfrie miniporsjon.

Det er det jeg har landet på. Så får heller mamma bli kvalm av lukten av hvitløk.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no