Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-17, 19:30   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Jeg liker begge deler, men røkt er best. Og det ser litt mer delikat ut. Kjøper det hos Norges beste slakter, A Idsøe i Stavanger. Hvor lenge det skal vannes er det jo ikke noe universalsvar på, det kommer an på produksjonen, Idsøe sitt skal vannes i 18 timer.

Jeg liker å skjerpe det i ovnen, men det er ikke noe must for røkt pinnekjøtt, synes jeg. Kjøper forresten kun bog, liker det bedre enn pinner.

Kålrotstappe: Søk på "kokkens beste kålersbistappe". Den er best. Viktig å vanne kålrabien, bruke sitron og riste pepperet. Bruker creme fraiche i stedet for fløte.

Jeg lager en enkel løksaus av sjyen. Løk, surres i smør, ha i mel, spe med kraft. Litt eddik. Sykt godt.

Forresten, skal du skjerpe kjøttet i ovnen, noe jeg som sagt sjelden gjør, så er det godt å pensle det med honning.


Sist redigert av Hyacinth : 08-12-17 kl 20:33.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-17, 20:14   #22
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Liker begge typer pinnekjøtt. I fjor la vi mandelpoteter i bunnen av pinnekjøtt-pannen med vann og litt øl. Helt fascinerende at ikke mandelpoteter ble skamkokte etter flere timer i pannen men alle ble helt perfekte!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 00:03   #23
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Bergenser med sunnmørsaner, og her er det kun urøkt som gjelder. Vi vanner ut i et døgn og bytter vann underveis, sier pinnekjøttmannen min, og det blir veldig bra. Vi har kålrabi og kokt potet, som regel mandelpotet, til. Mannen sverger til svinemør også, vi har vanligvis også kokt, upresset lammerull. Nok mat.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 00:06   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Vi kjøper røkt og gryteklart kjøtt av lam. Alltid perfekt saltet og godt kjøtt.

Servers med potet og klårabistappe, samt skjy fra dampingen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 08:35   #25
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Jeg kommer fra Bergen og skal såklart ha urøkt pinnekjøtt. Jeg liker i tillegg pinner som har godt med fett på, da blir det saftigere (og fettet renner jo stort sett av under damping uansett). Hvor lenge det skal vannes ut, kommer an på både hvor salt du liker det og hvilket pinnekjøtt du kjøper. Spør slakteren eller betjeningen i butikken hvis det ikke står på pakken, det er store forskjeller! Jeg liker det ganske salt og pleier å smake såvidt på kjøttet etter at jeg har vannet det natten over. Er det for salt, bytter jeg vann og lar det stå litt lenger. Er det passe, heller jeg bort vannet. Serverer med kålrabistappe (som har nok av fløte og smør og et par poteter i) og potetstappe (familietradisjon med stappe også av potetene). I tillegg har vi litt av sjyen til som saus over stappene. Ingen pølse til. Vi liker ikke å skjerpe/grille det i ovnen. Synes det lett blir for tørt da.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 09:17   #26
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.708
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Jeg kommer fra Bergen, men har foreldre fra Rogaland. Vi er vokst opp med røkt pinnekjøtt, og det foretrekker jeg i dag også. Vi damper det vanligvis, men har også prøvd Hellstrøm metoden med å trekke det i urtekrydret vann. Det ble også godt. I års kal vi ha en blanding av pinnekjøtt av bog og vanlige pinner. Det er jeg spent på. Kjøper alltid lokalt hos gårdsprodusent. I påsken kjøper vi stort sett det ide har i butikk, ofte Henriettes.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 11:18   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Definitivt urøkt, jeg er ikke spesielt glad i røkt mat.
Jeg vanner aldri pinnekjøtt mer enn over natta, ca. 12 timer, og det er uansett merke.

I år har jeg tenkt å utvide tilbehøret litt, jeg synes pinnekjøttmiddag ser litt stusslig ut,- så det blir grov pølse, hvit saus, pannestekte gulrøtter, og kanskje noen hjemmebakte lefser.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 17:35   #28
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Jeg er glad i røkt mat, men røkt pinnekjøtt synes jeg rett og slett IKKE er godt!
Så her er det kun urøkt som gjelder.
Jeg legger det i vann på kvelden og tar det opp morgenen etter, så det blir aldri mer enn 12 timers utvanning. Uansett hvilket merke jeg kjøper.
Har prøvd alt fra Idsøe til Extra, og jeg ble egentlig veldig overrasket over at billigmerkene var så gode. Gode pinner, og masse kjøtt og akkurat passe salt etter utvanning.
Her serveres pinnekjøtt på nyttårsaften, tilbehør er komle/kompe/ball, bacon, mandelpoteter, kålrotstappe og pølse.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 17:56   #29
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Urøkt, helt klart. Vi bruker å kjøpe fra Henriettes, men siden jeg liker bogstykkene best tar jeg gjerne imot tips til merker som har det.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 18:01   #30
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Jeg får ikke bestemt meg for hva som er best, så jeg kjøper som vanlig halvparten røkt og halvparten urøkt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 19:52   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Her er den beste stappa. Jeg bytter som sagt fløteskvetten ut med creme fraiche, liker det bedre:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-l...-kalrabistappe

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 21:06   #32
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Her er den beste stappa. Jeg bytter som sagt fløteskvetten ut med creme fraiche, liker det bedre:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-l...-kalrabistappe

Tusen takk. Denne skal jeg prøve

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 21:17   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Tusen takk. Denne skal jeg prøve

Den er veldig verdt det! Jeg lager kun denne etter at jeg oppdaget den for flere president.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 21:18   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den er veldig verdt det! Jeg lager kun denne etter at jeg oppdaget den for flere president.

President? Det skulle være "år siden"!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-17, 23:01   #35
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den er veldig verdt det! Jeg lager kun denne etter at jeg oppdaget den for flere president.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

President? Det skulle være "år siden"!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-17, 08:36   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Vi kjøper pinnekjøtt av kje. Veldig godt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-17, 10:05   #37
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Viktig å ikke vanne ut for lenge, ja. Men like viktig er det å dampe lenge nok. Mange oppskrifter sier tre timer, her dampes det i fem timer...

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-17, 12:23   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi kjøper pinnekjøtt av kje. Veldig godt.

Geit? Hvorfra?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-17, 20:03   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Geit? Hvorfra?

Babygeit ja.

http://www.heidrunprodukter.no/

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 14:12   #40
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt - røkt eller vanlig saltet? Tips og triks

Hvor kjøper dere sånn bog?
Jeg var på let flere steder men fant ikke ut at det var noe som het det? Har de på normale butikker som Spar, Meny? Hva heter det sånn helt konkret?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no