Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Steking av svineribbe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-06, 23:25   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Steking av svineribbe

Hvordan steker dere ribben?

Svigermor steker ribben i oppdelte stykker, det er kjempegodt og resultatet er mye mer stekt enn når man steker den hel og skjærer opp etterpå. Det er visstnok en tradisjon fra Hedemark. (?) Moren min steker den hel og da blir ribben på mange måter mer "kokt" enn stekt i smaken synes jeg. Jeg er vokst opp med den siste varianten, men etter at jeg smakter svigermors må jeg innrømme at jeg foretrekker hennes variant.

Svigers maler forresten noen ganger sin egen medisterdeig, så deres medisterkaker er bare helt nydelige.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:38   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Jeg foretrekker absolutt stekt ribbe.

Jeg vet at mange liker den blek og dampet, men jeg foretrekker den godt stekt og godt krydret.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:41   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Så du steker den stykkevis og delt?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:41   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Ribben skal selvsagt stekes hel. Den blir så god og saftig!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 00:07   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Jeg steker den også hel. Føler ikke at den blir dampet/kokt...? Det er bare på kafeer at det skjer,synes jeg

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 07:44   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Jeg steker den hel, lar den hvile, deler den opp i serveringsstykker og ettersteker litt.

Nam, nam, nam, nam!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:42   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg steker den hel, lar den hvile, deler den opp i serveringsstykker og ettersteker litt.

Nam, nam, nam, nam!

Slik gjorde min mor deg også - det blir kjempegodt!

... Og slik har jeg ambisjoner om å gjøre i år, da svigers har bedt om ribbe på julaften.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:43   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Det er viktig å krydre ribben mindt 2-3 dager i forveien.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:43   #9
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Steking av svineribbe

*noterer flittig*

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:47   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Jeg steker den hel, og den blir veldig god, saftig og sprø. På ingen måte dampet og blek. Jeg følger den fremgangsmåten som står i et sånt hefte man får gratis i butikken (fra Opplysningskontoret for kjøtt), tror det er den samme som du finner på matprat.no.
Jeg har fukgt den oppskriften i mange år, og rbben har alltid blitt helt perfekt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:37   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg steker den hel, lar den hvile, deler den opp i serveringsstykker og ettersteker litt.

Nam, nam, nam, nam!

Eh... Det er mulig det er det svigermor gjør altså.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:51   #12
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Steking av svineribbe

På matprat.no finner du gode tips for steking av ribbe.

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7736

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 20:15   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg steker den hel, lar den hvile, deler den opp i serveringsstykker og ettersteker litt.

Nam, nam, nam, nam!

Det har jeg også gjort hvis ribben ikke var ferdigstekt når jeg trodde den var det. Den blir bare helt kjempegod.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 00:04   #14
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Den deles i biter og saltes og pepres i ca 1 døgn før den stekes. Gjerne langtidsstekes. Blir så godt atte! Gleder meg til juleribba, jeg.

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 00:27   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Den deles i biter og saltes og pepres i ca 1 døgn før den stekes. Gjerne langtidsstekes. Blir så godt atte! Gleder meg til juleribba, jeg.

Jeg tror jeg må ta en skikkelig prat med svigermor igjen.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 17:30   #16
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Ribba saltes hel i 2 1/2 dag. Så kokes den til den er halvkokt (ca 1 time) Deles opp når den er blitt kald og stekes på 200 grader til den er deilig å sprø. (De halvkokte bitene kan også fryses for så og stekes seinere). Dette er den beste måten...hehe.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:25   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg steker den hel, og den blir veldig god, saftig og sprø. På ingen måte dampet og blek. Jeg følger den fremgangsmåten som står i et sånt hefte man får gratis i butikken (fra Opplysningskontoret for kjøtt), tror det er den samme som du finner på matprat.no.
Jeg har fukgt den oppskriften i mange år, og rbben har alltid blitt helt perfekt.

Ja, denne oppskrifta følger jeg også. Har alltid fått flott og god ribbe med denne oppskrifta! - Og illusjonen om at det å lage ribbe er en bragd har tapt seg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 21:37   #18
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Steking av svineribbe

Jeg steker ribba hel. Følger det oppskiftsheftet som er i butikken.

Tar opp ribba noen dager før og ruter den opp før den er helt tint opp.Tar på salt og masse pepper. Viktig å få salt og pepper ned i rutene på svoren.
Jeg skjærer gjerne nesten helt ned til kjøttet og ikke bare øverst i hudlaget.
(mannen min mener jeg lager den beste ribba, i allefall den beste han har smakt) Selv spiser jeg ikke ribbe..................

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no