Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Biltema er lagd for menn

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-13, 21:24   #121
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men denne smilien, da, er ikke den litt kvinnenedsettende. Sur og rød og med kjevle og sløyfe i håret og greier.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 21:54   #122
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og HI fleipet ikke med kjønnsroller.

Nei. Men jeg var heller ikke seriøs ang kjønnsroller heller. Jeg hadde faktisk ingen kjønnsrolletanker i det hele tatt da jeg skrev det innlegget. Men det har jeg jo sagt før. :P

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 22:32   #123
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Nei. Men jeg var heller ikke seriøs ang kjønnsroller heller. Jeg hadde faktisk ingen kjønnsrolletanker i det hele tatt da jeg skrev det innlegget. Men det har jeg jo sagt før. :P

Men overskriften på tråden er jo at Biltema er lagd for menn, da må du jo mene at det er en distinkt forskjell mellom menn og kvinner på dette emnet?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 22:43   #124
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men overskriften på tråden er jo at Biltema er lagd for menn, da må du jo mene at det er en distinkt forskjell mellom menn og kvinner på dette emnet?

Ja, man skulle tro det. Men nei. Helt sant.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 22:51   #125
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

på byggmaker selger de EN sku og EN mutter og EN stoppskive...

Biltema har bare skrappel

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:27   #126
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.207
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Ja, jeg ble irritert på hovedinnlegget, og overså humoren. Grunnen er at jeg er veldig handy av meg. Her i huset er det jeg som rygger med henger, løfter de tyngste løftene, kverker fisken som blir fisket, henger opp ditt og datt med både skruer og spiker, skifter til sommer- og vinterdekk. Jeg har mitt eget verktøyskrin, fordi jeg er så lei av mannens rot, ødelagte verktøy og dill.

Jeg er så drittlei av alltid å få masse oppmerksomhet for noe som jeg mener ALLE bør kunne klare (med begge hender og alle ti fingre i behold), uansett kjønn.

Nøyaktig hva er det du mener alle bør kunne, uansett kjønn? Rygge henger, for eksempel? Eller kverke fisken? Skifte dekk? :skifter ikke dekk, men lager en jæsklig god sjokoladekake:

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:42   #127
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Jeg er ikke enig at kvinnekampen skal gå ut på at vi skal kunne det samme, være god på det samme og like det samme. Jeg er drittlei av at typiske kvinnesysler degraderes til noe som er mindre verdt enn det menn ofte er opptatt av. Hvorfor er det ikke greit at kvinner er god på å strikke, sy og bake kaker, men så fort en mann greier det er det så stas? Hvorfor er det om å gjøre å få kvinner til å skifte dekk? Hvorfor er ikke husarbeid verdifullt før en mann går ned i stilling for å gjøre det? Ja, hvorfor er det slik?

"Jeg har mitt eget verktøyskrin, jeg er så likestilt!" Og så da, jeg har min egen kurv med 7 forskjellige sett med strikkepinner og 8 hefter med mønster! Teller ikke det? Jeg kan holde hele familien min med ull en hel vinter, men jeg kan ikke skifte dekk så jeg er ikke likestilt.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:53   #128
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Det er viktig for meg at spesielt barn skal få definere seg selv som det de vil være. At det skal være lov å si "Jeg er en typisk gutt som like dukker og biler og som elsker å bake, og i sommer gleder jeg meg til å kjøre gocart og at bestemor skal lære meg å strikke. Og så elsker jeg fotball". Eller "Jeg er ei jentete jente som foretrekker bukser, men som gjerne sminker meg og som liker biler og hobbysaker". For eksempel. At det ikke skal være ytterpunkter som guttejenter og jentegutter som vi sliter litt med å akseptere, mest det siste. Jeg er ikke noe glad i de trange kjønnsrollene spesielt for gutter som definerer alt fra interesser til farger og karriereforventninger. Jeg greier ikke å hisse meg opp over HI, men Meissa sine innlegg over her får blodtrykket mitt til å stige litt. Men joda, selvfølgelig skal kvinner få være stolt over at de har strikkepinner i alle størrelser! Selvfølgelig er ikke det til hinder for likestilling. Men det er å indikere at "kan vi ikke bare være slik det er naturlig for oss kvinner å være, og være stolt av det, det er jo tross alt forskjell på kjønnene" som får meg til å se littegranne rødt, for jo, det er forskjell på kjønnene. Noe er biologisk, mye er kulturelt, men det er på ingen måte noen åpenbar link mellom de biologiske og de kulturelle forskjellene. Derfor synes jeg at det er et poeng å kjempe imot de fastlåste mønstrene. Ikke slik at man ikke gjør det man liker, men slik at man stopper opp og tenker seg om før man tar viktige valg, og ikke minst før man gjør valg som viderefører holdninger til neste generasjon.

Jeg tjener mest i min familie. Jeg liker å strikke. Jeg har ikke egen verktøykasse. Mannen skifter dekk og er sjef over elektrisk verktøy. Jeg tar meg av finansene. Ungene er vi to om. Jeg vil påstå at vi er rimelig likestilte selv om vi ikke gjør de samme tingene og selv om noe av fordelingen vår passer med inngrodd kjønnsrollemønster. Men jeg synes likestilling i småting er kjempeviktig selv om jeg liker å strikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 00:11   #129
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er viktig for meg at spesielt barn skal få definere seg selv som det de vil være. At det skal være lov å si "Jeg er en typisk gutt som like dukker og biler og som elsker å bake, og i sommer gleder jeg meg til å kjøre gocart og at bestemor skal lære meg å strikke. Og så elsker jeg fotball". Eller "Jeg er ei jentete jente som foretrekker bukser, men som gjerne sminker meg og som liker biler og hobbysaker". For eksempel. At det ikke skal være ytterpunkter som guttejenter og jentegutter som vi sliter litt med å akseptere, mest det siste. Jeg er ikke noe glad i de trange kjønnsrollene spesielt for gutter som definerer alt fra interesser til farger og karriereforventninger. Jeg greier ikke å hisse meg opp over HI, men Meissa sine innlegg over her får blodtrykket mitt til å stige litt. Men joda, selvfølgelig skal kvinner få være stolt over at de har strikkepinner i alle størrelser! Selvfølgelig er ikke det til hinder for likestilling. Men det er å indikere at "kan vi ikke bare være slik det er naturlig for oss kvinner å være, og være stolt av det, det er jo tross alt forskjell på kjønnene" som får meg til å se littegranne rødt, for jo, det er forskjell på kjønnene. Noe er biologisk, mye er kulturelt, men det er på ingen måte noen åpenbar link mellom de biologiske og de kulturelle forskjellene. Derfor synes jeg at det er et poeng å kjempe imot de fastlåste mønstrene. Ikke slik at man ikke gjør det man liker, men slik at man stopper opp og tenker seg om før man tar viktige valg, og ikke minst før man gjør valg som viderefører holdninger til neste generasjon.

Jeg tjener mest i min familie. Jeg liker å strikke. Jeg har ikke egen verktøykasse. Mannen skifter dekk og er sjef over elektrisk verktøy. Jeg tar meg av finansene. Ungene er vi to om. Jeg vil påstå at vi er rimelig likestilte selv om vi ikke gjør de samme tingene og selv om noe av fordelingen vår passer med inngrodd kjønnsrollemønster. Men jeg synes likestilling i småting er kjempeviktig selv om jeg liker å strikke.

Hvorfor får mine innlegg blodtrykket ditt til å stige? Jeg er jo fullstendig enig i alt du skriver over her? Jeg mener ikke at det er en naturlig måte å være kvinne på eller en bestemt måte å være mann på. Det er hundrevis av måter, men det er et paradoks at det som har vært typiske mannsdominerte sysler har mer kred enn mye av det som er kvinnedominert. Det ser vi i arbeidslivet også. Jeg synes det er trist at målet i seg selv skal være å få alle kvinner til å skifte dekk. Målet må jo være at alle opplever at de kan få brukt sitt potensiale og skapt sitt engasjement uten fordømming fra utsiden. Selvfølgelig skal man ha det i mente også når man oppdrar barn og hvis du hadde kommet hjem til oss så ville du sett at vi lever det ut i praksis. Her er lekerommet temmelig kjønnsnøytralt til tross for at vi nå har tre jenter. Eldstemor syns det gøyeste i hele verden er å være med pappan på jobben og kjøre buss, spikre og sage. Under juletreet lå strikketøy som gikk veggimellom etter to dager og vi har ikke sett på det siden.

Jeg håper ikke noen fikk det inntrykket at jeg ikke mener at mennesker skal få utfolde seg uavhengig av hvilket kjønn de er for det var ikke intensjonen. Jeg tror ikke det var HIs intensjon å putte alle kvinner i bås heller og dermed så synes jeg mange av innspillene i denne tråden er litt som å skyte spurv med kanoner. Alle er vel mer eller mindre enige?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 00:12   #130
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Nøyaktig hva er det du mener alle bør kunne, uansett kjønn? Rygge henger, for eksempel? Eller kverke fisken? Skifte dekk? :skifter ikke dekk, men lager en jæsklig god sjokoladekake:

Jeg mener ikke at noe av dette er noe alle skal kunne. Men jeg mener at dette er ikke ting bare mannfolk skal kunne, og at når damer gjør det så blir det stor oppstandelse, bemerkninger, masse oppmerksomhet og dumme kommentarer. Jeg mener at det ikke er noe som er kjønnsbasert.
Alt er personbasert. Rett og slett.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 08:14   #131
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Jeg er dritdårlig til å rygge med henger. Men jeg gjør det hvis jeg må. Det er det som er viktigst for meg. Jeg vasker klær, som jeg virkelig hater, når jeg må også. Og baker prinsessekake, og høytrykkspyler terrassen og oljer den, og kobler opp Apple-tv på hytta når vi har glemt fjernkontroll. Men jeg har aldri skiftet dekk.

Jeg synes det er et poeng at jeg skal få til alt jeg må få til. Et voksent menneske kan ikke basere seg på hjelp for å få til dagligdagse ting. Hvis man bruker kjønnet sitt som unnskyldning for å være lat eller hjelpeløs, da synes jeg personlig at man er litt teit.

Hva man velger å gjøre som hobby, eller hvordan man fordeler arbeid når man er to med forskjellige preferanser, det er noe helt annet.

Og hvis jeg en gang får en bil som ikke er firmabil, så skal jeg da for pokker klare å skifte dekk også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 08:24   #132
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har ikke egen verktøykasse. Mannen skifter dekk og er sjef over elektrisk verktøy. Jeg tar meg av finansene. Ungene er vi to om. Jeg vil påstå at vi er rimelig likestilte selv om vi ikke gjør de samme tingene og selv om noe av fordelingen vår passer med inngrodd kjønnsrollemønster. Men jeg synes likestilling i småting er kjempeviktig selv om jeg liker å strikke.

Jepp, sånn er det hos oss også. Jeg er lite praktisk anlagt og unngår både dekorering av cupcakes og dekkskift hvis jeg kan, men jeg maler gjerne hus mens mannen lager mat, f.eks. Jeg synes vi er ganske likestilte, selv om vi begge sikkert hadde støtt på ting som ville gitt oss hodebry (dekkskift for meg, gjærbakst for han? ) en kortere periode hvis vi skulle bli alene. Så lenge vi lever i et moderne samfunn i 2013 er det jo heller ikke krise om man ikke kan skifte dekk eller bake boller. Jeg får sørge for å ha litt penger i bakhånd slik at jeg kan kjøpe meg ut av alle tingene jeg ikke liker å gjøre dersom jeg blir singel. :independent woman:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 08:41   #133
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men overskriften på tråden er jo at Biltema er lagd for menn, da må du jo mene at det er en distinkt forskjell mellom menn og kvinner på dette emnet?

Jeg synes ikke det er en spesielt kontroversiell ting å si. De fleste som selger noe har en målgruppe og utformer produkter og markedskommunikasjon deretter. Og som flere har sagt før, det er flere menn som skrur, snekrer og mekker, så jeg er rimelig sikker på at det er disse mennene butikken primært er laget for.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 08:56   #134
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men overskriften på tråden er jo at Biltema er lagd for menn, da må du jo mene at det er en distinkt forskjell mellom menn og kvinner på dette emnet?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ja, man skulle tro det. Men nei. Helt sant.

Jeg må bare utdype litt her. Jeg har så langt egentlig ikke deltatt i den kjønnsdebatten som denne tråden utviklet seg til.

Det er helt klart at jeg mener det er en forskjell på menn og kvinner. Hva som er miljø og hva som evt bor i oss har jeg ingen formening om, men det ER en forskjell og de fleste av oss handler bevisst og ubevisst etter den hver dag. Fx tror jeg at grunnen til at vi kan småfnise litt av veldig feminine homofile menn er at de ser ut som menn og oppfører seg som kvinner. Og det rokker ved de bildene vi har av hvordan ting "skal være" eller har vært.

Men ift overskriften og HI forøvrig, så tilla jeg ingen spesielle egenskaper på menn, nei. Annet enn at de, etter min erfaring, har en større sannsynlighet for å ha skruer og muttere på lur.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:08   #135
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men denne smilien, da, er ikke den litt kvinnenedsettende. Sur og rød og med kjevle og sløyfe i håret og greier.

Akkurat som Löplabbet, som akkurat kunne tilby meg råsa løpesko. Til voksne kvinnfolk, i verdens rikeste land!

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

"Jeg har mitt eget verktøyskrin, jeg er så likestilt!" Og så da, jeg har min egen kurv med 7 forskjellige sett med strikkepinner og 8 hefter med mønster! Teller ikke det? Jeg kan holde hele familien min med ull en hel vinter, men jeg kan ikke skifte dekk så jeg er ikke likestilt.

Jeg er enig med deg i det du skriver her (og det jeg kuttet bort), men hvorfor skriver du dette i denne tråden? Mener du at noen har gitt uttrykk for noe sånt her? Jeg er ikke handy, men det er ikke mannen heller, og jeg klarer ikke å sette sånt i sammenheng med hvilket kjønn vi har.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg håper ikke noen fikk det inntrykket at jeg ikke mener at mennesker skal få utfolde seg uavhengig av hvilket kjønn de er for det var ikke intensjonen. Jeg tror ikke det var HIs intensjon å putte alle kvinner i bås heller og dermed så synes jeg mange av innspillene i denne tråden er litt som å skyte spurv med kanoner.

For min del handler det ikke bare om hvorvidt folk får "utfolde seg" uavhengig av kjønn, men også om bevisste og ubevisste holdninger knyttet til dette. Og det er kanskje spesielt de ubevisste holdningene som gjør meg til ei sur strømpe når jeg påpeker dem. Men jeg gjør det fordi jeg synes det er viktig. Når det gjelder HIs intensjon, så må jeg innrømme at jeg har vært veldig lite opptatt av HI i det hele tatt i denne tråden, men jeg kan jo skjønne at det kanskje føles litt voldsomt når man har startet en tråd som ender opp slik. Jeg diskuterer ikke videre for å diskutere HI, jeg mener å diskutere dette generelt.

Sitat:

Alle er vel mer eller mindre enige?

Jeg oppfatter at "vi" er uenige på ihvertfall to punkter:

1) forskjeller mellom kjønn, f.eks. h*n som mente at menn er mindre dramatiske enn kvinner, at oppførsel er kjønnsbetinget. Det jeg synes er så kjipt med dette, er at man trekker ut (både synsete og vitenskapelige) generelle forskjeller, og bruker det som argumentasjon eller grunnlag overfor enkeltpersoner. Små forskjeller mellom kjønn er jo helt uinteressant når man snakker om enkeltpersoner, men det blir brukt som om det er istand til å forklare og begrunne noe. Et eksempel jeg bare kom på i farta; når man ønsker kvinner inn i mannsdominerte yrker fordi de er så omsorgsfulle eller fordi de er så gode på å gjøre flere ting på en gang. Blir jeg ansatt på bakgrunn av slike ting vil de bli ordentlig skuffa, og det gjelder selvfølgelig svært mange andre også. Det blir helt tullete (og direkte feil) å bruke det på denne måten. Men det gjøres ofte, og det er derfor jeg blir så irritert (når jeg opplever det, ikke her og nå, i denne diskusjonen). Her er bakgrunnen til at jeg ikke ler av humoristiske antydninger om det heller; jeg opplever det som så lite reelt/representativt for de ulike kjønnene at jeg ikke ser hva som er morsomt.

(Jeg synes også det er litt påfallende hvor ofte dette med humor og velvilje blir så viktig i diskusjoner med snev av feministiske synspunkter, og opplever ganske sjelden ellers å bli beskrevet som humørløs om jeg er uenig i noe. Teit, uvitende, usaklig, misforstått og sånt, men jeg tror nesten bare det er når jeg mener noe om kvinner og menn at folk antyder at jeg rett og slett må ha et problem med humøret. )

2) hvor viktig det er. Slik Madicken har gitt uttrykk for (takk for at du forklarte hva du mente forresten, jeg forstår hva du mener, jeg ser det bare annerledes), virker det som om mange synes antydninger om dette er bagateller. Det er den andre tingen jeg opplever at det er uenighet om. Noen har sagt at de vil velge sine kamper, andre ser ikke problemet i det hele tatt, og atter andre har sagt noe om at det vil virke bedre om man pakker inn budskapet på en annen måte. Dette med å prioritere større problemer hadde jeg skjønt dersom folk mente det for sin egen del, men jeg forstår ikke hvorfor så mange (spesielt irl, ikke nødvendigvis i denne tråden) da har et så stort behov for å irettesette dem som synes det er helt ok å også bruke energi på mindre ting. For meg er disse tingene viktige fordi det er så grunnleggende for andre ting, og jeg har ikke tro på at holdninger endres ved at ingen kommenterer dem. Selv om noen blir sure.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:13   #136
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

, og jeg har ikke tro på at holdninger endres ved at ingen kommenterer dem. Selv om noen blir sure.

Og jeg har tro på at det er lettere å få forståelse for sine holdninger og meninger om man ikke er så himla dødsalvorlig og "streng" _hele_ tiden. Men igjen; dette er noe jeg har erfart, og jeg hevder slett ikke at dette fungerer for alle over alt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:30   #137
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Og jeg har tro på at det er lettere å få forståelse for sine holdninger og meninger om man ikke er så himla dødsalvorlig og "streng" _hele_ tiden. Men igjen; dette er noe jeg har erfart, og jeg hevder slett ikke at dette fungerer for alle over alt.

Mener du at det er lettere å bli hørt hvis man ikke er så dramatisk og hurpete?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:56   #138
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mener du at det er lettere å bli hørt hvis man ikke er så dramatisk og hurpete?

Noen ganger. Ikke alltid. Og for ordens skyld: Jeg beskylder ingen i tråden her for å være dramatisk og hurpete.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:56   #139
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mener du at det er lettere å bli hørt hvis man ikke er så dramatisk og hurpete?

Og så lurer jeg på om jeg ikke helt skjønner hva du egentlig spør om, siden jeg brukte begreper som dødsalvorlig og "streng" og ikke dramatisk og hurpete.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:57   #140
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Biltema er lagd for menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mener du at det er lettere å bli hørt hvis man ikke er så dramatisk og hurpete?

Det kan jeg aldri tenke meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no