Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-09, 15:05   #1
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Det er mange som lurer på hva forskjellen er, og om man trenger begge to.
Hvis man kjøper en overlock, trenger man da en vanlig symaskin?

Ja, det gjør man.




Dette er hva jeg bruker min OVERLOCK (Janome ML644D) til:
* Syr sammen alle deler på klær og vesker. Dette går utrolig kjapt og jeg rekker å sy minst to plagg på samme tid som ett plagg på vanlig symaskin.
* Kanter råkanter, både de som skal være synlige og usynlige. Dette fordi overlocken kaster over og kutter på samme tid, den lager en veldig proff finish som gjør seg utmerket på opplegg av skjørt, inni uforede hetter og andre steder hvor sømmer vises. I tillegg går dette sinnsykt fort og er mye mer sikkert enn på vanlig symaskin.

Dette bruker jeg min vanlige SYMASKIN (Janome Memory Craft 6600 Pro.) til:
* Syr stikninger
* Applikerer
* Rynkesøm
* Knappehull
* Syr i knapper
* Syr på pyntebånd
* Syr i glidelåser
* Syr på navnelapp
* Pyntesømmer og alfabetsøm

Dette er MITT bruk. Jeg vet jo at andre bruker flere/mindre funksjoner på sine maskiner, men det er jo opp til hva man syr også.

Overlockmaskinen min kan gjøre mye mer, men så langt har jeg ikke kommet at jeg har fått utforsket mer enn vanlig 4-tråds søm.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 17:38   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Takk Shamu!

Jeg har jo fått en sånn maskin, og lider av nybegynnerskrekk.

Men når du sier "kanter råkanter". Øh. Hva mener du da?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 17:44   #3
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Hvis jeg skal ha meg en maskin så er det primært for å sy gardiner og legge opp bukser. Hva trenger jeg da?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 18:09   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hvis jeg skal ha meg en maskin så er det primært for å sy gardiner og legge opp bukser. Hva trenger jeg da?

En vanlig symaskin ville jeg tro.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 18:29   #5
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Takk Shamu!

Jeg har jo fått en sånn maskin, og lider av nybegynnerskrekk.

Men når du sier "kanter råkanter". Øh. Hva mener du da?

Feks. hvis du skal sy ett skjørt som skal legges opp med en brett mot baksiden.
Da vil du få en råkant der som fliser seg og rakner etterhvert.
Normalt så sikksakker man en slik kant før man syr den opp.
Ved å overlocke den får du en mye mer proff kant enn vanlig sikksakk, da man syr med 3 og 4 tråder på overlock, samt at den kutter samtidig, ergo blir det bent og pent.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 18:30   #6
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

En vanlig symaskin ville jeg tro.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 18:32   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Jeg som trodde Overlock var en sånn derre dings som kunne gjøre slikt for meg ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 19:04   #8
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symasin? Eller begge deler? TIPS

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg som trodde Overlock var en sånn derre dings som kunne gjøre slikt for meg ...

Skulle jeg lagt opp bukser og sydd gardiner, så hadde jeg definitivt brukt begge deler.
Men skulle jeg velge kun en maskin, så hadde jeg selvsagt valgt vanlig symaskin.
Du mangler vanlig søm på overlock, noe du er avhengig av før eller siden.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:33   #9
tess1
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 208
tess1 er litt kultess1 er litt kul
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? TIPS

Må du legge ut sånne tråder....

Jeg som HADDE klart å overtale meg selv til å tro at jeg ikke har bruk for en overlockmaskin. Makan.



tess1 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:40   #10
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? TIPS



Må man så må man...

Overlock er helt utrolig genialt!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:43   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Hva koster et sånt vidunder? Overlock altså?

*fikk plutselig et akutt behov for å utvide symaskinparken*

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:47   #12
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Jeg betalte vel ca 4500,- for min overlock (Med masse tråd, bok og diverse med i pakken).
Man kan få billigere og dyrere om man vil.

Denne typen er veldig populær og stødig og god.

Jeg kjøpte min hos Sysiden.no. Veldig god service.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:53   #13
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Ja takk, begge deler!

Jeg har de samme maskinene som Shamu, nesten (min overlock har friarm i tillegg) - og jeg kunne ikke vært de foruten. Overlock er supert som supplement til annen maskin. Anbefaler også Sysiden.no (og Janome) på det varmeste.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 22:54   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg betalte vel ca 4500,- for min overlock (Med masse tråd, bok og diverse med i pakken).
Man kan få billigere og dyrere om man vil.

Denne typen er veldig populær og stødig og god.

Jeg kjøpte min hos Sysiden.no. Veldig god service.

4500 kr? Oj nå fikk jeg veldig lyst på, jeg trodde de kostet mye mer.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 23:02   #15
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

4500 kr? Oj nå fikk jeg veldig lyst på, jeg trodde de kostet mye mer.

Det er kansje babylock du har hørt om? De er nemlig mye dyree og også veldig populære.

Melder du deg inn i sykroken.no så får du 10% rabatt hos sysiden.no samt gratis frakt.
Genialt!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 23:09   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler? Tips

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Det er kansje babylock du har hørt om? De er nemlig mye dyree og også veldig populære.

Melder du deg inn i sykroken.no så får du 10% rabatt hos sysiden.no samt gratis frakt.
Genialt!

Takk for tips, det skal jeg jammen gjøre!

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no