Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 22:42   #181
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Der må vi bare innse at vi er fundamentalt uenige. Når det gjelder barnets beste, mener jeg at pappa er viktigere enn pupp mange ganger om dagen, i hvert fall etter fylte 6 måneder.

Dette sier jeg meg enig i, fullt og helt.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 22:44   #182
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

På vår helsestasjon hadde de ikke barselgrupper. Like greit, vi dannet vår egen.
Gubben har forøvrig vært veldig flink til å gå på kontroller med poden, men når vaksiner skal gies, da må mor være med.
:hønemor:

Det er for dumt med helsesøstre som kommer med slike uttaleser som nevnt lengre oppe. Men det er jo, desverre, en kjensgjerning at det finnes mange tåpelige helsesøstre i vårt langstrakte land.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 22:54   #183
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For det første, det kommer an på hvordan man legger det opp. Det går an å ordne slik at pappaene være hjemme de også. Helt likt får vi det ikke, men det trenger vel ikke være et mål i seg selv.
Ja, kvinner må bli flinkere til å slippe fedrene til, selv om jeg syns det er et litt enkelt argument. Og jeg ofrer ikke ammingen og barnets beste i kampen.

Det blir litt det samme som delt foreldreansvar når foreldrene skilles før barnet fyller 3. Skal man ta hensyns til at barnet trenger stabilitet, eller at foreldrene skal ha det likt?

Nå understreket jeg vel at jeg ikke ønsket å dele permisjonen 50/50, gjorde jeg ikke? Amming døgnet rundt etter fylte ni måneder tror jeg ikke er essensielt for barnets beste. Men at fedre får mer tid alene med barn, tror jeg er essensielt - og for barnets beste, fars beste og samfunnets beste.

Jeg har erfaring fra to fødsler med to ulike rammer. Førstemann ble født da jeg studerte. Han ble født i april, jeg fullførte mine eksamener i mai og deretter hadde vi tre måneder hjemme alle tre - helt fantastisk. Jeg begynte på skolen igjen i august, og far hadde hele permisjonen. Vi fikk mange reaksjoner - ikke minst jeg - som ga fra meg "min" permisjon og gikk glipp av et år hjemme. Joda, det var selvfølgelig et offer, men jeg fullførte studiene og Liten og pappa koste seg hjemme. Så kunne vi vende tilbake til et "normalt" liv ett år tidligere enn om jeg skulle være hjemme et år. Men valget vårt må jeg fortatt stadig forsvare overfor kjente og ukjente.

Nummer to - mer stabile rammer, mor og far i fast jobb. Ni måneder til mor, tre til far. Jeg var klar for å begynne å jobbe igjen, ammet morgen, ettermiddag og kveld - men om jeg ikke hadde klart det, ville jeg fortsatt gjort det sånn. For det båndet gutta mine fikk til faren sin i babyalder, har jeg ikke sett hos noen av de andre jeg kjenner som har gjort det på den "vanlige" måten. Det vil si alle jeg kjenner. Og om jeg hadde måttet ofre et par måneder med amming for det, ville jeg fortsatt ha ment at vi ikke ofret det som var til beste for barnet.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 23:08   #184
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Amming døgnet rundt etter fylte ni måneder tror jeg ikke er essensielt for barnets beste.

Det har vel ikke jeg sagt heller. Hvis du leser innleggene mine syns jeg 9 måneder til mor (hvis familien ønsker det) + 6 måneder til far er en akeseptabel løsning. Dvs. at far ta de 6 månedene, men hvordan man løser det ellers er opp til hver enkelt familie. I tillegg så syns jeg begge foreldrene skal være hjemme den første måneden sammen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:24   #185
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I tillegg så syns jeg begge foreldrene skal være hjemme den første måneden sammen.

DET er jeg veldig enig i!

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:37   #186
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

En annen ting jeg kommer på er at om man utvider permisjonen, vil jo det lette litt på trykket i barnehagekøen, i det minste her i kommunen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 15:27   #187
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Med så lang permisjon vil det også automatisk bli mange flere fedre som har permisjon samtidig, slik at også fedre kan har permisjon sammen med andre fedre (a la barselklubb). Det vil gjøre det mindre ensomt for far å være hjemme, regner jeg med. I alle fall er det veldig mange av mine venner som sier at de har savnet andre fedre å vanke med mens de var hjemme.)

Det er kjempeviktig! Mannen min har vært ganske lenge hjemme med de 2 siste (ca 5 måneder), og han har blitt gående aleine. Min barselgruppe har forsåvidt vært "åpen" for ham, men han har ikke følt seg helt hjemme (eller - iom at han aldri møtte dem, har han ikke TRODD han ville det i hvert fall). Det er ikke så lett å dumpe inn i en jentegjeng som har hengt sammen et halvt års tid.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:18   #188
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I tillegg så syns jeg begge foreldrene skal være hjemme den første måneden sammen.

Skulle også ønske det kunne la seg gjøre, ja...
I og med at vi har termin i begynnelsen av april, er de første månedene midt i mannens eksamensperiode.
Universitetet og lånekassen skulle vært mer fleksible, så mannen kunne tatt eksamenene med et par måneders utsettelse.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:38   #189
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Universitetet og lånekassen skulle vært mer fleksible, så mannen kunne tatt eksamenene med et par måneders utsettelse.

Det skulle de vært uansett om det gjelder menn eller kvinner.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 13:41   #190
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Det skulle de vært uansett om det gjelder menn eller kvinner.

Ja, absolutt. Jeg mente ikke noe annet, selvfølgelig burde det gjelde begge kjønn. Jeg skrev bare ut fra vår situasjon.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 15:15   #191
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Ja, absolutt. Jeg mente ikke noe annet, selvfølgelig burde det gjelde begge kjønn. Jeg skrev bare ut fra vår situasjon.

Skjønte det. Og det samme gjorde jeg.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no