Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Den ultimate hælfellingen?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-13, 12:55   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Den ultimate hælfellingen?

Jeg har barn og kjæreste som mener mine hjemmestrikkede raggsokker er det beste når det er kaldt ute. Ergo strikkes det mange par sokker i løpet av en vinter. Jeg klarer imidlertid ikke bli enig med meg selv hvilken hæltype jeg liker best. En ting er jo hva som er godt å strikke, noe annet er hva som ser pent ut, men det viktigste er naturligvis hvilken hæltype som sitter best på foten.

Jeg har ett par på pinnene nå med en hælfelling jeg ikke har prøvd før. Den kalles gammeldags hælfelling i en blogg jeg fant. Enkel og rask å strikke, men den har heller ikke optimal passform og jeg kommer nok ikke til å bruke den flere ganger.

Hvordan strikker dere hæl?

Jeg strikker i ulike mellomtykke sokkegarn. Akkurat nå er det Regia 6-tråds som er i bruk. Vi snakker om vanlige raggsokker uten noe mønster av noe slag. Strikker dog ribbestrikk over vristen, men ellers helt vanlige raggsokker.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 13:07   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Jeg har strikket endel av disse. Jeg varierer hælen litt for å få litt endring, enten strikker jeg 2r*2vr på hælen eller rettstrikk, det jeg alltid gjør er å strikke siste maske på omgangen rett, det er alfa/omega for å få en pen overgang når jeg plukker opp masker igjen på siden.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 16:05   #3
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Jeg feller omtrent som oppskriften på den gammeldagse over her, som mamma og mormor har lært meg. Jeg synes den er penest, og så blir sokkene litt mer slitesterke på hælen siden det liksom blir litt dobbelt lag der. Jeg feller et par masker på hver side av midten før jeg begynner sammenfellingen, slik at hælen blir rund.

Og så var det denne måten jeg lærte først, og jeg har aldri orket å lære meg noen andre.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 16:27   #4
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Jeg strikker hæl av halvparten av maskene, strikker 3-8 pinner (avhengig av størrelse) glattstrikk før jeg feller. Så strikker jeg 3 (4), to sammen, og til det er 5 (6) igjen, så to sammen, og de 3 (4) siste. På vrangen feller jeg ikke. Slik strikker jeg til det er 8 (10) masker igjen på hælen. Så tar jeg opp masker på hver side, som regel blir det mer enn det var opprinnelig, men da feller jeg i hver side til jeg er nede på opprinnelig maskeantall. Jeg strikker vrangbord på øversiden av sokken og glattstrikk under.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-15, 12:06   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Har nettopp lært meg å strikke, og strikker bare raggsokker. Så er morsomt å se hvordan andre feller hælene.

Legg; Jeg legger opp 56 masker, strikker 2 rett-2 vrant til leggen er lang nok.

Hæl; Så strikker jeg glattstrikk over halvparten av maskene. Ca 6 cm. Tar første masken løst av på hver "rad".

Hælfelling; strikker til en maske over midten. Strikker så to masker sammen, en maske vanlig, og snur.
Det samme tilbake, strikker til en maske over midten, og strikker to masker sammen, en vanlig, og snur igjen.
Strikker til jeg kommer til "hullet", strikker sammen masken før og etter hullet, strikker en vanlig maske, og snur.

På retta strikker jeg de to maskene sammen slik; en maske løst av, strikke en maske, dra den første over.
På vranga strikker jeg bare de to maskene sammen, vrangt altså.

Osv til alt utenfor hullene er felt. Blir fine hæler.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-15, 14:06   #6
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Jeg liker best forsterket hæl. God passform og litt mer slitesterke hæler.
Her er beskrivelse for opplegg på 56 m.
Tror det finnes videoer på Youtube også.

Hælkappen skal strikkes fram og tilbake over de 28 første maskene slik: Rad 1 (retten): 1 løs rett av, rett ut raden.
Rad 2 (vrangen): 1 løs vrang av, vrang ut raden.
Rad 3 (retten): *1 løs rett av, 1 rett*, repeter * - * ut raden.
Rad 4 (vrangen): Som rad 2.
Fortsett å strikke rad 3 og 4 vekselvis til du har strikket 27 rader totalt. Det vil si at du teller hver enkelt rad (1 rad på rettsiden, 1 rad på vrangsiden osv) og at du skal strikke til du har strikket til sammen 27 rader. Det inkluderer også de fire første som er skrevet.
Den siste raden skal være en rad på rettsiden, slik at du får startet hælfellingen på en vrang rad.

Beskrivelse, hælfelling:
Rad 1 (vrangen): 1 løs vrang av, 15 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang, snu arbeidet.
Rad 2 (retten): 1 løs rett av, 5 rett, 2 vridd rett sammen , 1 rett, snu arbeidet.
Rad 3 (vrangen): 1 løs vrang av, vrang til 1 maske før mellomrommet (det mellomrommet som oppstod der du snudde arbeidet forrige omgang), 2 vrang sammen, 1 vrang, snu arbeidet.
Rad 4 (retten): 1 løs rett av, rett til 1 maske før mellomrommet, 2 vridd rett sammen, 1 rett, snu arbeidet.
Forsett å strikke rad 3 og 4 vekselvis til alle sidemaskene er felt av sammen med hælmaskene. Du har nå 16 masker på hælpinnen.
Fordel disse maskene likt på to pinner (pinne 1 og 4). Plukk opp 15 masker langs hver side av hælkappen. Sett også disse maskene på pinne 1 og 4.
Omgangen starter nå midt under foten med pinne 1. Pinne 2 og 3 er oversiden av foten. Pinne 4 er den andre halvdel av undersiden.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-15, 19:50   #7
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ultimate hælfellingen?

Jeg liker også forstærket hæl best.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no