Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 11:39   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Neste år må jeg ha ny bunad. Den jeg har er straks alt for stor og siden jeg forventer en del titalls kilo vektnedgang før neste 17. mai også, er det ikke håp om å kunne bruke den gamle lenger. Den kan rett og slett ikke sys inn nok.

Jeg har også tre jenter som skal konfirmeres om noen år (eldste er 9, så det er god tid). Siden vi har tre født med bare 3 års mellomrom, vil det jo bli ganske dyrt med bunader. Jeg har derfor tenkt at jeg skulle lære meg å brodere bunader selv. Jeg kan allerede montere de. Det lærte jeg på et kurs hos Husfliden for 10-12 år siden, og det har jeg også gjort mange ganger etterpå for venner og kjente. Men jeg har aldri brodert en bunad. Jeg har faktisk aldri brodert noe som helst annet enn korsstingsbroderier, men jeg regner meg selv for å være relativt netthendt og innbiller meg at jeg skal klare det.

Det er snakk om enten Grafferbunad eller Gudbrandsdals festbunad. Det er relativt mye brodering på begge deler, men jeg innbiller meg at Grafferdrakten er hakket mer arbeidskrevende. Hvor vanskelig er det egentlig å brodere en bunad? Går det an å få kjøpt "prøvelapper" der jeg kan øve meg/prøve meg?

Jeg har en nabo (og tante) som har brodert for Husfliden i 40 år, så jeg kan sikkert få hjelp om det kniper, men jeg vil helst klare det selv. Og da gjerne til neste 17. mai..... er det gjennomførbart, tror dere?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:47   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg har brodert masse, og er ganske flink, om jeg må få si det selv. Jeg gikk derfor i gang med sognebunad for barn med friskt mot, for en del år tilbake. Den er det jo minimalt med broderier på.

Jeg ga opp halvveis, etter tre år. Jeg liker rett og slett ikke å brodere på ull med ullgarn, oppdager jeg. Det lugger, klør og er ubehagelig.

Nå er det selvsagt ikke alle som synes det, men mitt tips er å teste typen broderi før du går til innkjøp av et større prosjekt, for å teste om du liker typen håndarbeid. (Jeg kunne kjøpe bare den remsen på stakken som skal broderes på, så det var en minimal økonomisk investering for min del. Jeg er veldig glad for at jeg ikke kjøpte hele settet i utgangspunktet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:50   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg har ikke veldig stor broderingserfaring, men jeg klarte nå å brodere sjal og forkle til Vest-Agder bunaden helt selv!! Det gikk faktisk veldig greit altså, til og med svigermor var imponert over finishen! Men, en skal jo like det og ikke gå så lett lei.

Det er mønster Holum (nr. to fra bunnen) jeg har brodert:


Jeg brukte to år på prosjektet, men broderte da veldig sporadisk og mer intensivt i perioder. Hvis du er veldig dedikert og flink til å gjøre deg ferdig med påbegynte prosjekter før du begir deg ut på nye, bør det jo være overkommelig. Men det er sikkert ikke dumt å stikke innom en husflid eller annen forretning som leverer materiell til aktuelle drakter og spørre litt, evt. se om du kan få en prøvelapp og litt veiledning.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:50   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg har en nabo (og tante) som har brodert for Husfliden i 40 år, så jeg kan sikkert få hjelp om det kniper, men jeg vil helst klare det selv. Og da gjerne til neste 17. mai..... er det gjennomførbart, tror dere?

Å brodere en hel bunad i løpet av et år, når du aldri har brodert noe før? Tja, hvem vet. Hvis du får det til, blir superengasjert og ikke går lei, så ja. Hvis du MÅ ha bunaden ferdig neste år, så ville jeg sagt at oddsene er mot deg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:27   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Neida, jeg MÅ ikke ha den ferdig. Det er jo ingen krise om jeg må stille på neste års 17. mai uten bunad eller eventuelt med lånt.

Jeg tror jeg begynner med å høre om det er mulig å få kjøpt en prøvelapp el.l. slik at jeg kan se om jeg får det til før jeg eventuelt kjøper en hel bunad. Vi får ta det litt steg for steg. Kan jo eventuelt også høre om jeg kan kjøpe bare veska, lua el.l og starte med den.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:37   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Ja, det tror jeg er fullt mulig - å kjlpe bare vesken f.eks.

Jeg betalte forøvrig 1 500,- for materialpakke til forkle og sjal til Vest-Agder i 2005/2006, så det er ikke helt avskrekkende pris heller når man skal brodere noe selv.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 19:09   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Henger meg på denne tråden jeg og. Jeg vurderer å brodere bunad til eldste som konfirmeres om 3 år. "Problemet" er at jeg har to jenter til, ett og fem år etter eldste. Så gjør jeg det for jeg eldste "må" jeg gjøre det på de to andre og.

Montering overlater jeg til noen andre, men det hadde vært moro å brodere selv. Jeg har også brodert mye korssting, og litt annet.

Prøvelapp høres smart ut, kanskje jeg skal høre om jeg kan få det.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 19:22   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg vurderer også å prøve meg på bunad til Frøkna. Vil Herremannen ha bunad er det ikke broderier på herrebunaden her i området, annet enn litt på skjorta.

"Problemet" mitt er at jeg har to bunader, og en av dem kunne hun jo arvet - men så blir hun sikkert en god del høyere enn meg, så det utgår høyst sannsynlig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:21   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Hiv deg uti det! Om du har motivasjonen kan du jo komme langt bare på dette, og så er det jo greit å gjøre seg ferdig om man først har kommet i gang så dette tenker jeg du kan klare (like mye du som andre) Jeg har aldri brodert en bunad før, men tenkte å gi meg i kast med en bunad til Tuppa mi. Vi har en Sognebunad til låns (svigermor er sogning) som hun har brukt i år, og så har jeg og søsteren min noen Vest-Telemarksbunader som passer for småjenter, men nå venter søstern en liten jente og all den tid de bor på en annen kant av landet hadde det vært greit å ha en egen her hjemme. Jeg har allerede sydd (montert) en guttebunad (Rogaland) til Pjokken så jeg vet at jeg i alle fall fikk til dette. En bunad med broderier på er jo straks mer krevende, men ser ikke hvorfor jeg ikke skal klare det når andre greier det.

Hold oss gjerne oppdatert når (om) du setter i gang slik at vi kan høste tips og råd!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 20:28   #10
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Sjekk om det finnes prøvelapper eller noen mindre ting før du går i gang, så ser du om du liker det. Hvis du liker å brodere, så fikser du det sikkert! Men etter bildene å dømme skal du være ganske ivrig med broderingen om du skal bli ferdig til neste 17 mai

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:55   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Et bunadskurs går vel over et år, og det er mye "hjemmelekser", men det er overkommelig.

Sett i gang!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:12   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.564
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg holder på med min egen, og jeg synes det er veldig greit. Men det er MYE gjentakelser da, så litt kjedelig er det. Var veldig godt i gang da svangerskapskvalmen tok meg, og den varte jo helt til jul, og etter det har jeg vært helt i koma pga. nattevåk osv. ellers hadde jeg nok vært ferdig til denne 17. mai.

Helt overkommelig å gjøre det på et år om du bare "gidder" altså.

Forøvrig er det vel monteringen som er den verste jobben, den bør du kanskje få hjelp med om du ikke er veldig dyktig med symaskinen?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:13   #13
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg holder på med min egen, og jeg synes det er veldig greit. Men det er MYE gjentakelser da, så litt kjedelig er det. Var veldig godt i gang da svangerskapskvalmen tok meg, og den varte jo helt til jul, og etter det har jeg vært helt i koma pga. nattevåk osv. ellers hadde jeg nok vært ferdig til denne 17. mai.

Helt overkommelig å gjøre det på et år om du bare "gidder" altså.

Forøvrig er det vel monteringen som er den verste jobben, den bør du kanskje få hjelp med om du ikke er veldig dyktig med symaskinen?

Monteringen er ikke noe problem. Jeg har gått kurs hos Husfliden og montert bunader for folk i flere år. Den delen skal jeg klare greit. Det er broderingen jeg er mest spent på.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:46   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.564
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Bor du i nærheten eller?




Jeg gruer meg til monteringen, må vel finne noen som kan hjelpe meg. Men broderingen synes jeg går ganske greit, som sagt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:36   #15
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg arvet bunad av farmor da jeg var 18 år. Eller fikk, er kanskje mer riktig, for hun var da absolutt levende, men ikke i stand til å gjøre finarbeid lenger. Jeg hadde da akkurat laget setedalskofte med broderier, og det syns hun kvalifiserte til å få bunad. Trenger jeg nevne jeg er eldste barnebarn og fryktelig forfordelt? Heldigvis har alltid søsknene mine forstått at dette er jeg helt uskyldig i.

Nuvel, bunaden er fra Øst-Telemark med utrolig mye broderier. Da jeg var ferdig med å studere, hadde jeg ro til å begynne på den. Jeg broderte en del, moren min endel, men vi måtte faktisk sette bort resten for å få den ferdig - jeg giftet meg i den.

Broderiene i seg selv er ikke vanskelig om man er litt vant til håndarbeid, det er bare tidkrevende, vil jeg si. Bunaden min er ikke så vanlig, men den likner litt på den under.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:16   #16
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Det starter ett bunadsbroderings-kurs på Skedsmo i september.
Deretter må man ta ett kurs i montering.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:22   #17
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Mange jeg kjenner har fått prøvelapp på Husfliden så de får testet broderingsferdighetene før de investerer i hele bunaden.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:22   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Jeg ringte Husfliden og fikk tilsendt en pakke med en "prøvelapp" på ca 20 x 20 cm bunadsstoff med påtegnet mønster på. I tillegg fikk jeg med garn til brodering og et bilde av hvordan mønsteret skal se ut når det er ferdig brodert. For dette betalte jeg 140 kr inkl porto. Jeg har prøvd litt, og så langt er konklusjonen min at dette ikke er noe for meg. Jeg skal gi det en sjanse til før jeg bestemmer meg, men jeg tror ikke jeg har verken tålmodighet eller broderiferdigheter til å få dette til. Jeg er iallefall glad jeg fikk prøvd det på denne måten og ikke kjøpte en dyr ordentlig bunadspakke.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:35   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

MÅ man ta kurs i motering når hun er erfaren i bunadsmontering?

Mamma broderte min bunad, hun begynte et år før jeg skulle konfirmeres, mener jeg. Hun er hjemme på dagtid, men det er det en grunn til, hun er uføretrygdet grunnet leddgikt, så det var perioder hun broderte mye, og perioder hun broderte mindre. Tanta mi monterte den, hun driver med slikt. (Drev, hun har visst sluttet nå.)

Det lar seg vel gjøre, om du er erfaren med brodering, men det tar tid, og skal jo helst bli pent, så det bør gjøres nøyaktig.

Jeg er svært i tvil om jeg klarer brodere en til min datter, slik min mor gjorde til meg, men jeg har jo lyst. Jeg tviler litt på at mamma gjør det om så lenge, hun blir ikke akkurat bedre. Hun holder på med en til svigerinna mi nå, min brors forlovede, hennes gikk tapt i brann. Men jenta mi er 4 mnd, så det er lenge igjen enda...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:50   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

MÅ man ta kurs i motering når hun er erfaren i bunadsmontering?

Nei

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no