Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 22:30   #21
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Oppskrift er jo bare en forklarling på hva du skal gjøre.

Joda, men for meg så ser det bare skikkelig forvirrrende og vanskelig ut.
Uten at jeg har studert all verdens oppskrifter.
Kanskje om noen hadde sitti sammen med meg og forklart så hadde jeg forstått.

Kanskje jeg skal be svigermor over en kveld.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:31   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Du klarer fint å strikke en ullbukse. Men jeg for min del ville strikket en i mindre størrelse først, sånn for motivasjonens skyld...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:31   #23
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg begynte å strikke for to år siden og det har gått veldig raskt oppover altså. Mitt råd er å begynne med småtterier for barn/baby, som luer som strikkes rundt, eller votter som strikkes frem og tilbake og deretter syes sammen.
Jeg vil mye heller strikke noe lite som ser litt vanskelig ut, og finne ut av hvordan det gjøres, enn å strikke kjedelige større ting, da blir jeg bare lei. Det er ingen skam å gi opp og begynne på noe annet

Det som er mest vanskelig, er å få ting p-e-n-t, men det tror jeg øvelse og erfaring fikser etterhvert.

Dette er sånt jeg strikker mye av, strikket til flere av vennene mine som har fått barn i fjor ("Myk start" og "Nøstebarnboka") :

[/IMG]

Ja, babysaker er også veldig aktuelt, det høres fint ut å starte med.
Babylue kanskje ja.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:31   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jøss så flott, Appelsin! *dåne*
Jeg ser ikke for meg at jeg noensinne kommer til å klare noe sånt, men for 2 år siden trodde jeg aldri jeg kom til å klare å strikke ei lue eller en babybukse heller, så ...
Nå fikk jeg ekstremt lyst til å strikke igjen, jeg har jo masse garn og pinner oppe på soverommet. Tenker jeg får krystallklart til å hjelpe meg igang med noe nytt.

Monsterbuksen har jeg veldig lyst å strikke, men den får jeg aaaaldri til.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:33   #25
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du klarer fint å strikke en ullbukse. Men jeg for min del ville strikket en i mindre størrelse først, sånn for motivasjonens skyld...


Ja, jeg ser den. Kanskje ullbukse til den nye babyen i familien da!?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:33   #26
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Joda, men for meg så ser det bare skikkelig forvirrrende og vanskelig ut.
Uten at jeg har studert all verdens oppskrifter.
Kanskje om noen hadde sitti sammen med meg og forklart så hadde jeg forstått.

Kanskje jeg skal be svigermor over en kveld.

Det alltid litt hyggeligere med slik opplæring. Og svigermødre har en tendens til å bli veldig glad for å gi det. :toflueriensmekk: Og hvis du trenger oppslagsverk så finner du utrolig gode forklaringer på www.drops.no . Se etter strikkeskole - der finner du både tegninger og videosnutter.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:35   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Begynn med tova luer, f.eks.

Da kan du strikke rundt, rundt, rundt og rundt, til lua er lang. Så tar du tråden gjennom alle maskene og knyter til (kan jo ha minket litt, men ikke mer enn at det blir for trangt å strikke med rundpinne), slenger i vaskemaskina med litt grønnsåpe på 50-60 grader eller noe, og vips er lua mye mindre, mye tettere, mye finere og veldig god å ha på.

Men du begynner i toppen? Må du begynne med fire pinner da? Da jeg strikket luer, begynte jeg nederst på luene, strikket en kant og så strikket jeg oppover mot toppen (4 riller av hver farge), men brukte rundpinne frem til en viss størrelse på luen, da måtte jeg over på 4 pinner (er det strømpepinner det kalles?). DET var litt pes, da klarte jeg hele tiden å strikke ut en av pinnene så jeg satt der med en løs pinne i hånda.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:36   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Mamma Rosa, håper ikke du synes jeg blander meg for mye inn i tråden din nå? Jeg ble bare litt ivrig her, har såå lyst å lære skikkelig strikking.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:36   #29
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Iset, nei, jeg begynner nederst. Men lua blir fin selv om man ikke går over på 4 (5) pinner, når den toves.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:37   #30
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mamma Rosa, håper ikke du synes jeg blander meg for mye inn i tråden din nå? Jeg ble bare litt ivrig her, har såå lyst å lære skikkelig strikking.


Neinei, spør i vei, da lærer jeg også.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:38   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Så det går an å strikke lue med KUN rundpinne, men bare når den skal toves? Jeg har lyst å prøve. Når man strikker rundt og rundt, da blir den glattstrikket utenpå, sant? *domm*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:38   #32
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det alltid litt hyggeligere med slik opplæring. Og svigermødre har en tendens til å bli veldig glad for å gi det. :toflueriensmekk: Og hvis du trenger oppslagsverk så finner du utrolig gode forklaringer på www.drops.no . Se etter strikkeskole - der finner du både tegninger og videosnutter.

Nå er jeg og svigermor bestiser fra før vi da, så det går nok veldig bra.
Skal sjekke ut linkene i morgen. Må en tur innom strikkebutikken først.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:39   #33
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Det er umulig. Jeg har prøvd tre ganger.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:39   #34
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så det går an å strikke lue med KUN rundpinne, men bare når den skal toves? Jeg har lyst å prøve. Når man strikker rundt og rundt, da blir den glattstrikket utenpå, sant? *domm*

Neida, det blir fint uten å tove og, det, vil jeg tro. :ser det for meg:

Den blir jo bare snurpet på toppen.

Når man bare strikker rundt og rundt blir det glattstrikk utenpå, ja.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:41   #35
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Det er umulig. Jeg har prøvd tre ganger.

Hva er dette for en innstilling i min tråd?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:45   #36
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Hva er dette for en innstilling i min tråd?

Det går bra helt til du kommer til hullraden. :traumatisert av å ha prøvd å strikke ullbukser til tøybleier:

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:48   #37
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

En ting som er helt sikkert er at det er mye lettere hvis man har noen tilgjengelig man kan spørre hvis man setter seg helt fast eller plutselig mister en hel rad ut i bilen og sånn.

Har jeg hørt...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:55   #38
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

www.drops.no


Bare jeg som ikke kommer til en strikkeside?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:56   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

www.drops.no


Bare jeg som ikke kommer til en strikkeside?

www.garnstudio.com

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:59   #40
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg henger meg på her. Har veldig lyst å lære å strikke men har null tro på at jeg klarer det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no