Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy kjole, hvilken størrelse?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-11, 11:35   #1
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sy kjole, hvilken størrelse?

Jeg skal prøve meg på å sy kjole. Min første.

Har Made by me-boken og skal prøve meg på en kjole derfra (side 26). Jeg tenkte sy størrelse L, målene de oppgir passer meg perfekt.

Men, hvis målene på kjolen er perfekt (den er ca 2 cm større enn meg rundt om), blir det da vanskelig å få den av seg/på seg? Burde den være enda større? Hvor mye større i sånne fall? Kan man bare føye til noen cm?

Er ikke noe særlig stretch i stoffet jeg tenkte bruke.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:38   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Sy den i rett størrelse, men tråkle den først og legg inn såpass med sømmingsmonn at du kan ta den ut hvis den viser seg å være for trang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:38   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Glidelås?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:40   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Og Luftslottet har selvsagt rett i at dersom kjolen skal syes veldig kroppsnær, må det være en glidelås et sted. Enten i ryggen eller i siden. Du klarer neppe å komme inn i en figursydd kjole uten at den enten er stretchy eller at det er en glidelåsåpning et sted.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:44   #5
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Opprinnelig lagt inn av Millionæren, her.

Sy den i rett størrelse, men tråkle den først og legg inn såpass med sømmingsmonn at du kan ta den ut hvis den viser seg å være for trang.

Det var lurt!

Opprinnelig lagt inn av Millionæren, her.

Og Luftslottet har selvsagt rett i at dersom kjolen skal syes veldig kroppsnær, må det være en glidelås et sted. Enten i ryggen eller i siden. Du klarer neppe å komme inn i en figursydd kjole uten at den enten er stretchy eller at det er en glidelåsåpning et sted.

Hm. Jeg tror at min sy-kjole-debut må være uten glidlås, da er det lettere å se hvor alt gikk galt. Men, jeg stusset litt over det selv, at det ikke var glidelås i beskrivelsen. Jeg er vel alltså egentlig litt for stor for L, jeg, da.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 21:59   #6
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Da har jeg sydd!

Og sydd og sydd og sydd!
Men, jeg ble ferdig og jeg har sydd meg min aller første kjole.

Jeg brukte mønsteret i Made by me, men jeg klippet ca 5 cm større overalt. Vel, det ble en stor kjole, så jeg har måttet sy inn den ca 5 cm overalt etterpå. Men: nå kan jeg jo både forstørre og forminske mønster etter dagens erfaring.

Hjertet laget jeg på frihånd og er fortsatt litt usikker på om jeg burde ha det der eller ikke. Litt dårlig mobilbilde, men her er dokumentasjon:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kjole.jpg (9,0 KB, 57 visninger)
Filtype: jpg detalj.jpg (9,2 KB, 45 visninger)
Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 22:02   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Kjempefin!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 22:26   #8
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Fin kjole.

Jeg kan, litt for sent, medele at jeg sydde den størrelsen som akkurat passet meg, og den går flott på. Litt lirking av sømmen over puppene, men flott passform. Jeg sydde i stoff uten stretch.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 22:46   #9
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Sol: Ja, jeg tok ikke inn så mye i overdelen, nettopp for å få litt "puppeplass" og det var nok lurt; ser at den fort hadde blitt stram der ellers. Det er bra passform i modellen, ja.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 22:51   #10
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Kjempefin! For en debut! :imponert:

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 23:55   #11
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Så flink du er. Det var en kjempefin kjole.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 23:58   #12
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Kjempefin kjole!

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 01:01   #13
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Den var fin ja!

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 07:47   #14
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Kjempefin debut.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 10:45   #15
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy kjole, hvilken størrelse?

Tusen takk!

I tilfelle noen andre har lyst å debutere:
Jeg kan jo fortelle at boken beskriver hvordan man gjør det og selv om man ikke følger det som står i boken så blir det kjole av dette mønsteret. Og jeg har en enkel Bernina, ingen superdupermaskin.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no