Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skole = foreldrefri sone?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-22, 08:52   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skole = foreldrefri sone?

Jeg så noen på forumet skrev om hvor vanskelig det er å få godt læremateriell i digital form, i en eller annen tråd.
Har dere lest dette innlegget som tar opp hvor vanskelig det er for foreldre å følge med og hjelpe barna sine når alt er beskyttet bak passord og pålogging?
https://www.nordnorskdebatt.no/klass...EnpOLrtYRufC0o

Her er en større artikkel om samme tema, med de samme to FAU-representantene:
https://foreldreutvalgene.no/fug/sli...e-plattformer/
(har tatt med sitat herfra i et innlegg lenger ned i tråden).


Sist redigert av -ea- : 12-02-22 kl 10:33.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 09:11   #2
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Enig i at dette er vanskelig. Vi har pc til disposisjon hjemme, men avhengig av at de gir oss innsyn. Lærebøkene er en annen side av saken, det er omtrent umulig for meg å hjelpe de når jeg må sitte og bla i en scannet versjon av utvalgte kapitler fra ulike lærebøker. Og når de må lese noe digitalt og samtidig skrive i et annet digitalt dokument er det ikke lett å klare seg med en skjerm.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 09:23   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Ja, ser jo selv hvor håpløst det er å ha hjemmekontor med kun én skjerm, når jeg bruker to skjermer på jobbkontoret. Mens ungene skal klare seg med kun én bitteliten skjerm.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 09:42   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Ungene mine har en ipad hver fra skolen. Det er ikke store skjermen, og de får ikke med tastatur før de er over på mellomtrinnet så minstemor sitter og trykker det digitale tastaturet opp og ned for hver gang, men det er fremgang fra da mellomste drev med samme app og måtte hente opp tastatur, skifte til tall, trykke og tilbake. For det er matte, så de trenger tall. Nå kommer i alle fall det tall på det som kommer opp.

Men nå som de begynner å få digitale lærebøker også begynner det å bli mye som skal inn på den lille skjermen

Og jeg merker at eldste som er på ungdomsskolen så er det en del informasjon som ligger på teams. Fint det, men der har ikke vi tilgang om han ikke viser oss. Og det forventes visst at vi følger med der hver dag, for plutselig er det info vi burde hatt. Som han tror vi har. Og er en innesluttet, mutt tenåring innimellom som synes vi maser om å få se.

Vi får jo ikke prøver hjem til signering på karakter, de bare ligger inne der bak passord, og ingen krav om å vise dem til oss.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 09:59   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Jeg kjenner jeg er utrolig glad at sønnen har gått på videregående, og dermed vært totalt selvkjørende, gjennom pandemien. Bare tanken på all oppfølging han måtte ha på barnetrinnet, og da evt via pc, gjør meg svett. All kudos til dere som har stått i dette.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 10:26   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Jeg er enig og ikke bare når det gjelder pandemi, men generelt. Alt av lekser og oppgaver ligger på google classroom og ungene trenger ikke dele passord med oss foreldre dersom de ikke vil. Ja, jeg kan få mailer med oversikt over lekser og arbeid som er enten innlevering på snart eller ikke er levert, men når alt skrives på data og leveres inn der, så kan jeg ikke se om det er gjort skikkelig eller bare slurv som er levert. Så vårt kontakt med skolen er 2 kontaktmøter i året og at lærer tar kontakt dersom det går skikkelig galt.

Jeg kan forstå at det er vanskelig, for jeg forstår at det heller ikke er ideelt at foreldre får adgang til alt skolearbeid en tenåring gjør slik at fokus blir prestasjon på alt de gjør. Men det er skummelt at man kan ende i en situasjon der ungdommen slurver, underpresterer eller sliter og man ikke har peiling før karakterene kommer.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 10:32   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Her er en større artikkel om samme tema, med de samme to FAU-representantene:
https://foreldreutvalgene.no/fug/sli...e-plattformer/
Tar med sitat derfra:

Sitat:

– Hvordan ønsker vi at foreldrene skal være en ressurs i den digitale skolehverdagen? Hvis vi ikke får medvirke risikerer vi at elever med utfordringer går gjennom ungdomsskolen uten at dette blir fanget opp. Vi kan ikke drive og eksperimentere med store skolekull. Det er noe helt annet å gå fra bøker til å være skjermbasert, ofte på kanaler som er vanskelig tilgjengelige. Da har vi i praksis endra pedagogikken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 10:33   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Nå ønsker jo jeg meg digitale bøker, fordi det løser en unnskyldning for min når han er hjemme uten bøker.
Men alt skjer jo digitalt så det er likevel umulig å følge opp.
Nå, etter halvgått løp får vi ukeplanen via Visma. Men muligheten til å sjekke er jo ikke der.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 11:23   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Dette med hevet terskel for foreldreengasjement på grunn av digitale portaler maste jeg om jevnt og trutt da jeg var FAU-engasjert. Tanken er antageligvis god, men den bærer preg av å være utviklet av mennesker som synes digitalt er enkelt, og ikke har den nødvendige forståelsen for hvorfor dette ikke bidrar til lavere terskel for de som har mest behov for lav terskel.

Stadig skiftende systemer med lav brukervennlighet, hvor skolen må bruke unødvendig mye tid på å lære foreldre å logge inn, og i hvert fall etter min erfaring heller ikke har nødvendig kunnskap for å kunne hjelpe foreldre med dette heller. Jeg har stått på klassemøte etter klassemøte og måttet demonstrere for foreldregruppen hvordan man finner frem i It's Learning, har ved gjentatte anledninger måtte forklare skoleadministrasjon at informasjonen de har sendt ut muligens er korrekt fra adminperspektiv men faktisk ikke er teknisk korrekt for foreldreinnlogging, og jeg opplever det som enda en ting som bidrar til klasseskille i norsk skole.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 11:35   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Hos oss får vi både arbeidsplan og karakterer på skooler, så for meg er det opp til meg å følge med.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 11:57   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Vi har hatt digital skole i 9 år. Synes det er bortimot umulig å følge med. Krever samarbeid fra barnet. Skolen sier hensikten er at barn og foreldre skal sitte sammen og vise. Ja særlig, det har ikke mine vært særlig interessert i. Mye større terskel enn å gå forbi sekken i stua og ta opp en skrivebok fordi man kommer på det. Ulike lærere bruker ulike mappestrukturen i Showbie. Lekseplan vet hi også knapt hvor vi finner, og særlig yngste krangler mye på når hi ber henne slå opp.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 14:13   #12
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi har hatt digital skole i 9 år. Synes det er bortimot umulig å følge med. Krever samarbeid fra barnet. Skolen sier hensikten er at barn og foreldre skal sitte sammen og vise. Ja særlig, det har ikke mine vært særlig interessert i. Mye større terskel enn å gå forbi sekken i stua og ta opp en skrivebok fordi man kommer på det. Ulike lærere bruker ulike mappestrukturen i Showbie. Lekseplan vet hi også knapt hvor vi finner, og særlig yngste krangler mye på når hi ber henne slå opp.

Lekseplan på mail og ALT av vurderinger og tilbakemeldinger i Porteføljen er min oppskrift. Samt foreldretilgang til Lekser og info-faget.

Med aller mest vekt på Porteføljen! Der har elevene mine samlet alt av tilbakemedinger og der sender jeg også «Savner norsklekse uke 6»-meldinger. Også har jeg oppdratt foreldrene til å ha mailvarsling på ting som legges i Porteføljen.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 16:20   #13
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Porteføljen har jeg aldri hørt om, så det har man nok ikke her i kommunen. Det går i classroom. En gang i 8. Trinn fikk vi link til ukeplanen i meldeboka. Nå går ungen i 10. Eneste dialog med skolen er via meldeboka for oss foreldre.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 16:24   #14
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Porteføljen har jeg aldri hørt om, så det har man nok ikke her i kommunen. Det går i classroom. En gang i 8. Trinn fikk vi link til ukeplanen i meldeboka. Nå går ungen i 10. Eneste dialog med skolen er via meldeboka for oss foreldre.

Porteføljen er Showbiespråk. Det er den appen man bruker i min og Pelles kommune.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 16:40   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Barneskolen her bruker showbie, ungdomsskolen gjør ikke. Porteføljen til 5. Klassingen som har hatt ipad sidne 2. Klasse inneholdt i fjor 2 ting. I år finnes den ikke. Ikke Førsteklassingen sin heller. Men det er kanskje mindre uventet.
8 klasse har alt mulig på pad'en sin, men vi fikk terminkarakterer på ist home og skal visst på sikt få anmerkninger der også. Og fravær har vi der. Nytt fra januar.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 19:16   #16
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Barneskolen her bruker showbie, ungdomsskolen gjør ikke. Porteføljen til 5. Klassingen som har hatt ipad sidne 2. Klasse inneholdt i fjor 2 ting. I år finnes den ikke. Ikke Førsteklassingen sin heller. Men det er kanskje mindre uventet.
8 klasse har alt mulig på pad'en sin, men vi fikk terminkarakterer på ist home og skal visst på sikt få anmerkninger der også. Og fravær har vi der. Nytt fra januar.

Mine elever har mellom 150 og 160 ting i porteføljen. Hovedsakelig brukes den nok mest fra tredje klasse og oppover tror jeg. Jevnt over får mine elever ca 30-40 tilbakemeldinger i porteføljen i mine fag (norsk, samf og KRLE) i året tipper jeg. Noen veldig lange og noen korte.Jeg mener at foreldre da har ganske god oversikt over hvordan det ligger an i det minste.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 19:25   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Porteføljen er Showbiespråk. Det er den appen man bruker i min og Pelles kommune.

Aldri hørt om. Sjekket nå, og ingen av barna har noe der etter mars og mai 2020. Alt ligger under Oppgaver, flere hundre greier. Tilbakemeldinger kommer litt som tekst oppå filer, som egen kommentar og her og der. Jeg følger derfor i liten grad med. Ble litt lettere da jeg fikk iPhone, på Samsung funket jo ikke appen heller. At vi ikke får lekse og ukeplan på Mail er helt dust, før la de den på nett men det hsr de sluttet med. Urer på hvor mange som hsr glemt grillmat og utebukse og forkle på grunn av det. Når vi er to oppegående foreldre som sliter, så tenker jeg på de mange foreldre hi har som knapt snakker norsk.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 12-02-22 kl 19:32.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-22, 19:39   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Mine elever har mellom 150 og 160 ting i porteføljen. Hovedsakelig brukes den nok mest fra tredje klasse og oppover tror jeg. Jevnt over får mine elever ca 30-40 tilbakemeldinger i porteføljen i mine fag (norsk, samf og KRLE) i året tipper jeg. Noen veldig lange og noen korte.Jeg mener at foreldre da har ganske god oversikt over hvordan det ligger an i det minste.

Hadde vi fått sånt, så ja. Hos oss ligger alt under oppgaver og der har ikke foreldre tilgang. Portefølje, niks

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-22, 09:46   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Aldri hørt om. Sjekket nå, og ingen av barna har noe der etter mars og mai 2020. Alt ligger under Oppgaver, flere hundre greier. Tilbakemeldinger kommer litt som tekst oppå filer, som egen kommentar og her og der. Jeg følger derfor i liten grad med. Ble litt lettere da jeg fikk iPhone, på Samsung funket jo ikke appen heller. At vi ikke får lekse og ukeplan på Mail er helt dust, før la de den på nett men det hsr de sluttet med. Urer på hvor mange som hsr glemt grillmat og utebukse og forkle på grunn av det. Når vi er to oppegående foreldre som sliter, så tenker jeg på de mange foreldre hi har som knapt snakker norsk.

Det er rett og slett håpløst.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-22, 11:05   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole = foreldrefri sone?

Showbie er et mareritt. Jeg er godt over middels kompetent når det gjelder digitale greier, men showbie gjør meg rett og slett rasende. Det skyldes muligens varierende digitale ferdigheter blant lærerne, men det er altså så vanvittig rotete og vanskelig å finne frem. Og hvordan lærerne orker å sjekke lekser når elevene har skrevet dem som kommentarer som ligger tilfeldig plassert oppå en pdf som læreren har kopiert fra læreboka, er en gåte for meg. Jeg hadde grått meg i søvn om jeg var lærer på skolen til sønnen min. Jeg innrømmer glatt at jeg også har sluttet å følge med. Sønnen må vise oss at leksene er gjort før han kan gjøre andre ting, men å gå inn på hver enkelt kommentar og lese, orker jeg ikke. Så for alt jeg vet, skriver han bare tøys og tull.

På jobben min bruker vi It's learning og har veldig klare krav til hva som forventes av oss lærere. Vi skal gjøre det likt, slik at elevene våre vet hva de kan forvente, hvor de kan finne ting og hvordan det skal se ut. Det følges med argusøyne av lederne våre, og om vi ikke gjør det riktig, får vi hjelp til å lære det umiddelbart. Jeg elsker at det er slik, men jeg vet mange av mine kolleger synes det er irriterende. Men jeg er helt overbevist om at elevene vinner på det og at det medfører at vi må bruke mye mindre tid på å hjelpe dem med å finne ting enn vi gjør nå.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no