Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lynkurs i dansk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-22, 09:46   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Snakke sakte er det viktigste. Og danskene kan telle med vanlige tall også, hjernen min blir helt teflon når de begynner med fjers og fems.

Og kanskje de viktigste om du er fysisk med dem og de sier du skal få frokost, så er det lunsj! Så lurt å spise morgenmat før møtet ellers kan du bli veldig sulten.

Ja, og husk forskjellen på "må" og "kan". "Må jeg sitte her" betyr på norsk "kan jeg sitte her", og besvares vanligvis ikke med "neida, bare sett deg et annet sted du".

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:50   #22
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det går også an å høre podcast på redusert fart, mens man venner seg til.

Og husk at de yngre forstår norsk mye dårligere enn de eldre, og de kan være for høflige til å si at de ikke får med seg ting. Og "nye" skandinaver, som snakker sitt skandinaviske språk flytende, forstår ofte VELDIG dårlig andre skandinaviske språk, og det er lett å glemme!

Gode innspill!

Foreløpig er det bare gæmliser med (jeg er yngst på nærmere 40), men det er verdt å ha i tankene. Jeg ser det som ganske urealistisk at det kommer med noen med annet morsmål enn norsk og dansk som skal snakke dansk/norsk med oss, men man skal aldri si aldri.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 09:50   #23
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, og husk forskjellen på "må" og "kan". "Må jeg sitte her" betyr på norsk "kan jeg sitte her", og besvares vanligvis ikke med "neida, bare sett deg et annet sted du".

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:06   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Og kanskje de viktigste om du er fysisk med dem og de sier du skal få frokost, så er det lunsj! Så lurt å spise morgenmat før møtet ellers kan du bli veldig sulten.

Min erfaring med danske møter at det er liten sjanse for å bli sulten for det blir servert mat absolutt hele tiden. Der er svenskene mer sparsommelige og sparer alt til den gigantiske lunsjmiddagen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:13   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lær deg tellemåten, i hvert fall. Og tell også på gamlemåten selv (treogtyve, ikke tjuetre).

Og lær deg "false friends" og ord de rett og slett ikke forstår.

"Flink", for eksempel, betyr ikke flink, men hyggelig.
"Må" betyr ikke skal, men få lov til, altså "må jeg komme i møtet?" betyr "kan jeg få bli med i møtet?", ikke "er jeg nødt til å komme i møtet". Kan virkelig skape misforståelser!


Den siste der kan GODT oversettere av spill-regler også lære seg, det er ikke helt uvanlig at en del spill står det MÅ , som betyr KAN i den norske versjonen av reglene, norsk og dansk er ikke likt Og kan gi noen krangler rundt spillbrettet

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:21   #26
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

"Forlange" har også ikke samme betydning. På dansk kan det godt brukes om noe noen har bedt om. Eks. så kunne min danske mormor finne på å si at "Det var Nenne som forlangte kjøttkaker til middag", når jeg i virkeligheten hadde spurt henne riktig pent.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:25   #27
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

"Forlange" har også ikke samme betydning. På dansk kan det godt brukes om noe noen har bedt om. Eks. så kunne min danske mormor finne på å si at "Det var Nenne som forlangte kjøttkaker til middag", når jeg i virkeligheten hadde spurt henne riktig pent.

Å, takk! Den ville jeg stusset over.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:26   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Å! Etter å ha jobbet 20 år med dansker - den der har jeg ikke fått med meg! Det forklarer altså litt! Det er typisk false friend - nær nok til at man tror man forstår det!


På svensk så har man "anledning". Det betyr ikke "mulighet", men "grunn". Så å si høflig "jeg har ikke anledning til å komme", kan tolkes til at man slett ikke så noen GRUNN til å ikke komme. Som kan oppfattes temmelig uhøflig.


Men ellers så elsker jeg å jobbe med dansker. At de er rett frem og banner i møter og ler høyt og krangler så busta fyker og skværer opp like etterpå. (Grovt forenklet, åpenbart).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:32   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men ellers så elsker jeg å jobbe med dansker. At de er rett frem og banner i møter og ler høyt og krangler så busta fyker og skværer opp like etterpå. (Grovt forenklet, åpenbart).

Høres så fremmed ut fra min verden... så spennende på en måte.

Hos min arbeidsgiver har jeg hørt historien, sjokkerende, om en som en gang hadde BANNET til en kunde, det var tett før han fikk sparken på dagen Slikt gjør man jo ikke Norge, og i alle fall ikke når man jobber innen Kristen-Norge-segmentet.

"Huff da" er omtrent det sterkeste, tilnød "søren", kan jeg utbryte på jobb....

Jeg kunne godt tenkt meg å samarbeide med Dansker jeg, særlig iom det innebar en viss mulighet for at man skulle på et og annet fysisk møte. Der.
Om ikke hele verden er over på teams nå.

*lei av å være hjemme*

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:32   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Og når de bryter inn med "jamen, altså ..." for å kommentere på det du sier, så betyr det ikke at de har tenkt til å si deg imot, på en litt nedlatende måte, tvert om, de bekrefter bare det du sier, og er enig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:37   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Ja! Og "jamen, hør nu bare!" eller "forsøk nu å høre her!"

(Det gøye er at "mine" dansker også bruker disse frasene litt som fyllord når vi snakket engelsk, det må være veldig rart for de som ikke snakker skandinavisk. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:45   #32
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja! Og "jamen, hør nu bare!" eller "forsøk nu å høre her!"

(Det gøye er at "mine" dansker også bruker disse frasene litt som fyllord når vi snakket engelsk, det må være veldig rart for de som ikke snakker skandinavisk. )

Rart.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:52   #33
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Det er lurt å si feks "mine kolleger", "mine oppgaver", "mine barn" og "min plass" istedet for "kollegene mine", "oppgavene mine", "barna mine" og "plassen min".

Jeg har mye omgang med dansker privat, og dette gjør det mye lettere (eller nemmere ) for dansker å forstå hva jeg sier, særlig for de av dem som ikke er så vant til norsk.


Å grine er å le.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:53   #34
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jeg kjenner også en del dansker, men de snakker norsk.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:55   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Rart.

Ja, og "rart" betyr fint.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:58   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg kjenner også en del dansker, men de snakker norsk.

Min favorittdanske er halvt norsk og tospråklig. Eneste man kan ta ham på er at kan ikke klarer å uttale "kj"-lyden slik vi gjør, og at han ikke har helt styring på når "g" uttaler som "j" og ikke.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 11:04   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Det er lurt å si feks "mine kolleger", "mine oppgaver", "mine barn" og "min plass" istedet for "kollegene mine", "oppgavene mine", "barna mine" og "plassen min".

Jeg har mye omgang med dansker privat, og dette gjør det mye lettere (eller nemmere ) for dansker å forstå hva jeg sier, særlig for de av dem som ikke er så vant til norsk.


Å grine er å le.

Jeg legger om til en slags skandinavisk-kaudervelsk når jeg snakker med mine. Det høres helt corny ut for de andre i landskapet her, eller hjemme, men er effektivt. Jeg går altså over til en slags 1800-talls riksmål, med mange talemåter som de du nevner der, teller baklengs (og gjerne på dansk, for det er gøy!), og har masse sånne "altså", "simpelthen" og andre gøye fyllord.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 11:28   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Akkurat tellingen er det greit å lære seg å forstå, men ikke nødvendig å bruke (gøy er dog en grunn god nok altså ). Mine danske kusiner "tok helt intuitivt de norske tallene da vi var i førskolealder og syntes de var mye mer logiske enn de danske tallene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 11:31   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Det ER de jo også! Halv-fjers, liksom?! Unga der nede må da bli tenåringer før de lærer seg det der?!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 11:38   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det ER de jo også! Halv-fjers, liksom?! Unga der nede må da bli tenåringer før de lærer seg det der?!

Riktig så ille er det nok ikke, men det er jo ikke rett frem akkurat. Det var først da jeg fikk forklaringa, altså tre snes blir til tres, fire snes til firs, etc. at jeg skjønte det. Før hadde jeg liksom bare pugget.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no