Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å være kresen

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-06, 10:08   #1
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Å være kresen

Ikke ofte jeg irriterer meg over andres måte å uttrykke seg over, men bruken av ordet kresen gjør meg sur.

For meg betyr dette ordet at man er opptatt av kvalitet når det gjelder for eksempel mat, at man er opptatt av råvarens kvalitet eller en matretts balanse.

Da er det misbruk av ordet når mennesker nesten stolt påberoper seg å være "kjempekresen", den eneste osten de liker er Norvegia og de piller av paprika og løk på pizzaen. Argh!! Det er ikke å være kresen, det er å ha dårlig utviklede/modne smaksløker!

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 10:19   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Da er det misbruk av ordet når mennesker nesten stolt påberoper seg å være "kjempekresen", den eneste osten de liker er Norvegia og de piller av paprika og løk på pizzaen. Argh!! Det er ikke å være kresen, det er å ha dårlig utviklede/modne smaksløker!

Nei, det er å være kresen det også. Ordet kresen har to betydninger:

Sitat:

kresen a5 (besl med norr krás 'velsmakende rett')
1 forvent når det gjelder mat
2 kritisk, nøye et k-t utvalg / et k-t publikum

Fra Bokmålsordboka.

At folk synes kresenhet i forhold til å ikke like mat er noe å skryte av er uforståelig for meg, men at de bruker begrepet korrekt, det er det ikke tvil om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 10:30   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

IDet er ikke å være kresen, det er å ha dårlig utviklede/modne smaksløker!

Det er en del som påstår at de som f.eks. ikke liker brokkoli har bedre smaksløker enn de som liker det. Det er visst derfor en del barn ikke liker "sære" smaker, for det smaker for ekstremt for dem som har bedre smaksløker enn oss andre.
Om dette er sant vet jeg ikke ...

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 10:45   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant å lese definisjon av kresen- forvent når det gjelder mat.
Kanskje derfor dialektordet som jeg bruker heter "vannen".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 10:56   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er kun vant til å bruke kresen som i "liker svært lite".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 11:33   #6
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er kun vant til å bruke kresen som i "liker svært lite".

Jeg og.

Hadde faktisk ikke hørt om den andre betydningen før jeg leste det her.

Syns forøvrig ikke det er noe å skryte av å være, altså når voksne mennesker ikke spiser mat for det er stygt .... Barnslig!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 12:01   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er kun vant til å bruke kresen som i "liker svært lite".

Jeg bruker kresen i begge betydninger- enten at man liker svært lite, eller at man har en litt jålete smak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 19:23   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det heter ikke kresen.

Det heter "vænn". Jepp.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 23:49   #9
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det er en del som påstår at de som f.eks. ikke liker brokkoli har bedre smaksløker enn de som liker det. Det er visst derfor en del barn ikke liker "sære" smaker, for det smaker for ekstremt for dem som har bedre smaksløker enn oss andre.
Om dette er sant vet jeg ikke ...

Det tror jeg nok det er mye sant i. Barn blir født med veldig sterke smaksløker, som gjennom livet blir sløvet ned av røyk, kaffe, alkohol og sikkert en del andre ting. Jeg husker selv at enkelte grønnsaker smakte mye "mer" da jeg var liten og ikke likte dem.

Jeg syns likevel dette er en ting og smaksmessig modenhet er noe annet. Jeg tror det er to ting som gjør at smaken modnes; det ene er tilgangen på nye smaker og det andre er at man har et åpent sinn for å smake nye ting.

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no