Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Interessant tekst - Somebody that I used to know

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-12, 10:16   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Interessant tekst - Somebody that I used to know

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)


Jeg er hekta! Det er lenge siden jeg oppdaget og ble kjent med sangen, og jeg har hørt den nå og da på radioen. Jeg merker at litt av fascinasjonen ligger i overgangen til refrenget. Først ganske så lavmælt, og passe lite følelser involvert. Nesten litt for lavmælt. Og så kommer "utbruddet" i refrenget. Vakkert! Og når Kimbra kommer inn med sin del av teksten - frysninger!

I dag så jeg videoen, og fikk med meg hele teksten. Oi! Skal si jeg kjenner igjen deler av følelsene. Og så er det deilig å få en sangtekst som er litt mer enn "hjerte-smerte" og "love-love-love". En sang som tar for seg begge sidene i et brudd på en god måte.

Og ikke minst: For en fantastisk formidling! Jeg nærmest føler smerten de formidler i teksten.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 10:30   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

En av mine favoritter for tiden. Fantastisk innlevelse. Og kul video.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 10:50   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Ja, angående det videoen. Hvordan vil dere forklare den for en 2007-modell? Jenta mi liker å se på musikkvideoer sammen med meg, og jeg slet litt med å forklare budskapet i videoen. Det er muligens litt uklart for meg, også.

Hva er greia? Hvordan tolker dere videoen? Jeg var alltid best på resonerende tekster på skolen. Dikttolkning var aldri helt min stil. Og tolkning av musikkvideoer var ganske langt unna det vi lærte.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 10:58   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg tenker avkledd - som i et forhold hvor man deler alt, og deretter blir en "nobody" som går i ett med veggen, ikke synes og ikke betyr noe. Når de krangler og hun blir avkledd på slutten ser jeg det som at han har jobbet seg gjennom det og ser hvordan hun egentlig er - og latt henne bli en han brukte å kjenne, en som ikke betyr noe. Eventuelt blir de venner. Blikket til begge to sier en god del gjennom hele videoen synes jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:13   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg oppdaget denne sangen gjennom Glee, og synes den er helt, helt fantastisk - både originalversjonen her, og versjonen fra Glee. Jeg hadde ikke sett videoen, da, men takk for titten; tror jeg kommer til å bruke den når jeg skal repetere musikkvideoanalyse med norskklassen min.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:14   #6
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg elsker denne låta og videoen!

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:19   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Åh, denne har vært min favoritt en god stund også.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:27   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg oppfatter videoen sammen med teksten at han utslettes ved bruddet, mens hun endelig finner seg selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:38   #9
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg oppfatter videoen sammen med teksten at han utslettes ved bruddet, mens hun endelig finner seg selv.

Det gjør jeg også. Hans identitet lå i den rollen han hadde i forholdet deres, og "forsvant" dermed når han ikke lenger kunne definere seg selv i forhold til henne. Hun, derimot, kunne ikke være seg selv i forholdet, men trer fram som en selvstendig person når hun er fri fra forholdet. Sånn tolker jeg det. Usikker på hvordan jeg ville formulert det til en femåring, riktignok. Eller, jeg ville vel sagt noe om at noen mennesker er det lett å si hva man mener til, mens andre prøver å bestemme hva vi skal mene om ting. Og når vi ikke tør å si hva vi mener, føler vi oss nesten helt usynlige *insert kameleonlignelse*.

Jeg får for øvrig Sting(eller egentlig The Police)-vibber av refrenget, men liker låta veldig godt.

__________________
2006 og 2009

Sist redigert av Zulu : 12-05-12 kl 11:47.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:43   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg oppfatter det som at hun males ut av bildet hans, og at hun ikke lenger er en del av hans hverdag, men bare en som en gang var en del av bildet hans. Nydelig sang - både Mini og jeg digger den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:43   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Fantastisk video og låt.
Jeg oppfatter det som at hun er drit lei å bli overkjørt og ikke hørt, så nå har hun løsrevet seg fullstendig fra han. Hun er helt ferdig med han, han sliter litt med å komme over bruddet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:46   #12
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Fantastisk video og låt.
Jeg oppfatter det som at hun er drit lei å bli overkjørt og ikke hørt, så nå har hun løsrevet seg fullstendig fra han. Hun er helt ferdig med han, han sliter litt med å komme over bruddet.

Sånn kan man også oppsummere det, ja.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:48   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg forklarer fireåringen at sangen handler om to personer som ikke er kjærester lenger og at mannen er lei seg for at damen ikke ville vennen hans når de sluttet å være kjærester.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 11:56   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Sånn kan man også oppsummere det, ja.

Han har fine øyne da. :enkel:

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 12:25   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Utrolig bra, både låten og teksten! Jeg falt pladask første gang jeg hørte den.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 12:39   #16
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg får for øvrig Sting(eller egentlig The Police)-vibber av refrenget, men liker låta veldig godt.

Søstra mi og jeg satt i bilen da vi hørte den på radioen en av de første gangene. Vi hadde begge hørt den et par ganger før, men det var før de spilte den hele tiden på radioen. Jeg mente det var Peter Gabriel, hun mente det var Sting/The Police.

Jeg elsker, elsker, elsker den!

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 13:27   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg forklarer fireåringen at sangen handler om to personer som ikke er kjærester lenger og at mannen er lei seg for at damen ikke ville vennen hans når de sluttet å være kjærester.

Jeg forklarte også at de hadde vært kjærester og at mannen var lei seg, men det var slett ikke nok for jenta mi. "Hvorfor vil de ikke være kjærester mer?" "Hvorfor er mannen malt?" "Hvorfor maler de veggene slik?" "Hvorfor er ikke damen malt?" "Hvorfor forsvinner malingen fra damen på slutten?" Og så videre, og så videre.

Jeg føler at selv om dama på slutten er naken, så er det ikke hun som har tapt. Det er ikke hun som "går i ett med tapeten" og som henger igjen i det gamle. Når jeg setter sammen teksten med videoen, så føler jeg det som om hun har gått videre og lagt dette bak seg, mens han henger igjen og føler seg ensom. Selv om han egentlig ikke ønsket å være i forholdet og var glad da det var over.

Når jeg ser på teksten, så blir det tydelig at hun var mer interessert i forholdet enn det han var. Men han fant tydeligvis forholdet enten komfortabelt eller så ble han litt hekta på følelsen av tristhet i forholdet ("You can get addicted to a certain kind of sadness"). Kanskje særlig sett i forhold til at hun var mest interessert, så er det ekstra sårt for ham at han i ettertid bare har blitt en fremmed for henne. Og at det likegodt kan være hun som omtaler ham som "you're just somebody that I used to know"?

Når hun ikke engang vil være venner etterpå, hun som var så glad i ham at hun "you said you felt so happy you could die", så føler han nok at dette er sårt. Hva var det slags forhold de hadde?

Ja, og nå tok jeg vel i realiteten for meg hans side av saken. Hennes er nok ganske annerledes.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 13:31   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Det er kanskje noe av greia, at et brudd aldri bare har én sannhet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 13:38   #19
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er kanskje noe av greia, at et brudd aldri bare har én sannhet.

.. noe som jeg også syns er mye av det som gjør sangen så god. Man får en helt annen forståelse av forholdet når hun forteller sin versjon. Jeg merker jeg forstår hennes følelse når hun synger "But had me believing it was always something that I'd done". Slik hun ser det, så har hun blitt brukt, og blitt trykt ned. Han var egentlig ikke så glad i henne, men fant det komfortabelt.

Åh! Som jeg liker sangen!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 14:45   #20
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Dette var litt for gjenkjennelig akkurat nå.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no