Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Omplassering av katt

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-11, 14:19   #1
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Omplassering av katt

Litt inspirert av andre tråder klikket jeg meg inn på FOD og kikket litt.
Vi har ingen umiddelbare planer om å anskaffe oss katt altså, men den dagen hundene ikke er mer og ungene er eldre og det er mer ro har vi vurdert å ha katt. Og da tenker vi først og fremst på en omplassert katt da det tross alt er alt for mange som trenger nye hjem.
Men jeg ser på beskrivelsen av katter som ligger ute (dette er i Trondheim tror jeg) så står det på praktisk talt alle at de trenger et godt hjem med gode utemuligheter. Er det helt uaktuelt å ha innekatter nå? Jeg skjønner jo selvsagt at det beste for dyr er å kunne få nyte livet i naturen i kombinasjon med et godt hjem, altså. Men for de av oss som av ulike grunner bor slik til at katter ikke kan komme og gå som de vil, bør vi rett og slett ikke ha katt?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:23   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omplassering av katt

Jeg tror mange av de som omplasserer katter stiller krav om utemulighet altså. Jeg privat mener katter trenger å kunne gå ut.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:28   #3
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omplassering av katt

Og skal man ha en innekatt, bør man ha den fra den er ung, slik at den vennes til det å bare være inne. En katt som er 1-5 år eller eldre, og som har vært ute mesteparten av disse årene vil nok synes det å kun være inne er litt kjipern. Men det er klart. Du kan være heldig å komme over en voksen katt, som også er innekatt.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:30   #4
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Omplassering av katt

Jeg tok over en innekatt, fant henne på finn.no. Så det er mulig å holde et øye med Finn også.

(Er forsåvidt enig med røkla at det er best for katter å kunne gå ut, men synes at en katt som allerede er innekatt heller bør omplasseres som innekatt enn å bli avlivet.)

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:31   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omplassering av katt

Mange av kattene som omplasseres er katter som er vant med å gå ute, og vil intenst vanrives om de blir tvunget til en innetilværelse.
Det er uansett mange innekatter som omplasseres også, samt at det finnes nettsteder hvor rasekatter omplasseres av ulike grunner, kanskje det hadde vært noe for dere? Det finnes raser som trives bedre som innekatter enn hva en huskatt gjør. Vår burmeser er omplasseringskatt, vi fikk han gratis da oppdretteren tok ham ut av avl. Han har tynn pels, og er for det meste inne selv om han setter pris på å få spankulere rundt huset 2-3 ganger om dagen.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 14:34   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omplassering av katt

Ja, selvsagt skjønner jeg at det beste er å bo sånn til at det ikke er en problemstilling, men er filosofien slik at man ikke kan forvente å overta en ompasseringskatt om man bor i blokk?
Med så mange katter FOD får inn hvert år må det vel være noen innekatter også tenkte jeg, men hvis det er slik at tidligere innekatter heller ikke kan plasseres hos folk uten utemuligheter så ser jeg jo at vi må droppe det.
Altså lurer jeg på om det er et absolutt krav hos omplasseringsformidlere at katter skal kunne være ute.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 15:02   #7
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Omplassering av katt

Da jeg så på det sist, i Oslo-området, så var det et krav at de skulle kunne være utekatter.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 19:44   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omplassering av katt

Jeg har hatt katt omplassert fra dyrebeskyttelsen. De krevde ihvertfall at katten skulle ha utemulighet.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:00   #9
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Omplassering av katt

Vår forrige katt var utekatt, omplassert til oss fra Dyrebeskyttelsen. Etter at han ble borte ønsket vi oss en innekatt av praktiske årsaker, og skaffet oss en kattunge som aldri hadde vært utendørs før. Han er innekatt på sin hals, og kongen av balkongen, og jeg tror virkelig ikke han hverken savner utelivet eller går glipp av noe. Men har kattene først vært ute kan man ikke vende dem om til å bli innekatt.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:13   #10
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Omplassering av katt

Det å si at en katt MÅ være ute er bare tull. En katt kan godt oppdras til å være innekatt, og være lykkelig, men man kan nok ikke ta en utekatt som en innekatt.

Og jeg tror nok jeg ville prøvd å finne noen som ville omplassere en rasekatt, da jeg tror de blir mer avlet med tanke på andre ting enn jaktinstinktet.

Å ha en rasekatt som ikke vil være ute er vel en fordel på utstillinger og slikt, for da slår de seg mer til ro i 'hjemmet' sitt?! (Dette siste er bare spekulasjoner).

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:15   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omplassering av katt

DB har ganske rigide rystemer for å omplassere katt.
Det er mye lurere å holde øye med finn.no og evt tilby deg å betale for å kastrere mor og hente en kattunge/ungkatt (det koster å få ka hos BD også)

Å bo på gård med masse omsorg, kvalitetsfôr, jevnlig dyrlegesjekk og folk hjemme hele dagen var dog ikke godt nok for DB siden våre katter ikke får bo inne i bolighuset :jepp, jeg har bli nektet å få katt gjennom BD:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:44   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omplassering av katt

En katt som har blitt vant til å være ute kan sjelden bli innekatt. Skal man ha innekatter, må det gjøres fra katten er liten. Det er sikkert innekatter som omplasseres også, men den store hopen av katter som trenger nye hjem er vant til å ha utemulighet. Og da blir det vanskelig å omplassere dem til et hjem uten utemulighet over hodet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 21:13   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omplassering av katt

En digresjon, men jeg tror min katt kunne blitt innekatt. Hun drar på årene, og tidligere kunne hun ikke fordra å være inne lenger enn en dag. Hun tok seg turer over flere dager. De siste to årene (hun er nå åtte år) så har hun foretrukket mer og mer å være inne. Så for henne hadde det sikkert vært topp.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 21:16   #14
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omplassering av katt

At katten velger å være inne er jo kattens eget valg. Den må likevel få muligheten til å gå ut. Katter er like mye innedyr som hunder er det, satt på spissen.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 21:54   #15
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omplassering av katt

Jeg har allerede to hunder som helst skulle vært innehunder, spesielt hvis det regner.
Men det er greit å vite hvordan det er rundt omkring, så vi ikke legger planer og forbereder oss på feil grunnlag. Jeg ville aldri ha stengt en katt inne som var vant til å ferdes ute altså, såpass skjønner jo selv jeg at ikke er en god løsning. Det er jo heller ikke aktuelt på flere år enda uansett, og innen den tid kan man jo ha flyttet på seg kanskje.
Jeg funderte altså mest på om det var slik at selv katter som altså har vært innekatter frem til omplassering blir ompassert som utekatt. For hvis det er sånn at man uansett er uønsket som nytt hjem fordi man ikke har utemulighet er det jo greit å vite.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 22:18   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Omplassering av katt

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

For hvis det er sånn at man uansett er uønsket som nytt hjem fordi man ikke har utemulighet er det jo greit å vite.

Mine foreldre har hatt katter siden jeg var lita, og de forhørte seg en gang om muligheter for å få omplasseringskatt. Da fikk de beskjed om at de var uønsket som nytt hjem fordi de bodde for nærme bilveg. De bor på et eldre boligfelt, med store, beplantede tomter, inntil skogkanten i en rolig jordbrukskommune, og den aktuelle bilvegen er ikke akkurat voldsomt trafikkert, men det var fullstendig uaktuelt å få noen katt derfra. Dermed blei det kattunge, rettere sagt to, den gangen. Det blei starten på kattedynastiet vårt. De nåværende kattebeboerne hos Matildaforeldrene er min ti år gamle hunkatt og hennes sju år gamle sønn (begge sterilisert). Nabokatta har fylt 20, så så voldsomt kattefiendlig kan da ikke strøket være ...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 08:30   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omplassering av katt

DB tar seg jo i hovedsak av katter de ikke kjenner hele historikken til. Dermed vet de ikke om det de får inn er en rømt innekatt eller en utekatt. Og dermed kan de kun ha én regel fordi alle katter kan bli utekatter, mens kun et fåtall katter kan bli innekatter. De som er lei katten sin og ikke vil ha den mer får gjerne ikke hjelp gjennom DB til å omplassere - de får beskjed om å ordne i rotet sitt selv. Eller - de fikk ihvertfall det før da jeg var i kontakt med dem.

  Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 09:16   #18
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omplassering av katt

Det hender jo folk også har gode intensjoner da, og skaffer seg en innekatt men pga allergier eller flytting eller hva som helst så kan man ikke fortsette å ha den. Det har da hendt med skikkelige oppegående folk som jeg ikke på noen måte tror "har gått lei".
Men jeg noterer meg at det er ymse erfaringer med omplasseringsformidlere, og at vi sannsynligvis ikke passer i kategorien "godt hjem". Jaja, det er ikke verdens undergang.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 09:28   #19
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Omplassering av katt

Jeg hadde holdt ett øyepå finn.no.
Er masse flotte katter der,og da får du mest sannsynelig vite litt mer om historien til katten.

Ikke at dyrebeskyttelsen ikke gjør en god jobb,men jeg har inntrykket av at mange ikke er kvalifiserte nok i deres øyne til å ha katt.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 11:36   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omplassering av katt

Sånn for ordens skyld så fikk vi katt fra DB vi altså. Og den var høyt elsket og fullverdig familiemedlem inntil den døde av gammel alderdom. Jeg har inntrykk av at FOD kanskje er verre på å idealisere kattene sånn sett. Ut fra et temmelig spinkelt uttalelsesgrunnlag, riktignok.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no