Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Lykkeland, da?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-22, 14:41   #321
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.815
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Artig og interessant å høre historier fra Stavanger. Keep em coming

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 14:49   #322
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

En annen Lykkeland-anekdote: Phillips Petroleum flyttet hovedkontoret sitt til hjemstedet vårt noen år før jeg ble født. Da jeg begynte på barneskolen i 1987, var vi en skole med datautstyr som manglet sidestykke på den tiden. For skolen arvet maskiner fra Phillips. Andre skoler hadde gjerne i beste fall ett lite datarom på deling. Vi hadde datamaskiner tilgjengelig for hver klasse, og tekstbehandling på PC var fag lenge før det ble vanlig ellers. Vi var sågar på tv i den sammenheng. Alle klasser ble også invitert på besøk på Philllips, og det var en velkjent begivenhet å få spise gratis hamburger og Cola i kantinen der.

Da jeg begynte som lærer på slutten av 90-tallet, hadde vi også en overraskende oppdatert datamaskinpark i klasserommene. Gaver (dvs utgåtte maskiner) fra diverse oljefirmaer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 14:50   #323
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Det er nok Oljedirektoratet og ikke departementet som ble plassert i Stavanger. Fra 1972 til 1976 het det Statens oljedirektorat. Står det virkelig Oljedepartementet i episodene i Lykkeland?

Tror de sier "OD"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 14:52   #324
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tror de sier "OD"?

Ja, det gjør de. Og det heter kun OD på folkemunne også.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 14:57   #325
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Kjempegøy å høre historier rundt om serien. Takk!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:00   #326
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tror de sier "OD"?

Min avdøde eksmann leide ut bedriftshytte til OD i mange år. Nå er en av leietakerne Hadia Tajik og mannen. Hun kommer jo fra en bygd ikke langt unna der hyttene er.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:01   #327
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Ja, dette er bare utrolig fasinerende å lese om, for meg som er vokst opp i mindre jordbrukskommuner i hhv Troms og Innlandet, hvor de eneste utlendingene vi var i kontakt med var nederlandske bilturister om sommeren. Syntes også det var eksotisk å komme til den lille jordbærbygda som mannen min vokste opp i, og se at matbutikken hadde ei hel svær hyllerekke med bare polske matvarer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:08   #328
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, dette er bare utrolig fasinerende å lese om, for meg som er vokst opp i mindre jordbrukskommuner i hhv Nord-Norge og Innlandet, hvor de eneste utlendingene vi var i kontakt med var nederlandske bilturister om sommeren.

Jeg husker godt en tråd her på FP for mange, mange år siden. Den handlet om utenlandske flagg i 17. mai-toget. Det var utrolig mange som mente at kun norske flagg hørte hjemme der, enkelte hadde sågar veldig sterke meninger om dette. Det opplevdes rart for meg (og enkelte andre herfra, såvidt jeg husker), for her har vi vokst opp med alle mulige slags flagg i både barnetog og i folketoget. Der er det internasjonale skoler, Stavanger British School, den franske skolen og utallige utenlandske organisasjoner tilstede. Det er liksom helt normalt og sånn det skal være for oss. For ordens skyld, det er mer enn nok av norske flagg i tillegg Og mens jeg skriver dette, kjenner jeg et stort savn etter tider der det var lov med 17. mai.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:14   #329
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Jeg tror Lykkeland er viktig, og at man andre steder må ha det i bakohodet når avviklingen av oljeindustrien diskuteres. Jeg tror det er viktig å huske hvor ung industrien faktisk er, og hvor kort og intens fortellingen om den norske velferden er. Stemningen rundt, påvirkningen på regionen, mulighetene som oppstod, den er virkelig og nær for veldig mange, og det tror jeg man må ta med seg når distriktet kan virke bakstreversk i møte med diskusjonen om fornybar energi.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:30   #330
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Godt poeng, Niobe. Samtidig viser den også en region med en helt fantastisk iboende evne til å "snu seg rundt". Det er en kultur vokst frem etter årtusener der man alltid har måttet lete etter helt andre måter å livnære seg på. I innlandet så er svaret på hungersnør å gjøre mer av det samme, eller gjøre det samme bedre: Grave bedre grøfter, gjødsle mer effektivt, jobbe lengre dager, rydde en ny åker. Langs kysten var det ikke så mye mer å hente ut av den lille jordflekken, så om silda forsvant ett år, så måtte man finne nytt fiske eller reise lengre eller slå seg på noe annet. (Min helt egne teori, dette. )


Vestlandsindustrien har en helt utrolig omstillingsevne, som vi nå ser de tar i bruk for det grønne skiftet. En jeg kjenner var i møte med eieren av et verft, angående å kanskje produsere noe til offshore vind. Etter møtet så gikk eieren rett ut i dokken og begynte å omdirigere noen gravemaskiner de hadde der, for å utvide i en retning, sånn at de skulle være klare til å legge om produksjonen i løpet av noen uker. Han jeg kjenner, som er østlending og har jobbet mest opp mot offentlig sektor, satt igjen helt månebedotten.

Så jeg har trua.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 15:59   #331
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Godt poeng, Niobe. Samtidig viser den også en region med en helt fantastisk iboende evne til å "snu seg rundt". Det er en kultur vokst frem etter årtusener der man alltid har måttet lete etter helt andre måter å livnære seg på. I innlandet så er svaret på hungersnør å gjøre mer av det samme, eller gjøre det samme bedre: Grave bedre grøfter, gjødsle mer effektivt, jobbe lengre dager, rydde en ny åker. Langs kysten var det ikke så mye mer å hente ut av den lille jordflekken, så om silda forsvant ett år, så måtte man finne nytt fiske eller reise lengre eller slå seg på noe annet. (Min helt egne teori, dette. )


Vestlandsindustrien har en helt utrolig omstillingsevne, som vi nå ser de tar i bruk for det grønne skiftet. En jeg kjenner var i møte med eieren av et verft, angående å kanskje produsere noe til offshore vind. Etter møtet så gikk eieren rett ut i dokken og begynte å omdirigere noen gravemaskiner de hadde der, for å utvide i en retning, sånn at de skulle være klare til å legge om produksjonen i løpet av noen uker. Han jeg kjenner, som er østlending og har jobbet mest opp mot offentlig sektor, satt igjen helt månebedotten.

Så jeg har trua.

Absolutt! Min far, som var bergenser, og jobbet innenfor oljeindustrien sa alltid at rogalendingene var så flinke til å få til ting, så effektive. Sørlendingene var ikke like raske; ventet mer på at ting skulle skje i stedet for å gjøre noe selv. Oljeservicenæringen her i sør er nok et unntak sånn sett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 17:12   #332
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Jeg tror du rett i det, Polyanna. Og min opplevelse er også at det i mange år nå har vært en stor omstilling i bransjen. Mulig det gjelder hele landet, og at jeg ikke følger så godt med, men det er noe jeg har lagt merke til at skjer her.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 17:18   #333
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror du rett i det, Polyanna. Og min opplevelse er også at det i mange år nå har vært en stor omstilling i bransjen. Mulig det gjelder hele landet, og at jeg ikke følger så godt med, men det er noe jeg har lagt merke til at skjer her.

Kan du utdype litt mer hva du mener? De har i alle fall skiftet navn, alle oljeselskapene. Nå vet jeg snart ikke hvem som er hva.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 17:27   #334
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan du utdype litt mer hva du mener? De har i alle fall skiftet navn, alle oljeselskapene. Nå vet jeg snart ikke hvem som er hva.

Nei, jeg kan veldig lite om dette, altså. Det er bare et inntrykk jeg har gjennom flere år. Synes fokuset generelt er litt sånn Nysnø-Siri-ish overalt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 18:55   #335
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

I eqionor har de hatt en satsing på offshore wind i sikkert 20 år, men de første ti så levde den satsingen bare i en krok på Vækerø, og på PowerPoint-presentasjoner. Nå er det en stor, global og reell satsing. Før var det bare noen hippier som jobbet med det, nå er det det hotteste av det hotte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-22, 09:04   #336
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lykkeland, da?

I dette FB-innlegget er en litt senere del av historien - den siste betong-plattformen som ble bygget i Hinnavågen.

https://www.facebook.com/10000086613...1294462157800/

Jeg elsker Lykkeland. Nå ser jeg første sesong igjen samtidig med at mannen og jeg ser andre sesong. For meg er det minner, minner, minner selv om jeg ikke var med på eventyret før 20 år senere. Hvis noen lurer på om livet var sånn i Stavanger som det skildres i Lykkeland med masse jobb også masse fest, dra på byen og møte mange kjente på utestedene uten at det var avtalt - ja, sånn opplevde jeg det på 90-tallet i allefall. Jeg kjenner meg så igjen i stemninga fra baren i Lykkeland, og blir helt sentimental.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-22, 09:25   #337
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Banana; ja, akkurat slik hadde jeg det i mine første år i Equinor; masse, masse jobb til langt på kveld, men også flotte middager, jobbarrangementer og mye som skjedde. Da er vi på 2001 tallet og utover.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-22, 09:27   #338
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Hvis noen lurer på om stemningen fra bedehuset er gjenkjennelig, så kan det også bekreftes.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-22, 09:54   #339
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Ja, utelivet i Stavanger på 90-tallet var jo helt episk!

Og mye gøyere enn i Oslo på samme tid, spør du meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-22, 10:05   #340
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan du utdype litt mer hva du mener? De har i alle fall skiftet navn, alle oljeselskapene. Nå vet jeg snart ikke hvem som er hva.

Skulle skrive mer om dette.

Verftene vestpå legger om som bare det. De bygger stadig mer skip for vedlikehold av offshore vindanlegg, for eksempel, og forbereder seg på stortstilt utbygging av vind.

Båttransporten langs kysten legger om til elektrisk drift i voldsom fart.

Havner langs hele kysten legger opp til landstrøm og infrastruktur for blant annet hydrogen. Det er komplisert og dyrt og krever høy kompetanse og samarbeid på tvers av sektorer.

Shell, Total og Equinor jobber sammen for lagringsdelen av karbonfangst og -lagring, der det virkelig skjer mye nå. Får de til karbonfangst for sementproduksjon, som står for 5-8% av verdens CO2-utslipp, så kan det virkelig være en gamechanger for verden.

Aker har skilt ut sine bærekraftsatsninger i et eget selskap, og flere av selskapene under der, er allerede verdt mer enn det Aker Solutions var til sammen (der mange av dem kom fra). Det er helt ellevilt.

Investorer stiller nå knallharde krav til bærekraft, ikke bare grønnvasking og fagre ord, og yngre medarbeidere gjør det samme. Så selv de selskapene som i utgangspunktet ikke har vært så interessert i å omstille seg, MÅ.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no