Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Har du planer for hagearbeidet i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-09, 21:21   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du planer for hagearbeidet i år?

Endelig vår, og tid for å ta frem hagesaksen! Dette er den beste tiden på året, jeg synes det er kjempegøy å plante, beskjære, gjødsle og så.

Nytt i år er at hele hagen er ny. Vi flyttet til nytt rekkehus i vinter, og jeg har fått nye utfordringer. I dag har jeg jobbet med å beskjære et epletre som hadde vokst seg stort som ei furu, og krevde både saging og klipping. Jeg er spent på om treet fortsatt bærer frukter, det er et veldig gammelt tre.

Vi har også klatreroser her (Flammentanz), som jeg skal prøve å beskjære i morgen. De har stått der i ca 20 år, så det er vel ikke mye de bør skjæres.Klematisen som står sammen med dem er jeg mer usikker på hva jeg skal gjøre med. Noen som har noen tips om gamle klematis?

Ellers har vi plantet eføy i dag, som skal dekke inn carporten vår.


Jeg skal plante noen Astrid Lindgren-roser inntil den ene husveggen. Disse rosene har jeg hatt utrolig mye glede av i den forrige hagen. De er remonterende, og blomstrer langt ut på høsten. Fine, store roser. Krever null stell utover gjødsling og ganske hard beskjæring.


Jeg lurer også på om jeg skal våge meg på et magnoliatre. De er jo fantastisk nydelige, men jeg vet ikke om jeg får det til. Er det noen som har prøvd det? Noe slik som dette kunne jeg tenke meg (magnolia soulangeana), på en solrik plass i hagen:


Nå er jeg i hagemodus, og vil veldig gjerne høre om det er andre her som har planer for hagen i sommer. Jeg er også veldig interessert i tips om stauder, jeg trenger noe som kan komme tilbake i årevis, og gjerne som blomstrer i juli/august.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no