Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva dette er?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-07, 19:22   #1
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Vet du hva dette er?

Etter å ha tenkt litt på den tall i hode saken her så lurer jeg på følgende:
Hvis barna får i lekse å skrive tvillingtall, trekanttall, rektangeltall eller palindrom, vet dere da hva de skal gjøre?
Eller hvis de skal tegne et polyeder?
__________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 19:25   #2
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Jeg har ikke snøring...

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 19:27   #3
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Nei, men jeg satser på at mannen min, eller Google, vet det.

Derimot kan jeg hjelpe de masse med norskstiler, skriving generelt, engelsk, samfunnsfag og KRL.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 19:27   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.787
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Absolutt ikke.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 19:34   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.083
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Etter å ha tenkt litt på den tall i hode saken her så lurer jeg på følgende:
Hvis barna får i lekse å skrive tvillingtall, trekanttall, rektangeltall eller palindrom, vet dere da hva de skal gjøre?
Eller hvis de skal tegne et polyeder?
__________
Chara

Tvillingtall er sånn som 12 og 21
Palidrom er ord eller tall som betyr det samme begge veier, f.eks. regninger, eller 12321.
Polyeder er sånn som kalenderen min, det er flere femkanter satt sammen til en kantete ball.

Resten vet jeg ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 19:34   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

jepp, det vet jeg :nerd:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:41   #7
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Hjelpe meg! Hvilket klassetrinn snakker vi om nå???
Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt disse begrepene før jeg, kan jeg ha vært syk den dagen på skolen, eller er dette noe som er nytt de siste 20 årene?

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:42   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Nope og jeg har gitt grei beskjed på skolen at jeg ikke er til hjelp i årene fremover når det gjelder matte.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:50   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Polyeder er sånn som kalenderen min, det er flere femkanter satt sammen til en kantete ball.

Polyeder er en hvilken som helst figur som er satt sammen av mangekanter (polygoner). En terning er et eksempel på et polyeder, en avlang boks (som en skoeske) er en annen, og en pyramide også. Og en slik "kantete ball" som du beskriver.

Trekant- og rektangeltall måtte jeg slå opp - det er ikke begreper jeg bruker så ofte. De andre vet jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:53   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.083
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Polyeder er en hvilken som helst figur som er satt sammen av mangekanter (polygoner). En terning er et eksempel på et polyeder, en avlang boks (som en skoeske) er en annen, og en pyramide også. Og en slik "kantete ball" som du beskriver.

Jeg trodde det bare var sånne odde former, altså type mer enn 4 kanter.
Hva man lærer på FP!

Link til polyederkalender btw.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:57   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg trodde det bare var sånne odde former, altså type mer enn 4 kanter.
Hva man lærer på FP!

Ja, det er jo ikke så vanlig å kalle trekanter og firkanter for "mangekanter", sånn i dagligtale, men matematisk sett så er de jo det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:10   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.083
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er jo ikke så vanlig å kalle trekanter og firkanter for "mangekanter", sånn i dagligtale, men matematisk sett så er de jo det.

Det er ikke rart diagnoser som dyskalkuli eksisterer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:24   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Etter å ha tenkt litt på den tall i hode saken her så lurer jeg på følgende:
Hvis barna får i lekse å skrive tvillingtall, trekanttall, rektangeltall eller palindrom, vet dere da hva de skal gjøre?
Eller hvis de skal tegne et polyeder?
__________
Chara

Jeg regner med at forklaringen på dette står i skoleboke de skal jobbe med. Om det ikke er tilfelle ville jeg ha ringt eller skrevet til læreren og bedt om at de fikk legge ved en forklaring neste gang.

Jeg hadde ikke hatt peiling uten å ha sjekket nettet eller ungenes skolebøker først, men mannen hadde sikkert visst det.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:28   #14
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nope og jeg har gitt grei beskjed på skolen at jeg ikke er til hjelp i årene fremover når det gjelder matte.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:21   #15
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Jeg er ikke flink i matte, geometri, algebra, you name it, så nei.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:25   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Jeg kjenner at jeg blir enda mer glad for mannen min. Han skal få hjelpe poden med slikt, men jeg regner med at andre fag blir mitt felt.

Matte er kanskje en av de sakene jeg savner minst fra skolen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:28   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Jeg regner med at det går greit å finne ut av hva det er når situasjonen oppstår.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:36   #18
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Ja, det hadde jeg klart. :nerd:

Men jeg tror jeg likevel hadde konsultert læreboken, for å være sikker på at jeg brukte det "riktige" språket. Og det "riktige" er da det læreren benytter seg av, så kan vi utvide begrepene etterhvert.

Jeg har nemlig hatt en diskusjon med en tidligere kollega som mente at det var lurt å dividere addendene.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:45   #19
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Jeg spør igjen: Hvilket klassetrinn snakker vi om? Og er dette noe nytt, eller noe som vi som gikk på skolen for 20 år siden også skulle ha lært?

Hverken jeg (økonomen), min mann med Mastergrad i informatikk eller hans bror (sivilingeniøren og matematikklæreren) kan nemlig huske å ha hørt disse begrepene før!

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 10:53   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vet du hva dette er?

Det er småtrinnet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no