Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 09:22   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Poden er stor fan av Mamma Mø-bøkene, og ellers går det på ting som rimer. Rim er stas!

Kari, Kari, vesle Kari, hva har du i kurven din?
Pærer, plommer og litt epler og en liten mandarin.

Kari, Kari, vesle Kari, Kan du telle plommene?
En er rød og en er bløt, en er gul og en er søt.
1-2-3-4.

Kari, Kari, vesle Kari, hvor er så din mandarin?
Den var fin og stor og søt, og ligger nå i magen min.

Fantastisk.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:28   #42
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Vi leser herlig femtitallsnostalgi for seks- og åtteåringen. Eller, når ble egentlig bøkene om Knerten skrevet? Vi leser iallefall Knerten gifter seg akkurat nå.

Usikker, men jeg tenker at det er på femtitallet. Knerten er storesøsters favoritt, og vi håper filmen som kommer senere i høst svarer til forventningene!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:30   #43
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Det var visst sekstitallet - 1964.

 
Gammel 09-09-09, 09:33   #44
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har altså satt i gang med Narnia for storesøster (6). Vi begynte med Løven, heksa og klesskapet, og det funker som bare det.

Jeg leste alle Narniabøkene for storesøster da hun var på den alderen. Kjempesuksess!

Nå går vi og venter på Harry Potter-bøker i postkassa og så skal storesøster og jeg lese hele serien hvis den fenger. Jeg kommer vel til å dåne, hvis den ikke gjør det.

Storebror har vi akkurat lest flere bøker om Dustefjerten og andungen for og nå er vi over på noen bøker jeg hadde fra jeg var liten om en liten mus som heter Pip.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:38   #45
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg holder på å lese "Vi på Saltkråkan". Det går litt i rykk og napp, og vi leser andre, kortere ting innimellom.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:38   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Akkurat nå leser vi Tippi i Afrika, som har fantastiske bilder av en liten jente med afrikanske dyr og landskaper. Teksten er grusom, så jeg ser i grunnen fram til siste side.

Den har vi også, og jeg grøsser også over teksten til tider. Så vidt jeg har skjønt så er den faktisk skrevet av Tippi selv som barn. Ikke alltid en god idé.
Glitterbarnet har en rekke sånne bøker som han får av moren min, om barn som bor andre steder i verden, og felles for alle er at de er ekstremt dårlig skrevet og oversatt.

Vi leser mye Gubben og Katten og Mamma Mø, i tillegg har han vært veldig glad i Astrid Lindgrens historie om Per Pusling. Lurer på om vi skal begynne på noe Roald Dahl snart, Georsk Magiske Medisin var en god idé, eller SVK.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:52   #47
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Egentlig synes jeg ikke noe om å lese "Knerten". Knerten er 4 år, og når mammaen hans er på jobb så må han vente alene på utsiden av butikken hvor hun jobber. Det er ikke så veldig 2009 akkurat.

Jeg har måttet forklare snuppa om barnehagesituasjonen på midten av 50-tallet, men tror ikke helt at det gikk inn.

Dette er også min erfaring. Jeg elsket bøkene om Knerten og Aurora i min oppvekst. Da jeg prøvde å lese dem for mine barn virket det bare rart, og mine gutter (7 år) var slett ikke imponert.

Vi låner nye og anbefalte bøker på biblioteket. Jeg er etterhvert god til å plukke ut de som faller i smak. Jeg er dessverre ikke så flink til å merke meg forfatterne, men de siste mest vellykkede var: "Vida Vagabond" av Marta Liabø? og "Salmiakk og Hedda" av en svensk forfatter.
Dette er bøker med noen illustrasjoner, om barn i vår tid og situasjoner de kan kjenne igjen.

silje er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 09:53   #48
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser Molly Moon, Mikke Minus og tankemaskinen for 7-åringen. Den er ikke spesielt tam, og fenger som bare det.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:01   #49
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Knerten-bøkene slo an hos Poden da han var rundt fem, og jeg synes vel de bøkene har "holdt seg" bedre enn mange av de andre Vestly-bøkene - kanskje fordi det er litt mer klassisk fantasi-bøker (med den "oppdiktete vennen" til Lillebror) og litt mindre politisk bevisst realisme, som Aurora- og Guro-bøkene.

Pappaen prøvde ellers den gangen å finne ut om Poden hadde skjønt at Knerten er en trepinne som ikke "egentlig" snakker, at dette bare er noe Lillebror tenker seg, og spurte ham "Kan Knerten snakke?" "Ja," svarte Poden prompte - for det gjør han jo. "Men kan han snakke på ordentlig?" prøvde pappaen seg igjen. "Nei!" svarte Poden like umiddelbart. "Hvorfor ikke det?" "Fordi han bare er i boka!" Der fikk han den, liksom.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:15   #50
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leste også Knerten da Frøkna var rundt fem, og hun syntes det var en strålende bok. Jeg tror ikke hun reflekterte noe videre over at Lillebror ble overlatt til seg selv utenfor butikken hele dagen; det hørtes bare spennende ut å få leke med Knerten, pappesken og trehjulssykkelen.

Aurora var ikke noen hit her i huset heller.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:20   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Det eneste jeg kan huske at Poden hengte seg opp i når det gjaldt Knerten-bøkene, var at moren til Lillebror falt av sykkelen og slo hodet sitt så hun måtte på sykehus. "Hvorfor hadde hun ikke sykkelhjelm?" sa han, og jeg prøvde å forklare at nei, det var ikke så vanlig i gamle dager, og hvorfor ikke det? nei altså, de tenkte dessverre ikke så mye over at det var farlig. Og så la jeg til at det var jo heller ikke fullt så mange biler på den tiden. "I gamle dager," sa Poden ettertenksomt, "da fantes det dinosaurer." Mulig han tenkte seg at hjelm uansett ikke ville hjulpet stort mot den trusselen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:25   #52
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Akkurat nå leser vi Antboy. Guttungen synes den er stilig, jeg vet ikke helt.

Er det forresten unormalt å lese til en 11 åring? Han leser godt selv og har egne bøker som han leser i, men dette kveldsritualet med at vi leser for han på sengekanten vil hverken han eller vi gi slipp på.

Libra er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:27   #53
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Det høres veldig hyggelig ut å lese for en 11-åring. Om det er unormalt, aner jeg ikke, men vi kommer til å lese for Poden så lenge han vil bli lest for, selv om han allerede er utmerket i stand til å lese selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:31   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Hm. Charlie og sjokoladefabrikken må da passe godt for en sjokoladeglad 5-åring, hvis jeg finner en versjon med litt bilder?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:33   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg har begynt på den første HP-boka for gutta, seksåringen er fascinert, treåringen not so much. Så derfor går det i Per Pusling og andre Astrid Lindgren-historier på kveldstid nå om dagen.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 10:41   #56
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser "Den store godnattboka". Den har mange fine historier, og så kommer det vers og sanger innimellom. Tror vi skal finne en bok med en litt lengre sammenhengende historie når vi har lest ut godnattboka.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 11:23   #57
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Er det forresten unormalt å lese til en 11 åring? Han leser godt selv og har egne bøker som han leser i, men dette kveldsritualet med at vi leser for han på sengekanten vil hverken han eller vi gi slipp på.

Jeg tror nok at jeg leser for ungene mine enda når de er 11-åringer, ja.

Min 8-åring har alltid ei bok som hun leser i selv, men før sovetid er det felles lesestund med lillebror på 6.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 11:45   #58
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Ruffen er en stadig gjenganger her i huset, i tillegg til Karlson på taket og klassiske eventyrbøker. Doktor Proktor har vært stor stas, han får toern til jul. Ole Aleksander har også fenget en del.

Siste lille vi leste var en liten bok om Hubert av Arne Svingen. Mulig det var en trykkleif bok (var en eller annen reklameartikkel?) Jeg ar ikke helt imponert, men Andungen syntes det var stas.

Aurora faller han av, så det tror jeg vi dropper - jeg kjeder meg jeg også.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 13:05   #59
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg skal lese for åttendeklassingene mine jeg, så en elleveåring kan godt leses for. Mens jeg har dere her, hvilken ungdomsbok passer for åttende trinn?

 
Gammel 09-09-09, 13:15   #60
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg leser Harry Potter for 5-åringen. Det fenger til en viss grad, men etter en stund får han lopper i blodet og konsentrasjonen faller. Vi må også passe på å gjemme oss bort for minstemann, for hvis han er i nærheten blir det fort mye forstyrrelser og avbrudd.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no