Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leksehjelp på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-07, 16:14   #1
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Leksehjelp på skolen

Har vært på noen foreldremøter hvor det er snakket litt om leksehjelp på skolen.
Leser i avisen i dag om skolen her og siterer det som står der :
Leksehjelp på skolen blir neste skritt man tar ved .......... skole.
Det vil også bety veldig mye. kan slitne og trøtte elever slippe å gå på leksegjøring hjemme om kvelden, da kanskje foreldrene er slitne. er det bra. både mat og leksehjelp er ting vi må våge å ta fatt i i skolen, for å gjøre den bedre sier rektoren.

Hva mener dere om leksehjelp på skolen ? positiv eller negativ til det ?
Jeg er postiv til det, her er ofte hverdagen stresset for å rekke alt som skal gjøres. Så det ville bli ganske stor forskjell hos oss. mye mindre stressende hverdag.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 16:17   #2
gethosmurfen
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 339
gethosmurfen er litt kul
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Snuppa er ikke så stor at hun går på skolen enda, men er mye barnevakt hele uker hos søstera mi. Det skal sies at det hadde vært mye enklere uten å mase på 2 gutter som ikke eier interesse for leksene. Når de har kamerater på besøk, og de sitter sammen med leksene sine er det somregel fjort på 1-2-3, de synes det er mye morsommere. SÅ ja, jeg er positiv til leksehjelp på skolen!

__________________
Gethosmurfen og lille prinsesse vil ikke juli 2005
gethosmurfen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 19:47   #3
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg er lærer på leksehjelp, og det er mange elever som benytter seg av tilbudet.
Det er tilbud til 5., 6. og 7. klasse på den dagen jeg har leksehjelpen (torsdag).
Mandager er det leksehjelp for bare 6. og 7. klasse. Særlig fremmedspråklige elever med foreldre som er analfabeter har stor nytte av dette.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 19:56   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Noen barn har ikke foreldre som kan/vil/orker hjelpe til med lekser, og sånn sett synes jeg leksehjelp på skolen er et kjempefint tilbud. For vår del så liker jeg å ta litt del i hva barna lærer/hvor de er læringsmessig sett, at vi benytter oss ikke av tilbudet som er på skolen vår.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 20:21   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg skulle ønske at det var tilbud om leksehjelp på den skolen som mine barn går på. Eldstemann har en del ekstra å slite med. For han ville det vært mye mer hensiktsmessig at en lærer kunne hjelpe han med lekser enn at han gjør de hjemme. For at han skal kunne gjøre lekser hjemme må det være musestille. Med 2 yngre søstre er ikke det lett. Ikke kan de leke på rommene sine for han hører at de beveger seg, ikke kan de se på TV for han forstyrres av lyden uansett hvor lavt det og uavhengig av hvor langt unna vi sitter og hvor mange dører som er lukket i mellom.

Leksehjelp er et positivt tilbud. Jeg kan fint se for meg at visse ting etterhvert vil bli vanskelig å hjelpe til med.

__________________
Propella

Sist redigert av Propella : 17-10-07 kl 20:36.
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 20:30   #6
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

På barneskolen til sønnen min har de leksehjelp fra 2. - 7.klasse. På fjerde trinnet har de leksehjelp 2 ganger i uken. Jeg synes det er veldig deilig at leksene er gjort når han kommer hjem, da bare ser vi over at det faktisk er gjort og at det er riktig.

Selv om skolen tilbyr leksehjelp er det ikke dermed sagt at man som foreldre ikke skal følge med selv. På foreldremøter jeg har vært på er dette holdningen til noen foreldre.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 20:33   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg er veldig positiv til leksehjelp på skolen. Det er ikke alle forunt å ha foreldre som kan eller vil ta del i ungenes skolearbeid.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 20:40   #8
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Leksehjelp er helt supert! Vi har slitt med leksene fra første dag i 1. klasse. Jeg pedagogen har slitt noe helt utrolig. Storebror oppdaget leksehjelp på vårparten og du så deilig. På skolen har lærerne sagt seg villige til å ha leksehjelp to dager i uka. Er det behov for flere stepper også sfo inn med hjelp. Når storebror kommer hjem kikker jeg over leksene (hvis han har dem med hjem). Og de dagene det ikke er leksehjelp gjør vi leksene sammen her hjemme.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 21:22   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

På barneskolen til sønnen min har de leksehjelp fra 2. - 7.klasse. På fjerde trinnet har de leksehjelp 2 ganger i uken. Jeg synes det er veldig deilig at leksene er gjort når han kommer hjem, da bare ser vi over at det faktisk er gjort og at det er riktig.

Selv om skolen tilbyr leksehjelp er det ikke dermed sagt at man som foreldre ikke skal følge med selv. På foreldremøter jeg har vært på er dette holdningen til noen foreldre.

Det er også i 1.klasse. Også 2 ganger i uken.

Jeg er forresten positiv til det.
At leksene er gjort på skolen betyr ikke at de ikke blir gjennomgått hjemme.
Vi opplever ihvertfall at vi unngår noen konflikter med når leksene skal gjøres.
Eldste er litt sløv på akkurat det med å uoppfordret og uten masing sette seg for å gjøre leksene.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 21:27   #10
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Selv om skolen tilbyr leksehjelp er det ikke dermed sagt at man som foreldre ikke skal følge med selv. På foreldremøter jeg har vært på er dette holdningen til noen foreldre.

Jeg regner med at de som har foreldre som ser over bøkene, hjelper til med lekser og ser over at leksene er gjort vil fortsette med å se over bøkene til ungene for å følge med på hva de gjør på skolen, selv om de gjør leksene på skolen.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 22:14   #11
Julie
Nybegynner
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 14
Julie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Føler litt at det er halvt om halvt. Vi har en førsteklassing og vi gjør lekser 2-3 ganger i uken. Syns det er greit å være med på hva de jobber med på skolen, samtidig som det er liten tid etter skole og jobb til å gjøre lekser. Kommer helt sikkert til å følge med videre på leksene hans etter som årene går. Tror faktisk at de begynner med leksehjelp på skolen allerede i 2. klasse. Vi stiller oss egentlig positivt til det. Vet at det er viktig at man innfører rutiner med en gang ifht. å gjøre leksene først før man leker osv. Vi har noen spennende år framover.

Julie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 23:49   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg har riktignok ikke skolebarn ennå, men jeg skulle ønske denne ordningen hadde vært tilgjengelig for alle.
Likevel ville jeg foretrukket å gi en del av leksehjelpen sjøl, og gått gjennom leksene med barna mine i etterkant. :kontrollfreak:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 23:58   #13
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg synes leksehjelp er kjempeflott. Håper det blir et tilbud på alle skoler etterhvert.

Ungene har ofte aktiviteter på ettermiddagene. De dagene er det ekstra tungt og uinspirerende for dem å sette seg den med lekser.

Det har vært tatt opp om ungene kunne gjøre lekser på SFO. Men det var skolen negativ til, for SFO-tiden var ungenes fritid. Som om ikke tiden etter skoletid er fritid.

Et annet aspekt er jo at mange ikke får leksehjelp hjemme. Det er rett og slett urettferdig overfor disse barna.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 00:02   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Jeg ønsker meg leksehjelp.
Det er ikke så hyggelig å gjøre lekser med en 6-åring etter SFO og middag. Da er klokka blitt mange og W er trøtt og sliten etter en langt dag på skole og SFO.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 00:16   #15
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Et flott tilbud, dersom det er et gratis tilbud. Men, veldig negativt dersom det skal baseres på foreldrebetaling.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 08:22   #16
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Storebror hos oss har leksehjelp 3 dager i uka pga hans problemer. Det gjør en stor, stor forskjell for oss å slippe å mase med dette når vi kommer hjem og er slitne. (vi ser over leksene sammen bare)

Håper dette kan bli tilbud til alle skolebarn, ikke bare de som har ekstra behov i form av fremmedspråklighet eller annet. (feks adhd)

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 10:18   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leksehjelp på skolen

Leksehjelp er flott! Har ingen barn i skolealder, men ser at leksehjelp er et veldig bra tiltak.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no