Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-08, 10:43   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er litt morsomt at denne har kommet i ny utgivelse. Den har jeg blant DBB-bøkene til pappa og leste den da jeg var liten.

Vi også. Kjempemorsomme.

Jeg er så glad for at man faktisk leter etter nyere barnebøker også. Jeg synes - helt ærlig- at en del av de gamle barnebøkene ikke holder mål. Rett og slett. Anne Cath. Vestly, feks. Mye av det hun har skrevet suger hoppetau, både innholdsmessig og språklig. De verdiene som formidles er til dels hårreisende og kan kun benyttes som historiske oppfatninger rundt hvordan man så på barn, barndom og hva som var bra for barn. Vi liker dem kun fordi de er en del av vår barndom. Ikke fordi de er bra. Torbjørn Egner også. Pyton. Kjeeedelig.

Jeg synes derimot at mye av det nye er kjempefine ting.

Harry Potter, Hobbiten, Narnia og det meste av Astrid Lindgren (de tre siste eksempler på gamle bøker som holder høy litterær kvalitet og tåler tidens tann) venter vi med, hun er for liten, rett og slett og jeg ser ingen grunn til å lese det før hun er klar og virkelig har glede av det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:44   #22
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Jeg ser at vi også har slitt med å finne nye bøker. Og spør man på biblioteket så kommer de trekkende med noe fra min barndom, og så ung er jeg ikke.

Jeg husker med stor glede "Alt kan begynne med kvitt" og "10 høns på plenen og fire egg" (eller noe sånt), de er illustrert av Gry Moursund, men jeg husker ikke hvem som har skrevet dem. Rolige og filososfiske og på nynorsk og jeg prøver å få litt nynorsk inn for mine to små bybarn.

Nå har storesøster begynt å lese lengre bøker selv og da vi var på biblioteket sist ba vi spesifikt om nyere fantasy som kunne fungere for barn. Vi har fått første bind i en serie av Sissel Chipman, som heter Janaland, og som i følge bibliotekaren var veldig populær akkurat nå, men vi har altså ikke lest den ennå.

Ellers i rekken av fantasy for barn må jeg anbefale Bente Lohnes Juliaserie (første bok heter Julias reise). De er riktignok ikke nye, men veldig gode. Man skal være litt tøff før man begynner, her må barn reiser fra foreldrene sine og hovedpersonen dør på slutten av siste boken, men gode, det er de.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:45   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mim; Hva var den spøkelsesboka vi leste hjemme hos dere? Glitterbarnet snakket om den i flere dager etterpå-

Spøkelsesbiblioteket av David Melling.

Jeg kan ellers anbefale å kjøpe bøker på Tronsmo. Der har de flere nye og spennende bøker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:45   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Reisen til jorden, om romvesenet Flopp som ser ut som en potet og fisker saftis-is med håv i verdensrommet. Oversatt av Erlend Loe, skrevet av Jakob Martin Strid. Den er i hvertfall en fin og tynn sak som passer utmerket til sengekantlesing.




Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:48   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Takk mim!

aC, den har vi også, og den er så bra!

For Osloboere anbefaler jeg den lille bokhandelen nederst i Theresesgate, de har kjempeutvalg av barnelitteratur! Man tar det de har på Tronsmo og ganger det med femten ca. Veldig mye bra der, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:51   #26
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg husker med stor glede "Alt kan begynne med kvitt" og "10 høns på plenen og fire egg" (eller noe sånt), de er illustrert av Gry Moursund, men jeg husker ikke hvem som har skrevet dem. Rolige og filososfiske og på nynorsk og jeg prøver å få litt nynorsk inn for mine to små bybarn.

Eva Jensen har skrevet begge bøkene. "10 høns"- heter "Tre høns på plenen og fire egg", forresten.

Apropos nynorsk: vi har lest Janosch også, om tigeren og bjørnen, som er oversatt til nynorsk. Slo veldig godt an.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:51   #27
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Nå fikk jeg kjempelyst til å dra på biblioteket.

Men, ikke for å spore av tråden, jeg må likevel bare spørre:

Dere som har 6-åringer, klarer de å følge med på de lengre historiene? Jeg leser en liten snutt for ungene hver kveld, men etterpå har de nesten ikke peiling på hva jeg har lest, jeg innbiller meg at de enten forstyrrer hverandre eller at de faktisk bare lytter til stemmen min uten å bry seg så mye om ordene. Håper dette endrer seg snart, jeg synes faktisk de er mer enn middels sløve når det kommer til akkurat dette.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:52   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Femåringen har i hvertfall ingen problemer med å følge med på Anne Cath. Vestlys Kaos-bøker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:54   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

"Alle sammen" av Anna-Clara Tidholm er fra 1995, men kan vel regnes blant de moderne likevel?

Den har vært en favoritt hos guttene mine fra ca. 2-5 år, og er lest mange mange mange ganger. Og den handler så fint om at alle er forskjellige.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:55   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

For mine (på 7 og snart 5) er dette med kapittelbøker fremdeles litt opp og ned.

Storesøster nektet veldig lenge på kapittelbøker og vi leste bare billedbøker frem til hun begynte å lese selv. Nå begynner jeg på en bok og leser et kapittel eller to og så enten er hun fenget og leser den ferdig selv eller så vil hun ikke mer. Men det er ikke sånn at hun automatisk leser noe. Vi er godt i gang med Narniabøkene, men har aldri leste Anne Cath Vestly for eksempel.

Lillesøster er fremdeles veldig lite interessert i kapittelbøker og vil helst ha billedbøker, gjerne ganske barnslige.

Nå i sommer kjøpte vi Vestly lydbøker til en lang biltur og det fungerte derimot veldig godt, så nå har vi lånt flere på biblioteket.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:56   #31
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Nå fikk jeg kjempelyst til å dra på biblioteket.

Men, ikke for å spore av tråden, jeg må likevel bare spørre:

Dere som har 6-åringer, klarer de å følge med på de lengre historiene? Jeg leser en liten snutt for ungene hver kveld, men etterpå har de nesten ikke peiling på hva jeg har lest, jeg innbiller meg at de enten forstyrrer hverandre eller at de faktisk bare lytter til stemmen min uten å bry seg så mye om ordene. Håper dette endrer seg snart, jeg synes faktisk de er mer enn middels sløve når det kommer til akkurat dette.

Hun må ha lyst. Da klarer hun mye, da!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:57   #32
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvordan er det med bøker for litt større barn? Jeg har fått med meg Kurt-bøkene til Erlend Loe og Dustefjerten-bøkene til Rune Belsvik; er det noen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger om andre bøker som ikke er billedbøker?

Kurt-bøkene fenget både mor og barn her i gården. Anbefales på det varmeste!

Andre bøker som har vært populære her i huset, er Janosch: Løvepappa, Ian Falconers bøker om Olivia, Mick Inpens Skattkammer, bøkene om hunden Morris, Lillesøster-bøkene og Karsten og Petra-bøkene.

Jeg og åtteåringen har lest de fire første Harry Potter-bøkene sammen, ellers leser hun for det meste selv nå, så jeg har ikke samme innblikket i hennes leseverden lenger. Hun har slukt de fleste Leseløvene (Anne B. Ragdes bøker om Janna kan bl.a. anbefales), og akkurat nå går det i Hannah Montana. Vel, bedre enn ingenting, men forhåpentligvis frister det ikke til gjentagelse ...

Én bok hun var fullstendig oppslukt av i sommer, var Piken i speilet, av Tom Egeland. Den var visst fryktelig spennende.

Jeg opplever at åtteåringen er blitt litt for stor til at jeg i så stor grad som før henger med i hva som er populært og hva som ikke er det, og toåringen er for liten til at den litterære verdenen har åpnet seg helt for henne. Kari Grossmans Se og si og lignende bøker er fremdeles det som fenger mest. Ludde-bøkene er også begynt å vekke interesse, så snart utvides vel horisonten her også.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:05   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Dere som har 6-åringer, klarer de å følge med på de lengre historiene?

Ja, det går fint. Hun liker veldig godt høytlesning. Kanskje de er veldig trøtte, og det kan være lurt å lese litt tidligere?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:17   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Dere som har 6-åringer, klarer de å følge med på de lengre historiene?

Ja, det virker sånn. De siste månedene har jeg pleid å snakke med ham om bøkene vi holder på med for tiden, sånn ved frokosten eller på bussen, litt for å finne ut hvor mye han har fått med seg. Han har alltid likt å bli lest for, helt siden han garantert var for liten til å skjønne noe, og har sittet helt stille og fulgt med, men det er bare det siste året at han har begynt å spørre om ord han ikke kjenner til og slikt. Jeg tar det som et tegn på at han nå har begynt å forstå så mye at han helst vil forstå alt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:22   #35
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Junior følger nøye med og kan fortelle om historiene vi har lest senere. Men han kan ikke være for trøtt når vi leser, for da blir det bare tull.

Som oftest så leser vi før kveldsmat vi da.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:26   #36
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Seksåringen her har ihvertfall fulgt med på lengre bøker fra han var fire. Men han er ikke særlig kveldstrøtt, altså.

Akkurat nå leser vi Rasmus på loffen, som er litt skummel og ganske grusom med tanke på at den handler om en barnehjemsgutt som ikke har noen mamma og pappa!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:31   #37
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Her var det mange bra tips! Føler at vi har kjørt oss fast litt og at det er blitt lite nye bøker den siste tiden. Mye fordi Storesøster er veldig glad i de bøkene hun har lest i 2-3 år snart... Jeg kunne tenke oss at vi kom oss litt videre, så her er det bøker å ønske seg til bursdag/jul.

Ulvene i veggen tror jeg ikke kommer i hus her på en stund. Den ble lest i den gamle barnehagen (da var hun rundt 3-4 år) og da var den kjempespennende, men når vi lånte den på biblioteket for et år tid siden ville hun ikke ha boka liggende på rommet en gang. Den måtte legges inne i skapet på rommet vårt under noen klær. Hun ble skikkelig skremt og snakker fortsatt om den skumle boka...

En bok jeg fikk på Blodbanken en gang har vært veldig morsom; Mitt første leksikon om blodet.
Jeg lærte noe nytt der jeg også

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:33   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Ungene er forresten veldig store fans av juniorleksikon, og har nå inngående kjennskap til hvordan stemmebåndene fungerer. I teorien også, that is.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:35   #39
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg husker med stor glede "Alt kan begynne med kvitt" og "10 høns på plenen og fire egg" (eller noe sånt), de er illustrert av Gry Moursund, men jeg husker ikke hvem som har skrevet dem. Rolige og filososfiske og på nynorsk og jeg prøver å få litt nynorsk inn for mine to små bybarn.

Det er Eva Jensen. Flotte bøker!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:35   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Oppslagsverk, ja. Jorden rundt for første gang husker jeg at Poden likte veldig godt som noe mindre.

Han har også Europa rundt for første gang og Norge rundt for første gang i samme serie. Kanskje verdt å ta dem frem igjen nå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnebøker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no