Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mims miljøaksjon 2007

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 09:59   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mims miljøaksjon 2007

Inspirert av Grønn Hverdags "Ta miljøsteget" tenkte jeg å kanskje få laget en kollektiv FP-aksjon i 2007. Å leve mer miljøvennlig, forurense mindre, kjøpe smartere og produsere mindre avfall er en utfordring for et 2007-menneske, og kanskje særlig for en småbarnsforelder.

Derfor tenkte jeg at vi kunne inspirere hverandre til å bli flinkere på miljø i året som kommer. Jeg er langt fra fullkomment miljøvennlig, og trenger et krafttak for å få fokus. Jeg håper alle vil være med, og kanskje tenke på dette også i den hypermaterialistiske tiden vi er på vei inn i/ er i allerede.

På listen fra Grønn Hverdag er det en rekke tiltak man kan forplikte seg til å forsøke å gjennomføre. Selv om mange er flinke og gjør flere av tingene på listen, er det sikkert litt å gå på.

Her kan du sjekke "tingenes tilstand" og se deg i forskjellige miljøspeil i fht avfall, bolig, energi, hage, innkjøp, kropp, mat, natur og reiser.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 20-12-06 kl 10:07.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:03   #2
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Hjemmekompostering høres spennende ut. Vet at Trondheim Renholdsverk holder opplæring i dette. Dessuten får man fratrekk på kommunale avgifter hvis man går kurset også. Må sjekke det ut mot våren.

Super aksjon Mim!

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:03   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Mine miljøforsetter:

Slå av lys og ovner i rom som ikke brukes

Reparere ødelagte klær og utstyr framfor å kjøpe nytt

Gi bort opplevelser og tjenester som gave, i stedet for ting

Byttelåne verktøy og redskap med naboen

Unngå engangsprodukter

Unngå bilen på korte turer

Ta av takgrind og takboks når de ikke brukes

Bruke tog i stedet for fly, når det er mulig

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:06   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Kan du kanskje hjelpe til med å få politikerne til å forstå at å fyre med koks er kjempeuheldig for astmatikere, og andre. Og at dieselbiler uten partikkelfilter er kjempefrustrerende? :Please:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 11:47   #5
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Flott tiltak, Mim! Jeg mener selv jeg er flink til kildesortering og å bytte klær med venninner/ levere til Fretex i stedet for å kaste dem. Vi er ikke så flinke til å la bilen stå, og kan bli mer bevisste på dette.

Ellers er det kjempefint å være bevisst på det med gaver. Jeg prøver for det meste å gi bøker, musikk eller opplevelser som å spandere middag eller gavekort på kino. Her i Tromsø går det også an å gi gavekort på kakestykker på Aunegården. Nydelige, men akk så dyre kaker...

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 11:54   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Mine miljøforsetter:
*Unngå engangsprodukter, jeg er allerede flink, men trenger å bli flinkere!
*Finne ut hvor jeg kan levere plastavfallet. Vi var nemlig veldig flinke til å sortere, men hadde ingen plass å levere det. Og å kjøre 2 mil, det er litt i meste laget.
*Fortsette med å heller gi vekk eller selge brukbare klær fremfor å kaste.
*Fortsette å holde fokus på planlagte innkjøp, det sklir litt ut av og til ...

*Sykle til jobb! Det er målet for neste år.

Føyer til litt til:
*Aldri mere kjøpe leker fra Junior Driver eller hva nå shiten heter. Det er bare billig plast, og om vi får det i gave, så skal det byttes. Ja til ordentlige leker!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 20-12-06 kl 17:08. Årsak: Lagt til ...
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 11:55   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Kjøpe tjenester til seg selv er vel også miljøvennlig, i forhold til å kjøpe ting? Og å kjøpe færre, sjeldnere og dyrere ting også. Så sånn sett er det miljøvennlig å spise på restaurant, gå til fotpleie, ha vaskehjelp og kjøpe dyre designmøbler også.

Ikke ment som en fleip, altså. Dersom man har forholdsvis god råd, så bruker man ganske mye penger i løpet av et år. Det er sjelden snakk om at man greier å bruke mindre penger totalt sett; for de fleste av oss er det snakk om å omfordele hva man bruker dem på.

Det er forresten en annen grunn til å kjøpe økologiske og "rettferdige" produkter: de er ofte dyrere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:15   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kjøpe tjenester til seg selv er vel også miljøvennlig, i forhold til å kjøpe ting? Og å kjøpe færre, sjeldnere og dyrere ting også. Så sånn sett er det miljøvennlig å spise på restaurant, gå til fotpleie, ha vaskehjelp og kjøpe dyre designmøbler også.

Ikke ment som en fleip, altså. Dersom man har forholdsvis god råd, så bruker man ganske mye penger i løpet av et år. Det er sjelden snakk om at man greier å bruke mindre penger totalt sett; for de fleste av oss er det snakk om å omfordele hva man bruker dem på.

Det er forresten en annen grunn til å kjøpe økologiske og "rettferdige" produkter: de er ofte dyrere.

Å kjøpe kvalitet er stort sett langt mer lønnsomt enn å kjøpe mye og billig. Feks: Å kjøpe en god kvalitetskåpe til flere tusen som holder i 5 år er bedre enn å kjøpe ny billig kåpe hvert år.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:35   #9
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Leste dere forresten det interj. i A-Magasinet med Steinar Lem fra Fremtiden i våre hender? Veldig bra!

Han likte ikke hjemmelaget gaver, så lenge de ikke betydde noe spesielt for den som fikk det. Og gaver skulle være dyrt, slik at gavene holdt lenger enn til januar .

Våre miljøaksjoner for 2007 er:
- sortere søppel (plast, glass og papir)
- kutte ut å kjøpe ting som går i stykker i januar
- kjøre bil mindre, gå mer..
- Kjøpe mindre av engangsprodukter
- Handle sjeldnere men masse av gangen (lagring i kjelleren)

Skriver mer når jeg kommer på flere ting!

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:38   #10
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Jeg stiller opp!

Jeg skal fortsette å resirkulere søppel og klær
Være mer bevisst på hva jeg kjøper mht embalasje
mindre engangsprodukter

skal komme på mer

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 16:45   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Jeg er med!

Jeg skal
- gå på kurs i, og gjennomføre hjemmekompostering
- unngå bil og heller bruke beina/sykkelen/offentlig transport(der er jeg veldig flink allerede)
- fortsette å handle økologisk der jeg kan
- slå av lys i tomme rom (stoort forbedringspotensiale)

Jeg kommer sikkert på mer etterhvert.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 20:52   #12
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Vi er allerede flinke til å:
-slå av lys (verre med ovner ettersom vi har sentralvarme, men de kan jo skrus ned)
-resirkulere klær og ting, meksikaneren nekter å kaste NOE som helst
-sortere søppel til resirkulering (sliter litt med plast, det blir trangt på kjøkkenet)
-gå og bruke kollektivtransport (har ikke bil, da )

Vi kan bli flinkere til å:
-kjøpe økologisk (men ironisk nok avhenger det litt av bil)
-kutte ned på engangsprodukter
-kjøpe enda færre ting, selv om jeg synes vi er flinke allerede

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 21:04   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Jeg er også med.

- kildesortering (vurdere å få tak i varmkompost)
- redusere unødig strømbruk
- ordne diverse varmelekasjer i huset vårt
- innstallere vedovn
- mindre engangs utstyr
- redusere kjøp og kast mentaliteten
- levere mye klær til freetex eller innsamlingsenheter til fattige i utlandet
- kjøpe mer økologisk og bli flinkere til å handle mye og sjeldnere.
- redusere bilbruken (sykkelen er til for å brukes)

Kom opp med mye, så var det å klare å gjennomføre da...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 21:07   #14
kunstnerspiren
Til tider frustrert...
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 398
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Super tråd! Denne skal i favoritter! Jeg er med!

__________________
kunstnerspiren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 00:39   #15
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Jeg har nettopp fått en tankevekker i form av en dokumentar på NRK i natt om barn som den nye generasjonen konsumenter. Dette var egentlig ikke noe nytt, i og med at jeg har sett reklamebransjens stygge side ofte tidligere, men den gjorde meg enda mer bevisst på at det er en god del jobb å gjøre i forhold til å istandsette våre barn til å treffe gode valg basert på noe mer enn deres umiddelbare og opplevde behov. Jeg ble trist av å se filmen, for den viser at det er sterke krefter å arbeide mot, men samtidig er det greit å vite om sine fiender. Jeg håper inderlig at jeg vil kunne bidra til at Knøtta blir en bevisst forbruker som har styrke til å ta smarte valg og kunne gjennomskue reklamebransjens lettvinte løsninger. Dermed melder jeg også Knøtta på denne miljøaksjonen.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 01:11   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Mine forsetter:

  • Fortsette å ikke eie bil.
  • Bli flinkere til å sortere plastavfall.
  • Ikke kaste Blobbens avlagte klær nå når vi ikke trenger dem lenger, men gi dem til Fretex eller finne noen som kan arve dem.
  • Kjøpe færre leker til ungene.


Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 07:22   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Der minnet du meg på at vi var med i Grønne Familier før.

Vi vil nok redusere vår strømforbruk btraktelig med at huset vårt er isolert nå. Dog er det kanskje ikke miljøvennlig å varme opp med gass (eller er det det?).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 09:57   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

  • Fortsette å ikke eie bil.
  • Bli flinkere til å sortere plastavfall.
  • Ikke kaste Blobbens avlagte klær nå når vi ikke trenger dem lenger, men gi dem til Fretex eller finne noen som kan arve dem.
  • Kjøpe færre leker til ungene.

Jeg kan vel bare kopiere dine punkter, med "sortere avfall" på pkt. 2 (og Lillegutt i stedet for Blobben, men det var kanskje underforstått).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:39   #19
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Vi er allerede på god vei synes jeg, men det er forbedringspotensiale på alle områder.

  • Lage nytt kompostsystem, den gamle komposten ble brukt til å fylle opp i hagen når vi begynte på gårdsplassen i august.
  • Sortere ut plast - men kommunen har ikke sorteringsystem for det. Mase på Vesar og kommunen!
  • Fortsette å levere klær ol til Fretex
  • Spare strøm - vi har skiftet vinduer, etterisolert og innstallert ny rentbrennende vedovn. Har vannbåren varme i gulvene i 1. etasje, drømmen er å bore etter jordvarme - må spare penger, koster minimum 150 000 inkl. varmepumpe
  • Kjøpe mindre leker, og forklare for mine foreldre at litt dyrere leker har lengre holdbarhet og gir ungene glede over lenger tid, enn den dritten de har begynt å kjøpe nå! Da M var liten gikk det bare i treleker og Lego. De holder jo fremdeles!
  • Bruke bilen mye mindre.
  • Handle bare en gang i uken.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 11:02   #20
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Jeg har nettopp fått en tankevekker i form av en dokumentar på NRK i natt om barn som den nye generasjonen konsumenter.

Jeg tror jeg også så litt av den dokumentaren du nevner. Skremmende! Og et bra program, for det fikk meg til å tenke, det samme som deg.

Eivind er altså også påmeldt.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no