Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan jeg installere lampe selv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-20, 13:31   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg installere lampe selv?

Jeg prøvde meg i går, men ble litt usikker på hva som er lovlig. Etter hva jeg kan lese må «fast installasjon» utføres av elektriker. Jeg har likevel lest at man kan koble til sukkerbiter selv. I mitt tak var det en lampe fra tidligere eier som jeg koblet fra. Lampen jeg kjøpte hadde sukkerbit. Koblet da den til de to strømledningene (lampen hadde ikke jordingsledning) Er en Ikea- lampe og jeg fulgte bruksansvisningen. Slo på sikring og lys og: voila! Det ble lys! 😄

Men på siden til Ikea står det at denne er «fast installasjon». Har jeg blitt kriminell?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 16:51   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

I så fall er vi flere som er kriminelle...

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 16:54   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Tror du er litt småkriminell, men når opplegget var der fra før så hadde jeg sikkert gjort det samme.
Ikea må skrive det de gjør for at ikke folk som har null peil og heller ikke opplegget klart (slik du hadde) skal begynne å mekke selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 17:00   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Egentlig ikke. Derfor er det ofte lurt å installere stikkontakt eller sånn boks med liten stikkontakt der det skal være taklamper. I praksis tror jeg mange gjør det selv, men når vi hadde el-kontroll var det en lampe i kjelleren som ikke var godkjent og vi måtte da ha elektriker til å skifte den for å få papirer på at den nye da var godkjent og få godkjent det elektriske anlegget. Mens vi jo har mange lamper i huset som vi selv har satt opp, men som ble godkjent fordi de var satt opp før kontrollen og man ikke har plikt til å legge ved dokumentasjon på at det er elektriker som har installert dem.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 17:03   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Her står det at det er lov: https://boligkanalen.no/byggebolig/m...-taklampe-selv

Og her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...-reparasjoner/

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 17:21   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Problemet er jo ikke at man ikke klarer det, men at man kan få problemer med forsikringer etc. om noe skjer. Det hadde jeg aldri tatt sjansen på selv om elektriker er dyrt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 17:39   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Akkurat når det gjelder å ta ned en lampe, sette på en sukkerbit som burde vært der, og henge opp ny lampe igjen, tror jeg ikke innebærer noen risiko hvis man er litt handy.

Men å henge opp en lampe der det er intet i taket fra før, det bruker jeg folk med el-utdanning til.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 19:01   #8
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Jeg tror de aller fleste gjør det sånn som du beskriver. Jeg gjorde det slik tidligere jeg også. Da var det lov, mener jeg å huske. Nå er det vel strengt tatt ikke det? Jeg er superpingle når det gjelder sånn, så nå ringer jeg elektriker. Det blir dyre Ikealamper foråsidetsånn. Samler gjerne opp flere ting vi må gjøre, men likevel dyrt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 19:04   #9
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Jeg tenker at det antagelig er en grunn til at det ikke er lov lenger jeg da. Men her hadde sikkert mannen gjort det selv.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 11:16   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Jeg hadde ikke gjort det. Skal bytte lamper selv og skal ringe elektriker til uken. Det er et par andre ting jeg vil ha sjekket også, så tar det samlet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 11:19   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg installere lampe selv?

Ringer ofte og gjerne til håndverkere, men kunne fint satt opp en lampe i en ferdig sukkerbit.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no