Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-18, 12:16   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Begge barna mine går på skoler med barn som er psykisk utviklingshemmede. På barneskolen har begge gutta hatt en i klassen hele veien, på ungdomsskolen er de i egen klasse. Gutta har en fetter som er psykisk utviklingshemmet, men det er ikke så lett for et barn å forstå at han er det. For voksne så ser man det i tillegg til å merke og vite det. Begge gutta vet at han har et syndrom, og feil på et kromosom. (Ikke downs)

Bortsett fra nevøen til mannen møter ikke jeg på mange.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 12:26   #22
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Ja, det er boliger for voksne i nabolaget. En nabo har en datter som gikk på skolen til mine før, men etter fjerde klasse byttet de til spesialskole, og angret på at de ikke hadde gjoet det før. De fikk elendig tilrettelegging i den vanlige skolen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 12:26   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg leste artikkelen i HI med stor interesse. Knerten har hatt det sånn i klassen sin at man kunne forventes å bli angrepet, slått osv. helt uten noen foranledning. Knerten taklet dette ekstremt dårlig og var både redd og fortvila. Det er ikke greit å ha det sånn, og det kan umulig ha vært særlig greit for den fysisk utagerende ungen heller. Da tenker jeg at det kan være vel så greit å gå i klasse med unger som får deg til å føle deg mindre annerledes.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 13:05   #24
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Kunnskapen i den vanlige skolen er desverre ikke god nok for alle nå. Verken de med klare diagnoser eller de som har litt mer usynlige diagnoser. Jeg opplever også at skolen vil finne ut av ting på egenhånd og derfor bruker flere av de første årene på å prøve å feile istedenfor å høre på oss som sender fra oss barna ette rå ha fulgt de tett opp i mange år allerede. Opplever litt at de tror at barnehage har skole ikke kan sammenlignes, eller at de ikke stoler på kunnskapen vår. Etter å ha sendt fra meg et dusin barn til skolen der jeg ser at mange av de får alt for dårlig overgang har jeg begynt å bli ekstremt nøye med siste rapporten før jeg sender de fra meg. Så kan de i det minste gå til den. Helt ned til detaljer som tar seg til nesen når hun får servert mat hun ikke liker.

Opplevde det også med egne barn. Vi var svært nøye med overføringsmøter og jeg var veldig på i overgangen. Likevel nekter skolen å følge opp like tett på som barnehagen har gjort før de ser at barna mine har feilet godt ut i 1 klasse. Nå har det gått veldig galt med storebror, og lillebror ligger kjempe langt etter nå i slutten av første klasse og jeg vet ikke hvor mange møter jeg har kranglet med de. Mine barn kan ikke gå på spesislavdelingen i områder da de er alt for høyt fungerende for noe sånt. Det finnes en for eldste når han går over på ungdomsskolen og den kommer vi nok til å velge.

Når jeg overføre barn til spesialavdelingen på jobb derimot DA er de ekstremt opptatt av hva vi som barnehagen har gjort og hvilke kunnskap vi har om barnet. Der opplever jeg at vår utdanning er likeverdig deres, det gjør jeg ikke mot de andre barneskolene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 13:26   #25
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Eg ser barn med Downs syndrom i barnehagen til sønnen min. Dei er ikkje på same årskull eller avdeling, men eg ser barnet vekentleg. Vi har i tillegg har vi ung voksen med Downs syndrom i utvida storfamilie, barn med Downs syndrom og andre, meir sjeldne sjukdommar i bekjentskapskretsen og ein døgnbemmanna bolig med fem voksne i nabolaget. Så eg har ei subjektiv oppleving av at det er noko vi ser mykje til, sjølv om statistikken seier at det er færre som blir født med slik problematikk.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 13:34   #26
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Tidligere bodde vi i en småby, der hadde vi en nabogutt med autisme spekter diagnose. I tillegg så vi ofte voksne med down eller lignende. Nå bor jeg på et større sted, og denne kommunen er organisert slik at barn med sånne utfordringer går på en spesialskole eller på skoler tilknyttet denne for de med best fortutsetninger for integrering. Dette gjør at de komme i grupper og slipper å være alene.

Kjenner til 4 eller 5 barn i området, men ser de ikke ofte ute. Men de er ikke gjemt bort, foreldrene har de med ut på arrangementer.

Ser aldri noen voksne i området, de bor sikkert i et annet område.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 14:05   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg ser psykisk utviklingshemmede daglig, men har ikke direkte kontakt med noen av dem.

Skolen der jeg har jobbet har egen avdeling for tilrettelagt opplæring. Elevene der har delvis tilrettelagt opplegg rundt på avdelingene, avhengig av hvor høytfungerende de er. De siste årene har vi hatt flere som har vært tilknyttet musikkavdelingen, som holder til i bygget der jeg jobber.

Grunnskolen der ungene mine gikk har også en spesialavdeling for elever som trenger såpass forsterket opplegg at nærskolen ikke kan tilby det. De er tilknyttet ordinære klasser på skolen og er i klassen når det går, men har også en egen base der de får et individuelt tilbud. I tillegg ligger det et dagsenter for psykisk utviklingshemmede et par hundre meter fra der vi bor, og vi ser jo alle brukerne på begge stedene jevnlig i nærmiljøet.

Nå er jo dette barn og voksne med relativt "tung" utviklingshemming. Jeg har inntrykk av at disse er godt ivaretatt med den typen integrering som skolene her i kommunen tilbyr. Det er nok vanskeligere for de som i utgangspunktet er forventet å kunne integreres helt i ordinære klasser innenfor "normal" tilrettelegging eller med lett forsterking, men som likevel faller akterut faglig og/eller sosialt. Her har vi nok fortsatt mye å jobbe med.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 14:39   #28
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Det har jeg i grunnen aldri tenkt over, men voksne ser jeg vel relativt ofte - hver gang jeg er nede i sentrum av tettstedet vårt. Det er flere typer boliger for utviklingshemmede i nærheten, både i tilknytning til et psykiatrisk senter, og i bofellesskap. Det finnes også et par vernede bedrifter, der mange av de i bofellesskapet jobber. Det er også en person med psykisk utviklingshemming som har arbeidstrening i lillebrors barnehage. Stedet er såpass lite at jeg kjenner flere av disse voksne litt fra andre sammenhenger, så det hender jeg slår av en prat når vi treffes.

Barn er det færre av, pr nå kjenner jeg vel til et par eldre unger som går i vanlig skole, og noen som må pendle til nabobygda for å få et skoletilbud som passer deres behov bedre.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 17:58   #29
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg har en nevø som er paykisk utviklingshemmet og søsteren til bestevennen til eldstebarnet mitt er også det. Så ja, ikke bare ser jeg men omgås også forholdsvis ofte. Førstnevnte går i spesialklasse. Den andre er delvis integrert i vanlig klasse. Jeg tror ikke det er like enkelt alltid.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 22:40   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Ikke sånn veldig ofte.

Mellomste har en i klassen som både fysisk og psykisk utvikler seg saktere enn de andre. Så hun ser ham jo daglig, men jeg ser ham bare av og til i garderoben. Det er en i femte også som helt åpenbart er "annerledes" men jeg kjenner ham ikke og vet ikke hva det er.

Diverse diagnoser har de nå i klassen til eldste også, men ikke noe PU sånn jeg tenker.

Bolig har vi ikke i nærheten så voksne ser jeg bare unntaksvis, og da bare fremmede.

Vi gikk i klasse med en som var både fysisk og psykisk utviklingshemmet på barneskolen, døv var han også så vi lærte tegnspråk og en god del om integrering, men han hadde aldri undervisnng sammen med oss han satt med døvetolk i en halvt avskjermet krok bakerst i rommet og hadde sin egen undervisning i løpet av barneskolen kom han aldri lenger enn tredje klasse pensum i de fagene han kom lengst. Hvorvidt han hadde utbytte av å bli flyttet til vår skole etter andre klasse (for ham, begynte i vår klasse som var andre klasse, offisielt fordi tredje klasse var så stor, reelt fordi foreldrene i tredje klasse nektet) men han fikk noen gode venner klassen som ifølge mamma er observert sammen med ham i ungdomsalderen også, hun bor i området.

Men jeg føler ikke jeg ser særlig mange nei.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 23:33   #31
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg ser ofte både barn, unge og voksne. På skolen jeg jobber er det noen selv om de med største utfordringer har flyttet til spesialskole, men går fortsatt SFO hos oss for den sosiale biten.

Ellers i bybildet her er det både unge og voksne utviklingshemmede.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 01:27   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg vokste opp nærmest vegg i vegg med en stor institusjon som også fortsatte som et ressurssenter eller noe, så det har alltid vært mange psykisk utviklingshemmede i nærområdet mitt. Pappa satt i styret til den vernede virksomheten og vi var alltid på julebasar på institusjonen.

Vi hadde også en jente med downs i klassen på ungdomsskolen, det akkurat da HVPU-Reformen ble innført. Hun var veldig ensom, stakkars.

Men nå vet jeg om veldig få. Kommer på en fra skolen til barna, og så sønnen til en her inne, som jeg treffer rett som det er, tilfeldig, alltid like hyggelig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 10:45   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hvor grensen for "psykisk utviklingshemmet" går. Jeg er hjelpetrener på et håndballag som har relativt mange diagnosebarn, og en del av dem fungerer ganske langt unna normalen. Men jeg er usikker på om de kalles psykisk utviklinghemmet.

Jeg jobber en del dugnadsarbeid for fotballklubben, og der møter jeg en del folk som jeg er ganske sikker på at faller inn i kategorien. Fotball ser ut til å trekke til seg folk fra alle samfunnslag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 11:08   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg ser ofte barn, ungdom og voksne med Downs syndrom, og jeg ser også ofte personer med både psykiske og fysiske funksjonshemminger sammen med foreldre eller pleiere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 11:41   #35
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Jeg har ikke lest tråden, og svarer i første omgang på første innlegg, leser tråden etterpå

Nærmeste nabo til oss har ei datter med downs syndrom, hun er nå flyttet hjemmefra, men hun er en del av miljøet her uansett.
På skolen til barna er det nå bare 1 som går under psykisk utviklingshemmet tror jeg, men så er det da Storebror og en til i klassen under som også har autisme.

Voksne ser jeg også titt og ofte, men det kan være fordi jeg har jobbet i feltet, og dermed kjenner igjen de, og vet hvem er?

Også går vel broren min og kjæresten hans også under den kategorien, strengt tatt?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 11:52   #36
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Og om skole og intregering.

Man kan si mye og mangt om skolen vår, men er det noe de er gode på, så er det inkludering. Her er alle med, om man trenger øreklokker eller må bæres opp på scenen - man er med.

Storebror har et eget grupperom rett utenfor klasserommet. Han velger litt selv om han er med i timene eller ikke, men blir alltid oppmuntret til å være med i orienteringsfagene, han blir bare så innmari frustret over at alle er "kokosnøtthjerner" for det læreren forteller er jo "barnemat" og ikke nyttig. *ler* Han får briljere med å utdype temaer, og har slikt fått lært mye om å vente på sin tur, snakke foran mange, svare på spørsmål og prøve å snakke slik at andre forstår. Han er 100% inkludert i klassen og de tåler innmari mye av han, og det er veldig en slik "men sån er B" og ferdig med det. Generelt hele skolen vet hvem han er, for han er synlig i mlijøet. Og det så vi var en kjempefordel når noen gutter begynte å terge han, da var det faktisk 10 klassinger som sa ifra!

Men hadde vi hatt mulighet for spesialskole da han begynte i 1 klassen, da tror jeg faktisk jeg hadde valgt det. Og Storebror er jo "enkel", han utagerer ikke, og hvis han utagerer så innebærer det å rive en serviett i småbiter eller kalle noen "kokosnøtthjerne" eller sutre/gråte/klage. Og det er liksom veldig håndterbart.

Men all undervisning foregår 1-1, for han er laaaangt fra 5 klasse nivå når det gjelder basisfag, men så er det jo det at han er langt over 5 klasse nivå i engelsk, og i generel kunnskap. Men det er jo fordi han er som en svamp når han hører fakta.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 15:19   #37
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hvor grensen for "psykisk utviklingshemmet" går. Jeg er hjelpetrener på et håndballag som har relativt mange diagnosebarn, og en del av dem fungerer ganske langt unna normalen. Men jeg er usikker på om de kalles psykisk utviklinghemmet.

Jeg jobber en del dugnadsarbeid for fotballklubben, og der møter jeg en del folk som jeg er ganske sikker på at faller inn i kategorien. Fotball ser ut til å trekke til seg folk fra alle samfunnslag.

Psykisk utviklingshemmet er vel at man har IQ under 70.

Jeg kjenner mange med autisme, men nesten ingen av disse er psykisk utviklingshemmet. Så man kan gjerne være annerledes og ha et dårligere funksjonsnivå uten å være psykisk utviklingshemmet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 15:21   #38
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Mam kan fungere veldig dårlig uten å være psykisk utviklingshemmede. Eller man kan fungere ok å være lett psykiskutviklingshemmet.

Den av mine barn som sliter mest har absolutt høyest IQ. Det er ikke bare en velsignelse heller når resten av livet føles så kipt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 16:55   #39
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Selv om Storebror ikke har diagnosen psykisk utviklingshemming, så gjør jo autismen at i praksis så er han jo det, fordi han fungerer så innmari dårlig på mange felt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 18:16   #40
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du mye til barn og/eller voksne som er psykisk utviklingshemmete?

Her er en historie fra skolen vår. Vi har heldigvis byttet rektor siden dengang, men det er helt utrolig hvor vanskelig det må være når det ikke fungerer:

http://raushetensgrenseland.botnmark.com/?p=310

(Regner med det er greit å dele siden det er offentlig blogg, og også utgitt i bokform).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no