Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Den optimale sokkeoppskriften?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 09:53   #1
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Den optimale sokkeoppskriften?

Minstemann trenger hjemmestrikka ullsokker for å holde seg vam på beina. Jeg har tenkt å strikke, men siden jeg ikke har strikket så mange ullsokker før, så lurer jeg på om noen kan gi meg den beste sokke-oppskriften. Vi snakker her om skostr. ca 25, og jeg er ute etter en fasong som sitter godt på foten. Anbefal meg gjerne garn også.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:01   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

Denne er god, men til voksen. Enkel å modifisere da.

Legg opp 64 masker på pinne 3. Strikk 2 rett og 2 vrang til ca 16-18cm - eventuelt strikk en vrangbord som er så lang som du liker og resten glattstrikk. Strikk 1cm glattstrikk. Sett 32 masker på en pinne og strikk glattstrikk til ca 7cm.

For å lage hælbuen strikk til 9 masker er igjen på pinnen, snu og strikk til 9 masker er igjen på andre side av pinnen. Snu så og strikk til 1 maske før du snudde først (du vil se et hull) og strikk da 2 masker sammen. Fortsett slik til det ikke er flere masker igjen å felle (da er det ca 12-14 masker igjen på pinnen).

Plukk opp minst 14 masker på hver side av hælen og strikk rundt 1 omgang. Strikk 2 masker sammen ved starten av 1. hælpinne og 2 masker samme i slutten av 2. hælpinne. Fell slik annenhver omgang til du har igjen 64 masker totalt på pinnene. Strikk videre i glattstrikk til sokken er rett over lilletåen.

Fellingen av tåen er slik:
Fell 2 masker jevnt på hver pinne (8 totalt).
Strikk 5 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 4 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 3 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 2 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 1 omgang uten felling.
Fell 2 og 2 masker sammen omgangen ut og strikk 1 omgang uten felling. Klipp av tråden og trekk den gjennom resten av maskene (ca 8-12 masker) og fest tråden godt.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:02   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

Jeg strikker sokker som ikke trenger hæl - veldig enkle.

Først legger du opp masker i et antall som er delelig på 6 - jeg har strikka til en toåring nå, da brukte jeg pinne nr 4 og garn som passet til det, hadde 30 masker. Disse ble litt for små til Lillemann på 5, som bruker tilsvarende skolstørrelse som din gutt, så jeg tror jeg ville forsøkt meg på 36 masker da.

Altså - legg opp 36 masker og strikk så lang vrangbord du ønsker. Strikk 3 rette, 3 vrange hele veien.

Når du føler du har lang nok vrangbord, feller du ei maske, slik at du har 35 masker. (Maskeantallet skal være et tall delelig på 6 minus 1.) Du fortsetter nå å strikke 3 rette, 3 vrange hele tiden. Nå vil mønsteret forskyve seg en gang for hver runde, og det blir skikkelig stilig.

Hva jeg bruker å gjøre er å strikke på fem pinner, og hente en maske over fra neste pinne hver gang, slik at jeg alltid begynner med 3 rette på pinnen, for da vil det bli jevnt og fint hele veien.

Strikk så lenge du føler for - i og med at det ikke er noen hæl, kan man bare trekke sokken opp og ned som det passer seg.

Når sokken er lang nok, avslutter du med å fordele maskene slik at du har jevnt antall på hver pinne, og så strikker du de to første maskene rett sammen på den første pinnen, de to siste maskene vridd sammen på pinne nr 2, de to første rett sammen på pinne nr 3 og de to siste vridd sammen på pinne nr 4.

Strikk så en runde uten fellinger, og forstett så med annenhver felling og annenhver uten til du har ca 8 masker igjen, da trekker du tråden gjennom og snurper sammen tuppen.

Kjempeenkelt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:09   #4
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

Inagh: Hvilken garntype bruker du på disse sokkene? Min mormor har strikket noen sånne spiralsokker til ungene, men de sitter ikke så godt på. Jeg mistenker at det er garntypen som gjør det. De virker for glatte på en måte.

Sjugger: Er dette oppskrift til Herresokker? Evt hvor mange masker må jeg legge opp til herresokk i str 45-46 ca?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 20:36   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

Til ungene mine har jeg brukt ullgarn, det fungerer greit. (Veit ikke hvilken type, brukte noe restgarn jeg hadde liggende, men det var ganske tynt.)

Jeg strikker nå til ei kollega, og hun har gitt meg bomullsgarn. Jeg er spent på å høre om det fungerer, for det virker glatt på et vis.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 20:49   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

Nå er jeg godt i gang med sokker etter Inaghs oppskrift

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 00:57   #7
Snupsey
Nybegynner
 
Snupsey sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
Snupsey har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den optimale sokkeoppskriften?

inagh: hvilket maskeantall kan du anbefale sånn ca for sko str 40?

Snupsey er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no