Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Lett toving

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-10, 16:27   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lett toving

Jeg har strikket noen luer som skal toves lett. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte? Det er bedre at de ender opp med å være litt store enn at de blir så små at de ikke kan brukes. Bør jeg satse på 30 grader i vaskemaskinen, eller 40 grader? Med eller uten grønnsåpe? Eller bør jeg gjøre det for hånd i en bøtte?

Noen som kan hjelpe?

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:30   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lett toving

Det er forresten Månetoppenluer, som er strikket i PT3. Ren ny ull, står det på magebåndet. Jeg la opp litt for få masker , så derfor kan de ikke toves så hardt som de skal. Jeg har prøvd luene, og de passer til meg med god margin, men skal altså være til to rødnisser på 5,5 og 1,5 år.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:34   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett toving

Jeg væter plagg som skal lettoves med lunkent vann, klemmer så vannet ut og putter det i tørketrommelen 20-40 minutter. Sjekk etter 15 minutter, og juster tida etter hvor tovet du ha det.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:41   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett toving

Jeg har tovet noen slike i dag. Jeg tovet mine på 40 grader, med grønnsåpe og en liten ball. Etter første runde er luene fremdeles altfor vide, men vottene har blitt helt fine.

Men husk at det er forskjell på maskiner.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:15   #5
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lett toving

Takk for tips! Jeg har ikke tørketrommel, ellers skulle jeg definitivt ha gått for det tipset. Jeg tror jeg skal prøve i morgen med 30 grader og litt grønnsåpe.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:34   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lett toving

Det er jo mulig å tove for hånd. Da har du full kontroll over prosessen. Grønnsåpe, lunka vann og litt gnukking.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:41   #7
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Lett toving

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er jo mulig å tove for hånd. Da har du full kontroll over prosessen. Grønnsåpe, lunka vann og litt gnukking.

Absolutt best hvis du vil ha kontroll ja Maskinene oppfører seg forskjellig, og det har også betydning hvor mye du har i den.

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 20:16   #8
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lett toving

Tror jeg ville tovet for hånd. Jeg har akkurat tovet votter på 40 grader i maskin, med Milo, og de ble virkelig tykke.

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no