Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vil lage fersk eplejus!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-20, 22:26   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil lage fersk eplejus!

Jeg har fem epletrær på småbruket. De er ikke så store enda, men de har allerede ganske mye epler. Jeg ønsker meg fruktpresse og fruktkvern. Noen som har prøvd og har anbefaling? For å kunne lagre den så må jeg vel enten fryse eller pasteurisere. Det er vel bare å varme i en kjele opp til et visst antall grader? Noen som har prøvd sånne bag-in-box?

Det finnes både sånn presse som har sånn vannballong og mer mekanisk presse der du bruker håndmakt og skrur.

Hva trenger jeg?

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-08-20, 09:07   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil lage fersk eplejus!

Artikkelen er gammel, men oppdatert. Vi presset 300 kg på Egge Gård. Fikk vår egen batch i baginbox. Naboen har kjøpt slynge eller sentrifuge i Tyskland og lager eplemost. I år har vi bare søppel på trærne.

https://www.moseplassen.no/2010/08/e...esse-eplesaft/

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-20, 13:08   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil lage fersk eplejus!

Vi har presset på Ringi (Bærum) i flere år, og er veldig fornøyd med opplegget med bag-in-box (kanskje bortsett fra at 5 liters bokser er litt store).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-20, 13:18   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil lage fersk eplejus!

Noen år gammel bloggpost, men den gir grei info om eplesaft og presse.
http://kjoekkentjeneste.blogspot.com...egen-hage.html

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-20, 13:19   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil lage fersk eplejus!

Det er ikke noen rundt her som presser så tenkte å investere i utstyr.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-08-20, 15:48   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.076
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil lage fersk eplejus!

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er ikke noen rundt her som presser så tenkte å investere i utstyr.

Det er i Molde. http://fonteverdi.com/

Vi har presset selv, har lånt en presse med noen, moste eplene først med en hjemmelaget drill-greie med kniver på for vi hadde så mye, før det ble presset (50 liter+).

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no