Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-06, 20:26   #61
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Angtrekååå Men hvorfor uttaler de ikke slutten av ordet? De sier jo bare 2/3 deler av ordet - samme med barnaise????

Det er kanskje en slags overkompensering? Ganske mange har fått med seg at på fransk uttaler man ofte(st) ikke den siste/de siste bokstavene i ord, og hvis man ikke egentlig kan fransk, er det ikke så lett å vite akkurat hvor mange man skal utelate. Så tar man vekk for mange for å ikke risikere å dumme seg ut ved å uttale ordet helt på norsk (en-tre-ko-te, som bestemødrene mine sikkert ville sagt). Litt det samme som at mange alltid sier "de", også når det skulle vært "dem", for å distansere seg fra de "vulgære" dialektene som sier "dem" når det skulle vært "de".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 20:31   #62
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Ræstaurang, påmfri og bærnessaus.

Samme her.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 20:58   #63
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er kanskje en slags overkompensering? Ganske mange har fått med seg at på fransk uttaler man ofte(st) ikke den siste/de siste bokstavene i ord, og hvis man ikke egentlig kan fransk, er det ikke så lett å vite akkurat hvor mange man skal utelate. Så tar man vekk for mange for å ikke risikere å dumme seg ut ved å uttale ordet helt på norsk (en-tre-ko-te, som bestemødrene mine sikkert ville sagt). Litt det samme som at mange alltid sier "de", også når det skulle vært "dem", for å distansere seg fra de "vulgære" dialektene som sier "dem" når det skulle vært "de".


Er det bare meg som kan fransk som synes det er vanskelig å huske "hvordan" man skal uttale franske ord i Norge? For det er jo blitt en fornorsking av uttalen av ord som man daglig bruker, og jeg gidder ikke si det på den franske måten (vi er jo ikke i Frankrike).

Glemmer ikke da jeg skulle kjøpe "Anaïs Anaïs" parfymen i gave til min bestemor, og damen i parfymeriet korrigerte uttalen min. - Nei, "anæ anæ" heter det! (man skal jo uttale "i"-er med to prikker over på fransk) Jeg sa ikke noe altså...

Samme med croissant (der uttaler jeg -g så det synger ). Og ja, entrecôte uten uttalt -t,.



Jeg ville selvsagt ikke sagt det sånn i et franskttalende land/til en fransktalende person, men i Norge, så ja!

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 21:02   #64
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

AVSPORER:

Egentlig slår det meg at om vi skal forvente at man i Norge uttaler franske ord på "fransk vis", så kan man forvente at f.x. ord som "ski" uttales som på norsk også i det store ytland...

"Ombudsmann" tror jeg forrresten gjør nettopp, det, uttalles som på norsk altså. Men ikke "ski" selvsagt.

Kommer ikke på flere norske ord som brukes internasjonalt i farten...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 22:08   #65
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Er det bare meg som kan fransk som synes det er vanskelig å huske "hvordan" man skal uttale franske ord i Norge?

Nå snakker ikke jeg fransk, men ja, jeg fornorsker innimellom uttalen av ord som egentlig er utenlandske, selv om jeg ville uttalt dem mer korrekt om jeg sa dem på et annet språk. (Skarrer f.eks. ikke på franske eller tyske ord.) Tydeligst gjelder det vel en del stedsnavn - jeg sier f.eks. Edinburgh som "eddinburg" med kraftig trykk på første stavelse når jeg snakker norsk, men med britisk uttale når jeg snakker engelsk. (Og det er vel ingen som uttaler Paris på fransk når de snakker norsk?)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 14-10-06 kl 23:32.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 22:56   #66
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Resturang
Pomfrí
Bærnésøus

Jeg også!

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 22:59   #67
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Restaurant: resturang
Pommes frittes: pommfri (eller chips)
Bearnaisesaus: bærnesaus

Slik seier eg også

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 00:40   #68
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå snakker ikke jeg fransk, men ja, jeg fornorsker innimellom uttalen av ord som egentlig er utenlandske, selv om jeg ville uttalt dem mer korrekt om jeg sa dem på et annet språk. (Skarrer f.eks. ikke på franske eller tyske ord.) Tydeligst gjelder det vel en del stedsnavn - jeg sier f.eks. Edinburgh som "eddinburg" med kraftig trykk på første stavelse når jeg snakker norsk, men med britisk uttale når jeg snakker engelsk. (Og det er vel ingen som uttaler Paris på fransk når de snakker norsk?)

Nei, det var mer i lys av Micas innlegg at jeg tenkte litt høyt...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 05:16   #69
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Angtrekååå Men hvorfor uttaler de ikke slutten av ordet? De sier jo bare 2/3 deler av ordet - samme med barnaise????


Det må du ikke spørre meg om... for jeg sier det riktig jeg

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 12:41   #70
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

...................

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 16-10-06 kl 12:46.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 12:43   #71
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Slik sier jeg det og

Min kjære farmor ( som var utgangspunkt i fysioterapååååååjt innlegget ) sier faktisk Påmmes Frittes

Men da er dere jo like forvirret begge to. Siden ingen av dere sier det riktig. (Man skal uttale t-en i "frites")

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 12:48   #72
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Dere glemte entrecote.. det er i samme sjanger.

Jeg får helt hetta når en servitør eller i slaktedisken liksom skal rette på meg, og "prøve" å si det riktig og sier: entrekåååå
(jeg har da gått på fransk skole, og kan uttale disse ordene)

Det heter verken berneeeee, entrekååå eller pomfriiii - og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk uttaler det slik? For at det skal høres fint ut *rister på hodet* ?

Man tror vel at det er sånn det SKAL være på fransk. At de kutter halvparten. Og det er nok mange som har blitt rettet på også. Og når hun i kjøttdisken sier angtrekåååå så må det vel være riktig, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no