Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor mange er firedobbelt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 00:49   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mange er firedobbelt?

Ja, hvor mange er det?

Så på sporten tidligere i kveld. Og de kunne fortelle at jentene tok firedobbelt i langrenn.
Hvilket betydde at de tok de fire første plassene på tabellen.
Men jeg synes det høres snodig ut å si.

For meg er firedobbelt det samme som 4x2=8
Er det jeg som er ute? Om det er tilfellet skal jeg prøve å ikke la meg irritere over dette lenger...

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 00:52   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

For meg er firedobbelt 4x4, da. Kvadruppel skulle det kanskje vært, men det er såppass innarbeidet at firedobbelt betyr 4 x seier, at jeg ikke har noe problem med at det brukes.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 00:55   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Og jeg tenker at det er det dobbelte av fire.
Altså 8.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 00:58   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Firedoblet er fire ganger noe. Firedobbelt i sport er nok fire ganger en. Så da blir det første til og med fjerde plass. Teprien bak er at sportsfolk holder seg til engangern.

  Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 01:05   #5
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Så uansett hvordan vi vrir og vender på det, så tenker jeg feil?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 01:40   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Språkrådet støtter sportskommentatorene: http://www.sprakrad.no/Aktuelt-ord/Tredobbelt-norsk-/

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 06:07   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.350
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Firedoblet er fire ganger noe.

Slik tenker jeg også her.

Ellers velger jeg ofte å ta sportskommentatorenes utsagn med en klype salt. Som da Thomas Alsgaard, som sportskommentator, svarte på et spørsmål om hva han trodde gikk gjennom hodet på en av deltakerne: "Det er nok noe mentalt."

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:13   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

Dobbelt er 2x, tredobbelt er 3x og firedobbelt er 4x. Det er helt vanlig bruk av ordene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:06   #9
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

For meg vil firdobbelt vere 4, med mindre det er sagt at det er eit anna tal enn 1 som blir firdobla.

På same vis som at dobbelt normalt sett er 2.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 16:09   #10
Landmann
Når er man utlært?
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 12
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mange er firedobbelt?

- litt i samme lei som par-tre-ganger rundt jorda - som pr. gatedefinisjon betyr tre ganger rundt med start i Drammen.

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no