Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir norske bysentra terningkast

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-17, 11:35   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Ja, de er mer praktisk enn estetisk orienterte, der oppe.

Men har en gründerånd som gjør at det skjer veldig mye spennende, både med små reklamebyråer, designbutikker og kulturelt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:37   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lillestrøm storsenter, I guess?

Nei, vårt senter, Lillestrøm Torv, er ikke så stort - det er Strømmen Storsenter som er områdets (og et av landets) største. Ellers var det Strømmen som i sin tid ble kåret til landets styggest tettsted.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:39   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lillestrøm er snedig! Den er jo helt klassisk norsk småby, med lav bebyggelse, koselige gater, oversiktlig sentrum, men så har den dødd helt! Hva skjedde der, egentlig??

Nja, veit ikke om den har dødd helt, men det har vært litt tamme tider på grunn av utbyggingen av Strømmen Storsenter 4 km unna. Jeg vil jo heller si at det var en positiv (og aktiv) utvikling en periode, men nå har butikkene flyktet fra sentrum. Vi har et fint turområde på Flomvollen, da, det skal sies. Og så har vi begynt å få gedigne høyhus, til manges fortvilelse. Jeg veit ikke om jeg synes det utelukkende er dumt, jeg, da.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:44   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Hos oss har blokkene rundt t-banestasjonen reddet nærbutikkene helt, tror jeg! Tror aldri det hadde vært næringsgrunnlag for alle butikkene der uten, og de bor jo OPPÅ butikkene og trenger virkelig ikke bil.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:49   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, vårt senter, Lillestrøm Torv, er ikke så stort - det er Strømmen Storsenter som er områdets (og et av landets) største. Ellers var det Strømmen som i sin tid ble kåret til landets styggest tettsted.

Jeg er ikke overrasket (skjønt det var vel ikke landets styggeste tettsted, men Romerikes?). Strømmen sentrum er ikke pent. Det er ingenting i sentrum utenom hovedgaten som består omtrent utelukkende av take away-steder. Ja, og så storsenteret da.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:01   #26
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det er noen år siden nå altså. Og jeg vet de har blitt bedre etterhvert. Men herregud for en jobb de som er litt opptatt av bygningsvern, kulturhistorie og slikt har vært nødt til å kjempe.

(Faktisk har vi ikke vært der etter Hiawata ble født! Det er jo for ille, egentlig. Han må få vite om røttene sine)

Jeg vil påstå at Ålesund ikke har blitt en mer spennende by handlemessig på de årene du ikke har vært der. Det forsvant mange butikker og var ordentlig dårlig en stund, men har tatt seg opp litt igjen i det siste (det er nok den utviklingen Polyanna sikter til).

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:01   #27
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg er ikke overrasket (skjønt det var vel ikke landets styggeste tettsted, men Romerikes?)

Det var definitivt landets. Tror vi snakker 80-tallet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:09   #28
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det var definitivt landets. Tror vi snakker 80-tallet.


Såpass lenge siden ja. Nå vet jeg ikke hvordan det så ut på den tiden, men jeg aner at de ikke akkurat har brukt tiårene siden på å forbedre det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:16   #29
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg flirer litt av at Gran blir dratt frem som eksempel, for det er ikke lenge siden det ble dratt frem som et suksessfullt senter i en FB-diskusjon i bygda jeg bor i.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:24   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, vårt senter, Lillestrøm Torv, er ikke så stort - det er Strømmen Storsenter som er områdets (og et av landets) største. Ellers var det Strømmen som i sin tid ble kåret til landets styggest tettsted.

Ja, sorry! Strømmen var det jeg mente. Jeg er ikke så kjent. Men Lillestrøm Torv; hva er vitsen med det egentlig? Hvorfor ikke ha vanlige butikker i en gate?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg flirer litt av at Gran blir dratt frem som eksempel, for det er ikke lenge siden det ble dratt frem som et suksessfullt senter i en FB-diskusjon i bygda jeg bor i.

Haha! Vi har det som fast stopp på vei til familie, og det er jo et skrekkelig sted. Man har riktignok samet butikkene, eller de ulike småsentrene langt veien, men siden de er samlet langs riksvei 4 så må man egentlig kjøre de få hundre meterne mellom hver lille klynge. Nå forsvinner vel all gjennomkjøringstrafikken i tunnelen, så da har de et greit utgangspunkt for ett eller annet, men noe sier meg at det kommer til å bli flere billige konstruksjoner som kan huse alt fra felleskjøpet, en bilbutikk eller to og kiwi.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:29   #31
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Støtter terningkast 1 til Førde, der jeg en gang var på seminar. Men jeg elsker kjøpesentre, da. (Og så registrerer jeg at Lillestrøm heldigvis ikke er med på lista. )


Hæ, einaste byen i fylket, jo!





Neida, Førde fortener ikkje terningkast eingong, spør du meg. Eg er der når eg må på kurs eller når eg må innom spesialisthelsetenesta.

Men det er nokre fine områder om du bevegar deg utanfor bykjerna.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:44   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, sorry! Strømmen var det jeg mente. Jeg er ikke så kjent. Men Lillestrøm Torv; hva er vitsen med det egentlig? Hvorfor ikke ha vanlige butikker i en gate?

Vitsen og vitsen - det var jo sånn på 80-tallet, da senteret ble bygd. (Det er hakket eldre enn Strømmen, faktisk, som jeg tror åpnet i 1985.) Det var gjevt med kjøpesentre - og det synes jo sånne som meg fortsatt det er. Bekvemt å ha et stort utvalg butikker under tak.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:49   #33
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Er det et sted man kan se hele oversikten over stedene?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:03   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Man kan sikkert kjøpe boka og støtte forfatteren.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:07   #35
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg kan ikke forstå at Levanger får terningskast 5. Ikke under noen omstendighet.

Det er jo helt dødt der? Er det "hilsegata" de har greid å dra såpass frem, at det funker? Kjøpesenter ligger jo litt utenfor, og det meste foregår der.

Er igjen noen få butikker i sentrum, men det er ikke all verden. En matbutikk, en sportsbutikk, dilldall butikk, bokhandel/lekebutikk, tre (!) gjenbruksbutikker og en garnbutikk liksom. Og husfliden. Joda, er kanskje igjen litt. Men det er nesten ikke folk der, og etter klokka halv fem er det mer eller mindre dødt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:17   #36
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg synes det er litt interessant å lese om Røros i denne sammenhengen.
Joda Røros har gjort mye for å bevare et nydelig sentrum. De har verdensarvstatus, er turistmagnet og har vernereglement som sørger for at det unike blir bevart.

Samtidig så er det jo slik på Røros også at de fine små butikkene i gata er spesialbutikker som knapt hadde overlevd uten at det hadde vært "levende museum".
Når lokalbefolkningen handler så er det ikke strikkedesign, keramikk og smykker som handles. De går på kjøpesenteret, som riktignok ikke er av de mest skjemmende, men som er relativt stort og ser kliss likt ut alle andre kjøpesenter innvendig. De går også på de temmelig kjipt utseende dagligvarebutikkene som ligger litt utenfor sentrum.

Mange tettsteder og byer har ikke grunnlag for masse spesialbutikker. Skal disse sentrumene få inn butikker må man ta ut de typiske senterbutikkene og plassere i små lokaler i sentrum. Det er det nok ikke vilje til hos kundene.

Sentrum i kommunen jeg bor nå er ikke veldig koselig, men det er ikke av de verste heller og det som overlever i sentrumsgata er nisjebutikker. Mange har bukket under, men det er ikke mye tomme lokaler lengre.
Det kunne med fordel ha blitt satset enda mer på torg og levende sentrum.
Handel skjer på kjøpesentrene som er digre sammenlignet med kommunens størrelse. Det er utopisk å tenke at denne handelen kan puttes inn i sentrum.

I hjembyen min er det et pittoresk sentrum hvor butikker og spisesteder sliter. Der la de nytt kjøpesenter i sentrum, et grotesk monster av et byggverk. Der tenker jeg at det hadde vært en fordel å legge det utenfor byen rett og slett fordi det ødelegger så veldig å plassere det midt i.
Det er bra butikk å drive virksomhet i sentrum i sommermånedene, men mange bukker under vinterstid.
Ofte er det rene sesongbutikker som dukker opp i de tomme lokalene om sommeren. Det er typisk outlets med sommerklær og sko og de butikkene ser virkelig ikke pene ut.

Vi har en utfordring med vær og vind her til lands. Sånn er det bare.
Det finnes nok en del å gjøre med sentrumsutvikling. Det som kunne vært gjort mye med her til lands, men ikke på rene bissnisspremisser er kollektivtilbudet. Jeg savner også skikkelig koordinerte og gode Park and Ride-opplegg. Dvs et samlet opplegg med app, hele landet dekket og hvor det er så lettvint å bruke at folk ikke må lete seg i hjel for hver by de skal besøke. Det må også være billig å bruke Park and Ride. Parkering til 50 kr timen og så må en familie på fem betale 300 kr i billetter en vei til sentrum er ingen god løsning med en buss som går hver time. Det er også en lang vei å gå mtp å koordinere kollektivtilbud i felles app.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:20   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Guava, boka handler om mer enn bare kjøpesenter vs. småbutikker altså. Han tar for seg byplanlegging i et større perspektiv.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mange tettsteder og byer har ikke grunnlag for masse spesialbutikker. Skal disse sentrumene få inn butikker må man ta ut de typiske senterbutikkene og plassere i små lokaler i sentrum. Det er det nok ikke vilje til hos kundene.

Sikker? I Oslo har mange av de vanlige sentrumsbutikkene flyttet ut og inni vanlige bygg, f.eks. på Løkka. Selv om jeg virkelig står på barrikadene mot en slik utvikling i Oslo, så ser jeg at det er annerledes på mindre steder. Motstanden tror jeg ikke nødvendigvis ligger hos kundene, men hos butikkene som ønsker å kunne formatfranchise, og ikke måtte ta hensyn til et byggs egenart.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:26   #38
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Man kan sikkert kjøpe boka og støtte forfatteren.

Save

Kan sikkert? Du vet jo at jeg vet jeg kan det. Men jeg spurte om selve listen lå ute. Gjør den ikke det, så er jo det greit selvsagt. Reagerte bare på formuleringen.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:27   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Guava, boka handler om mer enn bare kjøpesenter vs. småbutikker altså. Han tar for seg byplanlegging i et større perspektiv.
Sikker? I Oslo har mange av de vanlige sentrumsbutikkene flyttet ut og inni vanlige bygg, f.eks. på Løkka. Selv om jeg virkelig står på barrikadene mot en slik utvikling i Oslo, så ser jeg at det er annerledes på mindre steder. Motstanden tror jeg ikke nødvendigvis ligger hos kundene, men hos butikkene som ønsker å kunne formatfranchise, og ikke måtte ta hensyn til et byggs egenart.

Ja det er nok som du sier veldig stor forskjell på store byer med befolkningstetthet og godt kollektivtilbud og mellomstore og små sterder hvor det er mer spredt bebyggelse og dårlig kollektivtilbud.

Bor kundegrunnlaget for en HM i en radius av et par kilometer og mange ikke bruker bil så er det annerledes enn der hvor det å handle i sentrum betyr å kjøre bil, parkere et stykke utenfor osv.
I det veldig lille sentrumet jeg bor velger jeg å gå til butikken og de spisestedene som er. Hadde ikke butikken hatt skikkelig parkering hadde den nok ikke vært i stand til å drive her siden kundegrunnlaget kommer fra en stor radius.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 13:34   #40
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

En ting som er helt sikkert er at vi som forbrukere må handle i de butikkene vi ønsker skal overleve. Det holder ikke å drømme om et levende sentrum med spennende butikker for så å kjøre til kjøpesenteret og handle på HM. For ange gjør akkurat det. Vi maser om at det er trist at sentrumskjerner og dør uten selv å legge igjen penger der.

Det er også viktig å huske på for den som ønsker at den lokale butikken skal overleve, eller som synes det er stas at det er en lokal butikk der man kan handle aviser når man er på hytta. De overlever ikke ved å selge aviser, vi må gjøre større handler der. Ja, dette er på siden av det tråden handler om, men vi kan ikke alltid skylde på alle andre og dårlig planlegging.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no