Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter og alder

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 15:00   #21
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Storesøster (snart 9 år) er straks ferdig med siste boka og har ikke vært redd eller bekymret i det hele tatt. Hun har sett filmene etter hvert som hun er ferdig med å lese bøkene. Hun er en meget god leser og har fått med seg rubb og rake av innhold - og reflekterer rundt mangt og meget i bøkene.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 15:07   #22
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Min eldste er en ganske moden jente, og vi begynte på Harry Potter høsten i andreklasse (tror jeg). Vi har lest dem fortløpende uten pauser, og hun har elsket det. Som de andre sier, hun har nok ikke fått med seg alt på alle nivåer, men hun har vært veldig opptatt av det. På skolen dannet det seg faktisk en slags Harry Potter-gjeng, og jeg opplevde det som positivt fordi det ble en kjønnsnøytral lek der alle fikk bli med. De er så heldige at de også har en lærer med Harry Potter-dilla. :-)

Jeg opplevde forresten at vi måtte ta en pause i filmene da de ikke lenger var dubbet, sånn at hun leste raskt nok til å få med seg alt av undertekstene.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 15:25   #23
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Min 06-er begynte på bok nummer fem i dag. Mitt forslag om en HP-pause for å lese noe annet innimellom falt dødt til jorden, her er det visst bare å kjøre på. Hun kjeder seg ganske lett om det er noe som er for komplisert, eller for lett å lese, dette er visst perfekt. Hun er typisk den fryktløse treeren i søskenflokken, som litt for tidlig har sett, lest og hørt litt for "voksne" ting, jeg spør jevnlig om noe er skummelt, og søsknene som har lest alle bøkene bidrar med litt mer kvalifiserte spørsmål, men foreløpig går det visst veldig fint. Leseglede trumfer det aller meste her! Men Fifty shades utgår nok en stund enda.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 15:55   #24
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Jeg tror storebror var ferdig med alle da han var 8 (den siste leste han selv. De andre hadde vi lest høyt for ham). Det opplevdes uproblematisk.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 16:11   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Men Fifty shades utgår nok en stund enda.

You wish!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 16:22   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Vi hadde også en pause. Jeg mener å huske det var omtrent som Skilpadda beskriver.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 17:50   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Men Fifty shades utgår nok en stund enda.

Jeg leste Uten en tråd i 5. klasse.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 18:28   #28
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Betyr dette at jeg kan lese HP for seksåringen min?

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:02   #29
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Betyr dette at jeg kan lese HP for seksåringen min?

Det er klart du kan, hvis han eller hun er moden for såpass avanserte bøker. Det er jo stor forskjell på det litterære nivået hos seksåringer; noen leser fortsatt Mamma Mø-bøker, mens andre er langt mer avanserte. Hvis din seksåring leser Astrid Lindgren, Roald Dahl eller tilsvarende nivå, er det bare å kjøre på med HP.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:47   #30
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Betyr dette at jeg kan lese HP for seksåringen min?

Det er bare å prøve, vil jeg si.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:17   #31
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Her har vi lest 1-3 høyt/sammen og/eller de har hørt på lydbok. Fra og med nummer 4 må de lese på egenhånd. 8-åringen leser godt, men kvier seg for å ta fatt på en så lang bok, så der ble det en naturlig pause. Fra fireren synes ikke jeg at det er barnebøker lenger, da er det etter min mening ungdomsbøker. Eldste leste dem første gang på egenhånd da han var 9, tror jeg det var. Han får nok fortsatt ikke med seg alt, men det kommer vel med tiden.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:56   #32
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Da må jeg kjøpe norsk utgave så går vi i gang. Hun ble veldig interessert etter en prat om HP i går. Jeg gleder meg.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no