Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktråden med én post pr. bruker 2016

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-16, 00:23   #21
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Etter å ha glemt dette forrige år, har jeg igjen lyst til å få oversikt
1. Pierre Lemaitre: Alex

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 12:21   #22
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Prøver igjen.

1. Derek Landy: Skulduggery Pleasant - YA-bok som ga meg lyst til å lese mer om Harry Dresden.
2. Marie Brennan: A natural history of dragons. - Lettbein bok som var i overkant inspirert av Amelia Peabody. Meh.
3. Parick Rothfuss: The name of the wind - Åh, elsk! For en vidunderlig historie, og et univers å ramle inn i! Går sporenstreks i gang med bok to.
4. Parick Rothfuss: The wise man's fear - Fortsatt begeistring, og dernest fortvilelse over at det kommer til å ta veldig lang tid før neste bok kommer.
5. Carola Dunne: Death at Wentwater Court - Pauseunderholdning. Ikke så veldig underholdende, heller.
6. Håkan Nesser: Människa utan hund - Skuffa over denne. Fint språk, men slitsomme forfattergrep punkterte dette helt for meg.
7. Brandon Sanderson: The final empire - Ja, ja. Greit nok, men nokså treigt. Her kunne man spart inn ganske mange sider og likevel fått sagt alt. The name of the wind var så velskrevet at den godt kunne vært dobbelt så lang, men det gjelder ikke her.
8. Brandon Sanderson: The well of ascension - ... og her fikk vi lagt på tenåringsdrama og store slag. Å, lykke. Det holder med Mistborn-serien for meg nå.
9. J.K. Rowling: Den tomme stolen - Helt grei bok, litt for stort persongalleri. Slutten var veldig trist, men ble ødelagt av determinismen, for min del. Klart det ordna seg for middelklassen med små problemer, og klart underklassen og de som virkelig sliter gikk til grunne.
10. Terry Pratchett: Witches abroad - Måtte bare ha litt garantert fornøyelig pause
11. Terry Pratchett: Moving pictures - Har ikke lest rekka med den industrielle revolusjon ennå.
12. Mo Hayder: Tokyo - God bok, overraskende engasjerende.
13. Shane Hegarty: Darkmouth - Meh. Nok en YA-bok, men foretrekker Skulduggery Pleasant fremfor denne.
14. Karel Capek: Ett år i min hage -
15. Ian Sansom: Westmorland alone - OK. Burde kanskje begynt med den første.
16. Bill Bryson: The road to Little Dribbling - Gretne gamle gubber på tur.
17. Terry Pratchett: Pyramids - Jeg tror ikke jeg liker de enkeltstående bøkene så godt som de med gjengangere.
18. Terry Pratchett: Small Gods - Ditto
19. Bill Bryson: At home - tror dette kan bli et langvarig vennskap
20. Cory Doctorow og Charles Stross: The rapture of the nerds - Veldig mye. For mye.
21. Maria Sveland: Bitterfittan - Interessante tanker.
22. Jamie Ford: Hotellet på hjørnet av bittert og søtt - Guilty: Ja. Pleasure: Nei. Visste bedre, burde lyttet.
23. Mark Haddon: Noe til besvær - Det skal godt gjøres å følge opp The curious incident with the dog in the nighttime, og denne greier ikke det, men var likevel passelig engasjerende.
24. Erlend Loe: Vareopptelling - Loe er fin når han skildrer folk som ramler ut av dagliglivet og likesågodt tar'n helt ut. Likte denne.
25. Svetlana Aleksijevitj: Krigen har intet kvinnelig ansikt. - Denne var brutal å komme seg gjennom, men viktig og god. Tenker på den jevnlig.
26. Jette A. Kaarsbøl: Den lukkede bok. - God bok!
27. Cornelia Funke: Blekkhjerte - Hadde elska denne som barn, men den funka bare sånn passe for voksne.
28. Lena Dunham: Not that kind of girl - Det er nok bare Caitlin Moran som kan være Caitlin Moran, selv om Dunham prøver.
29. Paul Murray: The mark and the void - Lest på slump, overraskende fornøyelig. Leser gjerne mer av Murray.
30. F. Scott Fitzgerald: The diamond as big as the Ritz - Ja, ja. Etterlater ingen dype spor.
31. Erlend Loe: Doppler - Fortsatt god, altså!
32. Doris Lessing: The golden notebook - Litt lang og treig, men interessant!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 28-10-16 kl 23:14.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 18:05   #23
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

1: Jonathan Frantzen - Renhet
Likte denne best av de jeg har lest av JF til nå. Veldig god bok som setter tankene i sving.
2. Siri Hustvedt - Det jeg elsket
En roman som rommer så mye, med kunst som rød tråd og med en stor sorg som tema. Likte den bedre og bedre jo lenger jeg leste.
3. Linn Ullmann - De urolige
Jeg har likt alle bøkene til Linn Ullmann veldig godt, sånn ordentlig, inderlig, god-leseropplevelse-godt, men ble ikke så begeistret for denne. Det er selvsagt fascinerende å lese om oppveksten og livet som datteren til et såpass spesielt og profilert kjendisektepar. Alt sammen var godt og gjennomført skrevet, men den dybden og den menneskeforståelsen som de tidligere bøkene har vært preget av - den mangler. Forståelig nok altså, men for meg er det slik at jeg syns denne boken var en del svakere enn de forrige.
4. Kristin Harmel - Så lenge det er stjerner på himmelen
Pageturner med veldig spennende historie, språklig er den ikke spesielt god og det er logiske brister, historiske gjetninger og litt sånn rusk, men likevel - det er lenge siden jeg har følt at jeg ikke greide å legge fra meg en bok.
5. Jamie Ford - Sanger til Willow Frost
Vi er i den kinesiske delen av Seattle i årene 1921 - 1934, historien om en enslig, ung mor og sønnen hennes. Trist, opprørende og dessverre veldig troverdig.
6. Maeve Binchy - Vennekretsen
7. Julie Orringer - Den usynlige broen
8. Bente Bratt - Søster Lise
9. John Irving - Mysterieavenyen
10. Isabel Allende - Den japanske elskeren
11. Anne Holt - I støv og aske
12. Annik Saxegaard - Trass i alt
13. Annik Saxegaard - Slik skal det være, Anne
14. Annik Saxegaard - Alle smiler til Anne

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 10-01-17 kl 14:33.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 21:11   #24
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

1. Philippa Gregory: The Taming of the Queen

Jeg likte denne. Jeg liker ikke når Gregory begynner med masse overnaturlig fjas, og det gjorde hun ikke her, og så var det den av konene til Henry VIII jeg visste minst om fra før, sånn at det ble litt spennende. Pent feministisk perspektiv. Og så leste jeg den mens jeg spiste hjort, spegris, rådyr osv og det ble jo veldig riktig!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 21:24   #25
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Jeg er med.
Men hvordan kan man lese fire bøker på to dager? Jeg hadde vært nødt til å lese hele døgnet og søkt om å få utvidet døgnet.

Januar:
1. Kristina Ohlsson. Tusenfryd. Begynte i fjor, men ble ferdig i år. Denne var veldig spennende.

Leser fort, ca 500 ord i minuttet. Og leste det meste av tiden... Har ikke lest noe siden da til gjengjeld.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 21:29   #26
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.333
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Jeg er også med:

Januar:

1. Playground - Lars Kepler
2. Uglen - Samuel Bjørk

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01

Sist redigert av Sissel : 26-01-16 kl 08:18.
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 21:51   #27
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Prøver meg med en slik liste igjen. Jeg er veldig glad for å ha kommet i gang med å lese skjønnlitteratur igjen for noen år siden, etter en lang tørkeperiode. Til jul fikk jeg mange bøker så jeg har egentlig nok å ta av for flere måneder fremover. Har som mål å lese minst ei bok i måneden:

Januar:

1. Historia om det nye navnet - bind 2 i Napoli-kvartetten av Elena Ferrantes. Likte denne enda bedre enn bind 1, og synes den nynorske oversettelsen er et stort pluss.
2. Bienes Historie av Maja Lunde. Denne skremte rett og slett vannet av meg, men var veldig bra.
3. Havboka av Morten Strøknes.

Februar
4. All the light we cannot see av Anthony Doerr. Nydelig, medrivende, hjerteskjærende. Om krig, kunnskapstørst og å prøve å gjøre det gode.
5. De urolige av Linn Ullmann. Overraskende medrivende.
6. Slåttekar i himmelen av Edvard Hoem. Veldig fin bok men ikke like gripende som Mors og fars historie som jeg leste for mange år siden. Med unntak av Havboka var alle bøkene jeg har lest i år julegaver. Kanskje på tide å begynne å ønske seg bøker til bursdagen...?
7. Hvitt hav av Roy Jacobsen. Krig igjen, og hav igjen.

Mars
8. Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. Storslått fortelling. Og jammen ble det krigen igjen, og havet igjen.
9. En sjøens helt 1, Skogsmatrosen av Jon Michelet. Det sa seg på en måte selv at jeg måtte gå løs på denne. Hav og krig så det holder. Spennende og usentimental. Veldig bra synes jeg. Har begynt på nr 2.
10. En sjøens helt 2, Skytteren av Jon Michelet.

April:
11. De som flykter og de som blir igjen, tredje bind I Napolikvartetten, av Elena Ferrante. Fortsatt veldig bra, men oppleves som mindre original og uventet enn de to første.
12. En sjøens helt 3, Gullgutten av Jon Michelet. Jeg tenker at dette er et virkelig storslått minnesmerke over en del av krigshistorien jeg egentlig kjente lite til før jeg startet lesinga.
13. Brooklyn av Calm Toibin. Irsk migranthistorie. Ikke veldig original men fin og stillferdig.
14. The Handmaid's Tale av Margaret Atwood. Veldig bra. Men jeg er virkelig ikke noe særlig god på dystopier. Jeg blir så satt ut...
15. Sant nok av Kristin Bjørn. Novellesamling. Bra nok.


Sist redigert av Heilo : 30-04-16 kl 12:06.
Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 22:06   #28
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Har lyst å prøve å notere kva eg les i år.
1. Rønneimperiet av Hanna Dahl
2. Jordmor på jorda av E Hoem.
3. Manuell av Cathrine Knudsen.
4. Hvitt hav av Roy Jacobsen.
5. Mannefall? Teppefall? Av Enger.
6. Jernblod av Lisa Marklund
7. Det som ikke dreper oss... Av den svensken.

__________________
05

Sist redigert av Hondacrv : 21-02-16 kl 09:50.
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-16, 23:20   #29
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Er med!

Januar
1. Jernblod- Liza Marklund
2. Bienes historie - Maja Lunde (veldig bra!)

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08

Sist redigert av Spoon : 08-01-16 kl 12:02.
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-16, 10:03   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Være med i tråden jeg også da kanskje, så får vi se i hvilken grad jeg husker på å oppdatere. Skriver også opp bøker jeg leser høyt sammen med barna, siden det begynner å bli en del "ordentlige" bøker blant disse også, som gir meg like mye som det gir dem. Merker disse med annen farge.

Januar
1. Indias Datter - Shilpi Somaya Gowda
2. Smaragdatlaset - John Stephens.
3. Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap - Romain Puértolas
4. The story of the lost child - Elena Ferrante
5. Bikubesong - Frode Grytten
6. Himmelrike og helvete - Jón Kalmar Stefánsson

Februar
7. The summer without men - Siri Hustvedt
8. Englenes sorg - Jón Kalmar Stefánsson
9. Barna i Nyskogen - Frederick Marryat
10. Menneskets hjerte - Jón Kalmar Stefánsson

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-02-16 kl 09:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-16, 10:25   #31
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Min bokliste for 2016.

Januar:

1. Blå stjerne - Jan Guillou

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-16, 22:12   #32
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Januar
1. John Green/ David Leviathan : Will Grayson Will Grayson
2. Rainbow Rowell: Fangirl
3. Peter Swanson: De som fortjener det
4. Clare Mackintosh: Jeg lar deg gå
5. Tor Even Svanes: Til Vestisen
6. Mikaela Bley: Lycke

Februar:
7. Daniel Silva: Den falne engel

Mars.
8. Rick Riordan: Sommersverdet
9. Ragnar Hovland: Stille vann
10. Sophie Bennett: Årets ansikt
11. Paul Hawkins: Piken på toget
12. Fauskanger: Skarlagenssalen
13. Viveca Sten: I natt er du død
14. Viveca Sten: Farlige forhold

April
15. Liza Marklund: Jernblod
16. Neal Shusterman & Eric Elfman: Teslas loft
17. Viveca Sten: I maktens skygge
18. Robbie Peers: Luridiumstyven

Mai
19. Viveca Sten : Den innerste kretsen
20. Lisa Jewell: The third wife

Juni
21. Helene Larsen: Knapp nok
22. Kristian Bergquist: Ild til oss
23. Jojo Moyes:Etter deg

Juli
24.Bill Clegg: Vi som hadde en familie
25. J.R.R. Tolkien : Hobbiten

August
26. Unni Lindell: Brudekisten
27. David Nicholls: Us
28. Lisa Jewell : Barndomshjemmet

September
29. Jørgen Jæger: Monster
30. Jørgen Jæger: Skyggejakten
31. Jørgen Jæger: Kamelonene
32. Jørgen Jæger: Dødsymfoni
33. Jørgen Jæger: Blodskrift
34. Jørgen Jæger: Karma
35. Jørgen Jæger: Stemmen
36. Jørgen Jæger: Ridderkorset
37. Jørgen Jæger: Fortielsen (og med det var jeg ferdig med alle Jæger-bøkene)

Oktober
38. Hanya Yanagihara: Et lite liv. Wow. Årets bok for min del. Sår. Sterk. Varm. Naken. Enormt sterk leseropplevelse.
39. Tom Egeland : Katakombens hemmelighet
40. Selma Lønning Aarø: Hennes løgnaktige ytre
41. Kjell Egil Sterten: Akerselvas bruer og fosser
42. Vigdis Hjorth: Arv og miljø
43. Tom Egeland : Skatten fra Miklagard

November
44. Lisa Jewell: Before I met you
45. Tom Egeland: Mumiens mysterium
46.Lisa Jewell: The girls in the garden
47. Arnold Jacoby: Møte med Thor Heyerdahl
48. David Lagercrantz: Det som ikke dreper oss

Desember
49. Hans Magnus Enzensberger: Talldjevelen
50. Jan Guillou: Blå stjerne
51. Beate Muri: Wilses Kristiania

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 24-12-16 kl 15:38.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-16, 00:26   #33
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Fugletribunalet, Agnes Ravatn
Norsk sokkel, Heidi Linde
Vingebelatsning, Helga Flatland
Mi briljante venninne, Elena Ferrante
Historia om det nye namnet, Elena Ferrante
Dei som flyktar og dei som blir, Elena Ferrante
Svøm med dem som drukner, Lars Mytting


Sist redigert av Olifant : 30-04-16 kl 17:06.
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-16, 11:40   #34
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Er med!

1. Vingebelastning, Helga Flatland
2. Stoner, John Williams
3. Svøm med dem som drukner, Lars Mytting
4. Jeg er pilgrim, Terry Hayes
5. Den grenseløse, Jussi Adler-Olsen
6. Mormor danser i regner, Trude Teige
7. Syttitallet, Ketil Bjørnstad
8. Wienerbrorskapet, Ingar Johnsrud
9. Kalypso, Ingar Johnsrud
10. En sang fra fortiden, Katherine Webb
11. Maorienes sang, Sarah Lark

__________________
1997, 2001 & 2006

Sist redigert av Addison : 02-11-16 kl 08:25.
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-16, 21:44   #35
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Januar
1. Willfull Child av Steven Erikson. Klarte ikke å bli ferdig med den i desember så det får bli en januarbok.
2. Truthwitch av Susan Dennard. Fantasy bok med et godt grunnlag. Gleder meg til neste i serien.
3. V'dan av Jean Johnson
4. Renegade av Joel Shepherd
5. Drysine Legacy av Joel Shepherd
6. The Impostor Queen av Sarah Fine
7. A Turn of Light av
Julie E. Czerneda
8. The Winds of Khalakovo av Bradley Beaulieu
9. A Pocket Full of Lies av Kirsten Beyer
10. Of Sea and Shadow av Will Wight.
Februar
1. Warheart av Terry Goodkind
2. Of Shadow and Sea av Will Wight
3. Of Darkness and Dawn av Will Wight
4. Of Dawn and Darkness av Will Wight
5. The Final Empire av Brandon Sanderson
6. The Well of Ascension av Brandon Sanderson
7. The Hero of Ages av Brandon Sanderson
8. The Alloy of Law av Brandon Sanderson
9. Shadows of Self av Brandon Sanderson
10. The Bands of Mourning av Brandon Sanderson
11. Mistborn: Secret History av Brandon Sanderson
12. The Dark Between the Stars av Kevin J. Anderson
13. Blood of the Cosmos av Kevin J. Anderson.

Mars
1. Man of War av M.R. Forbes
2. In Her Name: Mistress of the Ages av Michael R. Hicks
3. Oasis av Nima Zales
4. Infinity Rises av S. Harrison
5. A Vision of Fire av Gillian Anderson og Jeff Rovin
6. A Dream of Ice av Gillian Anderson og Jeff Rovin
7. Libre av S.H. Jucha
8. Méridien av S.H. Jucha
9. Haraken av S.H. Jucha
10. Caretaker av Josi Russell
11. Guardians av Josi Russell
12. Brilliance av Marcus Sakey
13. A better world av Marcus Sakey
14. Written in fire av Marcus Sakey
15. The Last Mortal Bond av Brian Staveley
16. Star Shroud av Ken Lozito
17. Dawn av Octavia E. Butler
18. Adulthood Rites av Octavia E. Butler
19. Imago av Octavia E. Butler
20. Binti av Nnedi Okorafor
21. Remanence av Jennifer Foehner Wells
22. Alle PePr Inc novellene av Ann Christy


Sist redigert av Fuja : 09-04-16 kl 21:24.
Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 20:33   #36
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Mål: Lese mer enn i 2015.

Januar
1. Vikas Swarup: Q&A
Litt trå i starten (fordi jeg måtte lese den i jobbsammenheng og egentlig hadde mer lyst til å lese andre ting), men leste den siste halvparten i dag. Ganske annerledes enn filmen, som jeg for øvrig har sett mange ganger - flere overgrep, flere (dels tragiske) skjebner, annet motiv for å delta i quiz-showet. Alt i alt likte jeg den, og så var det befriende deilig å lese med litt driv igjen! Satser på at det lover godt for videre lesing i 2016.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-16, 21:04   #37
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Prøver igjen.

1. Derek Landy: Skulduggery Pleasant - YA-bok som ga meg lyst til å lese mer om Harry Dresden.
2. Marie Brennan: A natural history of dragons. - Lettbein bok som var i overkant inspirert av Amelia Peabody. Meh.
3. Parick Rothfuss: The name of the wind - Åh, elsk! For en vidunderlig historie, og et univers å ramle inn i! Går sporenstreks i gang med bok to.
4. Parick Rothfuss: The wise man's fear - Fortsatt begeistring, og dernest fortvilelse over at det kommer til å ta veldig lang tid før neste bok kommer.
5. Carola Dunne: Death at Wentwater Court - Pauseunderholdning. Ikke så veldig underholdende, heller.
6. Håkan Nesser: Människa utan hund - Skuffa over denne. Fint språk, men slitsomme forfattergrep punkterte dette helt for meg.
7. Brandon Sanderson: The final empire - Ja, ja. Greit nok, men nokså treigt. Her kunne man spart inn ganske mange sider og likevel fått sagt alt. The name of the wind var så velskrevet at den godt kunne vært dobbelt så lang, men det gjelder ikke her.
8. Brandon Sanderson: The well of ascension - ... og her fikk vi lagt på tenåringsdrama og store slag. Å, lykke. Det holder med Mistborn-serien for meg nå.
9. J.K. Rowling: Den tomme stolen - Helt grei bok, litt for stort persongalleri. Slutten var veldig trist, men ble ødelagt av determinismen, for min del. Klart det ordna seg for middelklassen med små problemer, og klart underklassen og de som virkelig sliter gikk til grunne.
10. Terry Pratchett: Witches abroad - Måtte bare ha litt garantert fornøyelig pause
11. Terry Pratchett: Moving pictures - Har ikke lest rekka med den industrielle revolusjon ennå.
12. Mo Hayder: Tokyo - God bok, overraskende engasjerende.
13. Shane Hegarty: Darkmouth - Meh. Nok en YA-bok, men foretrekker Skulduggery Pleasant fremfor denne.
14. Karel Capek: Ett år i min hage -
15. Ian Sansom: Westmorland alone - OK. Burde kanskje begynt med den første.
16. Bill Bryson: The road to Little Dribbling - Gretne gamle gubber på tur.
17. Terry Pratchett: Pyramids - Jeg tror ikke jeg liker de enkeltstående bøkene så godt som de med gjengangere.
18. Terry Pratchett: Small Gods - Ditto
19. Bill Bryson: At home - tror dette kan bli et langvarig vennskap
20. Cory Doctorow og Charles Stross: The rapture of the nerds - Veldig mye. For mye.
21. Maria Sveland: Bitterfittan - Interessante tanker.
22. Jamie Ford: Hotellet på hjørnet av bittert og søtt - Guilty: Ja. Pleasure: Nei. Visste bedre, burde lyttet.
23. Mark Haddon: Noe til besvær - Det skal godt gjøres å følge opp The curious incident with the dog in the nighttime, og denne greier ikke det, men var likevel passelig engasjerende.
24. Erlend Loe: Vareopptelling - Loe er fin når han skildrer folk som ramler ut av dagliglivet og likesågodt tar'n helt ut. Likte denne.
25. Svetlana Aleksijevitj: Krigen har intet kvinnelig ansikt. - Denne var brutal å komme seg gjennom, men viktig og god. Tenker på den jevnlig.
26. Jette A. Kaarsbøl: Den lukkede bok. - God bok!
27. Cornelia Funke: Blekkhjerte - Hadde elska denne som barn, men den funka bare sånn passe for voksne.
28. Lena Dunham: Not that kind of girl - Det er nok bare Caitlin Moran som kan være Caitlin Moran, selv om Dunham prøver.
29. Paul Murray: The mark and the void - Lest på slump, overraskende fornøyelig. Leser gjerne mer av Murray.
30. F. Scott Fitzgerald: The diamond as big as the Ritz - Ja, ja. Etterlater ingen dype spor.
31. Erlend Loe: Doppler - Fortsatt god, altså!
32. Doris Lessing: The golden notebook - Litt lang og treig, men interessant!
33. Frid Ingulstad: Betzy - Nok et tilfelle av "fant den på Storytel, burde visst bedre". Jeg kan rett og slett ikke fordra "biografier" der forfatteren tillegger hovedpersonen tanker og følelser uten dokumentasjon.
34. Erlend Loe: Fvonk - Ikke engang Erlend Loe selv kan plagiere Doppler å slippe unna med det. Denne ble bare teit.
35. Kakan Hermannson: Hela Kakan - Nok en Caitlin Moran-wannabe.
36. Yannic Grannec: The goddess of small victories - Også her en skjønnlitterær bok med faktiske hovedpersoner, men grundigere og mer medrivende. Konseptet funker nok ikke for meg, men akkurat denne var grei nok.
37. Martin J. Sherwin og Kai Bird: American Prometheus - Av en eller annen grunn har kommunister og forskere på 40-50-tallet vært et tema i år, og denne boka var riktig interessant, om enn litt lang.
38. Nina Stibbe: Paradise Lodge - slapp bok i feel-good-sjangeren.
39. John Scalzi: Fuzzy Nation - bråkjekk romcowboy + nesten-ewoker.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 20:59   #38
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med én post pr. bruker 2016

Legger inn lista her, lettere å finne igjen senere.

Januar
1. Jeffrey Archer - En godt bevart hemmelighet.
2. Jeffrey Archer - Ønsk deg ikke for mye.
3. Karen Swan - Den største gaven.
4. Sarah Jio - God natt, June.
5. Jørgen Jæger - Dødssymfoni.
6. Amanda Prowse - En juledrøm.
7. Santa Montefiore - Birøkterens datter.
8. Lucy Clarke - Jeg glemte deg aldri.
9. Jeffrey Archer - Mightier than the sword.
10. Marci Alborghett - Glassarven.
11. Gillian Flynn - En hjelpende hånd.
12. Kathleen Tessaro - Debutanten.
13. Christer Mjåset - Legen som visste for mye.
14. Lars Mytting - Svøm med dem som drukner.
15. Jeffrey Archer - Fanget av fortiden.
16. Harry Dolan - Redaktøren.

Februar
17. Shilpi Somaya Gowda - Gyllen sol.
18. Marit Reiersgård - Jenta uten hjerte.
19. Fay Weldon - Leve kongen.
20. Gillian Flynn - Åpne sår.
21. Nadia Hashimi - Perlen som sprengte skjellet.
22. Liane Moriarty - Store hvite løgner.
23. Harlan Coben - Mirakelkuren.
24. Mona Levin - Mors historie.
25. Jørgen Jæger - Blodskrift.
26. Sidsel Wold - Landet som lovet alt.
27. Jeffrey Archer - En guttedrøm.
28. Jørgen Jæger - Karma.

Mars
29. Trude Teige - Mormor danset i regnet.
30. Jørgen Jæger - Stemmen.
31. Vanessa Diffenbaugh - Vi ba aldri om vinger.
32. Jørgen Jæger - Ridderkorset.
33. Hilary Boyd - Den dagen du kom tilbake.
34. Karin Slaughter - Hevneren.
35. Fay Weldon - En ny grevinne.
36. Sonja Holterman - Frostgraven.
37. Nathan Filer - Simon og stjernene.
38. Jørgen Jæger - Monster.
39. Janne S Drangsholt - Ingrid Winters maktesløse mismot.
40. Yrsa Sigurdardottir - Løgnen.
41. Silvia Henriksdottir - Si at du lyver.
42. Haruki Murakami - Menn uten kvinner.
43. Helene Uri - Kjerringer.

April
44. Mirjam Kristensen - Et rikt liv
45. Yrsa Sigurdardottir - Dødsskipet.
46. Eva Weaver - Dukkemesteren fra gettoen.
47. Martin Olczak - Akademimordene.
48. David Ebershof - Den danske piken.
49. Jens Lapidus - Vip-rommet.
50. Lene Lauritsen Kjølner - Hvorfor spurte de ikke Evensen?
51. Stefan Anhe - Offer uten ansikt.
52. Haruki Murakami - Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilgrimsår.
53. Jussi Adler-Olsen - Washingtondekretet (ikke ferdig, kanskje senere)

Mai
54. Nele Neuhaus - Snøhvit må dø.
55. Sylvia Day - I ett med deg.
56. Robert Galbraith - Ondskapens kall.
57. Helene Larsen - Knapp nok - Et jenteliv med asperger syndrom.
58. Jonas Hassen Khemiri - Alt jeg ikke husker.
59. Pierre Lemaitre - Irene.
60. Sophie Hannah - For du stjal min lille venn.
61. Liane Moriarty - Den siste festen.
62. Marit Reisergård - Paradisbakken.
63. Simon Sebag Montefiore - En vinterkveld.
64. Harlan Coben - Den fremmede.
65. Mikaela Bley - Lycke.

Juni
66. Peter Swanson - De som fortjener det.
67. Torkil Damhaug - En femte årstid.
68. Tove Alsterdal - Ingen vei tilbake.
69. Bill Clegg - Vi som hadde en familie.
70. Hjorth og Rosenfeldt - Fjellgraven.
71. Kristin Hannah - Nattergalen.
72. Kate Atkinson - De fortapte.
73. Carl Johan Vallegren - Svin.
74. Kathryn Hughes - Brevet.
75. Clare Mackintosh - Jeg lar deg gå.
76. Tana French - Flokkdyr.
77. Mary Kay Andrews - En sommer til leie.
78. Audrey Carlan - Calender Girl, Forført.
79. Radhika Sanghani - Elsk meg ikke.
80. Linda Warren - All roads lead to Texas.
81. Roxanne Rustand - Almost a family.
82. Eve Chase - Black rabbit hall.
83. Bjørn Sortland - Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekarer.
84. Stefan Einhorn - Anglarnas svar.

Juli
85. Lucia Berlin - Håndbok for vaskedamer.
86. Laura Lappland - De døde vet.
87. Rabih Alameddine - En overflødig kvinne.
88. Rosanna Ley - Safranhuset.
89. Johan Theorin - Skumringstimen.
90. Lola Shoneyin - Baba Segis fire hustruer.
91. Wenche Råbu Nilsen og Latif Ahmadi - Litt bortenfor.
92. Harlan Coben - Ingen ny sjanse.
93. Helene Gremillon - Mysteriet Lisandra P.
94. Merethe Lindstrøm - Dager i stillhetens historie.
95. Brenda Reid - Huset av støv og drømmer.
96. Agnes Lovise Matre - Kledd naken.
97. Kristina Ohlsson - Mios blues.
98. Xinran - Gi meg himmelen.
99. Karin Slaughter - Mørk treenighet.
100. Sylvia Day - Trollbundet.
101. Jenny Colgan - Det lille bakeriet på strandpromenaden.

August
102. Thomas Enger - Skinndød.
103. Sarah Jio - Fioler i mars.
104. Jeffrey Deaver - Jomfrugraven.
105. Fioly Bocca - Piken fra Piemonte.
106. B.A. Paris - Bak lukkede dører.
107. Kate Furnivall - St. Petersburgs juvel.
108. Bjørn Olav Nordahl - Skyggeland.
109. Santa Montefiore - Villa Magdalena.
110. Hjorth og Rosenfeldt - Den stumme jenta.
111. Kristin Harmel - Livet som var ment for deg.
112. Stig Sæterbakken - Usynlige hender.

September
113. Katherine Webb - Den engelske piken.
114. Torkil Damhaug - Døden ved vann.
115. Kathleen Grissom - Tilbake til Tall Oaks.
116. Jørgen Jæger - Fortielsen.
117. Marina Fiarato - Beatrice og Benedikt.
118. Ida Hegazi Høyer - Fortellingen om øde.
119. Fiona Barton - Enken.
120. Margaret Skjelbred - Gulldronning, perledronning.
121. A.C. Gjersøe - Jernjomfruen.

Oktober
122. Erica James - Alt i et øyeblikk.
123. Robert Seethaler - Et helt liv.
124. Karin Slaughter - Blendet.
125. Kelly Rimmer - Meg uten deg.
126. Mo Hayder - Kuren.
127. Kimberley Freeman - Bak glemselens slør.
128. Audrey Carlan - Calender Girl, begjært.
129. Joyce Carol Oates - Fordi det er bittert og fordi det er mitt hjerte.
130. Kate Morton - Huset ved innsjøen.

November
131. Johan Theorin - Nattefokk
132. Marina Lewycka - Traktoren i Ukraina.
133. Birgit Alm - Endelig skal vi le.
134. Janne S Drangsholt - Winter i verdens rikeste land.
135. Ellen Vahr - Gaven.
136. Jojo Moyes - Paris for en.
137. Linda Olsson - En søster i mitt hus.
138. Nick Alexander - Fotografens hemmelighet.
139. Nevil shute - En by som Alice.
140. Stefan Ahnhem - Den niende graven.

Desember
141. Leah Fleming - Postkortet.
142. Tom Kristensen - Pandora.
143. Justin Go - En hemmelig affære.
144. Nina Stibbe - En mann ved roret.
145. Jeffrey Archer - Cometh the hour.
146. Lucinda Riley - Helenas hemmelighet.
147. Hjorth og Rosenfeldt - Ikke bestått.
148. Jill Mansell - Tre ting om deg selv.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no