Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Trenger vi et landbruk i Norge?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-11, 21:42   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Vi bør ha landbruk i Norge - ikke bare fordi endel varer faktisk blir bedre ved å modne langsomt over tid ( ref jordbær fra Trøndelag), fordi vi pga klimaet har færre skadedyr og kan klare oss med mindre bruk av gift enn i varmere land ( med større - og mer giftig - matproduksjon), ikke bare fordi mat er kortreist, miljøvennlig og fordi vi har god kontroll på sykdommer og dyrehelse - men også fordi de siste åra har vist at naturkatastrofer kan inntreffe hvor og når du minst aner, og da kan det være vedig nyttig å ha arealer hvor vi selv kan produsere mat....

Og golfbaner egner seg ikke til å dyrke mat på, fordi de bruker så store mengder kjemikalier for å pleie green'en.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:52   #22
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

men også fordi de siste åra har vist at naturkatastrofer kan inntreffe hvor og når du minst aner, og da kan det være vedig nyttig å ha arealer hvor vi selv kan produsere mat....

Og golfbaner egner seg ikke til å dyrke mat på, fordi de bruker så store mengder kjemikalier for å pleie green'en.

Hva tenker du på da av naturkatastrofer? Og dyrke hva da? Om Sellafield går i luften vil jeg i hvert fall ikke gå i gang med å dyrke i bakhagen... Vi har enorme matvarelager i Norge, folk flest spiser frossenmat og halvfabrikata og importmulighetene vil vanligvis bare midlertidig forstyrres ved naturkatastrofer. Det er det som er så fint med globalisering; markedet kan tilpasse seg også de store svigninger, og man er ikke så sårbare for lokale endringer.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:56   #23
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg tror jammen jeg kan lære mye av denne tråden, og basert på Floksa sitt svar på mitt spørsmål om "selvstendig næringsdrivende bønder" så tenker jeg at missa sier mye tankevekkende.

:følger tråden:

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:09   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

I 2004 var total landbruksstøtte (statsstøtte og skjemingsstøtte) 20 mrd kr. Pr familie på fire er det mellom 15000 og 20000 kr i ren cash ut - til landbruket. Jeg er ganske sikker på at om alle hadde fått valget mellom å få utbetalt disse pengene cash - og så frivillig betale dem tilbake til støtte til bønder for at de kan levere mat med norsk flagg - så hadde nok de fleste synes at maten vi kan importere fra naboland med komparative fortrinn er helt OK altså. Og at de fleste heller ville bruke denne ekstra cashen til noe helt annet. For husk, dette er ikke det maten koster, den kostnaden kommer utenom. Dette er penger som vi sponser landbruket med. For å produsere mat som vi kunne fått like bra (og billigere) fra en produsent som har bedre naturlige forutsetninger til å gjøre det.

Både ja og nei. I valget mellom penga i hånden og til bonden tror jeg nok de fleste ville beholdt penga ja. Samme med bistand, som utgjør noe mer.
Men samtidig har har landbruket en bred støtte i det norske folk, sist jeg så tall var det 78% som ønsket å opprettholde et landbruk på dagens nivå.

Samtidig forutsetter du at det finnes mat å importere. På verdensbasis er Norge så lite og uanseelig at de fleste store eksportnasjoner vil gi fullstendig beng i oss og prioritere egene innbyggere. Vi har en viss underdekning på korn allerede i dag. I 2010 var det flere store netto eksportører som stengte for eksport, fordi de ikke hadde noe overskudd å eksportere. Staten i disse landene valgte da å stenge grensene for at produsentene ikke skulle selge korn ut av landet. Dette var avgjørelser tatt helt uten WTO og viser godt at WTO ikke fungerer når det røyner på.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:13   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hva tenker du på da av naturkatastrofer? Og dyrke hva da? Om Sellafield går i luften vil jeg i hvert fall ikke gå i gang med å dyrke i bakhagen... Vi har enorme matvarelager i Norge, folk flest spiser frossenmat og halvfabrikata og importmulighetene vil vanligvis bare midlertidig forstyrres ved naturkatastrofer. Det er det som er så fint med globalisering; markedet kan tilpasse seg også de store svigninger, og man er ikke så sårbare for lokale endringer.

Matvarelager i Norge?
Hvor da?

Et utbrudd fra Katla på island vil gjøre enorme ting med matsituasjonen i Norge og Nord Europa. Det er ikke lenger sånn at vi har tilgang å enorme mengder mat fra alle verdens hjørner. Mat er i ferd med å bli en knapphets ressurs og kilde til store konflikter.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:15   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, vi trenger ikke norsk landbruk. Hvor gir ressursene oss mest velferd - i dag og i morgen - velferd som i nytte? Ønskene er mange: gratis helsetjeneste, barnehageplasser, eldreomsorg som ikke bare er oppbevaring, nye veier (eller veier som i det hele tatt virker), kollektivtransport som kan brukes til annet enn tipping. Alt dette koster penger. Hvorfor skal man da ta å bruke masse penger pr. hode på pøntelandbruk? Ja, alle liker å titte på en vakker storgård med blått vann foran og norsk flagg på stangen utenfor - når vi suser forbi på ferie. Men den kulissen koster en del, altså. Og SÅ sjelden er den ikke akkurat - når vi tenker oss om, er det verdt det?

I 2004 var total landbruksstøtte (statsstøtte og skjemingsstøtte) 20 mrd kr. Pr familie på fire er det mellom 15000 og 20000 kr i ren cash ut - til landbruket. Jeg er ganske sikker på at om alle hadde fått valget mellom å få utbetalt disse pengene cash - og så frivillig betale dem tilbake til støtte til bønder for at de kan levere mat med norsk flagg - så hadde nok de fleste synes at maten vi kan importere fra naboland med komparative fortrinn er helt OK altså. Og at de fleste heller ville bruke denne ekstra cashen til noe helt annet. For husk, dette er ikke det maten koster, den kostnaden kommer utenom. Dette er penger som vi sponser landbruket med. For å produsere mat som vi kunne fått like bra (og billigere) fra en produsent som har bedre naturlige forutsetninger til å gjøre det.

Og nisjemat - mat med noe ekstra, feks Stangekylling, lokale oster og den slags, det vil det alltid være et marked for uansett. Mange betaler gjerne dyrt for å få noe spesielt bra.

Nå skal det vel også nevnes at norsk landbruk genererer 100 milliarder gjennom næringsmiddelindustrien. Den sysselsetter 100.000 mennesker. Så at vi bare "phift" kan legge ned landbruket uten at det påvirker noe er å overdrive litt (mye).

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:17   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her tror jeg du er inne på noe.

Ja, jeg tror vi skal ha landbruk, men ikke for en hver pris. Hvis det er sånn at en kan tjene penger på å ha ei ku - satt på spissen - så må jo mye av problemet ligge her. Gi skikkelig støtte til de som driver skikkelig og effektivt, så kan de som ønsker å ha det som hobby gjøre det for egen regning.

Dette er jeg hjertens enig i, men si det for alle det ikke til Småbrukar laget.
Omsettningskravet for å søke tilskudd er i dag 30.000 kr. Det er latterlig.
Det burde vært på 2-3-400.000 kr!

:men dette sa jeg ikke høyt:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:34   #28
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

I 2004 var total landbruksstøtte (statsstøtte og skjemingsstøtte) 20 mrd kr. Pr familie på fire er det mellom 15000 og 20000 kr i ren cash ut - til landbruket. Jeg er ganske sikker på at om alle hadde fått valget mellom å få utbetalt disse pengene cash - og så frivillig betale dem tilbake til støtte til bønder for at de kan levere mat med norsk flagg - så hadde nok de fleste synes at maten vi kan importere fra naboland med komparative fortrinn er helt OK altså. Og at de fleste heller ville bruke denne ekstra cashen til noe helt annet. For husk, dette er ikke det maten koster, den kostnaden kommer utenom. Dette er penger som vi sponser landbruket med. For å produsere mat som vi kunne fått like bra (og billigere) fra en produsent som har bedre naturlige forutsetninger til å gjøre det.

Beklager, men det vil ikke være en internasjonal leverandør som vil levere i hele Norge. Vi subsidierer ikke bare produksjon, men distribusjon. Norske skolebarn får fersk melk i hele Norge. Til nå har ikke Q Meieriene levert i butikker nord for Trondheim engang, noe i Trondheim. Vi snakker varer med kort holdbarhet og som blir distribuert daglig. Danskene har fersk, klokkeslett stemplet ettermiddagsmelk. Her er vi heldig om den er i butikk tre dager etter produksjon.

Og internasjonale leverandører jobber med en annen priskalkyle. I Norge regner vi 26 ti 30 prosent sosiale kostnader, altså salg av ferske varer skal bidra til overskudd i siste ledd. Det vil være umulig med dagens utsalgspriser. Men tørre varer med lang holdbarhet går bra. Og som Floksa sier, skal du kjøpe Norges kvanta på verdensmarkedet, blir det dyrt, om en får kjøpt da. Det er internasjonale leverandører som ikke vil levere til Norsk industri.

Og på Østlandet og i de store byene betales det gladelig for kortreist mat og økologisk, men det gjelder ikke i hele landet. Og småskala bedriftene har ikke råd til distribusjon, prøving og feiling.

Importvern ser jeg nødvendig for de varene vi produserer, men skulle gjerne sett billigere Parmasan, Manchego, Bøffel Mozzarella, Kvarg produkter og Spanske spekeskinker.

Og vi har en veldig sær avtale med EU, som får eksportere Jarlsberg til Danmark uten å importere deres små griser, som de har overskudd av. Dårlig eksempel for sosialøkonomi.

Og om å få statlige tilskudd cash, ja takk, men da undergraver vi det demokratiske systemet bak skatt. Det er mye jeg er uenig i.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 23:52   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg blir litt småkvalm når beløpet til landbrukssubsidier sammenlignes med størrelsen på bistandsbudsjettet.

Men. Jeg tror ikke vi trenger et landbruk i Norge, men jeg tror det er en fordel å ha det. Etter min mening er det imidlertid alt for mye støtte for å opprettholde landbruk nærmest for kosens skyld, man skal liksom ha småbruk liggende spredd rundtomkring, småbruk som egentlig ikke produserer mye til fellesskapet annet enn hygge av å ha kuer beitende i nabolaget og gratis stallplass for bøndenes døtre. (Jada, satt på spissen). Det er et eller annet med disse subsidiene som ikke fremmer et effektivt landbruk. Hvorfor skal vi opprettholde så mange små som ikke greier å lage seg et nisjeprodukt å leve av? Selvfølgelig bør vi ha en viss kornproduksjon etc på egen jord, men det finnes grenser for hvor mange små enheter man trenger. Tenker jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 00:09   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg blir litt småkvalm når beløpet til landbrukssubsidier sammenlignes med størrelsen på bistandsbudsjettet.

Men. Jeg tror ikke vi trenger et landbruk i Norge, men jeg tror det er en fordel å ha det. Etter min mening er det imidlertid alt for mye støtte for å opprettholde landbruk nærmest for kosens skyld, man skal liksom ha småbruk liggende spredd rundtomkring, småbruk som egentlig ikke produserer mye til fellesskapet annet enn hygge av å ha kuer beitende i nabolaget og gratis stallplass for bøndenes døtre. (Jada, satt på spissen). Det er et eller annet med disse subsidiene som ikke fremmer et effektivt landbruk. Hvorfor skal vi opprettholde så mange små som ikke greier å lage seg et nisjeprodukt å leve av? Selvfølgelig bør vi ha en viss kornproduksjon etc på egen jord, men det finnes grenser for hvor mange små enheter man trenger. Tenker jeg.

Det var ikke det jeg gjorde!
Deromot så antydet jeg at de fleste nordmenn ville beholdt de 20 lappene om de kom fra bistand også.

Når det kommer til nisjer så er det like dumt å si som at jeg skulle sagt at du skulle tatt deg jobb i kassa på Rema om du ikke var fornøyd med lønna.
Det er ikke sånn at et bærekraftig landbruk skapes gjennom små nisjeprodukter. Ei heller er slike produkter spesielt lønnsomme.

Når det kommer til strukturrasjonalisering så er tallene ganske klare:

Sitat:

Fleire dyr per bedrift

Sidan 1999 har talet på mjølkekyr gått ned med over 30 prosent til 238 000. Talet på ammekyr er derimot nesten dobla på elleve år, og nådde 70 000 i 2010. Gjennomsnittleg buskapsstorleik auka i same perioden frå 14 til 21 for mjølkekyr og frå 7 til 14 for ammekyr.
Talet på alssvin var knapt 98 000 i 2010, og har endra seg lite på elleve år. I same perioden har buskapsstorleiken auka frå 27 til 66. For slaktesvin har det vore ein auke i buskapsstorleiken frå 72 til 210, og talet på slaktesvin har auka med 18 prosent til 752 900 i 2010.
I 2010 var det 36 000 færre sauer over eitt år enn i 1999, medan buskapsstorleiken har auka med nesten 50 prosent i same perioden. Eit gjennomsnittleg sauebruk hadde 63 sauer i 2010, mot 42 dyr i 1999.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 00:15   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var ikke det jeg gjorde!
Deromot så antydet jeg at de fleste nordmenn ville beholdt de 20 lappene om de kom fra bistand også.

Når det kommer til nisjer så er det like dumt å si som at jeg skulle sagt at du skulle tatt deg jobb i kassa på Rema om du ikke var fornøyd med lønna.
Det er ikke sånn at et bærekraftig landbruk skapes gjennom små nisjeprodukter. Ei heller er slike produkter spesielt lønnsomme.

Når det kommer til strukturrasjonalisering så er tallene ganske klare:

Jeg tror du feiltolker meg. Jeg feiltolket deg nok også med tanke på de bistandskronene, selv om jeg ikke skjønner hva de har å gjøre. Poenget mitt er at jeg forsåvidt er tilhenger av et landbruk, men jeg er tilhenger av at dette må være mest mulig effektivt. Nå har det blitt mer effektivt siden jeg brukte å erte på meg bøndene på skolen for noen år siden, men jeg tror ennå det er endel å hente. Jeg tenker at hvis man skal drive landbruk i dette landet er det viktig at man legger det opp på en måte som gjør at det er mulig å leve av det, og det fordrer en viss størrelse på brukene. Jeg mener at man burde styrt subsidiene til de bøndene som betyr noe i mengde mhp matproduksjon.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:48   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror du feiltolker meg. Jeg feiltolket deg nok også med tanke på de bistandskronene, selv om jeg ikke skjønner hva de har å gjøre. Poenget mitt er at jeg forsåvidt er tilhenger av et landbruk, men jeg er tilhenger av at dette må være mest mulig effektivt. Nå har det blitt mer effektivt siden jeg brukte å erte på meg bøndene på skolen for noen år siden, men jeg tror ennå det er endel å hente. Jeg tenker at hvis man skal drive landbruk i dette landet er det viktig at man legger det opp på en måte som gjør at det er mulig å leve av det, og det fordrer en viss størrelse på brukene. Jeg mener at man burde styrt subsidiene til de bøndene som betyr noe i mengde mhp matproduksjon.

Her var det mange tror
For tross at jeg svartmaler en del i mine innlegg så er dette fakta:

Sitat:

I praksis er produksjonen kraftig effektivisert, og kvar bonde produserer altså dobbelt så mykje mjølk, kjøtt, korn og grønsaker per årsverk som ved inngangen til 1990-talet.
Forbetringa i arbeidsproduktivitet er langt høgare i jordbruket enn i både industri og anna næringsliv i same tidsrom. Det viser tal frå Statistisk sentralbyrå (SSB).

Bønder er i liten grad sirompa, men WTO har tvunget er system på oss der effektivitet og god drift ikke belønnes. Det er feil, det er galt, det er uetisk! Jeg mener at et hvert land er pliktig til å produsere den maten de kan, med de forutsettingene landet har. Vi produserer i underkant av 50% i Norge og har potenisale for en god del mer, men da man tørre å ta grep om landbrukspolitikken. Jeg mener at en del av disse små brukene med hell kan flyttes over å et annet budsjett. Kultur og natur feks.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:49   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg vil mene at det er lite sannsynlig at all eksport til Norge vil stanse i en krise all den tid vi har såpass med energi å bytte med som vi tross alt har. Resten av verden trenger også noe vi har. Dermed ligger vi ikke så halvgæli an om det blir en krise heller tror jeg.

Uansett så mener jeg at det å opprettholde massiv støtte for å holde kunstig liv i et landbruk som ikke drives effektivt er tull. Det å få tilskudd er ikke noen grunn til å ikke optimalisere driften sånn at det er liv laga så langt det i det minste går. Jeg er ikke interessert i å betale ekstrem toll på varer fra andre land fordi en eller annen bonde skal klore seg fast i en gård som ikke er mulig å drive fornuftig. Også fordi en del av de varene jeg kjøper fra andre land gir innbyggere i disse landene muligheten til å klare seg.

Jeg tror jeg er for å opprettholde landbruk i Norge, men jeg ser ikke noen grunn til at det trenger å ha den formen det har i dag.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:04   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg trenger å sette meg mer inn i saken, før jeg kan diskutere den skikkelig, kjenner jeg. Men jeg syns vi trenger landbruk. Ikke bare som pynt, men fordi jeg syns det er greit at vi forsyner oss selv med en del ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:28   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil mene at det er lite sannsynlig at all eksport til Norge vil stanse i en krise all den tid vi har såpass med energi å bytte med som vi tross alt har. Resten av verden trenger også noe vi har. Dermed ligger vi ikke så halvgæli an om det blir en krise heller tror jeg.

Kilde: SLF

Sitat:

Internasjonalt fortsetter prisene på korn og kraftfôrråvarer å variere kraftig. Knapp tilgang på amerikansk mais trekker prisene opp, og værmeldingene påvirker den daglige prisutviklingen

Sitat:

Amerikanske bønder vil i år så det største arealet av mais siden andre verdenskrig, viste USDAs rapport. Til tross for bøndenes planer om å så mye mais, økte prisene siden lagerbeholdningene er langt mindre enn hva aktørene hadde gjettet på forhånd. Som følge av rapportene satte maisprisen ny rekord målt i dollar i løpet av forrige måned.

I år vil soyaarealene i USA være noe lavere enn i fjor, i følge rapporten. Men også her viser lagerstatistikken lavere beholdninger enn antatt. Situasjonen for soyabønner kan bli avhjulpet av store søramerikanske produsenter og eksportører som Brasil og Argentina, men for mais er USA i en særstilling internasjonalt. Landet står for om lag 40 prosent av produksjonen og 55 prosent av eksporten av mais i verden.

Lave overgangsbeholdninger betyr at det er ekstra viktig med gode vekstforhold og store avlinger for at neste sesongs etterspørsel skal dekkes. Foreløpig er såingen av mais i USA forsinket av dårlige værforhold. Tall fra USDA viser at ni prosent av maisarealet er sådd, mens gjennomsnittet på denne tiden ligger på 23 prosent.

Denne er også spennende, (korn, mais og soya prisene påvirker ddet meste annet, fordi det brukes i kraftfôr)

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:31   #36
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg er både skeptisk til norsk landbruk slik det fungerer i dag samtidig som jeg er opptatt av at vi skal være selvforsynte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 08:31   #37
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Jeg lurer litt på dette med "selvforsynt" - kan det i det hele tatt være mulig?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:22   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Jeg lurer litt på dette med "selvforsynt" - kan det i det hele tatt være mulig?

Vi vil jo selfølgelig aldri bli selvforsynte med appelsiner og kiwi
men det er jo heller ikke hensikten. Hensikten er å ha en stabil, moderne og effektiv matproduksjon av de matvarene vi har forrutsettninger for produsere. Man kan ikke skru på en bryter for å starte oppigjen et nedlagt landbruk i en krise situasjon. Og foregående åår har visst at store eksportnasjoner ikke tar fem fate øre for å stenge sine grenser for eksport om situasjonen tilsier det. Hjelper ikke med mange penger om det ikke er noe å få kjøpt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:05   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi vil jo selfølgelig aldri bli selvforsynte med appelsiner og kiwi
men det er jo heller ikke hensikten. Hensikten er å ha en stabil, moderne og effektiv matproduksjon av de matvarene vi har forrutsettninger for produsere. Man kan ikke skru på en bryter for å starte oppigjen et nedlagt landbruk i en krise situasjon. Og foregående åår har visst at store eksportnasjoner ikke tar fem fate øre for å stenge sine grenser for eksport om situasjonen tilsier det. Hjelper ikke med mange penger om det ikke er noe å få kjøpt.

Nja. Men sålenge man har feks olje å bytte med så er sjansene for å åpne grenser langt større. Du må ikke glemme at vi har noen ressurser vi også som i en mangelsituasjon åpner dører på en ekstrem måte vil jeg tro.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:14   #40
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nja. Men sålenge man har feks olje å bytte med så er sjansene for å åpne grenser langt større. Du må ikke glemme at vi har noen ressurser vi også som i en mangelsituasjon åpner dører på en ekstrem måte vil jeg tro.

Joda, men oljen er jo ingen evigvarender ressurs. Et nedlagt landbruk tar det år å bygge opp igjen.
Også har man det etiske biten. Er det ok at vi legger ned et oppgående matproduksjonsapparat og importerer mat i et presset verdensmarked bare fordi vi ikke gidder å ta oss råd til å pridusere den maten vi har forrutsettninger for å produsere?
Vi snakker om ei næring som får 20 milliarder i støtte og genererer 100 milliarder. Det er et overskudd på 80 milliarder.
1 % av statsbudsjettet..... Bør man ikke ta seg råd til det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no