Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-15, 21:26   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

1. Uten svik av Lee Child. Bøkene om Jeack Reacher veldig enkle og greie å lese.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 16:45   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

1. Uten svik av Lee Child. Bøkene om Jeack Reacher veldig enkle og greie å lese.

2. The Starling Project av Jeffery Deaver. Lydbok (Audible drama)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 19:45   #23
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

1. En dåre fri av Beate Grimsrud
2. Malmøtrilogien av Kristian Lundberg (Yarden, Og alt skal være kjærlighet, En hjemby)
3. Hello mum av Bernardine Evaristo
4. Bli hvis du kan. Reis hvis du må. av Helga Flatland

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)

Sist redigert av cora : 16-01-15 kl 22:17.
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 16:54   #24
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Prøver meg her, og håper jeg klarer å følge opp.

1. Undis Brekke av Gunnhild Øyehaug
2. Den største forbrytelsen av Marte Michelet
3. Gone Girl av Gillian Flynn

... og ellers hører familien sammen på Harry Potter. Nærmer oss slutten av første bok.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 21:27   #25
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Januar:
1. Ken Follett: På grensen til evigheten
2. Linnéa Myhre: Kjære
3. Donna Tartt: Den lille vennen
3. Antoine de Saint-Exupéry: Den lille prinsen
4. John Green: Faen ta skjebnen

Februar:
5. Eystein Hanssen: Brennemerket
6. Pierre Lamaitre: Alex. Fransk krim med overraskende slutt! Kul! Creepy!
7. John Green: Papirbyer
8. John Green: Hvem er du, Alaska?

Mars:
9. Frode Grytten: Vente på fuglen. "Twitternoveller" Så fine!!
10. Trygve Skaug: En glemmebok
11. Trygve Skaug: 11 millioner bugg. To små veldig fine diktsamlinger!
12. Pierre Lemaitre: Iréne

April
13. Lena Dunham: Not that kind of girl
14. Walter Moers: Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv

Mai
15 John Boyne : The boy in the striped pyjamas
16. Eva Kilpi: Sånger om kärlek
17 Tallak Moland : Oslos byrom gjennom 200 år
18. Andy Griffiths: Gutta i trehuset med 13 etasjer

Juni
19. Vera Micaelsen: Hyper pubertet
20. David Walliams: En ganske irriterende elefant
21. David Walliams : Den rikeste gutten i verden
22. Douglas Adams & John Lloyd : The deeper meaning of Liff

Juli
23. Jan Guillou: Ikke ville vite
24. Hal Sirowitz: Mother said
25. Har Sirowitz: My therapist said
26. David Walliams: Gangsterbestemor
27. Jojo Moyes: Silver Bay
28. Jørn Lier Horst: Blindgang
29. John Williams: Stoner. WOW!! Årets bok så langt
30. Hanne Kristin Rohde: Bare et barn
31. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner. Fantastisk flott. Sår og varm, poetisk.
32. Rick Riordan: Hades' hus

August
33. Terry Hayes: Jeg er Pilegrim. Spennende!
34. Ragnar Hovland: Verdt å vite (trur eg)
35. Ragnar Hovland: Katten til Ivar Aasen møter hunden frå Baskerville
36. David Walliams : Rotteburger
37. John Green: En overflod av Katheriner

September
38. Ragnar Hovland : Frå Ragnar til alle
39. Ragnar Hovland : Sveve over vatna

Oktober
40. Leif Gjerland: Oslos elleve byer
41. Trygve Skaug : 50 kubikks hjerte
42. Ren poesi
43. Ragnar Hovland : Åleine i Alpane

November
44. Heidi Linde: Norsk sokkel. Så bra!!
45. Rick Riordan : Olympos blod
46. Anne Holt: Offline

Desember
47. Lars Amund Vaage: Syngja. Vakker!
48. Halvor Fosli: Fremmed i eget land
49. David Walliams: Demontannlegen
50. Kristiania for 100 år siden
51. Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeh

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 30-12-15 kl 20:35.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 16:56   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

1. Uten svik av Lee Child. Bøkene om Jeack Reacher veldig enkle og greie å lese.

2. The Starling Project av Jeffery Deaver. Lydbok (Audible drama)

3. The Mayan Secrets, av Clive Cussler, lydbok

4. Ingen er så trygg i fare av Gunnar Staalesen, Lydbok

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 17:59   #27
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

1. Uten svik av Lee Child. Bøkene om Jeack Reacher veldig enkle og greie å lese.

2. The Starling Project av Jeffery Deaver. Lydbok (Audible drama)

3. The Mayan Secrets, av Clive Cussler, lydbok

4. Ingen er så trygg i fare av Gunnar Staalesen, Lydbok

5. Der hvor roser aldri dør av Gunnar Staalesen, Lydbok

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 12:07   #28
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Jeg lister meg ut av den lange tråden og inn her i steden. Målet mitt er cirka en bok i uka i år. Da passer det bra at jeg har valgt litt kortere greier på starten av året. :jukesemakerpipelort:

JANUAR
#1: Grønne Gressganger av Mary O'Hara (bok #3 av 3, de to andre ble lest i desember 2014). Gjensynet med tenårenes yndlingsserie sto seg veldig bra, jeg likte den like godt nå som da. Serien avsluttes med ungutten Kens kamp for kjærligheten, både for jenta og hesten. Bøkene kan virke enkle på overflaten, men har mye skjult dybde.
#2: Novellesamlingen A Blink of the Screen av Terry Pratchett. Her er det samlet noveller fra starten i 1963 til 2010. Det var interessant å se utviklingen av forfatterskapet hans og helt andre sider enn mitt kjære Discworld. Kvaliteten er opp og ned, særlig de som er skrevet til conventions står dårlig på egne ben.
#3: Munch av Steffen Kverneland. Nå vil jeg på Munchmuseet igjen. Jeg likte denne, med tegninger og samtidige sitater og sikkert litt fri fantasi.
#4: Edison's Conquest of Mars av Garett Putman Serviss (1898). Interessant med gammel SF, astronomen Serviss har gjettet ganske godt om teknisk utvikling, selv om beskrivelsen av planeten mars stort sett var på trynet. Når det gjelder innbyggerne på mars har Serviss brukt klumper-på-hodeskallen-sier alt-om-deg helt ut i det ekstreme. Anbefales.
#5: The Science of Discworld IV Judgement Day (2013) av Terry Pratchett, Ian Stewart og Jack Cohen. Plottet er vitenskapen og logikk vs religioner og sagn. Inkluderer sitatet "Atheism is a religion like not collecting stamps is a hobby" av Penn Jillette.

FEBRUAR
#6
: Looking backwards 2000-1887 av Edward Bellamy (1888). En sosialistisk framtidsutopi, med en fredelig revolusjon og folkedemokrati uten diktatur. Lange monologer som forklarer samfunnsmodellen og setter det opp mot den kapitalistiske situasjonen på aslutten av 1800-tallet. Interessant, men tidvis kjedelig lesing.
#7: The Crack of Doom av Robert Cromie (1895). SF/fantasy med en tankelesende galning som etablerer en dommedagssekt og prøver å sprenge jorda med en vannvittig atomeksplosjon. Helten, litt sånn 007-aktig, redder (morgen)dagen. Herlig aksjonlesing med en gammeldags vri. Me like.
#8: The Moon Metal av Garett Putman Serviss (1900). Nok en steingammel SF/fantasy, denne gangen om en alkymist som suger et verdifullt og fantastisk metall fra månen og ned til jorden. Liten og for lett bok.
#9: A Study in Scarlet av Sir Arthur Conan Doyle (1887). Holmes finner morderen til to religiøse fanatikere, mormonere denne gangen. Artig start på beskrivelsen av Holmes som analytikeren med et kontinuerlig behov for utfordringer for ikke å gå i frø. Etter å ha lest boken spør jeg meg hvorfor Hope ikke hjalp Lycy etter at hun var tvangsgiftet, før det prøvde han å befri henne, etter det ville han bare ha hevn.

MARS:
#10: Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan (2005). Morsom, lettlest og alvorlig innimellom. Litt sånn stars & stripes, USA er best og slikt, men hey, patriotisme er vel okey? Likte den og kommer nok til å lese de andre i serien også.
#11: Treasure Island av Robert Louis Stevenson (1883). Artig å ha lest en gammel klassiker som har blitt tolket så mange ganger på så ulike måter. Mest spennende var det å få med seg detaljer film og slikt ikke har plass til. Anbefales!
#12: Feet of Clay av Terry Pratchett (1996). Jeg hyllo meg gjennon Nobby Nobbs dialog med mobben i selskapet til Lady Selachi:

Sitat:

"King?" Nobby coffed, and then they had to slap him on the back until he got his breath again. "King?" he wheezed. "And have Mr Vimes cut me head off?"

Jeg elsker den dialogen, og hører den forferdede stemmen hans og ser for meg hvordan Nobby leter etter en vei ut, før han stuper gjennom vinduet som i en gangsterfilm eller noe.

Jeg holder meg fortsatt til målet om minst en bok i uka i år.

#13: Percy Jackson and the Sea of Monsters av Rick Riordan (2006). Handlingen bygges opp i serien, men jeg syns enkelte ting skjer for fort og uten forklaring, som hvor Clarisse ble av på kykopleøya.
#14: The Fifth Elephant av Terry Pratchett (1999). Her har man både myter, politikk, diplomatisk immunitet og mulighetene det medfører og det lukkede roms mysterium. Legg til en vampyr på vannvogna og en god del ironiske spydigheter og du får en hysterisk morsom detektivactionroman. Så godt det er å ha disse "gamle" perlene, nå som det er helt sikkert slutt på at det kommer nye.

APRIL
#15
: The Sign of the Four av Sir Arthur Conan Doyle (1890). Om hvordan han møtte henne og om engelskmennenes plyndring av India og den skandaløse holdningen til andre kulturer, selv om Doyle nok ikke tenkte det slik. Holmes manifesteres som en narkoman rastløs gærning. Han ville blitt diagnostert med ADHD i dag tror jeg.
#16: Azur av Jon Bing (1975). Menneskene har befolket andre planeter i andre solsystemer. På Azur ble det innført et totalitært styre, boka handler delvis om en fredelig form for revousjon.
#17/18/19: De tre siste Percy Jacksonbøkene av Rick Riordan (2007,2008,2009). Det er en kanskje for lett ungdomsserie, men spennende nok.
#20: Marco Polos nye eventyr - Med stjerneskipet Marco Polo på tokt i verdensrommet av Bing & Bringsværd (1980). En samling manuskript for radio og TV og artig lesning. Det ene manuskriptet tror jeg ble vist på TV også. I samlingen heter stykket "Hvem av oss er den drepte", men jeg husker det som "Blindpassasjeren".
#21: Huset mellom natt og dag av Ørjan Nordhus Karlsson (2014). En forrykende spennende science fiction. Etter at boka var kjøpt fikk jeg vite at det er første bok i en påtenkt serie, kanskje jeg ALDRI får med meg hvordan det slutter. Men den er bra skrevet og spennende.

MAI
#22: The Adventures of Sherlock Holmes
av sir Arthur Conan Doyle (1892). Holmes er fortsatt skvær gælen.
#23: Korrigeringer av Jonathan Franzen (2001). En merkelig og hvit familie fra et område i USA jeg kjenner ganske godt, men fra den afroamerikanske siden. De har sitt å slite med og det går egentlig ikke helt bra til slutt. Likte å lese den og reflektere over livets mysterier og alle de tingene som gjør livet til en helhet.
#24: Peter Pan av JM Barrie (1902). Historien fortelles så vakkert, jeg hører fortellerstemmen inni meg. Boken passer både oss voksne, og også barna som nok får med seg andre elementer enn meg. I dag vil vel ikke de nevnte barna få lov å høre om brutale slåsskamper som ender med død. På sett og vis er historien ganske trist og munter samtidig. Nå vil jeg få tak i den med historiene fra Kensington Park.

JUNI
#25: Ninteen Eighty-Four
av George Orwell (1949). En grim og interessant bok fullstendig uten håp. God lesning så lenge man ikke blir varig pessimistisk av den. Kan fortsatt anbefales, særlig fordi vi/jeg kanskje må følge godt på hvordan pene ord brukes for å skjule dårlig innhold. Effektivisering = få ut de vi ikke liker. Forsvarsdepartement = angrepsstyrker osv. Her er en liten tråd om boka.


Sist redigert av Strå : 18-06-15 kl 13:22. Årsak: Bok #25
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no