Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Karin Fossum - Den onde viljen

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 19:15   #1
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Karin Fossum - Den onde viljen

Hm.
Har prøvd å finne tråder om denne her, men mislyktes, så da starter jeg en.
Jeg leser nemlig denne nå
Hva synes FP om den?

(Jeg skal komme med mine synspunkter etter noen svar fra andre ... )

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 19:22   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Hva FP synes vet jeg lite om, men jeg syntes den var en helt grei bok. Noen vanskelige detaljer rundt selve hendelsen (hvertfall for meg), men ikke noen banebrytende historie synes jeg. Egentlig synes jeg Karin Fossum er litt for lettbeint i formen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:46   #3
Teoretica
Aktiv
 
Teoretica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 225
Teoretica er litt kul
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Jeg likte den ikke. Vet ikke helt hvorfor, men historien gjorde ikke noe videre inntrykk på meg. Den virket litt platt og konstruert, og jeg klarte liksom ikke helt å leve meg inn i den.

Litt rart egentlig, siden Karin Fossum er en av de (norske) kvinnelige krimforfatterne jeg har likt best de siste årene. Unni Lindell og Anne Holt greier jeg ikke helt å fordøye.

Jeg er spent på hva du mener om boka, Enhjørning.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 21:19   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Platt og konstruert er ganske beskrivende, ja.

Jeg er også glad i Fossum og i Conrad Sejer, men denne her har skuffet meg så langt.
Jeg er bare omtrent halvveis, men har allerede en følelse av at jeg vet hva som skjer videre.
Det er nå en ting.
Langt mer skuffende er det at boka rett og slett bærer preg av hastverksarbeid, litt som mine egne skolearbeider når jeg ikke hadde orket å legge sjela mi i det: Jeg var egentlig veldig god til å skrive, men innimellom tok jeg meg ikke tida til å utdype.
Det er mange potensielt spennende skjebner og historier her, men alt blit fortalt/behandlet overfladisk. Man får ikke nok innblikk i personene til å engasjere seg skikkelig. Det føles som om det kunne blitt en mye lengre og mer interessant bok, men istedet har Fossum her tydeligvis bestemt seg for å fortelle krimhistorien rett frem, fremfor å utdype hvorfor historien ble som den ble.

I tillegg er karakterene overraskende klisjépregede - Molly Gram, for eksempel, snakker og ter seg som institusjonsungdommene jeg skrev om da jeg var 15. ( )
(Og, I might add, hadde forspist meg på amerikanske filmer og serier ...)

Jeg skal fullføre boka for å ha gjort det, men jeg sitter alt nå med en følelse av at Fossum kan så mye, mye bedre ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 22:09   #5
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.339
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Jeg holder på med den, og har gjort det en stund. Har lest mange bøker innimellom. Jeg liker den altså ikke. Vet ikke helt hva som gjør det, men den fenger meg ikke. Er ikke så glad i Karin Fossum generelt sett egentlig.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 22:12   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Jeg leste den i fjor, og den gjorde nok ikke det helt store inntrykket, nei. Jeg har pleid å like Fossum tidligere, men denne var veldig forutsigbar og litt for lett.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:01   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg leste den i fjor, og den gjorde nok ikke det helt store inntrykket, nei. Jeg har pleid å like Fossum tidligere, men denne var veldig forutsigbar og litt for lett.

Ja, ikke sant? Plutselig oppdaget jeg at jeg var halvveis, liksom ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:03   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Jeg har lest den, men det er et par år siden, så jeg husker ikke så mye. Mener å erindre at den var kort og lettlest, i alle fall, og ikke overvettes troverdig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 13:29   #9
Teoretica
Aktiv
 
Teoretica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 225
Teoretica er litt kul
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.


Jeg skal fullføre boka for å ha gjort det, men jeg sitter alt nå med en følelse av at Fossum kan så mye, mye bedre ...

Ja, enig i det. Hun kan bedre. Denne boka har gått ut på dato.
Kanskje man kunne fått "pengene-tilbake-garanti".

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:04   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.997
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karin Fossum - Den onde viljen

Jeg har også lest den, og satt igjen med samme erfaring som det som skildres her over. Ingen höjdare, akkurat.

Jeg har bare lest en annen bok av henne (Djevelen holder lyset), men mener å huske at den var av et helt annet kaliber.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no