Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Form etter LASEK-operasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-09, 10:56   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Form etter LASEK-operasjon?

Hei, jeg skal operere øynene, og tror jeg får for LASEK.

Jeg vet man har en del smerter og ubehag den første uka, men kan noen fortelle litt om DERES planer?

Jeg er litt usikker på hva slags planer jeg skal legge inn de aktuelle dagene...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:22   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Jeg var på jobb dagen etter, med solbriller og Viscotears. Husk at du ikke får bruke sminke på en stund etterpå.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:23   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Jeg hadde for øvrig ikke vondt et sekund, men jeg tok en Paralgin Forte forebyggende da jeg kom hjem. Noe moro skal man jo ha.

Tørrhet og irritasjon hadde jeg nesten et år, men stadig avtagende.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 12:28   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Men det var LASEK - ikke LASIK?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:45   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Dette er grunnen til at jeg tok LASIK. Med tanke på hvor mye de beskyttelseslinsene plaget meg første dagen så tør jeg ikke tenke på hvor ille det ville vært med LASEK. Men nå er jeg også veldig sensitiv i forhold til ting på øyet, mer enn det du er, tror jeg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 14:04   #6
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Et spørsmål fra en som skal vurdere operasjon når målet er nådd ang vekt, så lurer jeg på hva er forskjellen på LASEK og LASIK?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 14:07   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

LASEK: De drypper alkohol på øyet slik at alt mykner opp og de kan operere rett på. LASIL: De skjærer et snitt og bretter til side det ytterste laget, og legger det på plass igjen etterpå. Sånn circus.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 14:11   #8
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Ok.....Det hørtes litt skummelt ut begge deler Er veldig følsom på øynene. Men vil gjerne bli kvitt brillene Har ennå noen kilo igjen så det er ikke noen hast

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 17:42   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Å, sorry. LASIK. Jeg tror ikke LASEK fantes da jeg gjorde det.

Jeg trodde selvsagt ikke at du bare hadde skrevet feil.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:57   #10
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

LASEK er den nyeste metoden, sant? En kollega tok den i forrige uke, og jeg vet at han så skyer og dårlig hele resten av uka, og var sykemeldt i 3-4 dager etterpå. Det var visst ikke vondt, men ubehagelig og uklart.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:01   #11
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Jeg tok LASIK-operasjon for 2,5 år siden.
Jeg var hjemme fra jobb dagen etter. Ikke fordi jeg hadde vondt, men legen sa jeg måtte ta både sovetablett og Paralgin Forte da jeg skulle legge meg for kvelden. Jeg som neste aldri tar en Paracet engang, fikk skikkelig hang-over. Så dobbelt og var skikkelig svimmel.

Jeg var tørr på øynene ca 2-3 måneder etterpå.

Det er iallefall verdt hver krone! Lykke til!

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:10   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Fniser litt av taktfulle Scarlett.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 20:14   #13
silla
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 1
silla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Jeg tok LASEK operasjon for snart 3 uker siden hos Memira. Etter at jeg hadde spurt en del spørsmål som jeg lurte på angående tørrhet, sjanser for å måtte ta en operasjon til, mørkekjøring, arbeid foran pc etter operasjonen o.l. fikk jeg en valium tablett som gjorde meg meget så avslappet =)

Deretter ble øynene dryppet med bedøvelsesdråper og øyelokket ble festet fast med tape. Deretter satt kirurgen inn en slags øyeklype for å sikre at øynene ikke kun lukkes igjen under operasjonen. Så dryppet de en spritløsning på øynene for at det øverste laget på øyet skulle kunne skrapes bort. Litt ekkelt å se en kniv som skraper på øyet ditt, så dette var vel grunnen til at vi får valium =) Deretter måtte jeg fokusere på et grønt lys under selve laseroperasjonen. Det var ikke vondt, luktet litt svidd under laseroperasjonen, og valiumen gjorde at jeg ikke var nervøs. Til slutt satt kirurgen på en linse på øyet. Jeg fikk med 3 ulike øyedråper og masse piller, deriblant innsovingstablett. Som skulle vise seg å være god å ha de to første nettene.

På kjøreturen hjem pakket jeg meg inn i solbriller og svart skjerf rundt hodet. Resten av dagen bestod i å ta de pillene og øyedråpene jeg hadde fått og prøve å sove. Det er veldig viktig å ha en hjelper hjemme hos seg de første dagene etter operasjonen, for en vil helst holde øyene lukket hele tida og det er greit å ha en som kan finne ut hvilke piller en må ta og hvilke øyedråper en må ta. Alt lys er vondt og linsene på øyet er svært ubehagelige. Dvs. at jeg ikke hadde hatt sjanse til å være på jobb den første uken etter operasjonen. 3 dager etter operasjonen ble linsene fjernet, da ble det plutselig mye lettere å ha åpne øyer og jeg kunne se mye bedre enn med linsene på. Men fortsatt var synet langt fra bra og jeg måtte bruke solbriller nesten hele tida.

De tre første dagene etter operasjonen brukte meg mest til å sove. Jeg var nesten konstant trøtt, selvfølgelig pga. alle pillene jeg tok, men tror det var greit å sove litt slik at øyene fikk slappet mest mulig av. Den 4 dagen ble jeg tvunget av samboeren til å oppholde meg i stua med lyset på (og solbriller på) for å venne meg til lyset.

En uke etter jobben var jeg tilbake på jobb. Jeg jobber mye foran pc og dette var veldig tungt de to første dagene på jobb. Jeg måtte forstørre skriften til meget stor størrelse og sitte med solbriller foran pc. Men for hver dag merket jeg litt progresjon. 2 uker etter operasjonen kunne jeg slutte å bruke solbriller foran pc-en.
Jeg så også dobbelt en stund, men dette har gått helt over heldigvis!! Nå er det 3 uker etter operasjonen, jeg kan slutte å dryppe øynene og jeg syns synet er ganske bra! jeg har ikke problem med å jobbe foran pc, se på tv og lese bøker, så jeg er foreløpig superfornøyd! Jeg har hele tiden hatt litt forskjell på synsstyrken på øynene, men syns at det har blitt litt mindre forskjell de siste dagene. Så krysser fingrene for at det går seg til etter hvert.

Jeg syns de to første ukene etter operasjonen var veldig tunge, men 17.000 kr og en del smerte er verdt å betale for en operasjon som ikke er like risikofylt som LASIK operasjonen. Jeg tør ikke anbefale en operasjon til andre, for det er tross alt øyene det er snakk om, men jeg kan kun si at det har gått veldig bra for meg. Jeg har forresten ikke slitt med tørre øyne etter operasjonen =)

Det må til slutt nevnes at jeg ikke hadde mye synsfeil før operasjonen. -2,5 og -0,6. Det er visst en større sjanse for å måtte ta en operasjon nr. 2 dersom en har stor synsfeil på øyene!

LASEK operasjonen er forresten den gamle metoden, men denne er ikke like risikofylt som LASIK operasjonen. I LASIK kutter en dypere i øyet og lokket som skyves til side og deretter legges tilbake igjen kan krølle seg og skape trøbbel. Så jeg syns det er verdt å bli borte fra jobb en uke med smerter for å minske sjansen for at det skal skje noe med øyene. Men skjønner også dem som tar LASIK og slipper smerten og kan dra på jobb dagen etter operasjonen.


Sist redigert av silla : 17-11-12 kl 20:31. Årsak: ekstra info
silla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 18:38   #14
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Form etter LASEK-operasjon?

Opprinnelig lagt inn av silla, her.

J
LASEK operasjonen er forresten den gamle metoden, men denne er ikke like risikofylt som LASIK operasjonen. I LASIK kutter en dypere i øyet og lokket som skyves til side og deretter legges tilbake igjen kan krølle seg og skape trøbbel. Så jeg syns det er verdt å bli borte fra jobb en uke med smerter for å minske sjansen for at det skal skje noe med øyene. Men skjønner også dem som tar LASIK og slipper smerten og kan dra på jobb dagen etter operasjonen.

Jeg skal opereres i neste uke (Memira) Jeg har forstått det slik at FemtoLasik (den nyeste metoden) er mye sikrere og mindre sjanse for å få infeksjoner? I tillegg får man mindre smerter og kan gå på jobb neste dag.
Jeg har valgt denne metoden, pga av akkurat dette (best kvalitet og minst risiko). Den koster 39 000,- og jeg synes de ekstra kronene var verd for å minske risikoen for tull....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no