Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Levere inn penger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-07, 19:51   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Levere inn penger

Om dere finner større beløp, risikerer dere virkelig å levere de inn til kiosker og slike ting? Hva tilsier at dere skal stole mer på personen i kassa enn en som tilfeldigvis finner de på gata?

Ikke pokker om jeg hadde levert inn store summer noe annet sted enn til meg selv, evt. politiet og banken om jeg fant de i minibanken. Hadde selvsagt lagt igjen informasjon om hvor pengene kan fås igjen på lokale stedene som kiosker o.l.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 19:59   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

Hadde ikke levert inn penger til kiosker o.l., nei. Lommebøker ville jeg levert til politiet, dersom jeg ikke klarte å tak i personen selv.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 20:06   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

Politiet er en fin oppfinnelse. Har ikke levert inn til kiosken, nei.

Pappaen min var en distrè fyr. En gang han hadde hentet oppgjøret for en jobb, ca 20 år før nettbankene kom, la han hele pengebunken på taket av bilen da han fyllte bensin. Deretter satt han fast bendinlokket, betalte bensinen og kjørte. Etter en kilometer eller så gikk det opp for ham hva han hadde gjort. Han tok turen til politiet, ikke fordi han trodde han kom til å se pengene igjen, men for å ha gjort det riktige.

På vei ut fra politiet møter han en oppkavet dame på vei inn. "Vet dere hva?" ropte hun "Jeg har gått og plukket tusenlapper hele veien hit!". Det var bare èn lapp som var blitt borte. Det kaller jeg ufortjent flaks. Heldig for oss i familien som fikk middag den måneden likevel.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 20:12   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

Jeg fant 800,- kr. på et senter en gang. Jeg meldte fra til senterkontoret at jeg hadde funnet et beløp med penger, og oppga telefonnummeret mitt. Jeg sa også ifra på de butikkene som lå i nærheten av funnstedet.Sa at hvis noen savnet beløpet kunne de ringe meg. (Jeg sa ikke hva beløpet var).
Jeg gikk tilbake en uke senere og ingen hadde meldt fra at de hadde mistet penger.
Jeg hadde pengene liggende ganske lenge, rundt et halvtårs tid.

Planen var å gi de til veldedighet, men jeg skal ikke lyge på meg noe jeg ikke gjorde.
De gikk nok med i "dragsuget" en eller annen gang jeg manglet kontanter.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 20:19   #5
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Levere inn penger

Det kommer vel helt an på hvor jeg finner dem.
Finner jeg dem på gaten skal jeg være ærlig å innrømme at jeg nok hadde tatt dem ja.
Finner jeg dem f.eks i en garderobe hadde jeg nok meldt i fra i resepsjonen og lagt igjen tlf nr uten å oppgi str på beløpet.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 20:36   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Levere inn penger

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Det kommer vel helt an på hvor jeg finner dem.
Finner jeg dem på gaten skal jeg være ærlig å innrømme at jeg nok hadde tatt dem ja.
Finner jeg dem f.eks i en garderobe hadde jeg nok meldt i fra i resepsjonen og lagt igjen tlf nr uten å oppgi str på beløpet.

Så finner du 5000 på gaten, så er det greit å stjele de?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:24   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Levere inn penger

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så finner du 5000 på gaten, så er det greit å stjele de?

Jeg synes det er greit å ta penger som man ikke tror man vil finne eieren til. For min del ville jeg alltid ha levert tilbake penger funnet i en pengebok med noe som kunne identifisere den som hadde mistet pengene. 5000,- i nærområdet her hadde jeg sikkert hengt opp en lapp om på butikken, penger funnet oppgi summen så får du dem tilbake. Men 5000,- på Karl Johan hadde jeg sikkert puttet i lommen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:29   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Levere inn penger

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det er greit å ta penger som man ikke tror man vil finne eieren til. For min del ville jeg alltid ha levert tilbake penger funnet i en pengebok med noe som kunne identifisere den som hadde mistet pengene. 5000,- i nærområdet her hadde jeg sikkert hengt opp en lapp om på butikken, penger funnet oppgi summen så får du dem tilbake. Men 5000,- på Karl Johan hadde jeg sikkert puttet i lommen.

Tror? Om jeg hadde mistet 5000 så hadde jeg forsøkt å finne dem. Dvs at jeg bl.a. ville fulgt med i avis o.l. for å se om noen nevnte noe om dem.

Tror? Det gjør vel deg til tyv det da, om du putter dem i egen lomme uten engang å forsøke å finne eier.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 22:32   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

Jeg fant en gang en lommebok med en god del penger i, den leverte jeg på lensmannskontoret.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 23:05   #10
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Levere inn penger

Det kommer helt an på både beløp og konteksten pengene blir funnet i. Jeg fant masse penger som var glemt igjen i en minibank i fjor, de som hadde glemt igjen pengene hadde også glemt kviteringen, så da leverte jeg begge deler inn til banken som eide minibanken. Regnet med at de kunne ordne opp.

Hadde jeg funnet en pengebok med penger, hadde jeg forsøkt å kontakte eieren for å levere den tilbake. Hadde jeg funnet en enslig hundrelapp på gata hadde jeg vel mest sannsynlig beholdt den. Og dersom jeg hadde funnet flere hundre tusen, hadde jeg levert de til politiet (og kanskje håpet at det var "ærlige" penger, så jeg fikk mine tilmålte 10% i finnerlønn...).

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 02:09   #11
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Levere inn penger

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ikke levere det til på politistasjonen om jeg hadde funnet penger. En 200 lapp eller mindre funnet på gaten hadde jeg vel kanskje stappa i lomma da.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 08:22   #12
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Levere inn penger

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så finner du 5000 på gaten, så er det greit å stjele de?

Jeg hadde prøvd å finne eier om jeg trodde det var en mulighet i det område jeg fant dem. Men f.eks på Karl Johan eller i marka hadde jeg nok tatt dem selv ja. Nei forresten, i marka hadde jeg nok prøvd å henge opp lapper først.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 08:43   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

Jeg ville nok ha fulgt med og sett om det ble nevnt. Noen ganger er det jo oppslag i avisen osv.

I en minibank er det også mulig å få benkens hjelp til å identifisere den som har tatt ut det beløpet, muligens.

En lommebok er noe annet, det har jeg funnet og levert urørt til politiet og en gang direkte til eier telefonnummer i lommeboken).

Ellers spørs det helt på beløp og kontekst det er funnet i. For meg er ikke en som tar en mistet 100 lapp enn tyv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 10:43   #14
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levere inn penger

"Finner`n er vinner`n"

Nei, jeg tror jeg hadde levert en større pengesum til politiet eller i banken hvis det var gjenglemt i minibanken. Hadde ikke levert de til en kiosk e.l.
Hva som er et større beløp har jeg ikke helt bestemt meg for ennå.

Tror jeg hadde hatt vanskeligheter med å kjøpe noe for pengene hvis jeg f.eks fant 2000,-.
Men hvor stor er sjansen for at man finner tusenlapper liggende på bakken.

Har funnet en veske med lommebok og mobil. Da leverte jeg den selvfølgelig til eieren. Politiet var egentlig ikke så interessert i at jeg leverte den til de. Jeg kunne selvfølgelig hvis jeg overhodet ikke fikk tak i personen selv, men de ville helst at jeg skulle ordne opp i det selv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:46   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Levere inn penger

Jeg har akkurat vært på politikammeret og levert en lommebok i dag.
Om det var penger eller ikke i den vet jeg ikke, jeg så ikke etter.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no