Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-17, 18:06   #41
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Driftingen av serveren var det vel uansett Digital Pacific som stod for, ikke politiet? Det politiet gjorde var å fortsette med det nettstedets administratorer hadde gjort, inkludert å dele overgrepsmateriale.



Har VGs journalister brutt loven underveis? Har de hacket en server? Er det i tilfelle noe vi ønsker å være imponert over?



Hva mener du egentlig med den setningen her? Nei, du "må" slett ikke slå deg til ro. Det går helt fint an å stille spørsmål med hvordan ting er håndtert. Det kan for eksempel medføre at man får mer informasjon slik at man forstår hvorfor ting ble gjort, og dermed syns at det er akseptabelt. Men det motsatte kan også skje: Man mener politiet har opptrådt på en helt uakseptabel måte. Om min datter hadde blitt utsatt for overgrep hvor overgrepsbilder og -video av henne ble spredt av politiet, så kan jeg garantere deg at jeg ikke ville "slått meg til ro" med at jeg ikke visste nok, og at de som visste mer enn meg gjorde rett i å la overgrepsmaterialet bli spredt.

Denne saken er ekstremt tvilsom. I jakten på å ta bakmenn unngikk de å gripe inn i overgrepssaker de visste om. Jeg syns ikke det er OK, og det blir ikke mer OK om jeg får vite mer.

Lille Meg - pust med magen. Det var du som lurte på om det var riktig bruk av politiets ressurser å holde på med å late som de var de opprinnelige admins for Childs Play. Jeg tenkte høyt om at ressursbruken ikke nødvendigvis var STØRRE i denne aksjonen, enn om de bare hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlige brukere.

Jeg vet ikke om VG per def har hacket en server, gjør du? Jeg ER imponert over VGs team, som sitter på såpass kompetanse og kunnskap om cyberspace, at de avdekker og sporer helt frem til australsk politi. Jeg kan jo la meg imponere over noens EVNER selv om jeg ikke nødvendigvis applauderer hva de brukes til? Og i denne saken var jo VGs utgangspunkt at de ville finne ut hvor disse grusomme nettstedene ble drevet fra - før de landet i Australia. Hvordan tenker du at man skal avdekke kriminalitet på nett uten å gå inn bakveier?

Jeg kan ikke diskutere denne artikkelen med utgangspunkt i hvordan JEG som mor hadde reagert. Jeg ANER ikke, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg ville tenkt eller følt eller noe. En advokat i artikkelen nevnte noe om at andre foresatte med barn som også var blitt offer for overgrep, ikke så på videre deling av bilder på samme måte som den moren VG hadde snakket med. Altså er selvsagt ikke hverken ofre eller foresatte en ensartet gruppe som tenker og føler likt.

Å gå undercover har jeg skjønt, handler ikke alltid om å gripe inn hver gang man opplever at noe kriminelt skjer. Det handler om å samle data og å vente til målet åpenbarer seg og at man deretter får en mulighet til å gripe inn. Hvis ikke må jo slike undercoveroppdrag generelt være svært kortvarige.... SELVSAGT må jeg anta at folk med jobber og kompetanse innen fagområder som jeg ikke selv har peiling på overhodet, gjør jobben sin på en god og riktig måte. Jeg kan jo ikke godt gå utifra at de IKKE gjør det?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 20:13   #42
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Lille Meg - pust med magen.

Skjerp deg.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var du som lurte på om det var riktig bruk av politiets ressurser å holde på med å late som de var de opprinnelige admins for Childs Play. Jeg tenkte høyt om at ressursbruken ikke nødvendigvis var STØRRE i denne aksjonen, enn om de bare hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlige brukere.

Jeg lurte retorisk på om det var riktig å bruke tett opp mot et år på å være admin på et nettsted som doblet seg opp til rundt én million kontoer i perioden. Du gjetter at ressursbruken ikke nødvendigvis var større enn om man hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlig bruker. Jeg vil definitivt anta at det er mer, all den tid politiet leste private meldinger og i tillegg fikk tilgang til alle underforum. I tillegg kom overtakingen av serveren sannsynligvis etter at de allerede hadde brukt lang tid på å infiltrere.

I tillegg vil jeg anta at det å være admin må medføre mer behov for dokumentasjon.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg vet ikke om VG per def har hacket en server, gjør du?

Jeg vet ikke mer enn det VG selv vil ut med, men det står blant annet at:

Sitat:

Under australsk lov er det dere har gjort det samme som hacking.

Så, ja, det kan se ut til at VG med en "målet helliger midlet" har hacket en server. I tillegg har VG blant annet fått tilgang på informasjon om at minst én unge i Norge har blitt utsatt for overgrep som har skadet ungen for livet:

Sitat:

I den perioden ble sannsynligvis flere barn utsatt for grov kriminalitet som skader dem for livet – uten at etterforskerne grep inn eller varslet myndighetene der overgrepene fant sted. VG kan dokumentere at dette også gjelder minst ett barn i Norge.

Jeg vet selvsagt ikke hvordan VG har fått denne typen informasjon, men jeg er slett ikke sikker på at alt som har blitt gjort har vært helt lovlig.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg ER imponert over VGs team, som sitter på såpass kompetanse og kunnskap om cyberspace, at de avdekker og sporer helt frem til australsk politi. Jeg kan jo la meg imponere over noens EVNER selv om jeg ikke nødvendigvis applauderer hva de brukes til?

Akkurat det er jo greit. Og jeg er selvsagt veldig glad for at det utføres gravende journalistikk. Jeg bare syns at også avisene skal holde seg på rett side av loven.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Og i denne saken var jo VGs utgangspunkt at de ville finne ut hvor disse grusomme nettstedene ble drevet fra - før de landet i Australia. Hvordan tenker du at man skal avdekke kriminalitet på nett uten å gå inn bakveier?

Jeg syns ikke det i utgangspunktet er avisene som skal avdekke kriminalitet. Hvis avisene likevel skal gjøre dette, så mener jeg at det er ekstremt viktig at loven holdes. Man skal ikke risikere å bli overvåket uten at det er en grunn til det.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg kan ikke diskutere denne artikkelen med utgangspunkt i hvordan JEG som mor hadde reagert. Jeg ANER ikke, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg ville tenkt eller følt eller noe.

Hvorfor kan du ikke ha det som utgangspunkt? For meg gir det en forståelse for hvordan det kan oppleves for en mor at hennes datters bilder blir brukt som lokkeagn i et politisak. Det kan gi et hint om det etisk betenkelige i denne saken.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å gå undercover har jeg skjønt, handler ikke alltid om å gripe inn hver gang man opplever at noe kriminelt skjer. Det handler om å samle data og å vente til målet åpenbarer seg og at man deretter får en mulighet til å gripe inn. Hvis ikke må jo slike undercoveroppdrag generelt være svært kortvarige....

Og det bør de kanskje også være? Kortvarige, altså?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

SELVSAGT må jeg anta at folk med jobber og kompetanse innen fagområder som jeg ikke selv har peiling på overhodet, gjør jobben sin på en god og riktig måte. Jeg kan jo ikke godt gå utifra at de IKKE gjør det?

Hvorfor ikke? Politiet har på ingen måte noen spesiell kompetanse på etikk og moral. Politiet har kompetanse på hva som er rett og hva som er galt ut fra lovverket. Sannsynligvis innehar politiet også kompetanse på hvordan man kan finne lovbrytere og hva man skal gjøre hvis man finner dem.

Det som har kommet fram om politiet i denne saken framstår som etisk tvilsomt. Jeg syns vi alle er vi vår fulle rett til å diskutere det etisk tvilsomme uten å bli anklaget for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.

Sist redigert av Lille meg : 08-10-17 kl 20:20.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-17, 21:57   #43
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Skjerp deg.



Jeg lurte retorisk på om det var riktig å bruke tett opp mot et år på å være admin på et nettsted som doblet seg opp til rundt én million kontoer i perioden. Du gjetter at ressursbruken ikke nødvendigvis var større enn om man hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlig bruker. Jeg vil definitivt anta at det er mer, all den tid politiet leste private meldinger og i tillegg fikk tilgang til alle underforum. I tillegg kom overtakingen av serveren sannsynligvis etter at de allerede hadde brukt lang tid på å infiltrere.

I tillegg vil jeg anta at det å være admin må medføre mer behov for dokumentasjon.



Jeg vet ikke mer enn det VG selv vil ut med, men det står blant annet at:



Så, ja, det kan se ut til at VG med en "målet helliger midlet" har hacket en server. I tillegg har VG blant annet fått tilgang på informasjon om at minst én unge i Norge har blitt utsatt for overgrep som har skadet ungen for livet:



Jeg vet selvsagt ikke hvordan VG har fått denne typen informasjon, men jeg er slett ikke sikker på at alt som har blitt gjort har vært helt lovlig.



Akkurat det er jo greit. Og jeg er selvsagt veldig glad for at det utføres gravende journalistikk. Jeg bare syns at også avisene skal holde seg på rett side av loven.



Jeg syns ikke det i utgangspunktet er avisene som skal avdekke kriminalitet. Hvis avisene likevel skal gjøre dette, så mener jeg at det er ekstremt viktig at loven holdes. Man skal ikke risikere å bli overvåket uten at det er en grunn til det.



Hvorfor kan du ikke ha det som utgangspunkt? For meg gir det en forståelse for hvordan det kan oppleves for en mor at hennes datters bilder blir brukt som lokkeagn i et politisak. Det kan gi et hint om det etisk betenkelige i denne saken.



Og det bør de kanskje også være? Kortvarige, altså?



Hvorfor ikke? Politiet har på ingen måte noen spesiell kompetanse på etikk og moral. Politiet har kompetanse på hva som er rett og hva som er galt ut fra lovverket. Sannsynligvis innehar politiet også kompetanse på hvordan man kan finne lovbrytere og hva man skal gjøre hvis man finner dem.

Det som har kommet fram om politiet i denne saken framstår som etisk tvilsomt. Jeg syns vi alle er vi vår fulle rett til å diskutere det etisk tvilsomme uten å bli anklaget for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.

Jeg synes du svarer unødvendig aggressivt, derav oppfordringen om å puste med magen. Jeg synes det er en bedre løsning (oppfordring om du vil) enn "skjerp deg".

Hvordan VG har fått informasjonen sin, vet ikke jeg. Det var australsk politi som kom med påstanden om hacking, og jeg vil anta at VG har fått de nødvendige represalier hvis deres journalister har begått lovbrudd.

Jeg kan ikke diskutere dette generelt med utgangspunkt i meg personlig. Både fordi jeg (heldigvis) ikke aner noe om hvordan jeg hadde taklet dette, og fordi det her er snakk om et større oppdrag enn enkeltpersoner. Det er snakk om systematisk kriminalitet på tvers av landegrenser, og jeg har ikke peiling på hvordan man lander på de ulike avgjørelsene som tas.

Jeg tror vi bare må innse at du og jeg ser dette fra to helt ulike ståsteder. Særlig i det du skriver at du mener undercover-oppdrag bør være kortvarige, og at politiet SANNSYNLIGVIS har kompetanse på å finne å finne lovbrytere (...).Jeg klarer ikke fortsette en diskusjon på det premisset, og for meg er det å skrive noe sånt med på å undergrave en yrkesgruppes fagkompetanse fullstendig. Hvordan kan du SKRIVE det? Er du virkelig usikker på om ansatte i politiet vet hvordan de skal finne lovbrytere?

I mitt yrke har vi et eget etikkråd vi kan forholde oss til, når det dukker opp ulike problemstillinger som det kan være OK å få innspill fra andre på. Jeg vil anta at dette finnes for både journalister og politi, også.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 08-10-17 kl 22:20.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 11:28   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes du svarer unødvendig aggressivt, derav oppfordringen om å puste med magen. Jeg synes det er en bedre løsning (oppfordring om du vil) enn "skjerp deg".

Du syns ikke det har noe å si at min "skjerp deg" kom etter din "oppfordring"? Hvis du virkelig mente jeg opptrådte unødvendig aggressivt, kunne du henvist til de stedene du mente jeg var unødvendig aggressiv heller enn å bare be meg "puste med magen". Det syns jeg er en ufin debatteknikk.

Uansett er jeg enig med deg i en ting. Det var flåsete av meg å skrive at politiet bare "sannsynligvis" har kompetanse på å finne lovbrytere. Det er del av deres jobb. Det er bare det at jeg dessverre har hatt noen dårlige erfaringer med politiet hvor de har opptrådt klanderverdig når det gjelder akkurat det å identifisere lovbrytere. Men det har ikke noe i denne tråden å gjøre.

At det å fakke kriminelle er en del av politiets jobb betyr ikke at de er eksperter på datasikkerhet. Jeg kjenner flere datasikkerhetseksperter. Ingen av dem jobber i politiet. Det betyr selvsagt ikke at politiet ikke kan være gode på datasikkerhet, men her står det at man som etterforsker har Politihøgskolen som utdanning. Jeg vil anta at det betyr at mange etterforskere har etterutdannet seg innenfor sikkerhet. I tillegg vil jeg tro man bruker konsulenter (eksterne eller interne). Jeg tror derfor at det dessverre ikke er i politiet at man finner de flinkeste datasikkerhetsekspertene. Det sagt, så kan det selvsagt være slik at de som jobber i politiet er gode nok.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var australsk politi som kom med påstanden om hacking, og jeg vil anta at VG har fått de nødvendige represalier hvis deres journalister har begått lovbrudd.

Noe av det du tydeligvis syns var forferdelig i det jeg skrev, var at jeg var tvilende til at politiet alltid gjorde en god jobb. Likevel ser du ut til å mene at australsk politi ikke vet hva de sier? Eller er poenget at du mener det er OK av VGs journalister å begå lovbrudd slik som hacking?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er snakk om systematisk kriminalitet på tvers av landegrenser, og jeg har ikke peiling på hvordan man lander på de ulike avgjørelsene som tas.

Likevel antar du at de avgjørelser som tas er riktige. Du har helt rett når du skriver at vi ser dette fra to helt ulike ståsteder. Jeg antar ikke at bare fordi folk har en yrkestittel, så er alt ved jobben deres bra. Siden jeg har litt mer enn gjennomsnittlig interesse for personvern og datasikkerhet samt etikk og moral rundt personvern og datasikkerhet, så ser jeg helt klart at det er store etiske spørsmål som kommer opp rundt det politiet har gjort i denne saken. Det som er relevant er det jeg også har påpekt tidligere, nemlig at politiet ikke er eksperter på etikk og moral. Og det er etikk og moral som diskuteres her. Du må selvsagt gjerne passivt snakke ned deg selv og si at at avgjørelsen som tas er basert på vurderinger fra folk som vet mer enn det du gjør. Men jeg syns det er utidig å da anklage andre som ikke ønsker å opptre like passivt som deg, for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

I mitt yrke har vi et eget etikkråd vi kan forholde oss til, når det dukker opp ulike problemstillinger som det kan være OK å få innspill fra andre på. Jeg vil anta at dette finnes for både journalister og politi, også.

Du jobber innenfor helsevesenet, gjør du ikke? Jeg tror helsevesenet på mange vis har kommet langt hva angår det å adressere etiske spørsmål.

Jeg er ikke sikker på at dette er tilfellet i aviser. Det har i alle fall ikke vært etiske råd i de lokalavisene som jeg har hatt kjennskap til. Der har man i all hovedsak henvendt seg til en av redaktørene hvis man opplevde etiske dilemmaer. Og ut fra hva jeg har forstått, så har ikke disse redaktørene noen spesiell utdanning innenfor etikk og moral. Derimot har de Vær Varsom-plakaten som etisk rettesnor. Jeg skummet raskt gjennom den, og kunne ikke se at lovlydighet var omtalt.

Hva angår politiet, så kan det meget vel være man har et etisk råd i Norge. Jeg fant ikke noe da jeg søkte, men jeg ser at det blant annet finnes "Etiske retningslinjer for politi- og lensmannsetaten". Hvis alt man har er etiske retningslinjer, så syns jeg det er all grunn til å diskutere om politiet har opptrådt etisk korrekt.

Hvordan er det med etikkråd for politiet i Australia? Og hvorfor har du så blind tro på at etikken i Australia er den etikken vi i Norge bør strebe etter?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 13:50   #45
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

8

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du syns ikke det har noe å si at min "skjerp deg" kom etter din "oppfordring"? Hvis du virkelig mente jeg opptrådte unødvendig aggressivt, kunne du henvist til de stedene du mente jeg var unødvendig aggressiv heller enn å bare be meg "puste med magen". Det syns jeg er en ufin debatteknikk.

Uansett er jeg enig med deg i en ting. Det var flåsete av meg å skrive at politiet bare "sannsynligvis" har kompetanse på å finne lovbrytere. Det er del av deres jobb. Det er bare det at jeg dessverre har hatt noen dårlige erfaringer med politiet hvor de har opptrådt klanderverdig når det gjelder akkurat det å identifisere lovbrytere. Men det har ikke noe i denne tråden å gjøre.

At det å fakke kriminelle er en del av politiets jobb betyr ikke at de er eksperter på datasikkerhet. Jeg kjenner flere datasikkerhetseksperter. Ingen av dem jobber i politiet. Det betyr selvsagt ikke at politiet ikke kan være gode på datasikkerhet, men her står det at man som etterforsker har Politihøgskolen som utdanning. Jeg vil anta at det betyr at mange etterforskere har etterutdannet seg innenfor sikkerhet. I tillegg vil jeg tro man bruker konsulenter (eksterne eller interne). Jeg tror derfor at det dessverre ikke er i politiet at man finner de flinkeste datasikkerhetsekspertene. Det sagt, så kan det selvsagt være slik at de som jobber i politiet er gode nok.



Noe av det du tydeligvis syns var forferdelig i det jeg skrev, var at jeg var tvilende til at politiet alltid gjorde en god jobb. Likevel ser du ut til å mene at australsk politi ikke vet hva de sier? Eller er poenget at du mener det er OK av VGs journalister å begå lovbrudd slik som hacking?



Likevel antar du at de avgjørelser som tas er riktige. Du har helt rett når du skriver at vi ser dette fra to helt ulike ståsteder. Jeg antar ikke at bare fordi folk har en yrkestittel, så er alt ved jobben deres bra. Siden jeg har litt mer enn gjennomsnittlig interesse for personvern og datasikkerhet samt etikk og moral rundt personvern og datasikkerhet, så ser jeg helt klart at det er store etiske spørsmål som kommer opp rundt det politiet har gjort i denne saken. Det som er relevant er det jeg også har påpekt tidligere, nemlig at politiet ikke er eksperter på etikk og moral. Og det er etikk og moral som diskuteres her. Du må selvsagt gjerne passivt snakke ned deg selv og si at at avgjørelsen som tas er basert på vurderinger fra folk som vet mer enn det du gjør. Men jeg syns det er utidig å da anklage andre som ikke ønsker å opptre like passivt som deg, for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.



Du jobber innenfor helsevesenet, gjør du ikke? Jeg tror helsevesenet på mange vis har kommet langt hva angår det å adressere etiske spørsmål.

Jeg er ikke sikker på at dette er tilfellet i aviser. Det har i alle fall ikke vært etiske råd i de lokalavisene som jeg har hatt kjennskap til. Der har man i all hovedsak henvendt seg til en av redaktørene hvis man opplevde etiske dilemmaer. Og ut fra hva jeg har forstått, så har ikke disse redaktørene noen spesiell utdanning innenfor etikk og moral. Derimot har de Vær Varsom-plakaten som etisk rettesnor. Jeg skummet raskt gjennom den, og kunne ikke se at lovlydighet var omtalt.

Hva angår politiet, så kan det meget vel være man har et etisk råd i Norge. Jeg fant ikke noe da jeg søkte, men jeg ser at det blant annet finnes "Etiske retningslinjer for politi- og lensmannsetaten". Hvis alt man har er etiske retningslinjer, så syns jeg det er all grunn til å diskutere om politiet har opptrådt etisk korrekt.

Hvordan er det med etikkråd for politiet i Australia? Og hvorfor har du så blind tro på at etikken i Australia er den etikken vi i Norge bør strebe etter?

Lille meg, dette blir for vanskelig. Jeg tror vi kanskje bare må være enige om at vi ser ting ulikt, og det er jo helt greit. Du har helt tydelig, som du skriver, en annen tro på og opplevelse av politiet enn det jeg har, og hva vi mener og tenker rundt dette blir selvfølgelig farget av egen erfaring. Det er naturlig.

Når det gjelder VGs evt represalier, er jeg litt usikker på om det at de dumpet midt opp i en pågående politiaksjon kan ha hatt noe å si? Jeg VET ikke, og det er vel egentlig bottom line i mye av det vi diskuterer, vi vet ikke nok til å egentlig konkludere den ene eller den andre veien.

Du har tydeligvis ekstra interesse for feltet personvern og datasikkerhet - og jeg kan ikke motsi deg på kunnskapen du legger frem. Det å innse mine egne begrensninger i forhold til hva jeg kan og vet, er ikke å snakke meg selv ned. Det er å forstå at det til syvende og sist er vanskelig for meg å vite om noe er innenfor/utenfor i ukjente fagområder.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 09-10-17 kl 13:58.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 16:00   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det å innse mine egne begrensninger i forhold til hva jeg kan og vet, er ikke å snakke meg selv ned. Det er å forstå at det til syvende og sist er vanskelig for meg å vite om noe er innenfor/utenfor i ukjente fagområder.

Det er klart at det er utfordrende at man må synes noe om ting man ikke har detaljkunnskap om, men hvis man ikke skal kunne ha meninger uten inngående kjennskap tror jeg de fleste av oss ikke kan uttale seg om så veldig mye - hvem vet? Kanskje teknokrati blir det nye demokrati?

Dette er jo grunnen til at fake news er så stort problem. Hva skal man tro? Hvem skal man tro på? Hvem er det egentlig som innehar kunnskapen? Når det gjelder politiet er jo dette en gammel organisasjon, som virker veldig hirarkisk. Selv ble jeg helt himmelfallen både da jeg leste boken Monika-saken, følger med i avisen om Erik Jensen (er han uskyldig burde politiet sette seg i en krok å skamme seg, er han skyldig burde politiet sette seg i en krok å skamme seg) og saken om ABB har jo vist store samarbeidsproblemer mellom forskjellige enheter. Jeg kjenner også til saker privat som jeg opplever som urovekkende (helt åpenbare saker henlegges på grunn av kapasitet. Jeg også er enig i at det er viktigere å etterforske mord fremfor innbrudd, men det er betenkelig at det ikke finnes tid til "enkle" saker).

Tror det vi ser blir verre, da tenker jeg at med et mer internasjonalt og globalt samfunn blir utfordringene større, mer komplekse og vanskeligere å arbeide med uten mye samarbeid.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 16:16   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Politiet er en del av den utøvende makt i Norge. De skal opprettholde de lover og regler som Stortinget setter. Det er altså i siste instans vi, "folket", som skal avgjøre hvor grensene for politiet går. Så jeg mener denne debatten som Tallulah startet her, er både nødvendig og bra.

De etiske sidene jeg syns er mest vanskelige er:
-Å flytte serveren til et annet land for å komme til et geografisk område hvor lovene er annerledes, syns jeg i beste fall kan forsvares med tanke på at de skal avdekke forbrytelser begått i australsk område. Men sammenligningen med å flytte fanger til land hvor tortur er lov, syns jeg viser hvor problematisk dette egentlig er. Jeg veit at kriminelle tilpasser seg systemet, for eksempel ved å skjule formuer i skatteparadiser, men syns det er høyst problematisk at de som skal opprettholde lovene våre gjør det samme. Men kanskje det betyr at vi i Norge bør se på lovverket vårt, og vurdere å legge oss nærmere opp til Australia?

-Jeg syns meldingene som ble referert tråkker over grensa til å "oppfordre til lovbrudd". Det er verre i mitt hode enn bildedelingen.

-Journalister har en viktig rolle i å pirke borti maktstrukturene for å se at alt går riktig for seg. For å klare det må de av og til tråkke helt på kanten av lovverket. Ut fra det som står i artikkelen syns jeg det virker som om VG har holdt seg innenfor grensene, særlig fordi de ventet så lenge med å offentliggjøre saken. Med tanke på at politiet fikk gjort så mye etter at VG avslørte dem, så virker det jo som om de har klart å holde lokk på det de fant ut.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-17, 16:18   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Den meldingen de skrev var helt fryktelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-17, 09:57   #49
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

VG har oppfølging av det hele både her og her.

Det ser ut til at den norske overgriperen som VG tidligere har referert til, rett og slett var ganske så dum teknisk sett. Han brukte samme brukernavn på overgrepsforumet som på Skype. Ganske så idiotisk () men veldig praktisk for både VG og politiet.

VG sendte informasjon om dette overgrepet til politiet i Norge i desember. Først seks uker etterpå ble det tatt tak i. Hvorfor i alle dager ble ikke dette tatt tak i lenge før dette?

UNICEF mener at dette er et klart brudd på barnekonvensjonen og Amnesty sier dette er i strid med både internasjonale menneskerettigheter og barnekonvensjonen (her).

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-17, 10:51   #50
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.857
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Jeg må innrømme at denne saken gjør meg kvalm. Jeg skjønner at flere overgripere kan bli tatt ved å vente, men forstår ikke at det retferdiggjør å la være å stoppe pågående overgrep, der vet man med 100 % sikkerhet at et eller flere barn lider og sannsynligvis traumatiseres. Det er ganske groteskt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no