Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om luring av eldre - viktig

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-16, 16:10   #21
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Det tenker jeg også. Hvor finner de navn og fødselsdato?

Ligger ikke en del personer ute med fødselsdato på gule sider og/eller lignende sider? Jeg slettet meg derfra for et par år siden, og finner meg heller ikke på birthday.no.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 16:13   #22
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.277
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Jeg har også reservert meg mot å stå i telefonlister, og er heller ikke på birthday.no. Ikke barna mine, mine søsken og foreldre heller. Men bestemor står der, så jeg skal få fjerna henne.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 16:18   #23
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Tatt vekk foreldrene mine! Takk for tips.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 18:05   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg har også reservert meg mot å stå i telefonlister, og er heller ikke på birthday.no.

Det har jeg også, men jeg er der likevel.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 18:13   #25
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Tatt bort foreldrene mine jeg også, jeg selv var ikke oppført, ei heller gutta mine.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 18:20   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Takk for tips, har tatt bort mamma, meg selv og mannen. Kobling av opplysninger med tanke på publisering sånn er ikke greit nei.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 19:10   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Ingen av oss er å finne på den listen. Foreldrene mine er heller ikke så gamle at det er min jobb å passe på sånt for dem.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 19:24   #28
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Jeg har lyst til å få fjernet foreldrene mine og meg, men jeg har virkelig ikke lyst til å måtte oppgi e-postadresse for å få gjort det. Håper du får raskt svar, Pelle.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-16, 00:05   #29
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Dere som ikke er der, har dere søkt på kun navnet deres? Jeg kom ikke opp da jeg søkte på navn og adresse, men når jeg søkte på kun navn så var jeg visst der.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-16, 00:07   #30
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg ligger ikke der, merkelig nok.

Jeg søkte på deg nå, du er der. Søk på navnet uten adresse.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-16, 07:39   #31
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Dere som ikke er der, har dere søkt på kun navnet deres? Jeg kom ikke opp da jeg søkte på navn og adresse, men når jeg søkte på kun navn så var jeg visst der.

Jeg søkte først m adresse og kom ikke opp. Uten adresse kom jeg opp med feil fødselsdato og at jeg blir 50 år! (Jeg blir jo bare 40)
Mannen er der også og svigermor. Mens mine foreldre som ikke står i telefonkatalogen på nett står ikke der.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-16, 07:41   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.713
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg søkte på deg nå, du er der. Søk på navnet uten adresse.

Ja, fant det. Søkte på etternavn og fikk opp slekta.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-16, 09:24   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Jeg fikk heldigvis ikke opp min mor som bor på sykehjem, hun har mobilabonnement registrert på seg enda, tror jeg. Men resten av slekta, derimot.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:39   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Svar fra Datatilsynet:

Sitat:

Hei og takk for din e-post.



Vår svartjeneste gir deg kortfattet rådgivning. Vi vil derfor ikke konkludere i saken din, men gi deg råd og veiledning.



Birthday.no er et svensk firma og er derfor underlagt svensk lov. Du kan kontakte det svenske datatilsynet for veiledning. Her er kontaktinformasjon: https://www.datainspektionen.se/om-oss/kontakta-oss/



Håper dette er til hjelp!

Jeg sender mail til de svenske.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:42   #35
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Følger Pelles kamp på vegne av fellesskapet. Kan ikke tenke meg at svensk lovgivning er mer ettergivende enn den norske?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:38   #36
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Svensk og norsk lovgivning har i hvert fall samme utgangspunkt; et nydelig, lite EU-direktiv.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 21:14   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

En del systemer kan "lures" med Gmails "+noe"-løsning for e-poster.

Man kan f.eks. skrive inn sin e-post som brukernavn+ettellerannet@gmail.com - det vil gå til brukernavn@gmail.com likevel. Så altså olanordmann@gmail.com og olanordmann+blah@gmail.com blir det samme. I tillegg kan man for gmail bruke sitt brukernavn uten punktum også - så kari.nordmann@ vil være det samme som karinordmann@.

Men sikkert greit å gjøre mot en "spam-konto".....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 11:52   #38
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.667
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Jeg fikk fjernet faren min nå, men ikke mamma og meg selv pga samme e-post adresse.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 13:13   #39
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg har også reservert meg mot å stå i telefonlister, og er heller ikke på birthday.no. Ikke barna mine, mine søsken og foreldre heller. Men bestemor står der, så jeg skal få fjerna henne.

Det har jeg også ,men står der likevel.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 19:38   #40
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.667
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om luring av eldre - viktig

Hei, mannen til Millen her (datafyr).

Ville bare legge ut litt mere info om firmaet bak birthday.no om det er av interesse.
Kan finne ut kontaktinfo til et domene ved hjelp av "whois"-tjenesten, f.eks. denne: http://who.is/whois/birthday.no

Gir denne infoen:
Type.......................: organization
Name.......................: BERLOCK INFORMATION AB
Id Type....................: organization_number
Id Number..................: 993888990
Registrar Handle...........: REG42-NORID
Post Address...............: Brynsveien 3
Postal Code................: NO-0667
Postal Area................: OSLO
Country....................: NO
Mobile Phone Number........: +47.93201627

Additional information:
Created: 2010-10-01
Last updated: 2010-10-01

"Id Number" er org.nr i Brønnøysund-registeret (brreg.no), får opp denne infoen:
Organisasjonsnummer: 993 888 990
Navn/foretaksnavn: BERLOCK INFORMATION AB
Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak
Forretningsadresse:
Brynsveien 3
0667 OSLO
Kommune: OSLO

Registrert i Enhetsregisteret: 16.04.2009
Daglig leder/ adm.direktør: Carl Patrik Örner
Virksomhet/art/bransje:
Informative tjenester på internett. Selskapet operererer blant annet
birthday.se og familjebilder.se i Sverige, og vil også gjøre det i
Norge.

Sektorkode: 2100 Private aksjeselskaper mv.
Særlige opplysninger: Registrert i Foretaksregisteret

Her står det "Norsk avdeling av utenlandsk firma"
http://www.proff.no/selskap/berlock-information-ab/oslo/it-drift-og-support/IGFQHNI0ZDG/

Så er dette firmaet underlagt norske regler siden det har et norsk org.nr?
Jeg vet ikke om "Norskregistrert utenlandsk foretak" er underlagt norske lover. Må nesten anta at datatilsynet har sett på de samme opplysningene når de konkluderte med at det var et svenskt firma som ikke kommer under de norske lovene.

Men de er registrert med forretningsadresse i Norge og norsk telefonnummer (skjult/resevert på 1881) i brreg.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no