Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-09, 08:56   #61
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Tenker du på påleggspakker som har vært åpnet i flere dager da, eller rått kjøtt som er kjøpt ferskt?

Alt rått kjøtt blir jo varmebehandlet så det er jeg ikke noe bekymret over.

Det jeg tenker da, uten at jeg argumenterer for det, fordi det er sånn som jeg tenker personlig og det ikke er etter retningslinjer, at jeg gjør denne risikovurderingen:

Om det smitter gjennom annet enn matvarer -> tiltak: vanlig hygiene

Om det smitter gjennom matvarer -> kjøttvarer er større risiko enn melkevarer.

Om det er stor vekst i enkelte matvarer -> da hadde denne matvaren blitt funnet raskt -> tiltak: ingen spesielle

Om det er enkelforurensing, dvs at det er så lite bakterier at man ikke får dyrket de frem, men nok forurensing til at det kan bli oppvekst om det ligger litt -> tiltak: ikke la barnet spise mat som har vært åpnet en stund, det vil i praksis si for oss, pålegg. Han får heller ikke spise smøreoster som har vært åpen i flere dager.

Og hadde jeg hatt barn over 5-6 år så hadde jeg ikke gjort noe annet enn vanlig mathygiene.

Men sånn tenker jeg i hvert fall.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 09:15   #62
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Nei, jeg tenker svært lite på dette.
Men gjennomsteking av kjøttprodukter og hygiene er jo alltid i fokus.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 09:17   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

:skriver av Esme sine regler og tar dem i bruk:

  Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 09:25   #64
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg sakset dette fra Aftenposten.

Ja, det var jo veldig nyttig. De har med andre ord ikke kommet ETT skritt nærmere å finne kilden for denne smitten. Imponerende.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 16:46   #65
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Alt rått kjøtt blir jo varmebehandlet så det er jeg ikke noe bekymret over.

Det jeg tenker da, uten at jeg argumenterer for det, fordi det er sånn som jeg tenker personlig og det ikke er etter retningslinjer, at jeg gjør denne risikovurderingen:

Om det smitter gjennom annet enn matvarer -> tiltak: vanlig hygiene

Om det smitter gjennom matvarer -> kjøttvarer er større risiko enn melkevarer.

Om det er stor vekst i enkelte matvarer -> da hadde denne matvaren blitt funnet raskt -> tiltak: ingen spesielle

Om det er enkelforurensing, dvs at det er så lite bakterier at man ikke får dyrket de frem, men nok forurensing til at det kan bli oppvekst om det ligger litt -> tiltak: ikke la barnet spise mat som har vært åpnet en stund, det vil i praksis si for oss, pålegg. Han får heller ikke spise smøreoster som har vært åpen i flere dager.

Og hadde jeg hatt barn over 5-6 år så hadde jeg ikke gjort noe annet enn vanlig mathygiene.

Men sånn tenker jeg i hvert fall.

+ vaske frukt og grønnsaker ekstra godt, evt skrelle dem. Det går sikkert under vanlig hygiene for mange, men det er også mange som er litt slepphendte med det.


Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, det var jo veldig nyttig. De har med andre ord ikke kommet ETT skritt nærmere å finne kilden for denne smitten. Imponerende.

Det er 8 (?) barn fra store deler av Norge som er blitt smittet på helt ulike tidspunkt. Hvis de alle har et bra og variert kosthold, spiser litt hjemme, hos besteforeldre, i barnehagen, hos venner osv. så kan du jo tenke deg hvor enkelt det er å finne ut akkurat hvilken matvare det er snakk om.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 18:35   #66
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Dere som tar masse forskjellige fohåndsregler:
Hva skjer når barnet er i barnehage?
Serverer de pålegg som har vært åpnet i flere dager?
Får de spise salami eller annen spekemat der?


I barnehagen hos oss får de spekepølse og salami....
Så om jeg holder barna mine unna dette hjemme så har de jo tilgang hver dag i
barnehagen(og vi handler i samme butikk).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 18:38   #67
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Vi har droppet spekemat/salami i barnehagen nå.
Vi har blitt mer bevisst på å kjøpe små pakker, og ikke feks la store leverposteibokser og slike ting stå fremme - men ta ut ca det man trenger og ha på en tallerken feks. Dette har generelt med hygiene å gjøre også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 15:14   #68
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forhåndsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Bildet er litt mer nyansert. Slaktelinjene for gris og storfe er gode i Norge, det er slakt av småfe som er kritikkverdig.


Siden nyheten ble nevnt i denne tråden fikk jeg lyst til å legge inn Norturas motsvar som kom samme dag (selv om jeg ikke så det før i dag).

Slaktehygienen – et langt skritt videre!

(Oslo, 05.05.09) Nortura har gjennomført en lang rekke tiltak på slaktelinjene for småfe de siste årene, og det har bidratt til å forbedre slaktehygienen.
Flere media melder i dag at slaktehygienen ikke har blitt bedre de siste årene.
- Dette bildet kjenner vi oss ikke igjen i. Nortura har investert rundt 100 millioner kroner i utstyr, og utviklet teknologi og rutiner for å gjøre slakteprosessen hygienisk og sikker. Flere av tiltakene går lengre enn de kravene som myndighetene stiller, sier Nina Sundqvist, konserndirektør for informasjon og samfunnskontakt.
Både i samarbeid med våre bransjeorganisasjoner og innenfor konsernet er det utarbeidet nye retningslinjer for kontroll, sporing og systematiske og jevnlige revisjoner.
Følgende tiltak er gjennomført:

  • 10-punkts handlingsplan med fokus på saueslakting. Blant annet er det installert dampstøvsuger ved alle våre saueslakterier.
  • Vi har innført todelt varestrøm som sikrer at dyr som eventuelt kan være forurenset på slaktelinja sorteres ut og spesialbehandles.
  • Økonomisk trekk for skitne sauer, samt klipping av sau på slakteriet nært opptil selve slakteprosessen. Ved enkelte fabrikker er det også innført linjeklipp, som betyr at dyrene klippes etter avlivning som en del av slakteprosessen, noe som gir både bedre hygiene og dyrevelferd.
  • Innføring av komplett sporingssystem ved bruk av elektroniske øremerker på dyr og elektronisk merking av kasser.
  • Tilnærmet alle medarbeidere (99 % av 6000 medarbeidere) har gjennomført repetisjonskurs i hygiene.
  • Sterkt ledelsesfokus på mattrygget lokalt.
  • Alle vesentlige feil følges aktivt opp - om nødvendig stoppes produksjonen for å korrigere og lære av feil.
  • Vi har utviklet et kabinett for varmtvanns pasteurisering av hele saueslakt. Denne er klar til bruk, men vi venter på myndighetens godkjenning.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 15:19   #69
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Jeg trodde vi var Gode Foreldre, men i helgen så serverte jeg den unge mannen både Stranda spekeskinke og Tulip salami. Jaja. I barnehagen ligger matpakker kjøleskap som seg hør og bør (det har de alltid gjort). Maten er ellers gjennomstekt osv.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 15:51   #70
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg trodde vi var Gode Foreldre, men i helgen så serverte jeg den unge mannen både Stranda spekeskinke og Tulip salami. Jaja. I barnehagen ligger matpakker kjøleskap som seg hør og bør (det har de alltid gjort). Maten er ellers gjennomstekt osv.

Så lenge det er rolig i media så går det nok bra. :logikk:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:09   #71
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Så lenge det er rolig i media så går det nok bra. :logikk:


Selvfølgelig! Det er kun når det hauses opp i media at man må være på vakt.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:44   #72
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Selvfølgelig! Det er kun når det hauses opp i media at man må være på vakt.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no