Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ap vil dele ut gratis bøker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 15:02   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ap vil dele ut gratis bøker

I Dagbladet i går var det intervju med Gunn Karin Gjul som vil dele ut gratis bøker til (tror jeg, har ikke avisen her), alle 1 åringer, 3 åringer og 6 åringer. Dette skal, i følge henne, få opp lesegleden. "Det koster nok noen millioner, men det er det verd". (sitert fritt etter hukommelsen)

Er det bare meg som blir litt av det? Jeg er veldig for å arbeide med hvor mye barn leser, men å dele ut en bok? Skal man få velge hvilken bok, eller skal Gjul bestemme hva alle barn på den alderen skal ha lyst til å lese? Hva med å pøse disse millionene inn i skolebibliotekene i stedet? Eller gjøre noe med åpningstidene på bibliotekene i distriktene?

Jeg tror ikke at barn blir stimulert til å lese ved å få en bok. Jeg tror at de må ha tilgang til masse bøker slik at de kan velge akkruat det de liker. Jeg har gått fast på biblioteket med mine barn etter at de ble så store at de kunne sitte ved et bord og se på en bok og det er fantastisk å se hvoedn de liker å gå der og plukker med seg bøker i store mengder.

Jeg ser på dette som et rent "kaste penger etter problemet" forslag uten noen tanke på hva det er som får barn til å ville lese. Jeg er klar over at det er viktig at barn får høytlesning for at de skal bli glad i å lese, men igjen, en bok!!!

Jeg håper at noen biblioteksmennesker griper fatt i dette og prøver å vri de millionene vi tydeligvis har til å sette inn på leseopplæring og setter dem inn i biblioteker, barnehager og skoler i stedet.

Men er det bare meg som reagerer på dette? Kjør debatt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:04   #2
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Det blir litt for dumt for meg. Alle får hver sin bok, forskjellige altså, så kan man byttelåne og få opp lesegleden. Litt vanskelig å få opp den med kun en bok

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:08   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Jeg syns heller ikke dette hørtes spesielt gjennomtenkt ut. For at en ettåring eller en treåring skal lese så må nødvendigvis foreldrene være med på idéen, og deres leselyst kommer ikke nødvendigvis av selg selv ved at avkommet får en bok. Jeg syns heller at f. eks. helsestasjonen informerer og oppfordrer til lesing sammen med barna og at man gir bibliotekene mulighet til samarbeid med helsestasjon, barnehage og skole.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:11   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Hvem i all verden er som får økt leseglede ved å "få en bok". Jeg er helt enig med deg; man trenger mange bøker, og man trenger engasjerte omsorgspersoner som vil lese dem for barnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:17   #5
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvem i all verden er som får økt leseglede ved å "få en bok". Jeg er helt enig med deg; man trenger mange bøker, og man trenger engasjerte omsorgspersoner som vil lese dem for barnet.



Her skuffer Ap. Bruk de pengene på f.eks. bibliotekmulighet i barnehagene eller andre steder det monner. EN bok, hva hjelper det på lesegleden?

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:20   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Jeg er helt enig i alt dere har sagt, men jeg klarer likevel ikke å bli grinete fordi noen vil gi bort bøker.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:54   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er helt enig i alt dere har sagt, men jeg klarer likevel ikke å bli grinete fordi noen vil gi bort bøker.

Jeg blir ikke grinete fordi noen vil gi bort bøker i seg selv. Jeg blir grinete fordi jeg føler at dersom de faktisk har millioner av kroner å bruke på dette så burde de sette dem inn på noe som faktisk kunne hjelpe.

Jeg ville i hvertfall gladelig gitt bort de seks bøkene mine barn i så fall ville fått. De har så mange bøker at vi stadig setter kasser på loftet. I tillegg til at vi låner en full tursekk på biblioteket en gang i uken. Og det kan vi gjøre fordi vi bor i en by med god biblioteksdekning og kveldsåpne biblioteker. Det unner jeg andre barn også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:43   #8
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Det er valg snart. Og kommunikasjonsbyråene har masse oppdrag

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:20   #9
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ap vil dele ut gratis bøker

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er helt enig i alt dere har sagt, men jeg klarer likevel ikke å bli grinete fordi noen vil gi bort bøker.

Nei, jeg klarer heller ikke å bli grinete over dette forslaget, heller oppgitt og litt irritert. Det er så mye mer fornuftige ting å bruke penger på. Og hvis de vil bruke penger på å få opp lesegleden, kan de heller legge disse pengene inn i bibliotekene - offentlige bibliotek og skolebibliotek. Og så kan de heller bruke pengene på reklame og tiltak på å lokke folk til bibliotekene - og på å kjøpe flere bøker.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no