Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-21, 07:55   #201
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Ja, dommen hans er jo sonet for lengst, altså selve fengselsstraffen. Nå sitter han inne på forvaring.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:15   #202
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Han ville vel ikke fått forvaring for de tingene har har innrømmet og også ble dømt for. Eller?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:19   #203
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det tror jeg det er umulig å finne ut av. Det var jo voldsomt grovt, det også. Og det er kanskje mulig de bare kjørte de helt opplagte sakene gjennom, siden han uansett kom til å bli dømt til lang straff?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:27   #204
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.481
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Han skal ut i et samfunn som er digitalisert. Han vet ikke hva Altinn er, har brukt lite internett osv.

https://www.nrk.no/norge/viggo-krist...net-1.15517452

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:29   #205
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det tenker jeg er det minste problemet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:36   #206
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg blir kvalm av å tenke på at han skal gå fritt rundt. Såpass lite raus er jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:50   #207
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg blir kvalm av å tenke på at han skal gå fritt rundt. Såpass lite raus er jeg.

Det har ingenting med manglende raushet å gjøre altså! Han har forgrepet seg flere ganger og sakkyndig personale sier at han ikke angrer eller er rehabilitert. Da har vi som samfunn lov å føle at dette er mildt sagt ugreit.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:52   #208
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg har så vondt av ofrene hans som fortsatt lever.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 08:56   #209
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg synes advokaten hans opptrer svært umusikalsk. Uttalelsen om «kjekk gutt» er selvsagt helt på trynet, men også gjengivelsen i går av Kristiansens vitsing med løslatelsen: «Ja, da han fikk vite det, sa han: jøss! Er de edru nå?!» mens han humrer. Altså så sykt unødvendig. Er gøyal, han Viggo altså! Hæ, dere?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 10:43   #210
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.500
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Vet ikke om det er sammenlignbart, men jeg hørte dette på radioen imorges:

Sitat:

07:10 Dobbeltdrapsmann krever løslatelse. Statsadvokaten i Troms og Finnmark mener at 51-åringen, som drepte to eldre menn i Dyrøy i 1996, er for farlig til å løslates. Fredag kommer saken opp i Asker og Bærum tingrett, der det vil bli lagt ned påstand om inntil fem år forlenget forvaring. Kort tid etter at mannen var ferdig sonet i 2014, ble han pågrepet og dømt for alvorlige drapstrusler. Mannens forsvarer har tidligere sagt til NRK at 51-åringen ønsker å bli løslatt, eller prøveløslatt under spesielle vilkår.

Hentet fra nyhetsfeeden her: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/

Men denne mannen har vært løslatt og blitt satt inn igjen pga ny sak straks han var fri.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 11:42   #211
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Han ville vel ikke fått forvaring for de tingene har har innrømmet og også ble dømt for. Eller?

kunne sverget på at jeg svarte i sted, men nei? Tror ikke det er mulig å svare på dette i ettertid.

Forvaring er jo ikke nødvendigvis noe som går på "grovheten" i forbrytelsen, men gjentakelsesfaren. Forvaring er fordi man ser at det er personer som man må skjerme samfunnet for. Du kan lese mer i snl

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 20:59   #212
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.481
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

I kveld løslates ham.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 22:22   #213
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.948
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg har ikke fått satt meg inn i denne saken, men jeg kan si at det er veldig, veldig vondt å møte en overgriper, eller i mitt tilfelle drapsmannen til min barndomsvenninne, på butikken. Slikt er man aldri klar for. Der var nok gjentakelsesfaren ikke så stor (de var gift), men det er klart man fortviler hvis det faktisk er slik at Kristiansen ikke er rehabilitert eller føler anger. Hva vil holde ham tilbake for gjentatte overgrep da?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 22:49   #214
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.481
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg kan ikke skjønne at han kan bosette seg i sitt gamle nabolag slik han skal. Samtidig har han vel ikke noe valg på en måte. Det er så mye han må lære seg.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:12   #215
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg har begynt å se på dokumentaren på Discovery+ , og jeg tror han er uskyldig.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:58   #216
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.978
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Dette.

Og det at overgripere og drapsmenn går fri som et argument, så må man ta med det om Kristiansens gjentagende atferd, grove overgrep, og vold. Han ble også ansett som ikke rehabilitert (mener i allefall noen som jobber med han har uttalt dette tidligere). Og jeg tror dessverre ikke alle kan rehabiliteres. Og det at overgriperen løslates er det jo noen som betaler en pris for.

Beklageligvis er jeg redd du har rett. Seksuelle overgrep mener jeg er noe av det vanskeligeste å slutte med. Jeg har ikke kilde, så ta det med en stor klype salt. Noen kommer til å bli utsattt for hans overgrep, noen som skal leve med det resten av sitt liv.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har begynt å se på dokumentaren på Discovery+ , og jeg tror han er uskyldig.

Muligens uskyldig i drap, men ikke voldtekt (overgrep) på mindreårige.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 00:06   #217
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.481
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg håper virkelig han holder en lav profil slik det sies i media. Tror ikke byen er klar for dette.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 00:11   #218
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.


Muligens uskyldig i drap, men ikke voldtekt (overgrep) på mindreårige.

Men det har han jo innrømt og han har ikkje bedt om å få den delen av saka opp igjen. Og finns det andre overgripere i Norge som har fått forvaring utover 21 år?
Trur det blir vanskelig å bruke det som argument for å ikkje løslate han no.
Han har sona ferdig både for drap og overgrep.

Men eg er også veldig i tvil om han var skyldig i drapet. Han var kanskje skyldig i å vere med på å fantasere om drap og overgrep i bunkersen og var kanskje også ledande i dette. Men slik eg ser det er det ingenting som knytter han til sjølve drapshandlinga. Bortsett frå forklaringa til Jan Helge Andersen som er full av løgn. Det viser seg jo no at dei ikkje har bevis for at det var to personar involvert. Og heile saka mot Viggo var vel bygd på at det måtte vere to gjerningsmenn?
Eg trur han er eit svin som ikkje bør komme i nærheten av barn igjen, men eg trur også at han blir frikjent når saka kjem opp igjen.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 07:11   #219
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Muligens uskyldig i drap, men ikke voldtekt (overgrep) på mindreårige.

Det var det jeg mente. Man blir vanligvis ikke dømt til 21 års forvaring for overgrep mot mindreårige.

Fritz Mohn hadde vel også noe litt tvilsom aktivitet rundt unge jenter. Han fortjente ikke å sitte årevis i fengsel av den grunn.
Av det jeg har sett så langt er jeg overrasket og skuffet, og dette skjedde så sent som på tidlig 2000-tall.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 07:44   #220
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.138
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no