Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 11:02   #801
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

(Igjen - ikke den varianten med masse fett.)

Hvorfor ikke? Fett påvirker vel ikke blodsukkeret? Hvis man trives med å leve sånn, vel og merke. Dersom min mann, som lever ketogent og elsker det, hadde hatt diabetes, burde han ha motvillig økt på karber og senket på fettet, feks?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 11:09   #802
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Kan det hende du tenker på den nye foreningen www.kostreform.no som tar for seg diabetes og overvekt?

Nei, absolutt ikke. Dette er snakk om råd fra det offentlige, spesifikt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 11:17   #803
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Vi sier strengt tatt ikke til ungene heller at de skal spise som alle andre. Vi anbefaler tvert imot å være restriktiv med raske karbohydrater da disse gjør det nær-umulig å holde et stabilt blodsukker også med insulin. De fleste barn kan spise noe frukt, men ikke ubegrenset. Og enkelte av de minste kan nesten ikke spise frukt heller og må få alternativer ved fruktmåltidet i barnehagen. Men vi anbefaler forsåvidt barna å spise etter vanlige anbefalinger, men det er ikke det samme som å spise som alle andre, dessverre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 11:24   #804
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Godt poeng, Katta. Det er jo ikke sånn at det folk faktisk spiser er det som er anbefalt. Jeg har aldri sett anbefalt hundre grændis i året.

Iset - det med fettet er omstridt i beste fall.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:01   #805
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Alternative råd finner man i alle himmelretninger. Men såvidt jeg vet er anbefalingene fra det offentlige når det gjelder kosthold og diabetikere fremdeles at de skal spise som alle andre og ta insulinet sitt. Jeg har ikke fått med meg at det er kommet råd fra ernæringshold om lavkarbo til diabetes2pasientene enda? Enda det burde det - den gruppen pasienter har jo et enormt utbytte av karboforsiktig kosthold. (Igjen - ikke den varianten med masse fett.)

Jeg har fått et hefte som heter "Karbohydrater og insulin", som viser veldig tydelig at et kosthold med mindre karbohydrater vil hjelpe til å holde blodsukker på et nivå sånn at man ikke trenger så mye insulin. Det går egentlig ut på å tilpasse insulinen til maten man spiser, men både ernæringsfysiolog og diasykepl. fokuserte ganske mye på at jeg burde redusere en del av karbohydratene og spise mer av det andre. Fettholdig mat er ikke anbefalt.

Ok. Jeg er i ovekant opphengt i dette for tiden.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:03   #806
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor ikke? Fett påvirker vel ikke blodsukkeret? Hvis man trives med å leve sånn, vel og merke. Dersom min mann, som lever ketogent og elsker det, hadde hatt diabetes, burde han ha motvillig økt på karber og senket på fettet, feks?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Godt poeng, Katta. Det er jo ikke sånn at det folk faktisk spiser er det som er anbefalt. Jeg har aldri sett anbefalt hundre grændis i året.

Iset - det med fettet er omstridt i beste fall.

Årsaken til at man ikke skal spise mye fett har ikke å gjøre med dets påvirkning av blodsukkeret, så vidt jeg har forstått, men av det mangel på insulin (diabetes 1) og nedsatt virkning av insulin (diabetes 2) gjør med kroppens evne til å håndtere fettrik kost. Insulin har effekt på kroppens evne til å håndtere fett, og fører til mer fettsyrer i blodet, som må pakkes inn i lipoproteiner for å fraktes i blodet, og som dermed gir høyere kolesterolverdier (visstnok særlig et problem med diabetes 2). I tillegg fører fettsyrene til at blodet blir surt, noe som kan gi elektrolyttforstyrrelser og føre til at man dør. Så jeg regner med at det er derfor man ikke skal spise så mye fett? Det står i mitt læreverk at for mange oppdages diabetes 1 i form av diabetisk ketoacidose (surt blod), så jeg regner med at det betyr at det ikke er særlig omstridt at man ikke skal spise fettrik kost. De læreverkene jeg har lest sier i alle fall så, og jeg tror at som diabetiker hadde jeg ikke tatt sjansen på at de tok feil, all den tid det i alle fall ikke er sånn at man blir sykere av å spise fettfattig. Så ja, om din mann ble diabetiker burde han ha redusert fettinntaket og økt karboinntaket - vel å merke ikke enkle karbohydrater. Altså det med at en karbohydrat ikke er en karbohydrat.

Så må gjerne en lege komme å korrigere meg om jeg har misforstått noe, for dette skal jeg ha eksamen i om ei uke.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:49   #807
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.183
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Med "som alle andre" så mener vel Smilefjes at anbefalingene er ganske like det man anbefaler generelt som "sunt kosthold". Mager mat, mye grovt brød, grønnsaker, etc.

Det jeg husker fra "gamle" råd er at det stod "mye brød, ....", og litt nedi så stod det noe sånt som "gjerne grovt brød".

Men jeg mener også å huske at det skjedde en svak vridning siste året eller noe?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:52   #808
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Da morfar fikk diabetes var anbefalingen "mye hvitt brød". Og det har de gått langt vekk ifra nå altså.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:55   #809
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.183
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Det var ikke SÅ gamle dager jeg mente, da.

Men det med ordentlig godt, grovt brød, er dere vant til det fra oppveksten? Vi hadde et grovbrød fra bakeriet som jeg syns var kjempegodt, og det irriterte meg at jeg aldri fant så godt grovbrød da jeg flyttet hjemmefra. Det er ikke mange år siden jeg forstod at det var fordi brødet omtrent ikke var grovt i det hele tatt. Det var lyst brød farget mørkt av mørk sirup.

Og besteforeldrene mine spiste bare lyst brød. Gjerne med sirup. Ikke rart gamle folk ble GAMLE da de sluttet å jobbe i gamle dager! Det kostholdet de hadde var definitivt kun egnet for folk i hardt, fysisk arbeid!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:57   #810
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Total avsporing: Jeg vokste opp med hjemmebakt grovbrød (grovt!) og var supermisunnelig på alle som fikk kjøpebrød.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:17   #811
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det med ordentlig godt, grovt brød, er dere vant til det fra oppveksten?



Kneippbrød. Vi fikk ikke loff, for det var usunt. Forskjellen er vel ikke så stor egentlig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:20   #812
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Åh, ja. Mamma bakte de nydeligste grove brød.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:27   #813
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Aldri grovt brød i oppveksten. Loff på lørdager eller til selskap, tørr kneipp ellers. Tørr fordi alt brød ble fryst og deretter tint ved at det ble lagt uten pose på benken, og dessuten fordi nytt brød aldri ble påbegynt før gammelt brød var oppspist. Som følge av dette kaster jeg altfor mye brød fordi jeg bare vil ha ferskt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:27   #814
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Med "som alle andre" så mener vel Smilefjes at anbefalingene er ganske like det man anbefaler generelt som "sunt kosthold". Mager mat, mye grovt brød, grønnsaker, etc.

Det jeg husker fra "gamle" råd er at det stod "mye brød, ....", og litt nedi så stod det noe sånt som "gjerne grovt brød".

Men jeg mener også å huske at det skjedde en svak vridning siste året eller noe?

Ikke mye grovt brød da.

Det er vel også litt sammenheng med tilgang på mat. Man kunne ikke anbefale folk flest å drunke brødskiva i kjøttpålegg på søttitallet. Og tilgangen på skikkelige grønnsaker var jo helt tragisk i perioder.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:30   #815
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Kneippbrød. Og ankerstokk. Jeg tror nok kneippbrød gikk under helt greit i kostholdsboka hjemme hos oss.

Jeg er jammen meg ikke sikker på hvordan ståa er her i gården heller må jeg innrømme - hvordan kommer superbrød ut på grovhetsskalaen mon tro? Det smaker ikke veldig grovt. Men det er det eneste som aksepteres av avkommet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:36   #816
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

I slekta mi har de alltid vært gode og runde. Og jeg har sett mamma ha samme problemet. Da hun var som rundest hadde hun en jobb der hun var på beina omtrent hele dagen. Vi hadde ikke sukker hjemme hos oss. Mamma likte aldri godteri og cola osv. Ei heller salte ting. Så det måtte iherdig masing fra oss ungene til for at vi for en gangs skyld skulle ha en sånn lørdagskveld som naboungene hadde. Neste helg glemte hun det som regel. Fordi det var ikke så viktig. (Gjett om jeg har tatt igjen de tapte lørdagene da jeg ble voksen. )

Men i alle fall. Det var ingen grunn til at hun skulle være overvektig. Hun åt jo også veldig lite. Det var liksom bare ekstreme pulverkurer som bet på, og da i korte perioder.

Men så har vi maten, da. Og sammensetningen av denne. Mamma gjorde som hun hadde lært fra tidligere generasjoner når det gjelder økonomi og å sette mat på bordet. Mest poteter, litt ihjelkokte grønnsaker og kjøtt var omtrent garnityr. Det var liksom bare for å få litt kjøttsmak på maten. Det samme med brødskiver. Tykke prødskiver og bittelitt pålegg, for å få smaken av det. Å snu dette på hodet virket både uøkonomisk og galt. Man er forsiktig med kjøtt og pålegg, altså. Noe annet ville være umoralsk.

For ikke så veldig lenge siden (et par år, tipper jeg) måtte mamma ned i vekt i forkant av en operasjon. Hun er ikke kjempestor, altså. Rett i underkant av tresifret kilotall pga. en ganske streng livsstil. Men legen som ga henne beskjed om at hun burde ned i vekt ga også konkrete råd i retning lavkarbo.

Den første tiden, kuttet hun bare ut poteter, brød osv. og sultet omtrent ellers. For det er jo fortsatt noe umoralsk over å "fråtse" i kjøtt, pålegg osv. Hun åt omtrent bare salater og jeg måtte overtale henne til å i det minste spise litt rugsprø nå og da. Damen har en ekstrem jernvilje, evt. evne til å pine seg selv med sult, når det kommer til eget matinntak.

Men; gradvis har hun begynt å fylle på med proteiner. Og vekten har bare smeltet av henne. For oss som har sett henne pine seg gjennom sultkurer der Metamucil var eneste "næring" osv. er det virkelig forbløffende å se hvordan kroppen hennes tydeligvis responderer på en annen fordeling av fett, proteiner og karbohydrater.

Jeg tenker litt på resten av tjukke slekta også. Og med tanke på livsstilen med hardt fysisk arbeid, appelsin i julegave osv. og at de allikevel var skikkelig runde, så kan jeg ikke la være å spekulere i om det er denne "kjøtt kun som garnityr"-mentaliteten der man fyller magen med karbohydrater og sper på med litt proteiner for smakens skyld som er årsaken til at det er "tjukke slekta". Jeg har jo sett bilder helt tilbake til oldemors tid og ser at de hadde samme kropp som det jeg har i dag.

Så jeg tenker litt sånn at ikke alle kosthold passer for alle. At noen fra naturens/genetikkens side tåler f.eks. karbohydrater i større eller mindre grad og at man i forhold til kosthold og helse generelt trenger å forske mer.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:27   #817
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Årsaken til at man ikke skal spise mye fett har ikke å gjøre med dets påvirkning av blodsukkeret, så vidt jeg har forstått, men av det mangel på insulin (diabetes 1) og nedsatt virkning av insulin (diabetes 2) gjør med kroppens evne til å håndtere fettrik kost. Insulin har effekt på kroppens evne til å håndtere fett, og fører til mer fettsyrer i blodet, som må pakkes inn i lipoproteiner for å fraktes i blodet, og som dermed gir høyere kolesterolverdier (visstnok særlig et problem med diabetes 2). I tillegg fører fettsyrene til at blodet blir surt, noe som kan gi elektrolyttforstyrrelser og føre til at man dør. Så jeg regner med at det er derfor man ikke skal spise så mye fett? Det står i mitt læreverk at for mange oppdages diabetes 1 i form av diabetisk ketoacidose (surt blod), så jeg regner med at det betyr at det ikke er særlig omstridt at man ikke skal spise fettrik kost. De læreverkene jeg har lest sier i alle fall så, og jeg tror at som diabetiker hadde jeg ikke tatt sjansen på at de tok feil, all den tid det i alle fall ikke er sånn at man blir sykere av å spise fettfattig. Så ja, om din mann ble diabetiker burde han ha redusert fettinntaket og økt karboinntaket - vel å merke ikke enkle karbohydrater. Altså det med at en karbohydrat ikke er en karbohydrat.

Så må gjerne en lege komme å korrigere meg om jeg har misforstått noe, for dette skal jeg ha eksamen i om ei uke.

Jeg har noen bøker i hylla som som sier det helt motsatte, skrevet av leger. Men klart, man må jo nesten velge hylle her, det ER ganske omstridt dette med fettet.
En av de mest spennende bøkene jeg har lest er denne (og denne, som forøvrig er helt fantastisk), som omhandler dette med mettet fett og hvor bra og naturlig det er for kroppen. Min mann har opplevd en helt fantastisk helsegevinst av dette kostholdet og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet. Jeg opplevde det jo selv også (et fysisk velvære som ikke ligner grisen, bla. ) men jeg klarer ikke psykisk å leve slik siden jeg blir så opphengt i all annen mat, "forbudt" mat, det er ikke så bra for psyken min.
Men liker man å leve slik så er det jo bra, så fremt man får god helse av det, og det er jeg totalt overbevist om at mange får, selv om kanskje ikke alle kan/vil/bør leve slik.
Men de nevnte bøkene anbefaler jeg, altså, de er spennende og interessante for alle som liker å lære mer om ernæring, uansett hvilken retning man følger. Og dette med hjerteproblemer og økt kolesterol av mettet fett trodde jeg begynte å bli tilbakevist nå? Til og med ernæringsrådet nevnte det jo i forbindelse med de nye kostholdsrådene sine, men nå finner jeg det ikke igjen når jeg googler. Det stod at de måtte revurdere om mettet fett var farlig for hjertet, for nyere studier viste at det ikke var tilfelle, men de ville fremdeles anbefale magert pga. vekta. Jeg må google mer altså, dette irriterte. Jeg mener jeg har linket til artikkelen her inne før et sted.
Denne dama var jeg forresten på seminar hos i mai, veldig spennende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 23-10-10 kl 18:37.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:41   #818
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har noen bøker i hylla som som sier det helt motsatte, skrevet av leger. Men klart, man må jo nesten velge hylle her, det ER ganske omstridt dette med fettet.
En av de mest spennende bøkene jeg har lest er denne (og denne, som forøvrig er helt fantastisk), som omhandler dette med mettet fett og hvor bra og naturlig det er for kroppen. Min mann har opplevd en helt fantastisk helsegevinst av dette kostholdet og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet. Jeg opplevde det jo selv også (et fysisk velvære som ikke ligner grisen, bla. ) men jeg klarer ikke psykisk å leve slik siden jeg blir så opphengt i all annen mat, "forbudt" mat, det er ikke så bra for psyken min.
Men liker man å leve slik så er det jo bra, så fremt man får god helse av det, og det er jeg totalt overbevist om at mange får, selv om kanskje ikke alle kan/vil/bør leve slik.
Men de nevnte bøkene anbefaler jeg, altså, de er spennende og interessante for alle som liker å lære mer om ernæring, uansett hvilken retning man følger.

Jeg vet det finnes leger og studier som anbefaler stikk motsatt av det som blir anbefalt av norske helsemyndigheter. Men det norske helsemyndigheter anbefaler er basert på metoder for å tolke all forskning som er gjort etter rigide kriterier for hva som regnes for god forskning. Og da har de også tatt inn over seg det disse enkeltstudiene viser, og likevel konludert som de gjør mht fett.

Hvis norske helsemyndigheter sier "forskning viser..." så betyr det at det ligger en haug med studier av høy kvalitet bak dette, som gir entydige resultater. Og at de studiene som viser noe annet ikke er studier av høy kvalitet, selv om de aldri så mye finnes. Det nytter ikke at det finnes enkeltpersoner eller enkeltstudier som viser noe annet. Det høres fryktelig blærete og vemmelig ut når jeg sier dette. Men det er faktisk slikt. Det finnes internasjonalt aksepterte metoder og kriterier for å vurdere forskning, både mht kvalitet og metoder og sammenliknbarhet på fra land til land osv.

Æsj, dette ble fryktelig vemmelig når jeg skrev det sånn (men det er tatt rett fra pensumet i metoder i medisinsk forskning som jeg sitter og pugger as we speak (hurra, å diskutere på FP er eksamensrelevant! ), så det er ikke et forsøk på herkerteknikk, altså.

Men kosthold og medisin er jo et minefelt med studier og meninger og synsing, og jeg foretrekker i alle fall å holde meg til det som er dokumentert over en hver tvil med dagens forskning inntil det kommer metaanalyser eller systematiske oversikter som sier at forskningen viser noe annet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:44   #819
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg la til litt mer som du sikkert ikke fikk lest, hehe. Men vi forblir nok uenige om dette altså, jeg er veldig overbevist om det jeg tror innenfor ernæring, både pga. egne erfaringer, alt jeg har slukt av bøker og info og kurs siden 2002, og erfaringer fra venner og kjente, men jeg skjønner jo at ikke alle er enige i det jeg står for, og det er helt greit. Jeg liker deg fordet, kan ikke krangle med noen som er så snille og tar med alle slags kakemixer og greier til meg hver gang de kommer til Norge.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:55   #820
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg la til litt mer som du sikkert ikke fikk lest, hehe. Men vi forblir nok uenige om dette altså, jeg er veldig overbevist om det jeg tror innenfor ernæring, både pga. egne erfaringer, alt jeg har slukt av bøker og info og kurs siden 2002, og erfaringer fra venner og kjente, men jeg skjønner jo at ikke alle er enige i det jeg står for, og det er helt greit. Jeg liker deg fordet, kan ikke krangle med noen som er så snille og tar med alle slags kakemixer og greier til meg hver gang de kommer til Norge.

Nei jeg holder det ikke i mot deg at vi ser ting forskjellig her, og jeg synes bare det er greit og spennende å være uenige, jeg. Selv om jeg mener du ikke burde begynt på lærerstudier men ernæringsstudier. Tenk på alle de spennende diskusjonene vi kunne hatt! Ikke for det, vi kan ha dem enda, og jeg skal forsøke å ikke slå deg i hodet med forskningsargumentet hver gang, selv om jeg synes at det er et veldig viktig poeng selv.

Mht kolesterol så vet jeg at det etter hvert har kommet en del studier som viser sprik der, men jeg skal innrømme at jeg enda ikke har satt meg nok inn i det til at jeg vet om det har endret myndighetenes "forskning viser" på området.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no