Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Tegn til tale

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-07, 20:33   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tegn til tale

Ja, det har seg slik at jeg holder på å lære meg dette. Er det noen her som kan og som kan svare meg på et veldig banalt spørsmål?

Jeg er venstrehendt. Det er helt naturlig for meg å bruke venstrehanda mest, men i alle lærebøker og filmene, så er det høyrehånda man bruker mest.

Har det noe å si for barnets evne til å forstå det jeg sier? Er det slik at flink ikke lengre betyr flink om jeg bruker venstrehånda og på venstre side av panna?

Jeg kjenner det er mye mer vanskelig å skulle lære meg det med høyrehånda som den mest aktive.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 20:43   #2
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Tegn til tale

Jeg tror ikke at det har noen betydning så lenge du gjør det riktig bare speilvendt.

Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 20:49   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegn til tale

Skal ikke ha noe å si hvilken hånd du bruker lærte jeg på kurs. Men ulike bøker sier ulikt så det er jammen ikke godt å vite...
Blant annet er det verdt å være obs på at andre som bruker TTT rundt barnet bruker retthendte tegn og det kan være forvirrende. Også hvis du skal håndlede barnet bakfra, en ganske vanlig måte å øve inn TTT på kan det bli ganske klønete for deg å huske hvordan det blir å gjøre det speilvendt!!
Også hvis man skal bruke TTT i andre miljøer, f.eks blant døve, hvor de kan være ganske strikse på at tegnene utføres riktig ifølge boka.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 20:55   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tegn til tale

Godt spørsmål. Jeg driver også og lærer meg TTT nå, og tillater meg å stille et sidespørsmål. Finnes det noen gode nettressurser? Jeg har sett den video-ordboken som ligger på nett, men er (merksnodig nok?) mer interessert i et sted hvor tegnene er skriftliggjort og kan skrives ut.

Skal begynne på kurs i høst også, men må si jeg er overasket over hvor greit det går å lære seg TTT. De fleste tegnene er jo så logiske. Jeg bruker det som et middel for språkstimulering, og er helt forelska . Det stimulerer jo språket til normaltfungerende barn også, og på hjemmebane har ztjerna lært seg å uttale ord som er lengre enn en stavelse. Han synes TTT er en morsom lek.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:00   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegn til tale

Har du sett på å-hva-heter det? Dagligtale-programmet? Skal finne link...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:03   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegn til tale

Kremt, dagligspråk heter det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:12   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tegn til tale

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Kremt, dagligspråk heter det

Finner bare link til denne siden, men ingen tegn? Ser jeg kanskje på feil sted?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:19   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegn til tale

Det programmet som ligger øverst - dagligspråk - gir grafiske symboler for hvert tegn (som altså viser tegnet). Det skal også være en linkliste der et eller annet sted.
Jeg printet ut slike grafiske tegn i svart-hvitt på selvklebende printerpapir, klipte ut, og limte inn i alle bøker som ble lest for lillegutt. Slik var det myyyye lettere å huske hva som var hva.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:21   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tegn til tale

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.


Jeg printet ut slike grafiske tegn i svart-hvitt på selvklebende printerpapir, klipte ut, og limte inn i alle bøker som ble lest for lillegutt. Slik var det myyyye lettere å huske hva som var hva.

Det er det som er min plan også. Og å lage en personlig ordbok etterhvert som barnet lærer og tar i bruk nye tegn.

Nå fant jeg tegnene, skal sette meg inn i programmet i løpet av uken. Så veldig bra ut

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no